

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Финансиране
"Има официално потвърждение, че ЕК ще отпусне парите за доставката на влакчетата", твърди зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски, който отговаря за европейското финансиране по програма "Транспорт". По думите му те са част от по-голяма апликационна форма, която включва изграждането на втори лъч на метрото в София. Брюксел ще финансира безвъзмездно 67% от поръчката, а останалото ще се поеме от държавата и общината. Според Московски част от него ще е заем от Европейската инвестиционна банка.Зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов нямаше информация за потвърждение на финансирането, нито пък председателят на комисията за обществената поръчка, зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. В писмо на еврокомисаря по транспорта Йоханес Хан от 1 март, с което "Капитал" разполага, се казва, че "единственият начин средствата по първия приоритет на програма "Транспорт" да бъдат запазени (за България бел. ред.) е добавянето на проекта Пловдив - Свиленград и разширението на втория диаметър на метрото в София". Макар че не става дума за подвижен състав, това най-вероятно се счита за потвърждение.
Два гигантски кашона и едно тънко пликче като дошло по пощата от DHL. Това с изненада видяха членовете на комисията от общинари, чиновници на "Московска" 33 и служители на "Метрополитен" в София, когато се събраха да проверят кои компании искат да доставят влакчета за метрото.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
43 коментара
Какъв е всъщност проблема? Купуването на руска техника.
Защото статията сама показва, че ако бяха купени европейски влакове, щяха да се получат по-късно, по-скъпи и при това различни от сега получените, което ще оскъпи бъдещите ремонти. Айде малко да изоставим личните предпочитания и да се мисли малко практично. Мкей?
Може би никой не иска да се вози на нещо произведено от 'Метровагонстроймишмаш'.
До коментар [#1] от "peho":
Какво ще кажеш за това, че искаме честна процедура, в която да участват максимално широк кръг производители, за да може крайният резултат да е най-добрия възможен. А и честно казано ми писна от руските бракми. Предпочитам нещо по-скъпо, но далеч по удобно, енергоспестяващо и визуално модерно.
Имат ли руските вагони взъможност за рекуперация на енергия ( при спиране да връщат ток в мрежата)? Защото тролеите им още нямат, 60 години след масовото разпространение на тази технология на запад?
В същото време съм изцяло против дискриминационни клаузи тип "продавачът да докаже напрвени доставки в ЕС". Така директно се натрисаш на монопола на 3-4 европейски фирми. Преди 3-4 години българските фирми точно със същата клауза ги работеха, да бъдат винаги подизпълнители. ЕС дава пари за летище - кандидатът да е построил 5 летища в ЕС, от които поне 1 миналата година. При положение, че български работник не можеше да припари там без виза, еле наша фирма да работи там.
Браво, най-сетне се обърна внимание на тази тема, която витае във форумите от известно време.
До коментар [#4] от "cinik":
Имат, но само Русичите т.е. тези от които ще купуваме. Старите номерни състави нямат такива или каквито и да е подобни екстри. А че ЕС прекаляват с тъпите си изисквания е факт. Все едно да взема кредит от някоя банка и после да ми каже, че мога да си купувам само Мерцедес с парите, които ми е отпуснала.
До коментар [#3] от "Софиянец":
Бракми е меко казано преувеличено. Пък и само купето е руско производство. Двигателите и спирачките са съответно японски и немски. Пък и ако си мислите, че испанците са предложили нещо кой знае колко по-добро то жестоко се лъжете. Сименс и Бомбардие са друга хава, но далеч не са по нашия джоб дори и с финансиране от ЕС. При положение, че спестените пари по всяка вероятносто ще се пренасочат към инфраструктурата на метрото, а нищо чудно и някое от бъдещите разширения то не виждам за какво се мрънка тука....
Г-н Братоев се е оплел в корупция, време му е да си ходи. Всъщност колко години (или може би десетилетия) въпросният джентълмен ръководи дружеството? Защо е несменяем лидер в "Метрополитен" и каквото той каже и поиска, това става? Поразровете се, сто на сто под лъскавата фасада на метростанциите мирише...
Скоро май няма да се отървем от братската "любов" на русия.Жалко.
Г-н Братоев има и други не по-малко съмнителни решения като например проектирането на къси метростанции (те не позволяват да се използват по-дълги влакове, а късите метровлакове вече са доста натъпкани), начините на избора на интериор на станциите и инатото отстояване на идеята за леко вместо класическо метро по третия метродиаметър. Мисля, че след този злополучен "конкурс" оставката му ще е от полза за цялостното развитие на софийското метро.
Единственият смислен аргумент, който видях в статията срещу руските влакове е, че хабят повече ток. Но колко повече? - няма анализ как експлоатационните разходи биха променили финансовите параметри на цялата оферта.
Със сигурност не съжалявам за неучастието на Сименс, които отдавна свързвам предимно с мастити корупционни скандали по цял свят. Явно трудно си продават стоката, ако не подкупят някое правителство да плати за нея с народни пари.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход