И "Марица" пое по пътя на евтините магистрали

Италианската Cmc di Ravenna предлага най-ниската цена – 2.1 млн. евро за километър

Ако процедурата за "Марица" върви в планираните срокове строителството на магистралата ще завърши до средата на 2013 г.
Ако процедурата за "Марица" върви в планираните срокове строителството на магистралата ще завърши до средата на 2013 г.    ©  Мария Съботинова
Ако процедурата за "Марица" върви в планираните срокове строителството на магистралата ще завърши до средата на 2013 г.
Ако процедурата за "Марица" върви в планираните срокове строителството на магистралата ще завърши до средата на 2013 г.    ©  Мария Съботинова

Един от най-неочакваните кандидати – италианската компания "Кооператива Муратория Чементисти" (Cmc di Ravenna), предложи най-ниската цена за изграждането на първия лот от магистрала "Марица" - между Оризово и Димитровград. Офертата на дружеството за изпълнение на 31-километровата отсечка е при цена от 133 129 678 лв. Това се равнява на 4.29 млн. лв. (малко над 2.1 млн. евро) на километър.

Компанията участва за първи път в пътна процедура в България. Преди това фирмата опита да стъпи на пазара у нас на търга за строителството на железопътната отсечка Септември – Пловдив.

В строителния бранш не се знае много за плановете на Cmc di Ravenna, нито за подизпълнителите и доставчиците, с които ще работят ако спечелят поръчката за отсечката от "Марица". По-голямата част от кариерите около тази част от пътя са на "Трейс груп" и пловдивски пътни компании, така че италианското дружество вероятно е водило предварителни разговори с някои от тях. Представителят на Cmc di Ravenna за България Валентина Димитрова обаче не бе открита за коментар.

Изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков определи предлаганата от Cmc di Ravenna цена за "Марица" като добра, тъй като тази част от магистралата не е сложна като трасе и не изисква строителство на скъпи съоръжения. От бранша сравняват офертите за магистралата с тези за "Тракия", където обединение "Магистрали Трейс" спечели търга за Лот 2 с цена от 2.2 млн. евро на километър.

Офертите на повечето от останалите участници в процедурата не бяха много по-високи и варираха в диапазона 138-139 млн. лв. С по-високи цени играха само гръцката "Терна" (154 млн. лв.) и консорциумът "Щрабаг България – Марица 1" (187 млн. лв.).

Предлаганите от участниците в търга стойности са значително по-ниски от индикативната стойност на отсечката – 104 млн. евро или близо 3.3 млн. евро на километър, посочена при обявяването на процедурата през декември. Впоследствие министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев посочи като очакван ценови диапазон за строителството на Лот 1 от "Марица" 150-180 млн. лв. Ценовите оферти обаче явно изненадаха и него.

"Няма съмнение какъв е диапазонът на реалните цени за строителството на магистрали в кризата. Най-ниската цена в търга за "Марица" е колкото тази за отсечката между Стара Загора и Нова Загора на "Тракия", коментира Росен Плевнелиев. Според него незначителните разлики между цените на преобладаващата част от останалите участници показват, че това са реалистичните цени за магистрално строителство в момента (виж карето).

На този етап от процедурата от битката за магистрала "Марица" отпаднаха пет кандидати – "Джей енд Пи Авакс", турската "Мапа Иншаат Ве Тиджарет А.Ш.", италианското сдружение "Салваторе Матарезе" - Инж. Клаудио Салини Гранди Лавори, испано-българския консорциум "Рубау – Софстрой" и италиано-българското сдружение "Пицароти – ИПС – Лот 1" ДЗЗД. Представителят на "Импреса Пицароти и Сие" Емилио Арба посочи, че още не са решили дали ще обжалват решението за дисквалифицирането им. "Първо трябва да се запознаем с мотивите на комисията", посочи той. Засега не е ясно и дали някои от останалите отстранени дружества ще обжалват решението на комисията.

Вероятност това да се случи има най-вече ако предлаганата от някоя от тези компании цена е под тази на Cmc di Ravenna. Подобно развитие сериозно ще обърка сроковете за изпълнение на магистрала "Марица", тъй като по закон спира цялата процедура. Единственият вариант е съдът да допусне предварително изпълнение заради голямата значимост на обекта.

Очаква се победителят в търга за Лот 1 на "Марица" да бъде обявен до средата на април. Плановете са строителството да започне през юни и да приключи до средата на 2013 г.

Офертите на кандидатите за Лот 1 на "Марица"

- Кооператива Муратория Чементисти – Cmc di Ravenna - 133 129 678 лева без ДДС;

- "Терна" АД - 154 510 570 лева без ДДС;

- Консорциум "Марица 1" - 138 850 000 лева без ДДС. Включва "Импреза" АД, "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "ИСА 2000" ЕООД, "Пътстрой 92" АД;

- "Актор" АСД - 139 600 000 лева без ДДС;

- "Обединение Марица 1" ДЗЗД - 139 700 000 лева без ДДС. Включва "Пи Ес Ай" АД, "Конструктор – Инженеринг" АД;

- Консорциум "Марица – Алпине – СК 13" - 139 777 777 лева без ДДС. Включва "Алпине Бау" ГМБХ и "СК 13 Пътстрой" АД;

- Консорциум "Щрабаг България – Марица 1" - 187 383 916 лева без ДДС. Включва "Щрабаг" АГ, Австрия и "Щрабаг" ЕАД, София.
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


21 коментара
  • 1
    pag avatar :-?
    pag

    Мда, очевидно за да задоволи високите изисквания на някои, магистралата трябва да е много, много скъпа.
    Например като по времето на Дедо, когато за малко да ни ощастливят с такси за преминаване. Опа, той нищо не построи, защото се разбраха за комисионните ама не можаха да намерят будала да ги финансира.
    Или като по времето на Хамстера, който много искаше да строи по 10 млн. на километър, според мен достатъчно скъпо, щеше да има доволно в копанката за всички. Опа, и той не можа да построи нещо, защото на европейците им се видя малко прекалено и му (ни) резнаха парите.
    Сега все пак нещо се строи, обаче "прекалено евтино", не сме доволни.....
    Диалектика, разби'йш.......

  • 2
    james1 avatar :-|
    james1

    Ей, това българинът е най-негативният човек на света. Ако е скъпа магистралата - защо е скъпа и има ли корупция. Ако е евтина - защо е евтина. Това правителство е възможно най-коректното и възможно най-реформаторското до момента.
    А Плевнелиев е прото човек професионалист.
    Вестник "Капитал" просто чака Иван Костов да дойде на власт, но няма да дочака.

  • 3
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    Браво! Ето какво правят прозрачните процедури - участниците започнаха да предлагат реални оферти, а не да дават завишени оферти и да се надяват на връзки.

    Затова всички оферти са толкова близки.

  • 4
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    Една забележка до автора на статията - пишете всички цени в една и съща валута (или в скоби даите цената в евро). Иначе е объркващо, дори и да забележе човек че са в различна валута, трябва да знае обменния курс ...

  • 5
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Значи ако всички оферти са горе долу в еднакъв диапазон на цените - според Капитал излиза че има нещо съмнително!??? Нали за това се правят търгове - за да определят пазарната цена - следователно в момента по света криза - бизнес няма = цените падат! Какво по-хубаво от това за да си оправим пътищата и то на ниски цени!

  • 7
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Еми при положение, че минава през голи полета то не бива да учудваща тази цена. Пък и колкото е евтина "Марица" толкова по-скъпа ще излезе "Струма".

  • 8
    gogich avatar :-|
    Гогич

    Вижда се разликата при търговете на Плевнелиев. Добре работи и резулатите са налице.

  • 9
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Няма страшно.. Хубаво е цаните да вървят надолу. Доскоро всичко беше хем скъпо , хем некачествено именно защото е скъпо.. И този български парадокс имаше своето обяснение - колкото по-скъпо е, толкова по-дебели следва да са комисионните за да мине..

  • 10
    milenio avatar :-|
    milenio

    Едно от малкото неща, който ми харесват в това правителство е именно Плевнелиев и начина му на работа - не се изказва днес а утре да го отменя, разсъждава като професионалис и резултати те му са видими, смислени. Ако всички бяха като него , а не а се помислят за велики, ехей. Тук премиеранайстина може да си пише реална червена точка за избора на министър.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход