С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 1 апр 2011, 16:31, 4325 прочитания

Мирослав Бобошик: Сателитната система за пътни такси е по-ефективна

Ръководителят на отдел "Стратегии и маркетинг" в SkyToll пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
 Мирослав Бобошик  е ръководител на отдела "Стратегии и маркетинг" в SkyToll. Преди да започне работа за SkyToll, Бобошек е бил маркетингов и продуктов директор на словашкия телекомуникационен оператор Slovanet. Работил е и за словенския отдел на IBM.
През седмицата Бобошик  представи проекта в България по време на Шестата годишна конференция "Стратегическа инфраструктура, България 2011. Приоритети 2020".

България е в началото на процес, който да доведе до внедряване на тол-система. Какви препоръки може да дадете – кое е важно, кое трябва да се отчете от бъдещият консултант, за да е адекватна и отворена за развитие системата?

В Словакия се използва сателитна технология за системата за пътни такси. Когато трябваше да се вземе първоначалното решение какъв вид да е системата, беше важно да се отчетат няколко важни критерия. Единият беше факторът време, а именно колко скоро държавата иска да започне да събира пари от ползвателите на системата.

Друг фактор беше себестойността на системата, тъй като за всяка една технология цената за разработване и прилагане е различна. Освен това трябваше да се отчетат и особеностите на инфраструктурата. A допускам, че българската инфраструктура не е много по-различна от словашката.


Важно беше да се предвиди и това, че при промяна в системата за прилагане на пътни такса за едни или други участъци, за промяна на категорията шосета, които се облагат с пътна такса, за промяна на дължината на участъка, от който започва да се събира и докъдето се събира, това лесно трябва да се програмира в системата, без да се налагат допълнителни капиталовложения и техническо обезпечаване.

И накрая още два фактора, които са по-скоро обърнати към бъдещето. Единият е постигането на оперативна съвместимост, и другият – системата да бъде отворена за предоставяне на услуги за потребителите, тоест тя да бъде платформа, която да може свободно да се надгражда с други услуги.

Как беше организиран процесът в Словакия и как беше проведен търгът за избор на изпълнител?
След като на държавно ниво беше взето решение да се въведе система за пътни такси за моторни превозни средства с тегло над 3.5 тона, през 2008 г. се проведе и тръжна процедура за изпълнител, който да проектира, осъществи и експлоатира системата. Така нашата фирма SkyTall беше избрана и в началото на 2009 г. подписахме договор с Националното пътно управление на Словакия.



Започнахме изпълнението на проекта веднага след сключването на контракта и след 11 месеца - на 1 януари 2010 г., системата беше пусната в експлоатация.

Причината ние да бъдем избрани основно се основава на технологията, която предлагаме, а именно сателитно базираната система за електронно събиране на пътни такси. Тази система за разлика от други не изисква изграждането на тол-рамки на всеки вход и изход. Няма строителство.

Какви са вашите ангажименти към държавата?
Ние сме частна фирма, която е оператор на системата в полза на Националното управление на пътищата, което се явява възложител. Ние сме отговорни за експлоатация на системата, за събирането на такси там, където се опитват хората да злоупотребяват със системата. Наш ангажимент е обслужването на клиенти, а също така сме отговорни и за раздаване и монтиране на бордните устройства, които отчитат изминатия километраж. Постъпленията от събиране на тол-таксата отиват директно Националното управление на пътищата.

Има ли промяна в събираемостта на таксите, откакто е въведена системата?
През 2009 г. постъпленията от печатните винетки възлизаха на около 40 млн. евро в държавната хазна. През 2010 г. с въвеждането на електронната тол-система постъпленията нараснаха на 141 млн. евро.

Самото изграждане на подобна сателитна система скъпо ли е? Кой е инвеститорът – вие или държавата?
Всички разработки са наши, цялата инвестиция е наша. В съответствие с договора, който сме подписали с държавата, ние покриваме изцяло разходите за разработване и експлоатация на системата.

Казахте, че е важно системата да може да бъде надграждана свободно с услуги, даващи стойност...
Да, една такава допълнителна услуга е възможността за регулиране на транспортните потоци. Освен това данните от системата могат да се използват за създаване на национална база данни за транспортна информация.

Има възможност за локализация за откриване на всякакъв вид транспортни средства – например такива, които надвишават допустимата маса за движение по дадено шосе. Могат да се осъществяват и различни видове транспортно обслужване, свързани с управление на трафика и управление на транспортните потоци.

А биха ли могли данните да се използват за допълване на пътната карта? Могат ли да докажат необходимост от нови пътища или промяна на категорията на съществуващи?
Няма никакви технически пречки данните, събрани от системата, да се използват и за това. Ние в момента обсъждаме с държавата възможностите за добавяне на стойност чрез подобни приложения на системата, но за момента тя не се използва по този начин.

(Тол)кова лесно

В началото на 2015 г. събирането на такси за ползване на пътна инфраструктура трябва да става на базата на изминато разстояние - тол-система. Всеки момент се очаква да бъде обявен конкурс за избор на консултант, който да извърши преглед и препоръча оптималната за България система за предоставяне на услугата. За разлика от България такава система вече действа в Словакия. Тя е разработена и внедрена от SkyToll. В началото на 2009 г. компанията спечели проведения търг за избор на изпълнител и оператор. Сега компанията управлява една от най-дългите мрежи за пътни такси в Европа – близо 2400 км магистрали и първокласни пътища. Системата е изградена въз основа на сателитна технология, която дава възможност за максимална гъвкавост. Изчисляването на таксите става въз основа на вида път, категорията на превозното средство, броя на осите и класа на емисии.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Африканската чума стигна до голяма русенска ферма със 17 хил. прасета Африканската чума стигна до голяма русенска ферма със 17 хил. прасета

Животните ще бъдат умъртвени, но опасността от разпространение на заразата остава голяма

20 юли 2019, 1188 прочитания

Тече, всичко тече 2 Тече, всичко тече

Най-интересните моменти от файловете на НАП

19 юли 2019, 5404 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Финансовият министър Симеон Дянков: Спорна е частта за данъчната политика

Вицепремиерът и министър на финансите пред "Капитал"

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността