Нефтопол

Конкуренцията на пазара на горива е слаба заради ограничения при вноса и наличието на един мощен играч

Въпреки еднаквите цени по бензиностанциите няма преки доказателства за наличието на картел
Въпреки еднаквите цени по бензиностанциите няма преки доказателства за наличието на картел
Въпреки еднаквите цени по бензиностанциите няма преки доказателства за наличието на картел    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Въпреки еднаквите цени по бензиностанциите няма преки доказателства за наличието на картел    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

На пазара на горива в България съществува класически случай на фирма с господстващо положение. Тя е монополист в производството, държи огромна част от продажбите на едро и е с най-голям дял сред бензиностанциите. Така се оказваме в ситуация с малко на брой играчи с един изявен пазарен лидер, който налага правилата. При такъв пазар съществуват предпоставки за негласни ценови споразумения или злоупотреба с пазарна мощ. Страдат естествено потребителите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
97 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chimi_frog avatar :-|
    Чимиджимичамиджоми
    • - 9
    • + 76

    МОНОПОЛ се бори не с ограничаване на монополиста, а с мерки, гарантиращи разрушаването на монопола! Но в случая на входчето са политиците (Гоцэ), а на изхода - мутрите, което на практика е едно и също. Затова никой няма нито желание, нито смелост да наруши статуквото... затова и ще плащаме скъпи и прескъпи горива! Ма то да беше само с горивата проблемът - да плеснеш с ръце и да разцелуваш... а храните, а електроенергията???

    Нередност?
  • 2
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 47
    • + 35

    Вместо да се чудят, как да се продадат, защо "Петрол" и "Шел България" не инвестират в две нови (или поне в една съвместна) рафинерии, които да се конкурират с тази на "Лукойл". Или тука цаката е да се печели без усилия и когато това е невъзможно - просто да се оттеглим! Чудни "инвеститори", няма що!

    Нередност?
  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 8
    • + 38

    До коментар [#2] от "Станислав Янков":
    По една проста причина, нямат нефт като Лук ойл наблизо, а и новата рафинерия докато я построят някъде на моренцето, ще съмне и ще мръкне, виж сагата с приемният терминал на уж стратегическият петролорловод Бургас Дедеагач, а и капитал ще трябва да възстнавяват, без пари няма как да я построят, ако и им разрешат........

    Нередност?
  • 4
    jj avatar :-|
    J.J.
    • + 57

    "Но в уравнението трябва да се вземе под внимание фактът, че руският петрол сорт Urals (който се внася в Бургас) е по-тежък и съответно от него се добива по-малко количество светли горива."
    Затова пък сорт Urals със сигурност е по-евтин ;)
    "Така лоу-кост моделът, който е разпространен в държави като Австрия и Германия например, където разходите са минимизирани, не успява да се установи в България."
    Според мен, повечето от бензиностанциите по-скоро печелят от допълнителната дейност, отколкото да губят ;)

    Нередност?
  • 5
    iwonow avatar :-P
    iwonow
    • - 6
    • + 44

    Т.нар. конкуренти на "Празойл" защо си трайкат - защото получават достатъчно голяма отстъпка ... Което автоматично значи , че цените са ле-е-екичко раздутички . Но щом горивата се продават и така - кой ще ти мисли за намаления - бая кожи ни съдраха май , но явно имаме слонско търпение :)

    Нередност?
  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 1
    • + 35

    и все пак лукойл не могат сами да задоволят пазара на дребно, така че една стачка на всички останали вериги ще блокира държавата и ще принуди правителството да "позволи" вноса отново, поне от ЕС държави...

    Нередност?
  • 7
    stenli1 avatar :-|
    stenli1
    • - 8
    • + 65

    Боко и Златев крепят монопола

    Нередност?
  • 8
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 22
    • + 30

    До коментар [#3] от "boby1945":

    "Шел" ли нямат нефт?! Хайде пък ти! И нямат пари да си направят една рафинерийка у нас?! "Шел"?!!!

    Нередност?
  • 9
    mirohero avatar :-|
    mirohero
    • - 2
    • + 85

    Шел са франчайз в БГ - който е собственик на бензиностанциите, едва ли му се занимава с българския пазар и борба за едната слава с Лукойл. По-евтино е да си правят рафинериите в Турция и Румъния, а който иска да внася за БГ...

    Поне Капитал са напипали посоката - държавата пази монопола като не позволява свободен внос :).

    Нередност?
  • 10
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 22
    • + 10

    До коментар [#9] от "mirohero":

    По принцип много точна оценка от твоя страна, но поредното разчитане на внос (то не са автомобили и друга техника, дрехи, земеделски и хранителни продукти, петрол, газ, ток в скоро време, рафинирани горива, както се предлага тук... Внос, внос, внос, внос, внос...) определено не е в интерес на икономиката ни. Написаното от теб (и от "Капитал") обяснява поведението на "Шел" и интересите на "Шел" (както и на всички останали търговци на горива у нас, различни от "Лукойл"), но както интересите на "Лукойл" (които са видимо облагодетелствани в момента), така и интересите на конкурентите на "Лукойл" (ако държавата просто промени политиката си от толериране на "Лукойл" към толериране на конкурентите на "Лукой" и то - в полза на поредния внос, това определено няма да подобри положението на икономиката ни в дългосрочна перспектива, ами обратното) не са интересите на българската икономика.

    Единственият реален, ефективен, некраткосрочен изход от тази ситуация не е да се стимулира вноса, като заедно с това се увреди събираемостта на държавните вземания (нито пък е в това, както най-уместно отбелязват от "Капитал", да се "замразяват" цените и да се премахва задължителния био-компонент). Единственият реален изход е в стимулиране пораждането на конкурент на "Лукойл" в областта на преработката (рафинирането) на горивата. Активни действия на държавата (но без груби, антипазарни манипулации било в полза на една, било в полза на друга страна от икономическите играчи) за изграждане на конкурентна на лукойловата рафинерия у нас.

    Не ни трябва внос, а конкуренция в границите на България, както е примерно при мобилните оператори и при търговските вериги като "Кауфланд", "Билла", "Метро", "Пикадили", "Хит", "Лидл"... Там има реална конкуренция и нещата вървят относително добре.

    Нередност?
Нов коментар