Нефтопол
Конкуренцията на пазара на горива е слаба заради ограничения при вноса и наличието на един мощен играч


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
На пазара на горива в България съществува класически случай на фирма с господстващо положение. Тя е монополист в производството, държи огромна част от продажбите на едро и е с най-голям дял сред бензиностанциите. Така се оказваме в ситуация с малко на брой играчи с един изявен пазарен лидер, който налага правилата. При такъв пазар съществуват предпоставки за негласни ценови споразумения или злоупотреба с пазарна мощ. Страдат естествено потребителите.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
97 коментара
МОНОПОЛ се бори не с ограничаване на монополиста, а с мерки, гарантиращи разрушаването на монопола! Но в случая на входчето са политиците (Гоцэ), а на изхода - мутрите, което на практика е едно и също. Затова никой няма нито желание, нито смелост да наруши статуквото... затова и ще плащаме скъпи и прескъпи горива! Ма то да беше само с горивата проблемът - да плеснеш с ръце и да разцелуваш... а храните, а електроенергията???
Вместо да се чудят, как да се продадат, защо "Петрол" и "Шел България" не инвестират в две нови (или поне в една съвместна) рафинерии, които да се конкурират с тази на "Лукойл". Или тука цаката е да се печели без усилия и когато това е невъзможно - просто да се оттеглим! Чудни "инвеститори", няма що!
До коментар [#2] от "Станислав Янков":
По една проста причина, нямат нефт като Лук ойл наблизо, а и новата рафинерия докато я построят някъде на моренцето, ще съмне и ще мръкне, виж сагата с приемният терминал на уж стратегическият петролорловод Бургас Дедеагач, а и капитал ще трябва да възстнавяват, без пари няма как да я построят, ако и им разрешат........
"Но в уравнението трябва да се вземе под внимание фактът, че руският петрол сорт Urals (който се внася в Бургас) е по-тежък и съответно от него се добива по-малко количество светли горива."
Затова пък сорт Urals със сигурност е по-евтин ;)
"Така лоу-кост моделът, който е разпространен в държави като Австрия и Германия например, където разходите са минимизирани, не успява да се установи в България."
Според мен, повечето от бензиностанциите по-скоро печелят от допълнителната дейност, отколкото да губят ;)
Т.нар. конкуренти на "Празойл" защо си трайкат - защото получават достатъчно голяма отстъпка ... Което автоматично значи , че цените са ле-е-екичко раздутички . Но щом горивата се продават и така - кой ще ти мисли за намаления - бая кожи ни съдраха май , но явно имаме слонско търпение :)
и все пак лукойл не могат сами да задоволят пазара на дребно, така че една стачка на всички останали вериги ще блокира държавата и ще принуди правителството да "позволи" вноса отново, поне от ЕС държави...
Боко и Златев крепят монопола
До коментар [#3] от "boby1945":
"Шел" ли нямат нефт?! Хайде пък ти! И нямат пари да си направят една рафинерийка у нас?! "Шел"?!!!
Шел са франчайз в БГ - който е собственик на бензиностанциите, едва ли му се занимава с българския пазар и борба за едната слава с Лукойл. По-евтино е да си правят рафинериите в Турция и Румъния, а който иска да внася за БГ...
Поне Капитал са напипали посоката - държавата пази монопола като не позволява свободен внос :).
До коментар [#9] от "mirohero":
По принцип много точна оценка от твоя страна, но поредното разчитане на внос (то не са автомобили и друга техника, дрехи, земеделски и хранителни продукти, петрол, газ, ток в скоро време, рафинирани горива, както се предлага тук... Внос, внос, внос, внос, внос...) определено не е в интерес на икономиката ни. Написаното от теб (и от "Капитал") обяснява поведението на "Шел" и интересите на "Шел" (както и на всички останали търговци на горива у нас, различни от "Лукойл"), но както интересите на "Лукойл" (които са видимо облагодетелствани в момента), така и интересите на конкурентите на "Лукойл" (ако държавата просто промени политиката си от толериране на "Лукойл" към толериране на конкурентите на "Лукой" и то - в полза на поредния внос, това определено няма да подобри положението на икономиката ни в дългосрочна перспектива, ами обратното) не са интересите на българската икономика.
Единственият реален, ефективен, некраткосрочен изход от тази ситуация не е да се стимулира вноса, като заедно с това се увреди събираемостта на държавните вземания (нито пък е в това, както най-уместно отбелязват от "Капитал", да се "замразяват" цените и да се премахва задължителния био-компонент). Единственият реален изход е в стимулиране пораждането на конкурент на "Лукойл" в областта на преработката (рафинирането) на горивата. Активни действия на държавата (но без груби, антипазарни манипулации било в полза на една, било в полза на друга страна от икономическите играчи) за изграждане на конкурентна на лукойловата рафинерия у нас.
Не ни трябва внос, а конкуренция в границите на България, както е примерно при мобилните оператори и при търговските вериги като "Кауфланд", "Билла", "Метро", "Пикадили", "Хит", "Лидл"... Там има реална конкуренция и нещата вървят относително добре.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.