Революционен полет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революционен полет

Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище

Революционен полет

Правителството най-сетне се реши да концесионира летище София. Остава да привлече качествен инвеститор

Калина Горанова
5363 прочитания

Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище

© Надежда Чипева


Звучи невероятно, но е факт - летище София може скоро да си има концесионер. От години схемата се прилага за всякакви други инфраструктурни обекти, но с едно голямо изключение. А през това време, вместо да се развива, един от най-новите и големи обекти в страната стана еталон за неефективно управление.

Дотук амбициите за неговото развитие стояха някак разпокъсано - да се търсят частни капитали само за стария му терминал или за строителството на такъв за товари. На фона на досегашните си скромни намерения преди дни Министерството на транспорта разкри почти революционното си желание за смяна на концепцията, като обяви, че ще търси концесионер за цялото летище на столицата. Мотивите на министерството са, че искат обектът да стане пътнически и товарен център на Балканите. Това няма как да бъде постигнато при сегашните му държавно управление, при което то губи постоянно позициите си в полза на частните си конкуренти оператори и лошото наследство от предишното му ръководство, което блесна със своята неефективност и стана обект на обширни одитни проверки за неизгодни сделки.

Идеята да се отдаде летището на концесия в неговата цялост е добра, тъй като това би привлякло повече големи чужди инвеститори с опит, отколкото отдаването само на отделни терминали. Критериите и процедурата обаче трябва да бъдат много прецизно направени, за да се намери качествена компания, която да успее да разгърне пълния капацитет на летището. И в резултат да генерира много по-големи ползи и приходи за държавата от ситуацията към момента. Процедурата пък трябва да започне максимално скоро, за да има сигурност за компаниите, че следващото правителство няма да смени курса.    

Да не повярваш

Концепцията на министерство на транспорта беше представена на последното заседание на кабинета. Правителството на свой ред одобри идеята за старт на подготвителните действия. Според доклада на министъра мотивите са, че една цялостна концесия ще даде възможност за ускореното развитие на летището при нисък риск за държавата, която само ще регулира, контролира и ще прибира дивидент. Целите, които се поставят, е летището да се превърне в логистичен център и товарен хъб на Балканите, като започне да привлича все по-голям брой преминаващи пътници и товари от Близкия и Средния изток, Задкавказието и Централна Европа. За целта трябва да се привлекат нови авиокомпании.

Очакванията са през следващите години да се достигне проектният максимум на капацитета на новия терминал и на новата писта, които са в експлоатация от 2006 г. Концесионерът ще трябва да инвестира в инфраструктура като карго терминал, да подобри системите за зареждане с гориво например и най-вече да подобри ефективността и качеството на услугите и на търговската дейност, за да стане летището по-конкурентно спрямо другите международни летища в региона.

Финансовата обосновка на министерството за нужните инвестиции и концесионно плащане ще бъде изготвена по-късно. Засега единственото ясно условие е, че бъдещият оператор ще трябва да поеме изплащането на двата заема, които изплаща летището към Европейската инвестиционна банка и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие. За целта той ще събира летищните такси.

Заемът от банката от 1997 г. е за изграждането на новия терминал и е в размер на 74.3 млн. евро (главница плюс лихви), като от тях към момента са изплатени 34.5 млн. евро. Вторият заем от кувейтския фонд от 1998 г. е за изграждането на новата писта. Той е в размер на 32.4 млн. евро, като от тях изтеглени са 22.2 млн. евро, а са изплатени вече 17.5 млн. евро. Иначе казано, победителят в концесионния конкурс ще трябва да изплати 89 млн. лева. Преди да започне конкурсът, е необходимо съгласието и на двете финансови институции. Години наред точно заемите бяха оправдание за незапочването на концесията. Аналогична схема обаче вече беше предложена за новия терминал за насипни товари на пристанище Бургас, където в момента се търси инвеститор.

Търси се

Цялостната концесия дава по-големи шансове столичното летище да се стори атрактивно за редица чужди големи компании с опит и мениджърски умения. А такива са крайно необходими. През последните няколко години летището започна да губи пазарни дялове (т.е. обслужвани авиокомпании) за сметка на своите частни конкуренти в наземното обслужване (обработката на самолетите и багажите и чекирането на пътниците), като този пазар е от порядъка на 30 млн. лв. Трудностите за летището започнаха през 2006 г. , когато броят на пътниците надхвърли 2 млн. души и трябваше да влезе задължително втори оператор. През 2007 г. дойде българското поделение на швейцарската Swissport, като нейни клиенти сa Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Turkish Airlines, нискотарифната Wizz Air и др. В средата на 2010 г. се появи и трети играч "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, работеща в Гърция и Кипър, като вече техни клиенти са гръцкия превозвач Olympic Air, руският Aэрофлот, чартърната компания Balkan Holidays Airlines и нискотарифната EasyJet. Така на фона на офертите на частните фирми държавното дружество започна да губи клиентите си.

Летището вече не държи и доскорошния си монопол при зареждането с гориво и обезлюдяването на самолетите, които генерират по около 8 млн. лв. на година. В края на миналата година на пазара навлезе директно "Лукойл айвиейшън България" (част от групата "Лукойл"), като до този момент летището играеше посредническата роля между доставчика на горива и авиокомпаниите срещу комисиона. При т.нар. de-icing пък конкуренти са наземните оператори.

Затова не е изненада, че през изминалата 2010 г. приходите на "Летище София" падат за пръв път под 100 млн. лева. от 2007 г. Те са в размер на 95.6 млн. лв., като печалбата е 15.3 млн. лв. Лекото увеличение на печалбата при спад в приходите, сравнено с 2009 г. (103.7 млн. приходи и 11.5 млн. печалба), говори за леко повишаване на ефективността на летището в сравнение с предходните години, когато нормата на печалба спадаше стремглаво.

Да постигнеш ниска ефективност при управлението на едно летище е сложна задача. Този тип инфраструктура по света е по-скоро машина за пари поради постоянния поток от хора, които неизбежно прекарват известно време там. Столичното обаче изпитва голяма трудност точно при управлението на търговските площи. По света средствата от наеми, реклама или безмитна търговия са сериозно приходно перо. На свой ред големият нов терминал на летището стои почти празен, като по време на предходното ръководство и подпомогнати от кризата търговците дори започнаха да освобождават и малкото заети обекти. Вместо да разчупи търговската си политика и да създаде условия за конкуренция, мениджмънтът на летището разчиташе основно на високите цени на квадратен метър от малко на брой търговци, като за клиентите остава единствено да пият кафе срещу 5 лева. Въпросът явно е бил толкова болезнен, че преди месеци самият министър на транспорта Александър Цветков, образно казано, откри първите автомати за кафе на летището.

Столичното летище трудно се справя и с редица текущи неуредици, като често влиза в медийното пространство по въпросите, свързани с такситата на летището или паркинга. По коледните празници дори стана ясно, че има проблем с поддържането на хигиената, след като мениджмънтът реши да прекрати договора на компанията, почистваща новия терминал. Обясненията бяха, че това става на твърде висока цена. Като резултат частната фирма заведе дело срещу летището, а то трябваше само да се справя с чистотата. Случаят обаче беше показателен за това как старото ръководство на авиопорта е сключвало неизгодни договори за сметка на компанията.

"В момента се обжалва почти всяка стартирана процедура. Прекалено много фирми смятат, че летището им е даденост и имат запазени територии. Има фирми, които са свикнали, че трябва да печелят от летище София", каза преди няколко месеца Николай Кабакчиев, оперативен директор на летище София.

Какъв е курсът

Ако министерство на транспорта гледа сериозно на идеята си да развива летището, то подобен тип проблеми няма как да го направят по-конкурентно на останалите в региона. За целта е необходим сериозен чужд мениджър. "Естествено, че трябва да е международна фирма с опит", коментира зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.

Алтернативни идеи за отдаването на части от летището до момента все пак не са липсвали съвсем. Така още по време на предходното правителство се заговори за отдаването под наем за 15-20 години на стария терминал, където кацат нискотарифните превозвачи. Такова беше желанието на националния превозвач "България ер", собственост на групата "Химимпорт". Идеята на авиокомпанията беше тя да бъде обслужвана самостоятелно на собствен терминал, от собствени служители. Това нямаше да е първата летищна придобивка на групата. През пролетта на 2008 г. "Бългериън авиейшън груп", също част от "Химимпорт", влезе официално в управлението на морските летища във Варна и Бургас. Холдингът изкупи акциите на "Молет", която държеше 40% от концесията, докато останалите 60% са собственост на немския летищен оператор Fraport.

Все още е рано да се говори какви ще са конкретните изисквания към кандидатите и какви финансови резултати ще иска да реализира държавата от тази концесия. Това може да стане най-рано към края на годината, когато министерство на транспорта ще разполага с първите концесионни анализи, обяснява Кичев. А дотогава остава да помечтаем, че държавата ще успее да намери инвеститор, който ще осмисли махането на думата "Враждебна" от името на летището.

Звучи невероятно, но е факт - летище София може скоро да си има концесионер. От години схемата се прилага за всякакви други инфраструктурни обекти, но с едно голямо изключение. А през това време, вместо да се развива, един от най-новите и големи обекти в страната стана еталон за неефективно управление.

Дотук амбициите за неговото развитие стояха някак разпокъсано - да се търсят частни капитали само за стария му терминал или за строителството на такъв за товари. На фона на досегашните си скромни намерения преди дни Министерството на транспорта разкри почти революционното си желание за смяна на концепцията, като обяви, че ще търси концесионер за цялото летище на столицата. Мотивите на министерството са, че искат обектът да стане пътнически и товарен център на Балканите. Това няма как да бъде постигнато при сегашните му държавно управление, при което то губи постоянно позициите си в полза на частните си конкуренти оператори и лошото наследство от предишното му ръководство, което блесна със своята неефективност и стана обект на обширни одитни проверки за неизгодни сделки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    npaine avatar :-P
    NPaine

    Най-големия цирк ще е ако като изискване към кандидатите влезе "Опит с концесия на летище намиращо се на територията на РБългария".

    И по големи циркове сме виждали и виждаме, та няма да се учудя.

    Иначе идеята безспорно е добра, ползите безспорно ще се огромни, ама докато не влезе в сила концесията и то изпълнявана от концесионер различен от намекнатия от мен по горе, аз лично не смея да изразявам кой знае колко големи надежди.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Трябва да се помисли и за концесиониране на РВД. Там се повтаря историята от АЕЦ Козлодуй - чутовно раздут щат на баснословни заплати. 2200 човека имат фонд работна заплата от 93 милиона лева годишно. В АЕЦ Козлодуй са по-скромни: 138 милиона лева, но за 4500 човека. И двете служби са фабрики за ранни пенсионери. Служителите се пенсионират след 10 години като "първа категория труд", а за "простейший и некнижний булгарцкий данъкоплатец" остава да им плаща пенсиите от 40-годишна възраст ндо края на живота. Максималната пенсия, естествено.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Извинете, 93-те милиона лева годишен фонд работна заплата в РВД се формират не от 2200, а от 1241 човека. Средно 6245 лева месечно, включително портиерите и чистачките.

  • 4
    mnodulgaregforma avatar :-|
    mnodulgaregforma

    До коментар [#3] от "cinik":

    А имаш ли представа колко е заплатата на водач на полети в Европа и какво търсене има? Щото без такива няма как да останем, а не са много. Да ти кажа, докато съм в небето ми е все тая колко взимат :)

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "mnodulgaregforma":

    Не ми разказвай, че всичките 1200 човека са диспечери. Освен това, щом има дефицит на кадри, нормално е да гледаш да си отгледаш такива. Като му дишат отдолу 10-15 младока във врата, нека да заминава в чужбина. Решението е win-win. И двамата печелят

  • 6
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    Започва още по-голямото ни щавене! Ако сега цената на билетите включваше само инвестициите в летището - вече ще включва и ПЕЧАЛБИТЕ за бъдещия концесионер... А-честито! Тука българскоя потребител е взет за брашнен чувал, който колкото и да го изтръскваш - все ще пуска брашно и при това, докато в комбинация му намаляваш доходите (Дянков, със замразените заплати при несимволична инфлация още от миналата година)!!! Да видим обаче, колко всичко това ще "развие" икономиката ни... И дали Борисов ще е премиер след следващите избори или БСП ще се окажат реабилитирани от него...

  • 7
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    Добра идея НО САМО ако не участват ТИМаджий и разни офшорки и други представителни на фауната

    Има потенциял да стане това летище "в логистичен център и товарен хъб на Балканите" но разбира се трябва много работа -
    - Интермодални връзки към завършени магистрали (Калотина - Пловдив - Турция + Тракия + Струма ) и модернизиран товарен жп транспорт (БДЖ трябва да се реформира основно- не е задължително да се продава)
    - Метрото да стигне най-после до Враждебна
    - Бизнес паркове и логистични центрове съсредоточени около летището и специални преференций за инвеститорите в района
    - Нулеви ставки за инвестиций в производство на експортно-ориентирани индустрий в ИТ сферата

  • 8
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Ако някой иска да види как се развива летище, да заповяда в Будапеща - новите терминали току що се увеличиха с един, старият е кокетно реновиран и снабден с чисто нова гара, на която спират всички влакове. В София ж.п. линията минава до самото летище, но гара няма и няма да има - къде по-интересно е да се копае метро...

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#7] от "Пешката":

    "Идеята" (тоест - поредния гаден управленски номер) е лоша, откъдето и да я погледнеш! Тя си е жива кражба! Ако сега в цената на услугите на летището към авиокомпаниите (и през тях - към цената на самолетните билети) се включват само издръжките по управлението на летището и правените инвестиции, след концесионирането ще се включат като допълнение и разходите на концесионера по плащанията на държавата, както и печалбите му (ето как се имплантира безсмислено лапащ лежач, чието съвсем излишно присъствие ще оскъпи още повече услугите и/или ще занижи качеството им). Същото се планира да стане и с пътищата... Чака ни поредното дране на потребителски кожи при замразени заплати! Отново: А-честито ни!

    Борисов трябва да се маха от властта възможно най-бързо! Оказва се поредния мошеник!

  • 10
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    "Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище..."
    С конкурс ли ги подбирате подобни коментари, бре? Къде го този потенциал?

    Знаете ли на колко стандарти софийското летище НЕ отговаря? Със замърсяването на ефира от логистичните складове на ТИР-овете ли да започнем, или за най-сигурно с чрезвечната искърска мъгла, която в цяла София се спуска първо на летището, и последно си тръгва оттам? Нали немците за това са го вдигнали точно там?

    Ако нещо може да се нарече... "потенциал" в тая мъглива съборетина, то е само и единствено, че е в града.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK