Революционен полет

Правителството най-сетне се реши да концесионира летище София. Остава да привлече качествен инвеститор

Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище
Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище    ©  Надежда Чипева
Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище
Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище    ©  Надежда Чипева

Звучи невероятно, но е факт - летище София може скоро да си има концесионер. От години схемата се прилага за всякакви други инфраструктурни обекти, но с едно голямо изключение. А през това време, вместо да се развива, един от най-новите и големи обекти в страната стана еталон за неефективно управление.

Дотук амбициите за неговото развитие стояха някак разпокъсано - да се търсят частни капитали само за стария му терминал или за строителството на такъв за товари. На фона на досегашните си скромни намерения преди дни Министерството на транспорта разкри почти революционното си желание за смяна на концепцията, като обяви, че ще търси концесионер за цялото летище на столицата. Мотивите на министерството са, че искат обектът да стане пътнически и товарен център на Балканите. Това няма как да бъде постигнато при сегашните му държавно управление, при което то губи постоянно позициите си в полза на частните си конкуренти оператори и лошото наследство от предишното му ръководство, което блесна със своята неефективност и стана обект на обширни одитни проверки за неизгодни сделки.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


13 коментара
  • 1
    npaine avatar :-P
    NPaine

    Най-големия цирк ще е ако като изискване към кандидатите влезе "Опит с концесия на летище намиращо се на територията на РБългария".

    И по големи циркове сме виждали и виждаме, та няма да се учудя.

    Иначе идеята безспорно е добра, ползите безспорно ще се огромни, ама докато не влезе в сила концесията и то изпълнявана от концесионер различен от намекнатия от мен по горе, аз лично не смея да изразявам кой знае колко големи надежди.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Трябва да се помисли и за концесиониране на РВД. Там се повтаря историята от АЕЦ Козлодуй - чутовно раздут щат на баснословни заплати. 2200 човека имат фонд работна заплата от 93 милиона лева годишно. В АЕЦ Козлодуй са по-скромни: 138 милиона лева, но за 4500 човека. И двете служби са фабрики за ранни пенсионери. Служителите се пенсионират след 10 години като "първа категория труд", а за "простейший и некнижний булгарцкий данъкоплатец" остава да им плаща пенсиите от 40-годишна възраст ндо края на живота. Максималната пенсия, естествено.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Извинете, 93-те милиона лева годишен фонд работна заплата в РВД се формират не от 2200, а от 1241 човека. Средно 6245 лева месечно, включително портиерите и чистачките.

  • 4
    mnodulgaregforma avatar :-|
    mnodulgaregforma

    До коментар [#3] от "cinik":

    А имаш ли представа колко е заплатата на водач на полети в Европа и какво търсене има? Щото без такива няма как да останем, а не са много. Да ти кажа, докато съм в небето ми е все тая колко взимат :)

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "mnodulgaregforma":

    Не ми разказвай, че всичките 1200 човека са диспечери. Освен това, щом има дефицит на кадри, нормално е да гледаш да си отгледаш такива. Като му дишат отдолу 10-15 младока във врата, нека да заминава в чужбина. Решението е win-win. И двамата печелят

  • 6
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    Започва още по-голямото ни щавене! Ако сега цената на билетите включваше само инвестициите в летището - вече ще включва и ПЕЧАЛБИТЕ за бъдещия концесионер... А-честито! Тука българскоя потребител е взет за брашнен чувал, който колкото и да го изтръскваш - все ще пуска брашно и при това, докато в комбинация му намаляваш доходите (Дянков, със замразените заплати при несимволична инфлация още от миналата година)!!! Да видим обаче, колко всичко това ще "развие" икономиката ни... И дали Борисов ще е премиер след следващите избори или БСП ще се окажат реабилитирани от него...

  • 7
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    Добра идея НО САМО ако не участват ТИМаджий и разни офшорки и други представителни на фауната

    Има потенциял да стане това летище "в логистичен център и товарен хъб на Балканите" но разбира се трябва много работа -
    - Интермодални връзки към завършени магистрали (Калотина - Пловдив - Турция + Тракия + Струма ) и модернизиран товарен жп транспорт (БДЖ трябва да се реформира основно- не е задължително да се продава)
    - Метрото да стигне най-после до Враждебна
    - Бизнес паркове и логистични центрове съсредоточени около летището и специални преференций за инвеститорите в района
    - Нулеви ставки за инвестиций в производство на експортно-ориентирани индустрий в ИТ сферата

  • 8
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Ако някой иска да види как се развива летище, да заповяда в Будапеща - новите терминали току що се увеличиха с един, старият е кокетно реновиран и снабден с чисто нова гара, на която спират всички влакове. В София ж.п. линията минава до самото летище, но гара няма и няма да има - къде по-интересно е да се копае метро...

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    До коментар [#7] от "Пешката":

    "Идеята" (тоест - поредния гаден управленски номер) е лоша, откъдето и да я погледнеш! Тя си е жива кражба! Ако сега в цената на услугите на летището към авиокомпаниите (и през тях - към цената на самолетните билети) се включват само издръжките по управлението на летището и правените инвестиции, след концесионирането ще се включат като допълнение и разходите на концесионера по плащанията на държавата, както и печалбите му (ето как се имплантира безсмислено лапащ лежач, чието съвсем излишно присъствие ще оскъпи още повече услугите и/или ще занижи качеството им). Същото се планира да стане и с пътищата... Чака ни поредното дране на потребителски кожи при замразени заплати! Отново: А-честито ни!

    Борисов трябва да се маха от властта възможно най-бързо! Оказва се поредния мошеник!

  • 10
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    "Нужен е добър мениджмънт, който да разгърне пълния потенциал на столичното летище..."
    С конкурс ли ги подбирате подобни коментари, бре? Къде го този потенциал?

    Знаете ли на колко стандарти софийското летище НЕ отговаря? Със замърсяването на ефира от логистичните складове на ТИР-овете ли да започнем, или за най-сигурно с чрезвечната искърска мъгла, която в цяла София се спуска първо на летището, и последно си тръгва оттам? Нали немците за това са го вдигнали точно там?

    Ако нещо може да се нарече... "потенциал" в тая мъглива съборетина, то е само и единствено, че е в града.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход