Магистрала "Хемус" ще се строи с финансиране от ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Хемус" ще се строи с финансиране от ЕС

Магистрала "Хемус" ще се строи с финансиране от ЕС

Пътят ще струва 1.3 млрд. евро и трябва да е завършен до 2020 г.

Радостина Маркова
12600 прочитания

© Надежда Чипева


След над 20-годишно прекъсване магистрала "Хемус", която трябва да свързва София и Варна, все пак ще продължи да се строи, при това с европейско финансиране.

Това стана възможно след включването на магистралата и на още 4 скоростни отсечки в траснсевропейската пътна мрежа. То е договорено на приключилите преди дни технически преговори между Европейската комисия и 27-те страни членки на ЕС. В края на юни се очаква Eвропейският съвет да вземе и политическо решение, с което окончателно ще бъде утвърден актуализирания вариант на трансевропейската пътна мрежа (TEN-T).

Новината бе съобщена от министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов, който дори показа на карта кои шосета ще се строят с пари от ЕС (на снимката). Видимо доволен, премиерът коментира: "Пратих го да преговаря за магистралата, а той (Росен Плевнелиев - бел. авт.) се върна с още четири шосета". Става въпрос за скоростните отсечки Русе – Шумен, Дупница – Самоков – София (бившата магистрала "Рила"), Варна – Дуранкулак и Пловдив – Асеновград – Рудозем. Общата стойност на тези проекти заедно с магистрала "Хемус" е над 2.5 млрд. евро.

"Ако Европейската комисия не бе приела аргументите ни, тези пътища щяха да се строят с пари на българските данъкоплатци. С включването им в TEN-T мрежата, европейските фондове ще поемат 80% от тези средства, което се равнява на около 2 млрд. евро", обобщи Росен Плевнелиев. Той допълни, че така всичките седем скоростни шосета и седем магистрали, обещани от ГЕРБ до 2020 г., ще бъдат финансирани с пари от ЕС.

Големият пробив на кабинета е за магистрала "Хемус". Строителството на участъка от 286 км. между Ябланица и Шумен по предварителни оценки ще струва над 1.28 млрд. евро. Магистралата е ключова за Северна България, но не попада в трасето на нито един европейски пътен коридор и това дълго време правеше невъзможно финансирането й с европейски средства.

Министър Плевнелиев не уточни какви аргументи са надделели за включването на магистралата в TEN-T мрежата, но плановете бяха тя да залегне като приоритет по т.нар. Дунавска стратегия на ЕС и по този начин да се отстоява значимостта й като европейски проект. В допълнение "Хемус" може да се разглежда и като част от връзката между Букурещ и София, а от там към гръцките пристанища по Средиземноморието чрез магистрала "Струма". Така магистралата придобива значимост и като връзка между регионални центрове с милионно население.

Строителството на магистрала "Хемус" ще бъде подновено в рамките на следващия програмен период на ЕС – 2014 до 2020 г. Изграждането й започна през 1984 г., но в края на 80-те години бе спряно поради липса на финансиране. Последната отсечка от магистралата – между Шумен и Каспичан бе завършена в края на 2005 г. До месеци се очаква да започне и строителството на 8.5-километровия участък в началото на магистралата между село Яна и околовръстния път на София. За него са планирани около 32 млн. евро, 80% от които ще бъдат осигурени по линия на Оперативна програма "Транспорт".

Добро начало

Другият голям пробив на кабинета пред Европейската комисия е по линия на регионалното развитие. Бойко Борисов и Росен Плевнелиев показаха приз, връчен на Програмата за развитие към ООН (ПРООН) за изпълнението на проекта за демонстрационно обновяване на жилищни сгради в България. По него до момента бе подпомогнато санирането на над 50 блока. Резултатите се използват като модел за предстоящите мащабни програми за обновяване на жилищни кооперации със средства по Оперативна програма "Регионално развитие".

Проектът на ПРООН е отличен с първо място в областта на устойчивото жилищно строителство. Според Росен Плевнелиев той е добро начало за планираната милиардна програма за сградно обновяване.

След над 20-годишно прекъсване магистрала "Хемус", която трябва да свързва София и Варна, все пак ще продължи да се строи, при това с европейско финансиране.

Това стана възможно след включването на магистралата и на още 4 скоростни отсечки в траснсевропейската пътна мрежа. То е договорено на приключилите преди дни технически преговори между Европейската комисия и 27-те страни членки на ЕС. В края на юни се очаква Eвропейският съвет да вземе и политическо решение, с което окончателно ще бъде утвърден актуализирания вариант на трансевропейската пътна мрежа (TEN-T).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

39 коментара
  • 1
    sofianec avatar :-P
    Софиянец

    Мисля, че след подобна новина можем да кажем само "Браво!" :) :) Дано след няколко години се поздравим и с официалното откриване на цялата Хемус :)

  • 2
    absurde avatar :-|
    Absurde

    Вчера паднаха цените на цигарите, днес още 1 магистрала, браво браво...

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Добра новина при всички случай, особено с отсечката Русе Шумен .....

  • 4
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    Да, българи, обаче вие не трябва да вярвате на такива новини, а само на Галъп агенцията, според която Станишеш вече диша във врата на Бойко.

    Защото ако беше Станишев на власт, заедно с др. гоце и сава, същите шосета щяха да са построени още преди 1 година

  • 5
    mcvess avatar :-?
    McVess

    Новината е добра. Но да не забравяме че е само новина и то в предизборен период. Към всичко подобно е редно да се отнасяме с голяма доза скептицизъм. Особено ако излиза от кабинета "Борисов". Защото обещания преизборни чухме много, засега не са много изпълнените. За същата Тракия, за която толкова се тръби Борисов има много малък принос. Всичко беше договорено още по царско време. Люлин и метрото също са заварени положения. Хемус пък ще започне да се договаря чак след края на сегашния мандат. Което значи че ще е добра тема за хвалене без конкретни ангажименти.

  • 6
    stefan_s_us avatar :-|
    stefan_s_us

    Това потвърждава за мен факта че наистина това правителство е ако не друго поне - Българско. Не, не ги хваля. От една страна наистина бият на тъпи парчета и се чувстват по-конфортно сред мафията отколкото в Брюксел. От друга страна обаче, добри или лоши, са първото истински българско (защитаващи на първо место българските интереси) правителство след Костов. Нека си спомним - интересите на Симеон бяха - на първо място семейството му, после Испания която е истинската му родина и накрая България. Интересите на БСП бяха - на първо место червната мафия, след това Русия (с която са свързани кръвно и сантиментално) и накрая България. Бойко в това отношение е дръпнал България много по-напред в приоритетите си.

  • 7
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#6] от "stefan_s_us":

    Абе да видим какво ще стане с Белене па тогава ще видим колко са българи. А иначе самата новина е повече от добра да не кажа отлична!

  • 8
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim

    До коментар [#5] от "McVess":

    Да не забравяме обаче, че при управлението на Станишев плащането по ВСИЧКИ Европейски проекти беше преустановено, заради корупция.

  • 9
    ventsy avatar :-P
    ventsy

    До коментар [#3] от "boby1945":

    Ай стига бе Боби !! Ти ме разби направо бе майна ! Добра новина !! Просто не мога да повярвам тези мошенници - слуги на капитализма са направили нещо добро ??? Как така бе Боби ?

  • 10
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    До коментар [#9] от "ventsy":

    Ще се окаже май че си скрит враг на партията ... Много внимавай да не те изключим от КПСС ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK