Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 15 апр 2011, 17:09, 5739 прочитания

Повелителите на водите

Водният сектор върви към окрупняване. Не се знае кой ще е обединителят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Освен клишето, че водата е извор на живот, в България тя от години е и извор на раздори между институциите. За нея отговарят пет министерства, които на всичкото отгоре към днешна дата все така не могат да достигнат до единодушие по въпроса кой да управлява този ключов сектор.

Той е в публични ръце (като изключим основно концесията в столицата) и е застинал в развитието си десетилетия назад във времето. Загубите на вода по мрежите и при водомерите са огромни. Ниското ниво на пречистване, както на питейните, така и на отпадните води, води до влошаване на качеството й. А тоталната каша в управлението спира развитието му и отблъсква частните капитали. Така водната картина се нуждае от кардинално изясняване.


Министерството на околната среда и водите (МОСВ) се нагърби със задачата да разработи водна стратегия. За целта плати 800 хил. лв. на частна компания, която да направи анализ на текущото състояние (виж инфографиката) и да предложи алтернативи за управлението. Изборът на консултанта не премина гладко поради съмнения от страна на други компании, че е избран, защото, преди да стане министър на екологията, Нона Караджова е работила като експерт по проекти, изготвяни от фирми в обединението победител. (Името му е "Водна стратегия 2010" и в него участват пет субекта – сдружение "Клуб Икономика 2000", "Аквапартньор", "ЕкоПро консулт", "Евролекс" и Институт за икономически изследвания на БАН).

Месеци по късно прегледът от 300 страница на сектора е готов. Алтернативите са три: нещата да не се променят, да се засили ролята на държавата или да се засили тази на частния сектор. Към момента представители на отделните министерства обсъждат възможностите, като експерти в сектора коментираха, че най-вероятно се върви към избор на втория вариант и окрупняване. Не е ясно обаче кой ще играе ролята на обединителя на водите, тъй като паралелно с екоминистерството Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е градило стратегии и от два месеца е готово със собствената си визия.

На първо място, повечето експерти са единодушни, че известно окрупняване в сектора е необходимо. Частните инвеститори се интересуват от цели региони, коментираха консултанти на чужди компании с интереси във водния бизнес. Важно е обаче засилването на ролята на държавата да бъде направено така, че да не блокира тотално мотивираността на търговските дружества, както и възможностите за намиране на чужди капитали, които никак не са излишни. Изчисленията на консултанта на МОСВ показват, че ако искаме да достигнем европейските стандарти, трябва да инвестираме внушителните 43 млрд. лева. Ако пък искаме да закърпим най-спешните проблеми, нужните средства са също внушителните 12 млрд. Дори и числата да са леко завишени, нужните инвестиции със сигурност са огромни.



Дайте ги на нас   
На територията на страната има 66 ВиК дружества. Собствеността им е различна - държавна (14), общинска (26), смесена (16), като има и 8 частни компании (които обслужват конкретни предприятия) и две частно-общински - "Софийска вода" и ВиК компанията в с. Микрево. Предишното правителство промени Закона за водите, така че да започне окрупняване на дружествата. Трябваше да се сформират 28 асоциации, като този процес не тече гладко навсякъде и до момента те са 22. Едновременно с това редица фирми, които са изцяло общински, не желаят да влизат в обединенията и раздробеността все още е факт. 

Към днешна дата една от идеите на консултанта (тя е и най-подробно разработена в документа) е да започне още по-голямо обединяване, като се предостави водеща роля на екоминистерството в лицето на четирите му басейнови дирекции (речните басейни). Паралелно с това ще бъде създаден "Воден фонд", който ще акумулира средства от цената на водата и от бюджета, като впоследствие тези пари ще бъдат отпускани за инвестиции в мрежата, както и ежемесечно на ВиК дружествата за техните разходи. По своята същност идеята много напомня годините на плановата икономика. "Централизирането и създаването на една бюджетна структура ще ни върне години назад", коментира Явор Димитров, ВиК консултант, като допълва, че ще се получи нещо подобно на отношенията между държавата и общините. Това може и да изглежда добре за голяма част от гражданите, но би убило управленската мотивираност в дружествата. Ако се приеме тази идея, ВиК-тата на практика ще работят на принципа на делегираните бюджети на общините, като няма да получават дивиденти при по-добри резултати. Този метод на работа едва ли ще се стори атрактивен и за частните компании. От министерството отказаха да коментират анализите и стратегиите.

Идеята на МРРБ също предвижда окрупняване, но в по-мек вариант. Планира се създаването на "Национална водоснабдителна компания", която да обедини в себе си всички държавни активи като магистрални водопроводи, язовири и пречиствателни станции за питейна вода, обяснява зам.-министър Георги Прегьов. По аналогия с НЕК компанията ще продава водата на ВиК дружествата по места, като тази цена ще бъде единна за всички. Сега т.нар. такса водоползване отива в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) към МОСВ. Броят на ВиК компаниите пък трябва да бъда намален на 28 (без София), като надеждата на министерството е по-малките самостоятелни общински дружества доброволно да се включат към по-големите асоциации. Идеята на МРРБ обаче предвижда средствата, събрани от държавната компания, да отиват за инвестиции в собствената й мрежа, а вложенията по места да са за сметка на печалбите на ВиК-тата. Отделните дружества ще доказват пред ДКЕВР необходимостта от инвестиции и съответно повишаване на цената на продаваната от тях вода, като вариантът на МРРБ позволява за отделните мрежи по райони да се търсят концесионери. 

Покрай сухото
В aнализа на МОСВ обаче липсва един основен момент. А именно доказателства за това, че окрупняването ще направи системата по-ефективна. Като най-ефективни са посочени най-голямото дружество "Софийска вода" но и двете най-малки в Кресна и в с. Бързия. Освен че не подкрепя тезата, този резултат според експерти се дължи и на неправилния избор на показатели. "Това е изчислявано на база брой жители, персонал, фактурирана вода, но са пропуснати по-важните показатели като загуби на вода, събираемост и дневно потребление на жител", коментираха от бранша. Средното за страната ниво на загуби на вода е около 60%, а средната събираемост в сектора е около 80%, като отличници са дружествата в Русе и Бургас например.

Друг голям недостатък на анализа е и разглеждането на ВиК дружествата на едро в групи от големи, средни и малки. Така е пропуснато да се отговори на въпроса защо някои дружества се справят по-добре от други и да се посочат проблемните области, като защо например около 80% от инвестиционните планове не се изпълняват или защо част от ВиК дружествата не плащат таксите си на ПУДООС. 

До какво конкретно решение ще достигне работната група на министерствата е рано да се каже. Най-важното обаче е този път водната стратегия ясно да раздели отговорностите по тръбата. Да даде отговор кой за какво точно отговаря, на кого плаща и кой следи за това. В противен случай ще продължава да цари хаос, а той няма да бъде елиминиран, докато водите са все така трудни за разделяне.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40 4 Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40

След ясно тълкувание на приетите от Народното събрание текстове правителството ще измени постановлението си за помощта

7 апр 2020, 5133 прочитания

Вечерни новини: До дни ще има яснота по схемата 60/40, съдилищата частично възстановяват работа Вечерни новини: До дни ще има яснота по схемата 60/40, съдилищата частично възстановяват работа

И още: Нито една жертва от COVID-19 в Китай за последното денонощие; След Австрия и Дания планира облекчение на карантината; Таксиметрови шофьори протестираха в столицата

7 апр 2020, 1477 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Свидетелите на човешката глупост

Нападението над "Свидетелите на Йехова" показва колко българските власти не се вълнуват от дискриминационните престъпления

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10