"Марица" става най-евтината магистрала

"Марица" става най-евтината магистрала

Фирма, контролирана от Васил Божков, и австрийско дружество предложиха 1.83 млн. евро на километър

Радостина Маркова
7917 прочитания

© Юлия Лазарова


С оферта от 122 млн. лв. контролираното от Васил Божков дружество "Пътностроителна техника" и австрийската компания Porr Technobau са на път да спечелят търга за строителството на втората отсечка (наречена Лот 2) от магистрала "Марица".

Сдружението "Марица Хайуей" между двете компании предложи най-ниската цена за изпълнение на 34-километровия участък между Димитровград и Харманли. Тя се равнява на 1.83 млн. евро на километър – рекордно ниска оферта за магистрално строителство дори на фона на ниските нива при търговете за "Тракия" миналата година.

Това даде повод на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев да сравни офертата на "Марица Хайуей" с тази на гръцката компания Aktor за отсечката от магистрала "Тракия" между Нова Загора и Ямбол. Дружеството спечели търга за участъка с цена от 1.9 млн. евро на километър и до момента се справя в заложените бюджет и срок.

Ресорният министър Росен Плевнелиев за пореден път подчерта, че цени около и под 2 млн. евро на километър за момента явно са реални за магистрали като "Марица" и "Тракия", чиито трасета минават през равнинни участъци и не включват много сложни технически съоръжения. Въпреки това той определи офертата на "Марица Хайуей" като изключително изпилена и посочи, че е възможно Агенция "Пътна инфраструктура" да поиска независим одит на цената след решението на тръжната комисия. От ръководството на пътната агенция поясниха, че става въпрос за допълнителна обосновка на цената, каквато се изисква ако най-ниската оферта е с поне 30% под среднопретеглените цени на останалите участници в дадена процедура. Случаят със сдружение "Марица Хайуей" обаче не е такъв, тъй като преобладаващата част от офертите са в рамките на 150 млн. лв. (виж карето).

Въпреки това част от останалите участници в тръжната процедура определиха цената на българо-австрийския консорциум като необосновано ниска. Според тях тя не е съобразена с бързото поскъпване на горивата и битума, който е един от основните материали в пътното строителство. Директорът на "Пътностроителна техника" Иван Иванов не бе открит за коментар.

Все пак ниските офертни цени за "Марица" имат и положителен ефект. От министерство на регионалното развитие пресметнаха, че от двата лота на магистралата ще бъдат спестени около 150 млн. лв. Икономията идва от разликата между прогнозния бюджет за изпълнението им – малко над 400 млн. лв., и очаквания след приключването на тръжните процедури – 256 млн. лв. (31-километровият участък между Оризово и Димитровград също бе спечелен с неочаквано ниска оферта - 133 млн. лв. от италианската "Кооператива Муратория Чементисти" - CMC di Ravena). Росен Плевнелиев посочи, че спестените от "Марица" средства ще бъдат вложени в строителството на магистрала "Струма".

Очаква се строителството на отсечката от магистрала "Марица" между село Оризово и Димитровград се очаква да започне към края на юни или месец по-късно, ако процедурата се обжалва. Успоредно с това ще се строи и отсечката Димитровград – Харманли. Магистралата трябва да бъде завършена през юни - юли 2013 г.

(още по темата - в следващия брой на "Капитал")

Офертите за Лот 2 на магистрала "Марица"



  • "Кооператива Муратория Чементисти – Чи. Ем. Чи. Ди Равенна" – 133 056 630 лв.;

     
  • "Терна", Гърция - 171 500 000 лв.;

     
  • Консорциум "Рубау - Софстрой" ("Конструксионес Рубау" - Испания и "Софстрой") - 147 740 000 лева;

     
  • Консорциум "Марица 2" ("Импреза", "ГБС Инфраструктурно строителство" и "Пътстрой 92") – 146 064 105 лева;

     
  • "Актор", Гърция - 134 737 911, 83 лева;

     
  • "Джей енд Пи – Авакс", Гърция – не е допуснато до отваряне на ценовите оферти;

     
  • Сдружение "Салваторе Матарезе" - инж. Клаудио Салини Гранди Лавори" – 144 144 144 лева;

     
  • Консорциум "Марица - СК 13 - Алпине" - 159 777 777 лева;

     
  • Обединение "Марица 2" ДЗЗД ("Конструктор инженеринг", Хърватия и Пи Ес Ай, Стара Загора) – 129 500 000 лева;

     
  • "Мапа Иншаат Ве Тиджарет", Турция - не е допуснато до отваряне на ценовите оферти;

     
  • ДЗЗД "Ингеар" ("ГЕЯ 21", Испания, "Инжстройинженеринг" и "Конструксионес Аранс Асинас") - не е допуснато до отваряне на ценовите оферти;

     
  • "Пицароти ИПС – Лот 2" ДЗЗД ("Импреса Пицароти и Сие", "Интегрирани пътни системи") - не е допуснато до отваряне на ценовите оферти;

     
  • Сдружение "Марица Хайуей" ("Пътностроителна техника", "ПОРР Технобау унд Умвелт" ) – 122 137 000 лева;

     
  • Консорциум "Лена ИСА – ЛОТ 2" ("Лена енженярия и конщрусойш", Португалия и "ИСА 2000") – 127 509 638, 70 лева.


С оферта от 122 млн. лв. контролираното от Васил Божков дружество "Пътностроителна техника" и австрийската компания Porr Technobau са на път да спечелят търга за строителството на втората отсечка (наречена Лот 2) от магистрала "Марица".

Сдружението "Марица Хайуей" между двете компании предложи най-ниската цена за изпълнение на 34-километровия участък между Димитровград и Харманли. Тя се равнява на 1.83 млн. евро на километър – рекордно ниска оферта за магистрално строителство дори на фона на ниските нива при търговете за "Тракия" миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


22 коментара
  • 1
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Предпочитам да е българска фирма и да мине през одит.

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    Всъщност 1-2 години след пускането ще се разбере, дали качеството е съответствало на ниските цени. За съжаление в последните 20 години не съм видял един качествен път, строен от българска фирма - все са били чуждестранни.

  • 3
    vdk avatar :-?
    vdk

    Нищо радостно няма в избора на най-ниската цена. Ако няма с какво да компенсира (метро-отсечка, кьорфишек обект), главният изпълнител ще направи компромис с качеството или ще го начука на подизпълнителите.
    Пример - крив монтаж, прозираща армировка, без бетоново покритие - необходимо саниране преди експлоатация.
    http://content.marica.bg/galleries/90/1504_big.jpg

  • 4
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Бре, бре!... Каква прозрачност на процедурата! То цени, мени... Защо ли обаче оставам с впечатлението, че има и други фактори?... Все пак Васил Божков не е кой да е.

    А за качеството ще разберем след първата зима.

  • 5
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Ами това е - с такава оферта ще имаме там някакъв път, двулентов, който ще трябва на всеки 2,5 години да ремонтираме.

    Чудя се колко време още трябва да мине, за да се научим, че трябва като правим нещо - ДА ГО ПРАВИМ ДОБРЕ!

    Съжалявам, че съм черноглед, но защо никой не споменава нищо за качеството на строеж? Колко дебела ще е настилката, от какви материали и т.н.??? В Германия масово подменят настилките и слагат нови, по които като мине кола се чува само двигателя й, а шумът от гумите се потиска. Ако някой иска - могад а му направя клипче и да му покажа за каква огромна разлика става въпрос.

    Но да речем, че на тоя етап искаме просто магистрала - ами дайте някакви параметри де. Като за обикновени хора, все пак не всички сме пътни инженери.

  • 6
    deemer avatar :-|
    Deemer

    Като гледам магистралата край Пловдив в какво състояние е, спокойно можеш да хванеш морска болест. А за новата, ще видим..

  • 7
    anihilator_jack avatar :-?
    anihilator_jack

    Чайте са, когда един километър от "Тракия" се строеше на цени близки до един километър от метрото не бяхте доволни. Сега когда цените са ниски пак сте недоволни. Като гледам офертите, то с изключение на гърчолята, всички останали са в горе-долу един диапазон така че не виждам какъв е проблема. А и гърчолята с техните 13ти и 14ти заплати то нищо чудно поради това да им е такава цената. Също така тази магистрала ще минава през голи поля - колко да бъде цената?

    До коментар [#5] от "Delta Sigma":

    Значи така - хем искаш повече информация относно параметрите на магистралата и стандартите на строежа, хем да не било като за пътни инжинери. Айде реши какво искаш, защото хич не е ясно.

  • 8
    arch_ avatar :-|
    arch_

    Няма толкова тъп и безполезен документ като българският закон за търговете. "Необосновано ниска" цена в нормалните държави е причина да те дисквалифицират още на първия етап. Един километър в Германия струва между 5 и 10 милиона в зависимост от терена. Дори да се нулират разходите за труд, пак няма начин да се построи нещо качествено за 2 милиона на километър, освен ако не е от мукава. Гаранцията на пътното в Германия май е 10 години. Колко анекси, подобрения и ремонти ще се прибавят към тия 2 милиона за 10 години? И крайният продукт ще е лента пропаднал асфалт, осеян с кръпки, укрепвани постфактум свлачища със стърчаща арматура и заблатени участъци без отводняване.

  • 9
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    До коментар [#8] от "arch_":Да ,ама това ще е после,а комисионната е сега.И когато Трейс даваше най-ниската цена ,обяснението беше ,че имали кариери покрай терена.Сега е същото. Сигурно сгуроотвалите около Димитровград ще изчезнат,а ние щекараме по коловози и ще плащаме толтакса.

  • 10
    andro43 avatar :-P
    andro43

    И магистралките са най-евтини !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

СОСът на прехода

СОСът на прехода