Обречени един на друг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Обречени един на друг

Капитал

Обречени един на друг

Министерството на финансите не успя да възложи ИТ дейностите си на фирми, различни от държавната "Информационно обслужване" АД

Асен Георгиев, Христо Ласков
5178 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


"Слага се край на практиката само големи фирми да печелят търгове по обществени поръчки. Отсега нататък Министерството на финансите (МФ) ще обявява големите поръчки на по-малки лотове, така че да дадем равен шанс малките и средните фирми да участват в тях." Това тържествено обяви финансовият министър Симеон Дянков преди година и два месеца. Тогава той направи и първата по-голяма крачка в тази насока, организирайки търга за "Изнесени дейности по управление на ИТ услуги в системата на МФ". В крайна сметка думите му се оказаха по-скоро добро пожелание.

Резултатът от упражнението година по-късно също може да се окачестви като пожелателен. Държавната компания "Информационно обслужване", която бе щатният изпълнител на ИТ дейностите на МФ преди провеждането на миналогодишния търг, отново изпълнява голяма част от дейностите по поддръжка на ИТ инфраструктурата на ведомството. При това по-голяма част, отколкото спечели преди година. Твърде вероятно е скоро тя да увеличи заетостта си, получавайки още работа от своя принципал в лицето на Симеон Дянков. Причината е, че ведомството му не може да намери общ език със спечелилите два от четирите лота от поръчката, стартирала преди година. Въпреки големия срок и до момента няма подписан договор за разработка и поддръжка на приложен софтуер за МФ (лот 3 от миналогодишния търг). В момента тези дейности се изпълняват от вътрешните ИТ кадри на ведомството. Не е ясно докога те ще са натоварени с тази задача. В момента се подготвя нов търг.

Защо се стигна дотук

Кой точно отговаря за поддръжката на ИТ системите на Министерството на финансите е важно, защото тези технологични ресурси са критични за функционирането на държавата. Сред тях са системата на Агенция "Митници", Националната агенция по приходите (НАП) и други структури, които са под шапката на финансовото ведомство. Заради това решението на министър Дянков да раздели поръчката за поддръжката на тези системи на четири лота бе посрещнато с противоречиви чувства дори и от ИТ бранша, който дълги години настояваше това да стане.

Още преди година от водещи технологични компании коментираха, че търгът не е добре изготвен и може да се стигне до проблеми с поръчката. Както и стана - несъобразените с реалистичните възможности на изпълнителите оферти, подадени от спечелилите консорциуми за лот 1 и лот 3, доведоха до нова поръчка за първия лот и липсата на подписан договор за третия. Недобре изготвеното задание на обществената поръчка позволи на кандидати, които (както вече е ясно от липсата на подписани договори) не могат да изпълнят въпросните дейности, да печелят. И не на последно място проблемите идват и заради слабостите в Закона за обществените поръчки, който позволява изготвянето на такива задания.

Ако поръчката се отнасяше за нещо малко и незначително, вероятно фирмата изпълнител щеше да получи възнаграждението си, изпълнявайки  задълженията си само частично. Тук обаче става въпрос за осигуряване функционирането и подобряването на ключови за държавата информационни системи. Това принуди Министерството на финансите да обяви нова поръчка за лот 1, касаещ дейностите по поддържане и развитие на ИТ инфраструктурата. Първоначално конкурсът беше спечелен от консорциум "Сименс контракс парафлоу" с предложена цена 11.7 млн. лв., който обаче не успя да се справи със задачата. В мотивите за новия търг, стартиран в началото на годината, се посочват "значителни затруднения, които доведоха до неподписването на протокола за предаване и приемане на управлението на ИТ услугите в предвидения срок въпреки допълнително дадените срокове от министъра на финансите". Според източници на "Капитал" срокът за изпълнение на поръчката е удължаван 2 пъти, а спечелилият консорциум не е могъл да покрие изискванията за приемане на системите. "Капитал" успя да се свърже единствено с представител на "Сименс България", който коментира лаконично, че има решение на държавен орган и компанията е съгласна с него.

При тази ситуация МФ подписва нов договор. Фирмата, избрана за изпълнител, са добре познатите "Информационно обслужване". Въпреки противоречивия образ на дружеството в общественото пространство то се оказва единственото, което е в състояние да се справи с изискванията на принципала си. "Договорът с консорциум "Сименс контракс парафлоу" беше подписан на 1 септември 2010 г. и беше на обща стойност 11 727 641 лв. с ДДС за тригодишен период", обясниха за "Капитал" от Министерството на финансите. "Понастоящем договорът е прекратен. От 1 април т.г. дейностите по лот 1 се изпълняват в намален обем и при намалена стойност от "Информационно обслужване" АД, а предвидената сума за едногодишен период е 2 932 602.00 лева с ДДС", добавят от ведомството. Това е максималната сума, която държавното дружество може да получи в зависимост от това какви дейности му бъдат възложени от поръчителя. Източници от "Информационно обслужване" коментираха, че осигуряват поддръжка само на ключовите системи и дейностите им имат много по-малък обхват от този, който първоначално е записан в лот 1. Срокът на изпълнение е или до края на годината, или докато бъде проведен нов открит търг. В момента МФ уточнява какъв да бъде обхватът му. Изпълнението на поръчката е договорено директно с държавната компания. Не е пускана отворена обществена поръчка поради естеството на ситуацията.

Без изпълнител

Подобно е положението и с лот 3 на обществената поръчка, свързан с поддържане и развитие на приложен софтуер, спечелен от консорциум "Ви Си Ей ДЗЗД" с предложена цена 7.2 млн. лв. Договорът с консорциума "Ви Си Ей ДЗЗД" е сключен на 11.01.2011 г. Съгласно неговите условия е предвиден преходен период от два месеца за предаване и приемане на управлението на ИТ услугите в обхвата на договора. "През този преходен период Министерството на финансите в качеството си на възложител изпълни всички поети ангажименти съгласно условията на тръжната процедура и договора. Консорциумът не изпълни ангажиментите, с които е обвързан по договора и в допълнително дадения от министерството срок, поради което се стигна до неговото прекратяване", обясниха от МФ. "Капитал" не успя да се свърже с представители на консорциума преди редакционното приключване на броя. "Към настоящия момент дейностите по лот 3 се изпълняват от експерти на финансовото министерство", лаконично уточниха от ведомството.

Договорите по останалите два лота - извънгаранционно поддържане на технически устройства и конфигурации в ИТ инфраструктурата, спечелен от консорциум "Стоун Сиенсис" с предложена цена 10.4 млн. лв. и "Предоставяне на изнесени услуги за специализирани звена на МФ", спечелен от "Информационно обслужване" с предложена цена 700 хил. лв. са единствените, които и към момента се изпълняват без възражения от страна на възложители и изпълнители.

Така година по-късно търгът за изнасяне на ИТ дейностите на МФ може да влезе в учебниците като пример за неуспешна обществена поръчка. Днес дейностите по лот 1 и лот 4 се изпълняват отново от "Информационно обслужване", а има голям шанс скоро и лот 3 да попадне обратно в дружеството, защото в момента "се уточнява обхватът на предмета на поръчката по лот 3", казват от Министерството на финансите. Което означава, че скоро тя ще бъде обявена. А шансът държавната компания да кандидатства и спечели изглежда все по-голям.

Търгът за изнасяне на ИТ дейности година по-късно:

- Лот 1 - Дейности по поддържане и развитие на ИТ инфраструктурата, спечелен от консорциум "Сименс контракс парафлоу" с предложена цена 11.7 млн. лв. - провален. Критични дейности по поддръжка се изпълняват от "Информационно обслужване".

- Лот 2 - Извънгаранционно поддържане на технически устройства и конфигурации в ИТ инфраструктурата, спечелен от консорциум "Стоун Сиенсис" с предложена цена 10.4 млн. лв.  Подписан договор със спечелилия консорциум.

- Лот 3 - Поддържане и развитие на приложен софтуер, спечелен от консорциум "Ви Си Ей ДЗЗД" с предложена цена 7.2 млн. лв. - провален. Дейностите се извършват от вътрешни експерти на МФ. Подготвя се нов търг.

- Лот 4 - Предоставяне на изнесени услуги за специализирани звена на МФ, спечелен от "Информационно обслужване" с предложена цена 0.7 млн. лв. Подписан договор със спечелилата компания.

"Слага се край на практиката само големи фирми да печелят търгове по обществени поръчки. Отсега нататък Министерството на финансите (МФ) ще обявява големите поръчки на по-малки лотове, така че да дадем равен шанс малките и средните фирми да участват в тях." Това тържествено обяви финансовият министър Симеон Дянков преди година и два месеца. Тогава той направи и първата по-голяма крачка в тази насока, организирайки търга за "Изнесени дейности по управление на ИТ услуги в системата на МФ". В крайна сметка думите му се оказаха по-скоро добро пожелание.

Резултатът от упражнението година по-късно също може да се окачестви като пожелателен. Държавната компания "Информационно обслужване", която бе щатният изпълнител на ИТ дейностите на МФ преди провеждането на миналогодишния търг, отново изпълнява голяма част от дейностите по поддръжка на ИТ инфраструктурата на ведомството. При това по-голяма част, отколкото спечели преди година. Твърде вероятно е скоро тя да увеличи заетостта си, получавайки още работа от своя принципал в лицето на Симеон Дянков. Причината е, че ведомството му не може да намери общ език със спечелилите два от четирите лота от поръчката, стартирала преди година. Въпреки големия срок и до момента няма подписан договор за разработка и поддръжка на приложен софтуер за МФ (лот 3 от миналогодишния търг). В момента тези дейности се изпълняват от вътрешните ИТ кадри на ведомството. Не е ясно докога те ще са натоварени с тази задача. В момента се подготвя нов търг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    От почти всяка обществена поръчка за ИТ в България, (особено при тези с милионни договори), сигурно поне 30-40% отиват за ненужни дейности, подкупи, безмислена техника и пр.
    Всеки спечелил, прехвърля на подизпълнители трохи и разпределя печалбата - това е бизнеса..
    За каква прозрачност и честност говорим??

  • 2
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    Потвърждавам от 20 годишните си наблюдения вурху сектора. Точно така е. Мога да добавя само, че процентът е 70-80, не 30-40. До практическите изпълнители на поръчката стигат не повече от 20 процента в по-добрите случаи.

  • 4
    bb avatar :-|
    Blagovesta A Kenarova

    В България липсват стандарти за информационни системи - изисквания, документи, етапи на разработка и внедряване, контрол и др. Може да се пише доста по темата. Министерство на финансите и Информационно обслужване са една мнооого малка част от проблема. Какво стана с няколкото системи на здравната каса, митниците, държавната администрация (обслужване на едно гише ;)) и многото милиони левове, похарчени без следа?
    Моят кратък коментар по темата е: Когато някой иска да "оправи" едни пари, поръчва информационна система

  • cpnv

    ИО е един от способите за ИЗТОЧВАНЕ от бюджета по схемата:
    МФ -> ИО -> Мениджър (Чавдар Тодоров) ->....Партията ...

    През последните години за мениджъри на ИО се назначават хора, на които е противопоказано да управляват хора и финанси. Все си мислехме, че не може по-некадърни да намерят, ама то можело .... Сегашния директор на ИО преди 5 години запожи тая "бомба" със сканирането в Търговския регистър (беше парт. секретар и ИТ директор на АП)

  • 6
    kostadinov avatar :-?
    Kostadinov

    КОЙ и ЗАЩО държи на работа директор, който е свил печалбата за 1-во тримесечие 10 (десет) пъти спрямо 2010г???

    КОЙ и ЗАЩО подкрепя разчистването на ИО от изявени специялисти и назначаването на братовчеди (чрез "преструктуриране") ???

    Сигурно има причини ..... например източване и избори (финансиране и броене на резултати) ....

  • 7
    petiamarinova avatar :-|
    petiamarinova

    .
    Безобразие като това няма никъде.
    вДянков се върти на 180 градуса само и само да намери начин да се облагодетелства за сметка на държавата...

  • cpnv

    До коментар [#6] от "Kostadinov":

    Има причини - цялата история с търговете е една постановка:
    1. Тодоров подава двойно по-скъпа оферта и .... губи
    2. Дянков симулира договаряне с останалите печеливши
    3. Тодоров обжалва и провлачва процеса. Има карт бланш за "преструктуриране" - назначаване на протежета
    4. Дянков казва: другите не стават. Искам ИО
    5. Тодоров източва ИО, плаща на Дянков и финансира изборите на управляващите
    6. Идват избори.. Любимеца на Азер Меликов и Дянков ?? ще организира въвеждане на резултатите......

  • 9
    epoc avatar :-|
    epoc

    Жалко, господа автори. Видели сте нещата, ама не сте ги разбрали.

    В мотивите за новия търг, стартиран в началото на годината, се посочват "значителни затруднения, които доведоха до неподписването на протокола за предаване и приемане на управлението на ИТ услугите в предвидения срок въпреки допълнително дадените срокове от министъра на финансите".

    Ами обърнете се към митниците и питайте защо те няколко месеца измисляха все по-тъпи и по-идиотски условия само и само за да не предадат нещата на консорциума. Също така питайте Сименс как така в момента, в който се отказаха от договора изведнъж им преведоха парите за паспортната система, които се бавеха по същия начин (с измисляне на нови и нови условия). Също така можете да попитате дали случайно назначените ИТ-та в митниците не са и по съвместителство на граждански договори и към ИО. Междувременно се поинтересувайте как изведнъж щата на ИТ дирекцията на финансите беше увеличен с нови щатни бройки миналия месец, за да се назначат служителите, които избягаха от ИО.

    И след това попитайте, защо се сключва нов договор с покана само за ИО и не мирише ли това на корупция? Или ще четем тези неща след няколко години във wikileaks?

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Естествено е важни поръчки да се дават на проверени и управляеми от МФ фирми а не да си играем на търгове, после ох боли.....
    Който плаща, обикновено, и поръчва музиката........


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK