Министър за транспортиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министър за транспортиране

Александър Цветков за пореден път е на крачка от освобождаването си

Министър за транспортиране

Бойко Борисов може скоро да посочи пътя на Александър Цветков

Калина Горанова
11727 прочитания

Александър Цветков за пореден път е на крачка от освобождаването си

© Надежда Чипева


"Нещата в транспорта вървят много добре даже." Похвалата е всъщност себеоценката на ресорния министър Александър Цветков в отговор на забавния журналистически въпрос, предизвикан от публичното недоволство на вицепремиера Симеон Дянков. Подобна реплика трудно може да бъде изречена от друг, защото оценката за свършеното от Цветков за почти две години е или мълчание, или критики.

Името му вече няколко пъти беше споменавано като един от министрите за смяна. Последните седмици представители на управляващите отново заговориха за освобождаване и този път то, изглежда, може да се случи съвсем скоро. Три независими източника от правителството потвърдиха за "Капитал", че смяната на Цветков е въпрос на дни. Желанието за това е налице, единственият аргумент против е, че размествания в правителството преди изборите може да оставят усещането за слабост в управляващите.

Дори и това да не стане обаче, промяна в стила на управление е повече от необходима. Защото неубедителното представяне на Цветков далеч не е само проблем на собственото му кариерно развитие. От години транспортният бранш се чувства пренебрегнат от факта, че "ръководството на сектора се поверява на най-слабите представители на кабинета". В действителност обаче секторът не е за подценяване. На транспорта, информационните технологии и логистиката се залага много като двигатели на икономиката след излизане от кризата. Вместо това обаче под ръководството на Цветков големите инфраструктурни проекти не се случват или напредват с много бавна скорост. Концесионирането на пристанищни терминали и летища, които в момента стоят неизползваеми и непечеливши, буксува. Държавните дружества в транспорта стават все по-неконкурентоспособни, губят пазарни дялове и се превръщат във все по-голяма тежест за бюджета. А електронно управление, както сигурно добре знаете, няма.

Магистрала почвам след малко

Оперативна програма "Транспорт" е сред най-често критикуваните от страна на Брюксел. Страната разполага по нея с 2 млрд. евро, които трябва да се материализират под формата на пътища и жп линии. Реално платените средства по оперативната програмата са едва 7.5%. А остават още само две години и половина. Проектите за строеж и ремонт на пътища се усвояват сравнително добре, докато тези за жп транспорт се бавят фатално. Реално България най-вероятно ще загуби огромно количество пари за изключително важен сектор, и то само заради липса на проекти и лоша организация.

На фона на проектната неподготвеност в жп сектора министър Цветков на няколко пъти посети Китай, като започна да запълва медийното пространство с идеите за високоскоростен влак, който да свързва София с... Пекин. "Вижте, това е един гигантски проект, който колкото и фантастично да звучеше, след последното ми посещение в Китай и след подписването на меморандума с китайския министър на железниците, да, това вече не звучи чак толкова фантастично и вече добива някакви реални измерения", заяви пред медиите министърът след една от визитите си.

Докато на китайска почва амбициите на министъра се движат с 550 км в час, на местна действията му са далеч по-плахи. Така беше необходима намесата на Световната банка, за да започне подготовката на товарните превози на БДЖ за приватизация. По думите на ръководителя на отдел "България" в дирекция "Регионална политика" на Европейската комисия Карстен Расмусен българският жп оператор е най-зле в цяла Европа, като преструктурирането му е изостанало на 100% и милиардни инвестиции в него не може да има, докато компанията не стане ефективна. Вместо това обаче министърът се съгласи да се откаже от по-сериозни съкращения в компанията заради заплахите от стачки. А през това време опасността от фалит приближава и ако не беше държавен гигант, частни кредитори вече отдавна да са поискали банкрута му.

Освен с БДЖ министерството изпитва затруднения и с други свои нефункциониращи дружества. Концесионната стратегия на ведомството е готова отпреди година. Тя предвижда по-малките летища като Горна Оряховица, Русе, части от летище Пловдив да намерят частни инвеститори. Това важи и за някои от пристанищата по Дунав и за отделни терминали във Варна и Бургас. Година по-късно редица от процедурите все още не са започнали, а голяма част от откритите такива по всяка вероятност ще стигнат до задънена улица заради слабия маркетинг сред чуждите инвеститори. Така например за концесионирането на терминалите за насипни товари в Бургас има подадена само една оферта на Български морски флот.

Дори коренно да промени стилът си на управление, Цветков вече има и друг проблем. Той не е близък нито до екипа министри, нито се радва на подкрепа и от страна на депутатите на ГЕРБ, които го наредиха в списъка на "двойкаджиите" в кабинета. Заради слабите си позиции не успя да назначи и свои фигури като зам.-министри, директори на агенции и фирми. В резултат няма екипност и думата му не тежи пред тях.

Самият Цветков, разбира се, не е съгласен с тези констатации. "Според мен работим много добре", казва той в интервю за в. "Труд" преди няколко седмици. Най-големите постижения на министерството според него са водният транспорт ("пристанищата отчитат 200% ръст на печалбата спрямо миналата година") и автомобилният транспорт ("пресякохме черния пазар на шофьорски книжки, затегнахме контрола върху пунктовете за технически прегледи"). За усвояването на европейските пари Александър Цветков не вижда причини да търпи упреци. "Като цяло вече са договорени над 50% от средствата по оперативна програма "Транспорт", казва той и препраща вината за забавянето към предишното правителство, което не е оставило готови проекти.

Няма решение, няма проблем

Министър Цветков се отличава с характерната си още от годините си в Столичната община пасивност и плахост, крайно неуместни за сектор, който има нужда от редица кардинални реформи. Ръководители на големи държавни компании разказаха пред "Капитал" как им се е налагало по няколко пъти да се срещат с министъра, за да им даде зелена светлина за определени промени в дружествата. И ако въобще се е стигало до решение, то подписът се е бавил с месеци.

Освен че е чужд на партията, Цветков се явява и чужд на бизнеса. Представители на бранша коментираха, че той не се радва на голяма подкрепа в транспортните среди. Пътният инженер на практика не разполага с опит в сферата на частния бизнес. А оттам му липсват експертиза и управленски умения. Той така и не успя да демонстрира и познанията си в сферата на пътното строителство (където все пак е работил в миналото), което бе поето от по-активния министър на регионалното развитие Росен Плевнелиев.

Макар и изключително рядко да прави важни стъпки, един път това се случи - Цветков опита да прекрои почти изцяло бизнеса с автобусните превози. Действието беше обяснено слабо, като министърът каза вероятно най-непазарната си реплика: "Конкуренцията е много голяма и фирмите си крадат пътниците." Зад тази нетипична активност на Цветков повечето представители на сектора заподозряха, че стои Миролюб Соларски (собственик на "Карат С" и председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт) и към момента е един от най-изявените представители на автомобилния бранш. За късмет на бизнеса и пътниците вдигнатият шум попречи на връщането на плановата икономика при автобусните превози.

Има друг начин да се предизвикат събития освен под натиска на лобизма. Те обаче също не идват по идея на Цветков. Така за едно от най-революционните решения от страна на транспортното министерство, а именно отдаването на концесия на цялото летище София, източници разказват, че е спуснато от много по-високо ниво и е било своеобразна изненада за министъра.

В шеги и закачки

Като министър Цветков засега не е запомнен с нещо значимо, като често случаите, в които името му се появяваше в медийното пространство, граничеха с комичното. Така например транспортният министър, вместо да открива магистрали и терминали на летища и пристанища или да обявява поредното успешно приватизирано дружество, откри кафе машина на летище София, после включи лампичките на коледната украса на терминала. За да спрат кражбата на гориво в БДЖ пък, се стигна до връщането на не особено успешния прийом от края на соца да се боядисва горивото, така че то да стане разпознаваемо при източване.

Друга любима сфера на дейност се оказа филателията. Министърът на транспорта и съобщенията по принцип отговаря и за български пощи. Ако потърсите в Google имената на последните няколко транспортни министри в комбинация с думите пощенска марка, то Цветков надминава и Петър Мутафчиев, и Николай Василев, взети заедно. За радост на колекционерите сред специалните издания марки вече има посветени на Деня на хумора и шегата и на историята на противопожарното дело на Балканите. Наскоро пък се появи и специално издание, посветено на дейността на Комисията за защита на конкуренцията по случай 20-годишния й юбилей. Марката дойде скоро след като Цветков леко прибързано "разпореди" на комисията до 7 дни да излезе със становище дали има картел при горивата - нещо, което беше окачествено от председателя на комисията Петко Николов като несериозно, тъй като подобни процедури траят година или поне няколко месеца.

С тази си реакция към КЗК Цветков изчерпа и ролята си при кризата с цените на горивата, докато представителители на транспортния бранш участваха директно в преговорите в Министерския съвет, а главният преговарящ се оказа премиерът. Проявите на сила на Цветков обаче се проявяват именно в автомобилния сектор. При проверките на пътя той дори започна да имитира колегата си Цветан Цветанов, като започна да прилага гръмки названия на операциите си. Лично транспортният министър даде старта на проверките по пътищата с кодовите имена "Гумите" и "Пушек".

Като потенциален мотив за смяната му официално вероятно ще се използва бавният напредък по оперативна програма "Транспорт". Безспорен факт, който поражда постоянни критики от страна на Брюксел. Абсурдното в случая е, че за негов наследник се спряга името на зам.-министър Ивайло Московски, заместникът на Цветков, който пряко отговаря за същата тази програма въпреки липсата му на опит в тази област. За разлика от министъра обаче Московски идва от редиците на партията. Факт, който не е достатъчен, за да се случи нещо по-едро и смислено в сектора.

Откъде тръгва

Цветков се нареди в редиците на министрите, след като беше част от екипа на премиера и бивш кмет на София Бойко Борисов в Столичната община. По думите на източници от кметството той попада там след препоръка на Ивайло Оташлийски - един от сочените за партньори по тенис на премиера Бойко Борисов и ръководител на управление "Пътни такси и разрешителни" на Агенция "Пътища". Цветков става наследник на Оташлийски в агенцията. Името на Оташлийски нашумява след установяването на пробив в софтуера за събиране на таксите, довел до източването на по около 400 хил. лв. на месец. Следващата крачка в развитието му е зам.

кметското транспортно кресло, след като предшественикът му Велизар Стоилов беше изобличен, че отдава линии на градския транспорт на частни фирми на принципа на прякото договаряне.

"Нещата в транспорта вървят много добре даже." Похвалата е всъщност себеоценката на ресорния министър Александър Цветков в отговор на забавния журналистически въпрос, предизвикан от публичното недоволство на вицепремиера Симеон Дянков. Подобна реплика трудно може да бъде изречена от друг, защото оценката за свършеното от Цветков за почти две години е или мълчание, или критики.

Името му вече няколко пъти беше споменавано като един от министрите за смяна. Последните седмици представители на управляващите отново заговориха за освобождаване и този път то, изглежда, може да се случи съвсем скоро. Три независими източника от правителството потвърдиха за "Капитал", че смяната на Цветков е въпрос на дни. Желанието за това е налице, единственият аргумент против е, че размествания в правителството преди изборите може да оставят усещането за слабост в управляващите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • dnevniklive

    Министерство на глупостта и съобщенията.

    Единственото, с което помня Цветков като зам-кмет е несполучливата схема за експериментални нощни автобусни линии в София. Човекът дори не се беше сетил, че те трябва в един момент да се изчакват в центъра. Големият интервал на движение и липсата на връзка между линиите е една от причините за неуспеха на начинанието.

  • 2
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    Не е близък на министрите, не е близък на депутатите, заместниците му некой друг ги избирал и т.н. Тогава чий министър е? Ами наш, на БГ, сложен от лобисти, че да не върши нищо. Нали, ако БДЖ тръгне както трябва, ще прибере бая клиенти от автотранспорта... И следващият ще е същият. Всяка годинка нищоправене си е далавера на лобистите... А другите министри? Разликата е, че говорят повече и ... вършат в пъти повече глупости. Те, дори са по-опасни за БГ от Цветков....

  • 3
    rumen_urumov avatar :-|
    Румен Йорданов

    Аз мога да ви кажа за още дивотии на Цветков-например лицензирането на всички автомобили над 12т без значение дали извършват превози срещу заплащане или за собствена сметка.Разбира се има и много други.

  • 4
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Време е!

    И само една забележка относно следния цитат:

    "За да спрат кражбата на гориво в БДЖ пък, се стигна до връщането на не особено успешния прийом от края на соца да се боядисва горивото, така че то да стане разпознаваемо при източване."

    Това се прилага навсякъде на запад особено в производства където се налага използването на етанол (изключвам дистиларните) и си е доста успешно.

  • 6
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    На тоя министър му е време да си ходи отдавна, на заместниците му също. А за ГД ГВА - за умрелите или добро или нищо.

  • За да останат ХОРА в България.

    Този е най-големия паразит и некадърник в правителството. Нищо не е направил за 2 години, освен празно тупане в гърдите и показно откриване на незначителни обекти.

    Не само за транспорта, погледнете (не)свършеното в любимия му ресор - Информационните технологии. НИЩО!! Ама абсолютно нищо.

    Да не говорим , че според мен автобиографията му започва и свършва с образованието.

  • 9
    xm... avatar :-P
    xm...

    ...сред специалните издания марки вече има посветени .... и на историята на противопожарното дело на Балканите...

    Ха-ха-хаааа!
    Това близване на височайшето дупце му е спечелило поне половин година министерстване "бонус"....
    :)

  • 10
    zhvulchev avatar :-|
    zh Vulchev

    Преди време нямаше ли министерство на регионалното развитие и транспорта??? Ако е нямало- защо пък да не пробваме, не ми се вярва нещата да станат по-зле, най-много да се запазят същите, но с по-малко администрация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK