С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 15 май 2011, 17:53, 8498 прочитания

Намерената магистрала

След четири години строителна сага връзката между София и Перник бе пусната в експлоатация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Магистрални десетилетки

История за пътища, започнати през социализма, но все още незавършени

31 авг 2012

Нова част от Околовръстното на София ще е готова през юни

София може да има четирилентов обходен път най-рано през 2020 г.

24 апр 2012

Магистрален тест за 200 млн. лв.

За пръв път държавата ще избира строителя на отсечка от "Струма" не само по цена

26 фев 2012

Лиляна Павлова: Имаме нужда от нов Закон за устройство на територията

Новият министър на регионалното развитие и благоустройството пред "Капитал"

9 сеп 2011
Четири години след започването на строителните работи, магистрала "Люлин" най-после е факт. Историята на 19-километровата отсечка между софийското околовръстно шосе и пътен възел "Даскалово" изобилства от проблеми, проверки и преговори. От спряното финансиране през 2008 г. до неколкократните промени в сроковете на завършване и в крайна сметка – порасналата с над 45 млн. евро цена (виж хрониката).

Заради всичко това преди време Европейската комисия обяви проекта за провален, а миналата година рискът страната ни да загуби парите за магистралата и да трябва да я дострои с пари от бюджета изглеждаше повече от реален.      


На този фон откриването на магистрала "Люлин" на обещаната от премиера Бойко Борисов дата - 15 май, е постижение. За да затвърди триумфа си премиерът покани на откриването и Дирк Анер – ръководителят на дирекция "Регионална политика" в ЕК, който през 2008 г. извести правителството за замразеното финансиране на проекта.

При откриването на "Люлин" Дирк Анер посочи, че помни добре многобройните трудности и проблеми около проекта, но вече гледа с оптимизъм на това, което се случва в България. Премиерът Бойко Борисов заяви, че за първи път дава разрешение за ползване за цяла магистрала. На събитието присъства и внушителна част от кабинета начело с двамата вицепремиери Симеон Дянков и Цветан Цветнов, ресорният министър на регионалното развитие Росен Плевнелиев, както и министърт на еврофондовете Томислав Дончев.

Часове по-рано, пред БНР, Росен Плевнелиев очерта графика за магистрално строителство. Той посочи, че първата от обещаните седем магистрали вече е готова, а през 2012 г. ще бъде завършена и магистрала "Тракия". Пусковият срок на магистрала "Марица" е през 2013 година.



Министърът допълни, че голямата драма на българското магистрално строителство в миналото е бил обърканият модел – строителството е започвало без подсигурена техника, участъци от магистрали са пускани в действие без разрешение за ползване, а оскъпяването на обектите е залагано още от първия ден на тяхното строителство.

"Истината с магистрала "Люлин" е, че още с подписването на договора и с първата копка тя вече е започнала да се оскъпява", каза министърът.

19-километровата магистрала, която свързва София с пътен възел Даскалово, е част от европейски коридор №4. Тя бе изградена от турския консорциум "Мапа Ченгиз" с финансиране по програма ИСПА и средства от бюджета за 185 млн. евро. "Люлин" има 1 година гаранция, през която всички дефекти ще се отстраняват за сметка на изпълнителя.

 
Магистралата в числа

-        август 1998 г. - правителството на Иван Костов включва магистрала "Люлин" в инвестиционната програма на правителството до 2001 г. Планът е строителството да бъде финансирано със заеми от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и републиканския бюджет и да приключи до 2005 г.

-        март 2000 г. - министърът на регионалното развитие Евгени Чачев подписва договор за проучване и проектиране на автомагистралите "Люлин" и "Струма" с италианската компания SPEA.

-        август 2002 г. - На базата на разработените от SPEA варианти Висшият експертен екологичен съвет одобрява трасето на магистрала "Люлин" от Софийски околовръстен път през селата Мало и Голямо Бучино до пътен възел Даскалово. Трасето е с дължина 19 километра и заради планинския терен включва редица съоръжения – три тунела, 26 моста и виадукта с обща дължина близо 6 км., укрепителни стени, както и 3 пътни възела.(последна промяна в 20.30 часа на 15 май)

-        януари 2003 г. - Министърът на финансите Милен Велчев подписва финансов меморандум за магистрала "Люлин" на стойност 148 млн. евро, от които 111 млн. евро по програма ИСПА и 37 млн. евро от републиканския бюджет.

-        юни 2005 г. - Европейската комисия одобрява тръжната документация за магистрала "Люлин" и Изпълнителна агенция "Пътища" към МРРБ обявява търг за строителството. Документи подават 21 кандидати. Офертите са отворени през ноември същата година.

-        август 2006 г. -Директорът на Изпълнителна агенция "Пътища" Веселин Георгиев подписва договор за строителството на магистрала "Люлин" с турския консорциум "Мапа - Ченгиз". Общата му стойност е 137 млн. евро. Магистралата трябва да бъде построена за 3 години с 12-месечен гаранционен срок.

-        януари 2007 г. - министър-председателят Сергей Станишев прави първа копка на магистралата.

-        януари 2008 г. - Европейската комисия настоява парите за "Люлин" да бъдат замразени заради корупционните скандали във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (бившата агенция "Пътища"). Строителството продължава, а от "Мапа Ченгиз" обещават да го изпълнят в срок – до началото на 2010 г.

-        юли 2008 г. - от "Мапа Ченгиз" съобщават, че завършването на магистралата се отлага за месец май 2010 г. заради визови проблеми с турските работници и забавяне на проектирането.

-        август 2008 г. - Европейската комисия (ЕК) временно спира плащанията за магистрала "Люлин" заради невъзможността на българските институции да гарантират законността на процедурите по обществените поръчки. Съобщението е подписано от ръководителя на дирекция "Регионална политика" в комисията Дирк Анер (сега, близо 3 години по-късно той преряза лентата на магистралата).

-        май 2009 г. - Европейската комисия отблокира средствата за "Люлин" по програма ИСПА след предприетите мерки за наблюдение на строителството и отстраняване на нередностите по магистралата

-        септември 2009 г. - министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев съобщава, че строителството на "Люлин" се бави заради наложилото се препроектиране на част от съоръженията.

-        януари 2010 г. - след среща с ръководството на "Мапа Ченгиз" премиерът Бойко Борисов съобщава, че е поискал до 20 януари да му бъде представен точен график за изпълнението на строителните работи и пусковия срок на магистралата

-        март 2010 г. - след неколкократни настоявания от страна на "Мапа Ченгиз" за увеличение на цената на "Люлин" турската компания и министър Росен Плевнелиев се споразумяват за 185 млн. евро. Срокът за завършване на магистралата е удължен до края на 2010 г. Новите параметри са изпратени за съгласуване в Европейската комисия.

-        септември 2010 г. - поредната проверка на премиера Бойко Борисов показва, че строителството на "Люлин" закъснява с над два месеца. Строителите обаче успяват да наваксат и през октомври е пусната отсечката между пътен възел "Даскалово" и магистралата към Благоевград и Кулата.

-        декември 2010 г. - премиерът Бойко Борисов открива пътен възел "Даскалово" - началната точка на магистрала "Люлин". Новият график предвижда магистралата да бъде напълно готова до средата на май.

-        януари 2011 г. - след съвместна проверка с българските власти отговарящият за България в дирекция "Регионална политика" на ЕК Карстен Расмусен съобщава, че магистрала "Люлин" е доведена до успешен финал и страната ни няма да загуби парите за нея.
ръководител на отдел "България" в ГД " Регионална политика" на ЕК. Предвижда се участъкът между София и Перник да бъде пуснат пробно на 15 март.

-        12 май 2011 г. - магистрала "Люлин" получава разрешение за ползване, след като и пернишкият кмет Росица Янакиева подписва документа, въпреки недоволството й заради неизпълнени ангажименти от страна на "Мапа Ченгиз".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението 6 Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението

Лидерът на НФСБ иска да "лиши протестите срещу управлението от тяхното основание"

16 ное 2018, 2547 прочитания

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв. Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

16 ное 2018, 3017 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
ДСБ номинира официално Светослав Малинов за кандидат-президент (обновена)

Прошко Прошков е кандидатът на тъмно сините за кмет на София

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

Заем с равни или намаляващи вноски

Макар и рядко, този въпрос изниква и всеки трябва да е наясно какво да има предвид

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете