С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
89 20 май 2011, 15:07, 13859 прочитания

Защо (само) те?

Промените в правителството решават само част от проблемите в управлението на ГЕРБ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Животът е понякога несправедлив."
Трайчо Трайков,
министър на икономиката, енергетиката и туризма

"Александър Цветков остана до известна степен неразпознаваем за партньорите от Брюксел."
Ивайло Московски,
министър на транспорта
След дълго затишие управлението на ГЕРБ премина само за 24 часа през зона на силни турбуленции, заради която от високите етажи на властта изпаднаха един министър, един заместник-министър, шефката на НОИ, няколко чиновника на по-ниско ниво и за цвят - цялото ръководство на софийския КАТ. Общо 13-те уволнения и размествания се случват въпреки опасенията сред самите управляващи, че преди изборите през есента е по-добре да не се правят смени, защото ще оставят впечатление за слабост и лоша организация във властта.

Оставките (и уволненията) обаче изпускат напрежението в някои проблемни зони на управлението и дават шанс за раздвижване там. Освен това показаха ново разпределение на силите в правителството и предполагат, че турбуленциите във властта най-вероятно ще продължат през идващите месеци.


Общата оценка за промените е смесена. Някои от тях -  като оставката на транспортния министър, са добри. Пълното затлачване там се вижда отдавна и смяната беше повече от нужна. Уволнението на заместника на Трайчо Трайков обаче разчетено и така - че Бойко Борисов (с подкрепата на Симеон Дянков) може да наложи по-проруска линия в управлението на енергетиката и новите проекти, като например строежът на АЕЦ "Белене". Половинчатият характер на промените също наклонява баланса в негативна посока. Ако ГЕРБ искаше наистина да заздрави управлението, трябваше да смени още  министри, чиято компетентност е под въпрос.



Защо транспортният министър?



Оставката на Александър Цветков не беше голяма изненада. Обективните причини той да бъде сменен са много. Източници от правителството казват, че най-сериозната е изключително лошото усвояване на средствата по европейската оперативна програма "Транспорт". До момента България е използвала 7.5% от полагащите й се до 2013 г. два милиарда евро. Въпреки пожарните усилия на Цветков през последните седмици да покаже някакъв напредък България (ще) загуби огромни средства заедно с много реални възможности за реформи в железопътния сектор. Това изоставане не може да бъде наваксано, колкото и енергичен да е досегашният заместник на Цветков - Ивайло Московски, който ще поеме транспортното министерство.





Сред сериозните аргументи за смяната е и състоянието на групата БДЖ, която е в практически фалит и продължава да трупа дългове. Варианти за нейното преструктуриране има, могат да се намерят и средства за това. Потенциалният кредитор Световната банка обаче не би ги отпуснал без сериозни реформи, които да гарантират, че те няма отново да потънат между ръждясалите вагони и изгнилите траверси.

 От Брюксел пък не идват пари, защото няма добре подготвени проекти за ремонт на жп линиите.

Пасивността на Александър Цветков настрои доста от най-активните членове на кабинета срещу него. Управлението на парите от европейски фондове обикновено изисква координация между няколко министри и ако един не си върши работата добре, не може да се стигне до никакъв резултат. Липсата на напредък по важни проекти пречеше на работата на регионалния министър Росен Плевнелиев и Томислав Дончев, който координира управлението на европейските фондове. "Мисля, че двете промени (в транспорта и икономиката) са за добро", каза за Капитал Томислав Дончев. Според него те само ще помогнат.  "Московски е добър професионалист, познат в Брюксел, който ще получи необходимите правомощия да прави каквото е необходимо по програма "Транспорт". Ние с него работим добре", обясни Дончев.


Може би най-сериозният противник на политиката на Цветков (по-скоро на липсата на такава) беше вицепремиерът Симеон Дянков. През последните седмици той критикува публично транспортния министър на няколко пъти. Всъщност оставката му е показателна и за ново разпределение на силите в кабинета, което може да подсказва още по-големи промени във властта след няколко месеца.



Бойко дава



Ако следите редовно новините през последните седмици, може би сте забелязали, че на официални събития финансовият министър не се отдалечава от премиера на повече от една ръка разстояние. Откриването на магистрала "Люлин" ("Само Дянков е по-красив от тунела", пошегува се Бойко Борисов там), инспекцията на ремонта на пернишкия театър, откриването на спортна зала в Пловдив, въобще всички любими публични изяви на премиера се споделят и от заместника му. Понякога на финансовия министър дори му се разрешава да открива нещо сам, без министър-председателя.

Това е само видимата част на по-дълбок процес, в който Симеон Дянков получава все по-сериозна подкрепа от Бойко Борисов.

 Източници от кабинета твърдят, че финансовият министър е настоявал най-упорито за отстраняването на Цветков и управителя на НОИ Христина Митрева (Вижте повече за нея тук). През последните седмици той получи разрешението на премиера и за други кадрови размествания, като например смяната на шефа на НДК и уволнението на Стоян Кушлев от комисията за конфискация на престъпно имущество. За всяка от тези промени има съвсем конкретни причини, но натрупването им предизвика една към момента крайна интерпретация. Според нея Бойко Борисов ще се кандидатира за президент и в момента разчиства пътя на Дянков да го замести на премиерския пост. Истината обаче е, че това е възможен, но в никакъв случай сигурен вариант. На този етап в ГЕРБ наистина няма ясна идея какво ще се случва на президентските избори. Издигането на Борисов е един от вариантите, но крайно решение не е взето. Дори и да се стигне до него обаче, номинирането на Дянков за премиер отново не е гарантирано. "Не, не сме водели такива разговори с премиера", беше лаконичният коментар на Дянков по темата пред "Капитал".



И докато финансовият министър в момента е на гребена на вълната, разместванията тази седмица изпратиха точно в обратната посока Трайчо Трайков.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2644 прочитания

Трудните книжки 4 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1641 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Try Again?*

Износът тегли икономиката, но докато не се включат и инвестициите тя няма да се върне към стабилен растеж

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10