Войната за марките

Най-любопитните спорове за търговските марки от соца

Най-новата ни икономическа история помни не една и две войни за търговските марки, наследени от социализма. След разпадането на плановата икономика и последвалата приватизация марките престанаха да са собственост на държавата. Те попаднаха в ръцете на различни частни компании, но често пъти се намираше и някой, който да оспори правата им. Споровете се отнасяха в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а след това и във Върховния административен съд (ВАС). Ето кои бяха най-големите битки за соц марки.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    the_top_dog avatar :-|
    незнайния войн
    • - 26
    • + 67

    Жалките, непрестанни опити за "позоваване" реномето на протукти от СОЦ-а показва, че след 89-та година българската индустрия и браншовите организации не са били в състояние да произведат нищо съществено, иновативно и качествено, което само по себе си да се превърне в марка.

    Нередност?
  • 2
    bai_toz avatar :-|
    Без коз
    • - 16
    • + 24

    До коментар [#1] от "незнайния войн":

    Е,как да го произведат като съответното министрество се старае да убие инициативата.Те не помагат на производителите.Държат се като башибозук!

    Нередност?
  • 3
    the_top_dog avatar :-|
    незнайния войн
    • - 5
    • + 32

    До коментар [#2] от "Бай тоз":

    чиновника да вземе го измисли вместо тебе ?
    Дори по времето когато икономиката правеше шест на сто годишен ръст в реално изражение, разходите за НРД бяха смешно малки в сметкоплана на фирмите.
    На кривия нали знаеш кой му пречи?

    Нередност?
  • 4
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 5
    • + 29

    причината е, че фирмите не наемат фирми специалисти в областта на маркетинга и създаването на брандове (щото тук говорим за брандове, а не за революционни рецепти и продукти), а искат да минат евтинко. Като наемеш кварталната печатница с два страньора да ти измислят лого, а името го измислиш със служителите във фабриката - нема как да има резултат.

    Нередност?
  • 5
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • - 3
    • + 12

    Всичко това просто показва, че отговорните органи следящи за качеството на продуктите е проспала целия период на разлагация на качеството. Днес проблемът с имитацията на старите соц марки е по - голям от всякога просто, защото днес разпознаваемостта на качествените продукти е изключително трудна и за много малко нови марки може да се каже, че са качествени. При старите марки от соца това се приема някак си по подразбиране, защото тогава те са правени по определен стандарт и контролът е бил на ниво.

    Нередност?
  • 6
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 9
    • + 26

    Защо я няма моята любима соц-марка - Калашников?

    Нередност?
  • 7
    senser avatar :-|
    senser
    • - 4
    • + 23

    До коментар [#1] от "незнайния войн":

    Напълно съм съгласен.
    Същата грозна тенденция се забелязва и при рекламите - там силно се набляга на спомените от "онова" време, което е малко странно. Хем от тогава минаха доста години, и би трябвало хората, които помнят онова време да не са никакъв таргет, хем явно схемата работи, защото продължава да се експлоатира масово при хран. продукти особено.

    Нередност?
  • 8
    anonimen avatar :-|
    anonimen
    • - 4
    • + 34

    Истинските мъже се бръснат с "Каро"

    Нередност?
  • 9
    elmoho avatar :-|
    ВинетУУУ
    • - 2
    • + 19

    Нещата не опират само до марката от гледна на маркетинга.Там освен реклама има и продукт , нали?Никъде не споменахте за качество на продукта , а там се крие ключа за палатката.Не става дума толкова за сантименталност по “онова време“ , колкото до качеството на изброените стоки.Потребителите(хората) не са за подценяване , не са глупави както напоследък е модно да се мисли(пише).

    Нередност?
  • 10
    angelan avatar :-|
    one4all
    • + 27

    Основния проблем бе визиран в свързаната статия: "... борбата е за марки, а не за рецепти...". Ако се погледне малко по-назад ще се види, че съответните марки са се наложили на пазара в следствие на дефицит и планова икономика и инвестицийте в тях по отношение на маркетинг и реклама са незначителни. И как хора, които не са вложили и един лев в съответното развитие на марката стават нейни собственици отбивайки се в патентното ведомство.
    Щом като през соца всичко беше от народа, за народа и собственост на държавата (т.е. народа), би следвало популярните марки да се обявят за генерични и регулаторите да следят единствено за спазването на съответствие.

    Нередност?
Нов коментар