С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
41 27 май 2011, 15:24, 7932 прочитания

Пари през прозореца

Флиртът между администрацията и "Майкрософт" приключва. Сега софтуерът на министерствата може да стане и по-скъп

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В България може да няма добра инфраструктура, законодателство или образователна система, но за сметка на това има чиновнически апарат, който по брой може да бие дори олицетворяващите бюрокрацията вогони, населяващи света на "Пътеводителя на галактическия стопаджия" на Дъглас Адамс. По последни данни на Съвета за административна реформа (САР) към Министерския съвет (МС) точното число е 106 150. Това е, без да броим работещите в системата на министерствата на отбраната, вътрешните работи, съдебната власт, учители, преподаватели, лекари и медицински персонал.

Цялата тази армия от работници се нуждае от компютри и софтуер, за да може спокойно да играе пасианс и да поддържа и без това ниското си ниво на ефективност. Хардуерът, закупен ударно в предкризисните години, все още може да се използва в много от администрациите, но проблемът със софтуера ще се задълбочава тепърва.


На 31 май 2011 г. изтича договорът между Министерския съвет и фирма ЦАПК "Прогрес" за закупуване на над 60 хил. лиценза за продукти на "Майкрософт" за нуждите на държавната администрация. Той бе подписан през 2007 г. при цена от 84.9 млн. лв. Той и е последният от серия съмнителни контракти, сключени от държавата през последните 9 години.

За скъпоструващото обвързване на администрацията с продуктите на "Майкрософт" е отговорен покойният Димитър Калчев, който в качеството си на министър на администрацията през 2002 г. сключи договор за доставка на софтуер за нуждите на държавните служители, без да оповести публично крайната цена или условията му. Той избира фирмата доставчик (ЦАПК "Прогрес") без конкурс. Подписаният от него контракт е една от най-строго пазените тайни в държавата. Бойко Борисов е третият министър-председател след Сергей Станишев и Симеон Сакскобурготски, който отказва да разкрие неговите клаузи. Вече пета година "Капитал" чрез съдебни дела се опитва да получи достъп до документа, но делото все още е висящо във Върховния админстративен съд.

В следващите няколко години последваха подписвания на анекси, които удължиха срока на наемане на софтуерните лицензи. В края на 2007 г. пък тогавашният министър на държавната администрация Николай Василев сключи договора, който изтича в края на този месец. Той беше силно критикуван заради поръчката за "доставка на софтуерни продукти на "Майкрософт" и стойността, която по сметки на "Капитал" е значително завишена - при цени на дребно към онзи момент от 700 лв. за Windows XP Pro и Office XP Pro, държавата се съгласи да заплати по 1375 лв. без ДДС за идентичен пакет. Изпълнителният директор на ЦАПК "Прогрес" защити високата цена с допълнителните услуги, записани в договора като поддръжка, предоставяне на най-нови версии на софтуерните продукти и обучение. Въпреки това през 2008 прокуратурата образува наказателно производство срещу неизвестен извършител именно заради сключения договор между МДААР и фирмата ЦАПК "Прогрес" за доставка на софтуер, произведен от компанията "Майкрософт". То беше прекратено в края на 2009 г. поради липса на престъпление.

След далаверата - потоп



Непрозрачното централизирано осигуряване на софтуерни продукти за нуждите на държавната администрация през последните 9 години съвсем скоро ще бъде изместено от принципа "спасявайте се поединично". А той може да излезе дори още по-скъп и по-проблемен. Към момента нито Министерският съвет, нито Съветът за административна реформа, мито Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) дават сигнали, че имат идея как и дали ще набавят нов софтуер, какъв ще е той и кой ще го поддържа. А това на практика означава, че администрациите може да започнат хаотично да купуват лицензи според нуждите им, което едва ли е най-ефективният подход.

Потърсихме отговорите на тези въпроси в Министерския съвет, който е правоприемник на договора между МДААР и ЦАПК "Прогрес" от 2007 г. Опитахме се да се свържем с шефа на правителствената информационна служба Николай Боев. За повече от три седмици, десетки обаждания и изпратени писмени въпроси, не успяхме да разговаряме с Боев, чиято работа е... да говори с журналисти. Попитахме и МТИТС, откъдето неофициално ни казаха да говорим с Министерския съвет, който е страна по договора.

Пламен Матеев, изпълнителен директор и съсобственик на фирма ЦАПК "Прогрес" потвърди, че договорът изтича в края на месеца и разясни, че той е за закупуване, "така че администрацията ще може да продължи да ползва софтуерните продукти". "В момента са доставени най-новите версии и оттук нататък МС трябва да реши какво да прави", коментира Матеев.

Министерският съвет е наясно, че договорът изтича, поне от края на миналата година. Тогава, по време на заседание на Министерския ясъвет, премиерът Бойко Борисов предлага да се отпуснат допълнителни 10 млн. лв. към бюджета на МС, с които да се плати завареният договор за доставка на софтуерни продукти "Майкрософт" за нуждите на държавната администрация, както и за други дейности.

Пропусната възможност

Краят на обвързващия с продуктите на "Майкрософт" договор е добър момент за промяна на политиката по осигуряване на софтуер за нуждите на администрацията. Логично беше още в края на миналата година Съветът по административна реформа да повдигне темата. Можеше да се помисли какви са алтернативите в лицето на софтуера с отворен код, да се направи проучване колко ще струва евентуалното му внедряването в администрацията и обучението на чиновниците. Нищо от това не е свършено до момента.

Осигуряването на софтуерни продукти за нуждите на администрацията е не по-малко важно от създаването на работещи онлайн услуги за електронното правителство. Към момента обаче няма никаква индикации, че някой в държавата осъзнава нуждата от разработване на дългосрочен план за осигуряването им. За сметка на това е по-вероятно базовият софтуер (като операционна система и текстов редактор например) да става дори още по-скъпо удоволствие за чиновниците, защото при липсата на централизирана система за набавянето му, всяко ведомство ще трябва да се спасява поединично. Така през декември миналата година беше сключен договор за доставка на софтуерни продукти на "Майкрософт" за нуждите на централното управление на НЗОК на стойност 3.9 млн. лв. с ДДС.

През последните 10 години се натрупаха много въпроси, свързани с флирта на държавата с "Майкрософт", чиито отговори още продължим да търсим: защо администрацията се обвърза трайно с продукти на една компания, спускайки директно поръчка на точно определена фирма посредник? Защо три поредни правителства не желаят да покажат детайлите по този договор пред обществото? Защо всяко следващо правителство удължаваше с анекси обвързаността на държавата за милиони долари, без да се помисли за алтернатива или поне за организиране на пазарно ориентиран търг, който, ако не друго, да осигури адекватна цена за софтуера, който чиновниците ползват?

Днес спокойно можем да добавим: кой в тази държава отговаря за осигуряването на софтуерни продукти на държавната администрация? Свършил ли си е той работата, анализирайки кой е най-ефективният вариант за осигуряване на софтуер за чиновническия апарат оттук насетне? Защо от МС отказват да говорят по темата? Кога ще се случи истински дебат за въвеждането на софтуер с отворен код в администрацията и кога ще бъде направен анализ за плюсовете и минусите от въвеждането му?

По темата работи и Росен Босев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобите за дивото къмпингуване ще влязат в сила от 2021 г. Глобите за дивото къмпингуване ще влязат в сила от 2021 г.

ГЕРБ, патриотите и ДПС отхвърлиха в комисия ветото на президента върху промени в закона за черноморското крайбрежие

26 юни 2019, 426 прочитания

Управляващите обсъждат три варианта за финансирането на партиите Управляващите обсъждат три варианта за финансирането на партиите

Като най-вероятен се сочи размерът на държавната субсидия да е 1% от минималната работна заплата

26 юни 2019, 527 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Черно тото - няма такова животно

В шумните акции срещу незаконния хазарт на ГДБОП няма състав на престъпление

Бойното поле на "Българска армия"

Ще има ли нов стадион на ЦСКА в Борисовата

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня