С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
87 2 юни 2011, 8:10, 31752 прочитания

Не, благодаря, д-р Енчев

Рекламната кампания с "неработещите" момичета е обявена за дискриминационна и обидна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Националният съвет по саморегулация

НСС е учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). НСС е сдружение с нестопанска цел, чиято основна задача е спазването на правилата на професионално поведение в областта на рекламата и търговските комуникации. 
Агенцията по заетостта потвърди, че все повече хора са твърде красиви, за да работят. Увеличил се е и делът на "трайно красивите"... (@_gradinko)

В света на д-р Енчев бихте могли да чуете подобна новина. В другия, реален свят обаче, описаната ситуация няма да бъде възможна, след като Етичната комисия (ЕК) към Националният съвет по саморегулация в рекламата (НСС), определи кампанията "С благодарности към д-р Енчев" за антивъзпитателна, дискриминационна и обидна.


Рекламната кампания представлява изображения на пинъп момичета* от началото на миналия век, които са признателни на д-р Ангел Енчев за новата си визия, продукт на способностите на пластичния хирург. На плакатите, които са разположени на ключови места в столицата и по магистрала Тракия, момичетата "твърдят", че тя им осигурява самочувствие, контрол над живота си, по-добър стандарт на живот.

Според д-р Ангел Енчев кампаниятa е "разработена с чувство за хумор и залага на намигащите провокативни слоугъни". Въпреки това той ще уважи решението на ЕК.

Рекламата действително се възприема с чувство за хумор, особено в социалните мрежи. Aко говорим за присъствие в тях, всъщност е успешна. Хаштагът** #DrEnchev например, е един от най-популярните сред българите в микроблогинг платформата Twitter и продължава да ражда вицове като:
@Roguegater: "#DrEnchev започва производството на силиконови краставици. Благодаря ви, #DrEnchev - вие спасявате света." и @beer2beer: "трудещите се - при Тренчев, безработните - при Енчев".



Ако се дистанцираме от явната ирония, за потребителите посланията на пластичния хирург подбуждат към неравно третиране и дискриминация, твърдят от НСС. Членовете на етичната комисия са убедени, че обществото в България се нуждае от противопоставяне на половото стереотипизане и насърчаване на равенството в търговската комуникация.

"Рекламите следва да се въздържат от популяризиране на хирургическа намеса и използване на медикаменти и/или хранителни добавки като единствен начин за постигане на личен, социален и обществен успех", категоричен е председателят на комисията Гриша Камбуров. На заседанието са били приети препоръки относно използването на сексуални стереотипи в рекламата. Предстоят и промени в Етичния кодекс.
Препоръки за използването на сексуални стереотипи в рекламите и търговските комуникации:

Рекламите и търговските комуникации трябва да уважават и зачитат достойнството и неприкосновеността на личността, включително и на човешкото тяло

В рекламите и търговските комуникации не следва да се използват визуални изображения и/или текстове, които съзнателно или подсъзнателно внушават наличието на предимства или извличането на ползи и преимущества, основаващи се единствено и само на полова принадлежност.

Рекламите и търговските комуникации следва да избягват явно или скрито внушение за подчиненост на полова основа, сексуално насилие и сексизъм.

Рекламите и търговските комуникации могат да подчертават красотата на човешкото тяло, но без да показват разголени интимни части от него.

Рекламите и търговските комуникации не трябва да показват или намекват по недвусмислен начин осъществяването на сексуален акт между мъжа и жената или между представители на един и същ пол.

Рекламите и търговските комуникации не следва да принизяват по какъвто и да е начин човешкото тялото или части от него, представяйки ги единствено като предмет за сексуално удоволствие.

Рекламите и търговските комуникации не трябва да подбуждат по какъвто и да е начин към полова ненавист, разрешаване, насърчаване или възвеличаване на насилието срещу човешко същество, независимо от неговия пол, възраст, раса или религиозна принадлежност.

Рекламите и търговските комуникации следва да се въздържат от показване на хора от двата пола в неприсъщи за тях социални роли, създаващи деградивни и унизителни асоциации.

Рекламите и търговските комуникации трябва да уважават и зачитат достойнството и неприкосновеността на личността, включително и на човешкото тяло.

* Пинъп снимки - снимки на момичета от списания, част от поп културата на миналия век. Идва от pin-up - закачам на стена.
** # или обединени по смисъл теми в микроблогинг платформата Twitter.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: реклама

Прочетете и това

Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ 1 Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ

И още: Обменът на данни между НАП и чуждите данъчни служби от ЕС още е спрян; Съдът назначи техническа експертиза по делото на Мая Манолова за касиране на изборите в София

21 ное 2019, 1265 прочитания

Чистенето на София през 2020: по-скъпо, но почти същото 1 Чистенето на София през 2020: по-скъпо, но почти същото

Над 217 млн. лв. ще бъдат похарчени за почистването на столицата догодина, а такса "Смет" няма да се вдига

21 ное 2019, 822 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Търговският регистър се срина окончателно (Обновено)

Има опасност от загуба на данни, заради аварията

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10