Не, благодаря, д-р Енчев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не, благодаря, д-р Енчев

Билбордовете на д-р Енчев, които внесоха смут сред публиката

Не, благодаря, д-р Енчев

Рекламната кампания с "неработещите" момичета е обявена за дискриминационна и обидна

Красимира Карамфилова
33218 прочитания

Билбордовете на д-р Енчев, които внесоха смут сред публиката

© Надежда Чипева


Националният съвет по саморегулация

НСС е учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). НСС е сдружение с нестопанска цел, чиято основна задача е спазването на правилата на професионално поведение в областта на рекламата и търговските комуникации. 

Агенцията по заетостта потвърди, че все повече хора са твърде красиви, за да работят. Увеличил се е и делът на "трайно красивите"... (@_gradinko)

В света на д-р Енчев бихте могли да чуете подобна новина. В другия, реален свят обаче, описаната ситуация няма да бъде възможна, след като Етичната комисия (ЕК) към Националният съвет по саморегулация в рекламата (НСС), определи кампанията "С благодарности към д-р Енчев" за антивъзпитателна, дискриминационна и обидна.

Рекламната кампания представлява изображения на пинъп момичета* от началото на миналия век, които са признателни на д-р Ангел Енчев за новата си визия, продукт на способностите на пластичния хирург. На плакатите, които са разположени на ключови места в столицата и по магистрала Тракия, момичетата "твърдят", че тя им осигурява самочувствие, контрол над живота си, по-добър стандарт на живот.

Според д-р Ангел Енчев кампаниятa е "разработена с чувство за хумор и залага на намигащите провокативни слоугъни". Въпреки това той ще уважи решението на ЕК.

Рекламата действително се възприема с чувство за хумор, особено в социалните мрежи. Aко говорим за присъствие в тях, всъщност е успешна. Хаштагът** #DrEnchev например, е един от най-популярните сред българите в микроблогинг платформата Twitter и продължава да ражда вицове като:

@Roguegater: "#DrEnchev започва производството на силиконови краставици. Благодаря ви, #DrEnchev - вие спасявате света." и @beer2beer: "трудещите се - при Тренчев, безработните - при Енчев".

Ако се дистанцираме от явната ирония, за потребителите посланията на пластичния хирург подбуждат към неравно третиране и дискриминация, твърдят от НСС. Членовете на етичната комисия са убедени, че обществото в България се нуждае от противопоставяне на половото стереотипизане и насърчаване на равенството в търговската комуникация.

"Рекламите следва да се въздържат от популяризиране на хирургическа намеса и използване на медикаменти и/или хранителни добавки като единствен начин за постигане на личен, социален и обществен успех", категоричен е председателят на комисията Гриша Камбуров. На заседанието са били приети препоръки относно използването на сексуални стереотипи в рекламата. Предстоят и промени в Етичния кодекс.

Препоръки за използването на сексуални стереотипи в рекламите и търговските комуникации:

Рекламите и търговските комуникации трябва да уважават и зачитат достойнството и неприкосновеността на личността, включително и на човешкото тяло

В рекламите и търговските комуникации не следва да се използват визуални изображения и/или текстове, които съзнателно или подсъзнателно внушават наличието на предимства или извличането на ползи и преимущества, основаващи се единствено и само на полова принадлежност.

Рекламите и търговските комуникации следва да избягват явно или скрито внушение за подчиненост на полова основа, сексуално насилие и сексизъм.

Рекламите и търговските комуникации могат да подчертават красотата на човешкото тяло, но без да показват разголени интимни части от него.

Рекламите и търговските комуникации не трябва да показват или намекват по недвусмислен начин осъществяването на сексуален акт между мъжа и жената или между представители на един и същ пол.

Рекламите и търговските комуникации не следва да принизяват по какъвто и да е начин човешкото тялото или части от него, представяйки ги единствено като предмет за сексуално удоволствие.

Рекламите и търговските комуникации не трябва да подбуждат по какъвто и да е начин към полова ненавист, разрешаване, насърчаване или възвеличаване на насилието срещу човешко същество, независимо от неговия пол, възраст, раса или религиозна принадлежност.

Рекламите и търговските комуникации следва да се въздържат от показване на хора от двата пола в неприсъщи за тях социални роли, създаващи деградивни и унизителни асоциации.

Рекламите и търговските комуникации трябва да уважават и зачитат достойнството и неприкосновеността на личността, включително и на човешкото тяло.

* Пинъп снимки - снимки на момичета от списания, част от поп културата на миналия век. Идва от pin-up - закачам на стена.

** # или обединени по смисъл теми в микроблогинг платформата Twitter.

Националният съвет по саморегулация

НСС е учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). НСС е сдружение с нестопанска цел, чиято основна задача е спазването на правилата на професионално поведение в областта на рекламата и търговските комуникации. 

Агенцията по заетостта потвърди, че все повече хора са твърде красиви, за да работят. Увеличил се е и делът на "трайно красивите"... (@_gradinko)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

87 коментара
  • 1
    atropin avatar :-|
    atropin
    • -11
    • +309

    Целият свят мисли, че съм мъртъв.Благодаря ви, д-р Енчев!

    Осама бин Ладен

  • 2
    alex_k avatar :-P
    Alexandar
    • -18
    • +237

    Като се има предвид какъв е target audience-а на др. Енчев, рекламата си е напълно приемлива.

    От една страна "намигащият провокативен слоугън" е просто транскрипция на популярната и общонародна форма за изтънчен флирт: "Прекалено си хубава за да работиш!" (Намекващ за евентуалната, пък макар и малко неуточнена финансова мощ на флиртуващия).

    От друга, влияе директно върху причинно-следствените процеси на стотици млади момичета, които мръзнат сутрин по спирките на път за работа. Посланието е просто - "Мини през др. Енчев, сложи си там каквото трябва и ще имаш поне шанса да участваш в изтънчен флирт с човек, притежаващ евентуална и неуточнена финансова мощ. (Десетки левове примерно)"

    Логиката може да не е особено елегантна и лицеприятна, но да се возиш сутрин прав в 94 също не е.....

  • 3
    dobadoba avatar :-P
    dobadoba

    'противопоставяне на половото стереотипизане и насърчаване на равенството в търговската комуникация'
    Винаги ще има красиви и грозни жени, колкото и на някои да им се иска всички да са еднакви.

  • 4
    alex_k avatar :-P
    Alexandar

    До коментар [#3] от "dobadoba":

    Кои са пък тези дето желаят всички жени да са еднакви се питам аз? :))

    Впрочем външният вид не е мерило за успех и социален статус. Поне този външен вид..в който др. Енчев специализира...


  • 5
    dobadoba avatar :-P
    dobadoba

    До коментар [#4] от "alex_k":

    Тези, които говорят/пишат за 'равенство'.
    Лично на мен рекламната кампания ми харесва и очаквам следващите 'бисери', които ще видя.

  • 6
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • -19
    • +112

    Я се огледайте по улици и заведения - не особено атрактивни и закръглени момичета имат сериозни връзки и сключват брак. Перфектни красавици ходят на глутници и чакат да намерят глупака, който ще ги нарами и храни до гроб. И кой би завел една такава хубавица в къщи и да чака да пере, готви, ражда деца и да носи отговорност за семейството. Някои прибират миски и мисиски, но те си парадират с безгрижния живот и не смятат да се срамуват.
    Някои семейства пък така си възпитават дъщерите.
    Може да се промени изречението на билборда - Намерих си добра работа и я запазих, благодаря д-р Енчев.

  • 7
    g_todorova avatar :-|
    Галя Тодорова

    До коментар [#6] от "jelezen":
    "Може да се промени изречението на билборда - Намерих си добра работа и я запазих, благодаря д-р Енчев. "

    Може, но това би променило коренно смисъла на рекламната кампания на доктора, чиято идея е, че външния вид сам "води" парите при теб без да се налага да работиш (изконната мечта на средностатистическия българин).
    Още повече, че за намирането и запазаването на работата човек може да благодари на себе си, на шефа си, на връзките си (в зависимост от това кой как е решил да се справя с живота), но д-р Енчев едва ли би могъл да има особен принос за това, за да му отправяме благодарност.

  • 8
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Само не разбрах кой бил дискриминираният в рекламите - жените, че не можели да преуспеят без тялото си или мъжете, че били играчки в... "ръцете" на жените?

    Оставам си с работната хипотеза, че дискриминирани са главно грозните и сдуханите.

  • 9
    burova1 avatar :-|
    burova1

    До коментар [#6] от "jelezen":

    Ммммного глупаво изказване!
    "И кой би завел една такава хубавица в къщи и да чака да пере, готви, ражда деца и да носи отговорност за семейството."
    Някои хора само за това си вземат жени да ги чакат да перат и да гледат децата.... Докато има такива разсъждения, които вкарват жената в пералното, ще има и билбордове, на които жените си искарват хляба по втория начин. НЯМА РАВЕНСТВО НА ПОЛОВИНА!
    И въпреки че недоволстватве, как жените са представени като проститутки, вие ги възприемате като кухненски роботи. И как да си намерят добра работа като то от толкова домакинствуване и бебета и сексисти-ки на високи позиции, почти единствения начин за изкарване на приемлив доход остава в кревата!

  • 10
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    пълна глупост

    ако некой е за махане тук, това са билбордите като цяло
    щото сега вместо "сложи си силиконови цици за да не работиш" ще се появи "яж вафли нестле с 5 канцерогенни съставки в съдържанието и още 5 причинителя на инфаркт за да си здрав"
    най-разумното е да се ограничи облъчването на хората с реклами, а не да се опитваме да караме рекламодателите да не прекрачват някакви граници (щото второто е субективно)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK