Антонина Желязкова: ДПС е партия извън времето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Антонина Желязкова: ДПС е партия извън времето

Антонина Желязкова: ДПС е партия извън времето

Социалният антрополог пред "Капитал" - текст и аудио

Велина Господинова
9758 прочитания

© Надежда Чипева


@@aud:[email protected]@

Фотограф: Надежда Чипева

Профил

Антонина Желязкова е историк и социален антрополог. Директор на Международен център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия, хоноруван преподавател в Историческия факултет на СУ.

Има ли в България опасност от ислямски фундаментализъм, както твърди лидерът на "Атака" Волен Сидеров?

- За мен това са политически манипулации. Следя развитието на исляма в страната повече от 15 години и смея да кажа, че нашите мюсюлмани са изключително лоялни граждани. Самите те имат вътрешни механизми, с които да прогонват евентуални проповедници, които идват в България да проповядват нетрадиционен ислям. Не казвам радикален, защото невинаги това, което идва отвън, за да се проповядва, е радикално. Понякога то е сaлафитско, което означава да се върнеш към изворите, да си малко по-близко до каноничните текстове. По-принцип у нас ислямът е много по-различен, отколкото е в арабския свят.

В момента има едно възраждане сред мюсюлманите в България, но в най-позитивния смисъл на думата. Те искат да отстояват себе си. Да отстояват своята независимост от държавните институции. Защото през цялата история от Освобождението до ден днешен държавата и нейните институции са се опитвали пряко да контролират изповеданията в България, не само мюсюлманското. И всички тези конфликти през годините около Главното мюфтийство са именно поради това. Ще дам пример с Дирекцията по вероизповеданията. Тя почти винаги се е ръководила от хора, които са били агенти или офицери на бившата Държавна сигурност. Те винаги са имали пълния контрол над това, което се случва с изповеданията.

Аз непрекъснато обикалям районите със смесено население и разговарям с хората, познавам персонално почти всички тези мюфтии, на които им правеха обиски, изземваха им телефоните и книгите. Те бяха арестувани по един-единствен признак - завършили са висшето си теологично образование в Саудитска арабия, в Медина, в университета "Ал Асхар". Но това не може да бъде вина. Те са едни прекрасни, образовани млади хора и се ползват с изключително уважение сред мюсюлманската общност. Ако някой радикализира мюсюлманите в България, това са политиците и политическите екстремности, особено в предизборни периоди.

Всички акции на ДАНС с аргумента за радикален ислям политически ли бяха?

- Има два фактора, които според мен изпратиха ДАНС да извършат тези екстремни акции. От една страна, това бяха акции, които бяха поискани от политици. Политици се обърнаха към прокуратурата. Тя сезира ДАНС, която извърши акциите. За мен това е чисто политическа намеса. Вторият фактор е, че когато нещата през октомври се случиха, имаше общо европейско вълнение около засилване на радикални заплахи в европейските страни. Тогава даже се събраха работни групи в ЕС, които работиха по заплахите и по това как се действа срещу заплахи от фундаментализъм и религиозен радикализъм. И нашата изпълнителна власт или самата ДАНС като институция решиха да покажат, че работят.

Всъщност това е смешно. Защото аз твърдя, че в ДАНС нямат специалисти в областта на исляма. Затова беше и толкова нелепо, когато те иззеха стотици книги от домовете на имамите и така им отнеха оръдията на труда. Аз познавам някои от тези книги. Това са факсимилета на книги отпреди 600-800 г. Т.е. това са едни автентични религиозни и теологични текстове и беше абсолютно ясно, че в ДАНС вероятно няма нито един човек, който би могъл да се справи с тази литература. Не съм чула някой от моите колеги арабисти да е бил поканен да ги чете и да ги тълкува. Силно се съмнявам в компетентността на ДАНС и по тази причина те все още не ги връщат вероятно с надеждата, че след 10 години те ще бъдат прочетени.

Случайно ли сблъсъкът пред джамията стана само ден след като Ахмед Доган на митинг в Джебел говори за опасност от нов възродителен процес?

- Доган това го говори още от предишните избори. Не знам дали е точно да се каже, че "Атака" и ДПС са скачени съдове. Но във всички случаи има зависимост. Винаги преди избори те се канят да накажат ДПС, защото им е дошло до гуша от феодалните порядки. От тоталитарно управление. Самите турци ми казват – вие може да живеете при демокрация, обаче ние не сме видели такова нещо, защото първо беше БКП и веднага след това дойде ДПС. Ние нямаме избор. И винаги се случва нещо в политически аспект, което ги мобилизира и те си казват може ДПС да са лоши, корумпирани обаче те са нашите хора и няма да позволят да ни се случи нещо крайно лошо. Така беше през всичките години.

Ето и сега тръгваха едни безкрайно интересни процеси около излизането на Касим Дал. Той има изключително голяма подкрепа по регионите и можеше да се предположи, че това щеше се отрази доста зле на ДПС на изборите. Но се случи този инцидент пред джамията и сега това развитие не е толкова сигурно.

Защо турците в България да нямат избор?

- Нямат избор, защото се страхуват. Не можете да си представите колко неизживяна е травмата от всичко това, което те са преживели. Защото те не са го преживели само по време на възродителния процес. Те са го преживявали 70-те години дори преди Първата световна война. Винаги правителствата в България са имали една изключително непоследователна политика по отношение на мюсюлманите. Искали са да ги контролират, да ги притискат, да ги асимилират, да ги използват за политическа употреба и тези хора са страдали невероятно много. Тяхната общностна памет е изключително травмирана. И когато се появи един красноречив лидер, какъвто е Волен Сидеров, веднага изпадат в пълен стрес и шок.

В Западните Родопи, където има голяма миграция към Испания, Португалия, Гърция, 2005 г. хората бяха решили да си гласуват кой за когото реши и бяха казали на роднините си да не се връщат в България за изборите. И в мига, в който месец преди изборите Сидеров се развихри, те извикаха цялата си диаспора от Западна Европа веднага да се връщат да гласуват за ДПС, защото става страшно. Затова отива Ахмед Доган, плаши ги. Появява се Сидеров - също ги плаши. И хората независимо от това, че са гневни, искат да накажат своите лидери, гласуват отново за ДПС.

Какви са отношенията между Главното мюфтийство и ДПС?

- ДПС с нищо не помага за разрешаването на конфликтите и това е огромната му вина. Защото трябваше да се пипнат 2-3 текста в Закона за вероизповеданията, които да дадат възможност нормално да се провежда изборът за главен мюфтия и проблемите можеха да бъдат решени. През всичките тези години, когато ДПС бяха на власт, не си мръднаха пръста, за да станат тези промени. Те можеха да разрешат всички проблеми, но не го направиха. Което показва, че не са искали да го направят, защото така беше по-лесно. Защото искаха да бъдат единственият център за влияние върху турците и мюсюлманите в България.

По същата причина ДПС не позволи да се развие неправителственият сектор сред турците и мюсюлманите. Ромите имат такъв сектор, а турците и мюсюлманите нямат. Мюфтийството сега вече разбраха, че винаги са били използвани през годините и най-вече преди избори, за да проповядват имамите хората да гласуват за ДПС. Сега част от този ренесанс на мюсюлманската общност е, че те много силно се обидиха на ДПС, на Ахмед Доган. При всички случаи от мюфтийството ще има влияние срещу ДПС.

Възможно ли е ДПС да се реформира отвътре, както първоначално смяташе Касим Дал?

- В началото той се надяваше, че като посети структурите на ДПС, които той е създавал, може да обърне нещата. Това беше наивно от негова страна. Защото никога в такава йерархична структура, силно авторитарна, от сталинистки тип, каквато е ДПС, не може да има бунт. Там дори не може да стигне една нормална информация до лидера, защото около него са създадени едни тесни кръгове, които, първо, спират информацията и, второ, излъчват надолу информация каквато те намерят за добре.

Всички видяхме какво е страх. Как се гласува за изгонването на някого и как никой не смее да излезе в медиите, ако не е специално санкциониран от Доган. Това е партия от един ужасно остарял тип. Тя не може да съществува повече. Това е партия извън времето. Цялата й философия на изграждане е патриархална на принципа аз съм вашият бащица, аз ще ви дам, аз няма да ви дам, аз ще ви накажа. Затова мисля, че до година-две тя ще се маргинализира.

Има ли шанс Дал и хората, които му симпатизират, да създадат алтернатива на ДПС?

- Зависи как ще подходи. Понеже хората са жадни да видят алтернатива. За тях дори не е важно тя да се оглавява от турци. Важно е хората да видят и почувстват сигурност. Ако Дал направи коалиция с някои от общонационалните партии, във всички случаи ще издърпа много гласове. Би имал шанс и ако направи нещо модерно с млади хора.

(Разговорът с Антонина Желязкова може да чуете в прикачения файл. )

@@aud:[email protected]@

Фотограф: Надежда Чипева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

49 коментара
  • 1
    murgav avatar :-|
    Мурджо Кънев

    "Капитал", ако бяхте взели интервю от някой пиян клошар, щеше да бъде по-обективен и да наговори по-малко откровени лъжи и неверни неща, отколкото от същества, представящи се за журналисти, антрополози и пр., но в действителност практикуващи най-древната професия.

    Вие отдавна погазихте журналистическата етика и свободата на словото, заемайки страна в конфликти и не давайки право на отговор, така че действията ви все по-малко ме учудват.

  • 2
    2dehumanizer avatar :-|
    Dehumanizer

    "...моите колеги арабисти"

    Това е достатъчно.

    "...завършили са висшето си теологично образование в Саудитска арабия, в Медина, в университета "Ал Асхар". Но това не може да бъде вина. Те са едни прекрасни, образовани млади хора..."

    Защо въпросната госпожа не се засели в Саудитска Арабия, при "прекрасните, образовани млади хора"? Сигурен съм, че вещо ще може да оглави борба за правата на друга част от "прекрасните, образовани млади хора", а именно арабските жени. Ако не я обесят без време.

  • 4
    2dehumanizer avatar :-P
    Dehumanizer

    До коментар [#3] от "Мурджо Кънев":

    Знам. Същото е като при феминистките. Никога не отиват в арабския свят, тоест там където жените са най-подтиснати, за да поведат борбата на място. Борят се за права в... северна Европа, например. Където най-лошото, което може да ти се случи, е да попаднеш в уютен шведски затвор с внимателни и възпитани руси надзиратели в него.

  • 5
    rapidfire_ avatar :-|
    rapidfire

    ""...моите колеги арабисти"

    Това е достатъчно. "

    ?!
    Защо според тебе изучаването на дадена култура трябва да бъде заклеймявано? Арабисти са хора, които изучват арабски език, арабска писменост, литература и култура. Без специалист арабист ДАНС ще прочете иззетите книги, които са написани на арабски когато ми цъфнат налъмите.
    Това съвсем не значи че арабистите са ислямисти или дори мюсюлмани. Както също не е задължително един мюсюлманин завършил в Медина да изповядва крайния ислям.

    Непознаването на противника и неуважението към него са точно толкова опасни, колкото и толерастията, защото водят до подценяването му.

  • 6
    2dehumanizer avatar :-|
    Dehumanizer

    До коментар [#5] от "rapidfire":

    Да, по принцип е така, познавах студенти-арабисти едно време. Но в този случай по-скоро става въпрос за "стокхолмски синдром", очевидно е, че госпожата е на страната на исляма, не на страната на сънародниците си.

  • 7
    murgav avatar :-|
    Мурджо Кънев

    Наистина не може да се каже за всички арабисти, че са такива, но тази е всеизвестна с крайно "прогресивните" си идеи. Поразровете се малко из мрежата и ще видите за какъв талибан става въпрос.

  • 8
    rapidfire_ avatar :-|
    rapidfire

    До коментар [#6] от "Dehumanizer":

    Като чета статията не оставам с такова впечатление. Освен това самият израз "стокхолмски синдром" не е подходящ в случая.
    Имам достатъчно познати турци за да твърдя, че написаното е вярно.
    Не може всички да се слагат под общ знаменател, а прибързаните и крайни съждения само наливат вода в една и съща мелница.
    Единственото, което дълбоко ме съмнява, е че ДПС ще се маргинализира до година - две.
    Де тоз късмет! :)

  • 9
    rapidfire_ avatar :-|
    rapidfire

    До коментар [#7] от "Мурджо Кънев":

    Когато един талибан започне да пише смислено, може единствено да бъде поздравен за това.

  • 10
    user_1 avatar :-|
    user_1

    До коментар [#1] от "Мурджо Кънев":

    Светът се е опарил и след това е заклеймил политиките и вижданията споделяни от другата страна. Ако търсиш правилната статия/и/ най-вероятно ще я намериш във вестинк "Атака".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK