Търговският регистър работи само в извънработно време

Достъпът до услугите му през интернет отново беше отрязан тази сутрин

След кратко възстановяване вчера вечерта и през нощта, днес Търговският регистър отново излезе от строя. Читатели на "Капитал" ни сигнализираха, че отново нямат достъп до електронната база данни, което им пречи да правят справки и да ползват услугите на регистъра през интернет.

Налице е парадоксална ситуация - регистърът работи безпроблемно само в извънработно време. През деня, когато хората и фирмите имат нужда от него, той работи само офлайн. Когато чиновниците на Агенцията по вписвания си тръгнат, сървърите стават достъпни и за обикновените потребители.

"Вечерта могат да ползват регистъра отвън, а през деня - на гишетата", заяви Галена Славова, заместник-изпълнителен директор на Агенцията по вписванията, с която успяхме да се свържем тази сутрин. Тя повтори версията от вчера, че не става дума за авария, а за "обновяване на системата". То се налагало заради законовите промени, които промениха срока за подаване на Годишните финансови отчети (ГФО) на едноличните търговци до 31 май.

Славова заяви, че проблемите ще бъдат изгладени до понеделник и другата седмица регистърът ще може да се ползва и по интернет. Според нея само 20% от потребителите използват електронен достъп до услугите, останалите 80% предпочитали да ходят на място.

Вчера обаче читатели на "Капитал" сигнализираха, че имат проблем и с обслужването на гише.

"Днес (02.06) сутринта бях на крака в сградата на АП - навсякъде табели, че системата не работи и служителките, крак връз крак, обясняваха, че не могат да издават удостоверения за актуално състояние и не се знае кога ще започнат да го правят. От три дена били така и няма изгледи да се оправи", ни написа читател с псевдонима vladd.

Галена Славова отрече да има такъв проблем. Обслужването на гишета вървяло гладко, опашки имало само пред офисите на банките, където се плащат такси за административните услуги, твърди тя.

От няколко месеца регистърът постоянно излиза от строя, потребителите вече са свикнали да получават съобщение "Service Unavailable" (услугата е недостъпна). Така беше и през по-голямата част от изминалото денонощие. Заместник-министърът на правосъдието Жанета Петрова заяви на 18 април на заседание на Съвета по икономически растеж, че до три седмици ненормалната ситуация с регистъра ще бъде преодоляна и хората вече няма да получават подобни съобщения. Вместо това, беше отрязан напълно достъпът до него.

Гафът дойде на фона на скандалното решение да се ограничи достъпа до фирмените досиета и да направи регистъра платен от 2012 г. Наскоро Агенцията по вписвания и целият политически кабинет на министъра на правосъдието Маргарита Попова си раздадоха премии, заради Търговския регистър.

"Капитал" ще продължи да следи темата. Ако проблемите на Търговския регистър са попречили на вас или вашия бизнес, може да ни разкажете във форума или на [email protected].

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


19 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    Хахахах егати Ъбсърда !

  • 2
    peppial avatar :-|
    peppial

    "То се налагало заради законовите промени, които промениха сроковете за подаване на Годишните финансови отчети (ГФО) на фирмите до 31 май."

    Само за ЕТ - не плашете хората :) Подава се вечер след 19ч :)

  • 3
    ivan_mihalev avatar :-|
    Иван Михалев

    До коментар [#2] от "peppial":

    Благодаря - оправено е!

  • 4
    ivanko001 avatar :-P
    ivanko001

    Всичко е решено съвсем по нашенски "after the workday". Защото дебелите "любезни" чичковци и лелки са заети да теглят нелегален софтуер и филми от тракерите, и като си тръгнат в 17.00 часа , нормалните граждани могат да започнат работа. Няма такова животно като нашата мила татковина:))))))))))))))))))))))))

  • 5
    hristo_gg avatar :-|
    Hristo Gospodinov

    Най-големият абсурд е, че се отговаря с гробно мълчание. Никаква официална позиция, никаква информация, нищо. Намирам го за безбожно нагло, но пък не виждам от къде ще дойде натискът, така че някой да поеме отговорност...

  • 6
    stv avatar :-|
    stv

    " ... Според нея само 20% от потребителите използват електронен достъп до услугите, останалите 80% предпочитали да ходят на място."

    А какво друго може да се очаква, при подобен режим на работа на регистъра?

    Идеята на подобни електронни услуги е всичко да става по-бързо, по-лесно и по-евтино. На пръв поглед изглежда, че те са чиста печалба за всички, без загуби. Е, някой все пак губи. По ирония, губят точно тези, които са задължени да поддържат услугата жива. Ако не друго, трябва да признаем, че поведението им от тяхна гледна точка е напълно обяснимо и рационално.

    Защо обаче винаги интересите на администрацията в България са точно обратни на интересите на данъкоплатците (пак в България)?

  • 7
    cuse avatar :-|
    CusE

    Некадърно написана система, за която са платени десетки милиони. Не може да се срине при малко по-сериозно натоварване. В БГ има поне 10 сайта, които са поне 10 пъти по-натоварени и съхраняват поне 10-пъти повече информация от Търговския регистър но не им пречи да работят безпроблемно.

  • 8
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    До коментар [#7] от "CusE":

    В България няма сайтове, които да работят с данните на регистъра. В ТР е огромен обемът, защото документите са сканирани и заемат невъобразим обем място по дисковете.
    Вече за посещаемост и вадене на списъци с документи или данни без сканиране можеше да е бая по-бързо и да обслужва с тая техника много повече заявки(малката информация се показва най-често, а тя лесно се пази за бърз достъп в кеш, докато търсенето й всеки път заради обема данни троши машини). Но при големите частни сайтове хората се грижат да не товарят машината(Правят си сметка, че нещо може да върви на машина за 5000, а не да се прави в клъстър за 100000.), а в ТР изпълнителят е писал на ниво "Да върви там за теста и да платят.". Кеширане на данни и такива неща просто няма и това чупи цялата система. Сайтът е само проявление, защото тегли данните си от нея.
    Примерно аз последните дни така борих работа, която е правена да се отчете- блокирала е сървър при 10ина заявки в секунда, а е допълнение към сайт с около 2000 активни потребители накуп постоянно и 300-400 заявки в секунда за тази услуга. Но нали тестът е бил 2-3 човека да ползват да се види, че работи...
    ТР има два проблема- лош код и липса на инвестиции в техника въпреки изкараните пари от такси. С повече техника може би щяха да покрият слабостите на програмите, ама как да има превишение на приходите спрямо разходите от порядъка на 5-6 пъти? Как да има и премии в МП за добра работа по ТР? 1-2 милиона за нов клъстър със сигурност са невъзможен разход, а няколко за нов софтуер- съвсем...

  • 9
    jivkodimitrov avatar :-|
    Димитров

    А пък в банката ми отказаха да ми изплатят пари от фирмената сметка, защото не нося актуално на хартия, а те не могат да направят справка кой е управител.

  • Дѣдо Ваньо

    :Галена Славова отрече да има такъв проблем. Обслужването на гишета вървяло гладко, опашки имало само пред офисите на банките, където се плащат такси за административните услуги, твърди тя.:

    Да, да, ама не...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход