Усмивки от старите ленти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Усмивки от старите ленти

Годишните технически прегледи често се правят фиктивно

Усмивки от старите ленти

Министърът на транспорта рециклира идеята за видеонаблюдение в контролните пунктове

Калина Горанова
5096 прочитания

Годишните технически прегледи често се правят фиктивно

© Юлия Лазарова


До края на годината ще бъде въведено видеонаблюдение в пунктовете за технически прегледи на автомобилите, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски в парламента по повод катастрофата на магистрала "Тракия", при която загинаха осем души.

По традиция темата "видеонаблюдение" се експлоатира като решение на всички проблеми при всеки подобен инцидент. На практика обаче въвеждането й е блокирано по законови, софтуерни и хардуерни причини. А самият контролен орган в лицето на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерство на транспорта няма лицензи да ползва разработения преди 2 години софтуер за централизиран контрол.

Още през лятото на 2009 г. въвеждането на видеонаблюдение в пунктовете се превърна в гореща тема. Срещу него се обявиха голяма част от пунктовете, които изчислиха, че то ще оскъпи услугата с ...3 лева. Тогава консорциум "Фадата – Ким 2000" спечели обществена поръчка за 1 млн. лв. да изработи информационна система за Автомобилна администрация. Идеята за информационната система е разработена 2-3 години по-рано. Всички данни трябва да се събират в общ масив - в Централното управление на "Автомобилна администрация". Със системата трябва да работят служителите й на място посредством локалната мрежа и регионалните дирекции посредством VPN (виж подробностите в карето).

Сега Иван Бахчеванов, ръководител на проекта от страна на "Фадата" разказва, че вече няма отношения с Автомобилна администрация, тъй като "държавата отказа да заплати 100 хил. лв. за поддръжка и лицензи след изтичане на едногодишния период на ползване", обяснява той. "Така със системата не може да се работи официално, тъй като няма закупени лицензи и софтуерната компания Oracle може да ги осъди заради това", коментира той. Системата не може и да се актуализира. "Официално те са принудени да ползват старите системи, а новата започва да залежава", допълва той.

Недовършването на едни неща, обаче не пречи на администрацията да се захваща с нови. Все още не е ясно как ще бъде организирано видеонаблюдението в около 700 пункта в страната. Закупуването на камерите е най-малкият проблем. За предаването оттам в реално време липсва софтуер. Записването на прегледите на запис пък би довело до огромно натрупване на информация, която следва да се съхранява като не е ясно, кой ще я преглежда. По-елементарният вариант просто да се заснеме автомобила, че реално е присъствал в пункта по време на прегледа му, без да се доказва, че техническата проверка е направена изрядно. Така дори и с видеонаблюдение, топката остава в контролния орган и качеството на работата му.

Освен видеонаблюдението предстоят и още законодателни промени като ограничаване на възрастта на автобусите или въвеждането на блокиращи колани. Междувременно Московски обави, че отстранява ръководството на Автомобилна администрация – директорът Симеон Арнаудов и двамата му заместници Атанас Тодоров, отговарящ за контролната дейност и Димитър Ганев – за шофьорските курсове, както и ръководителят на ДАИ-Бургас.

Системата за видеонаблюдение

Системата трябваше да обхване 7 модула, или всички основни дейности на контрольора:

- Контролна дейност – актовете и нарушенията, издавани от ИА "Автомобилна администрация";

- Административно-наказателна дейност;

- Електронни регистри на пътните превозни средства, на водачите и проверките, които им се правят;

- Официални документи – такива са лицензите за превозвачите, за извършване на съответната дейност, разрешителните на пунктовете и сервизите, международните превози;

- Типово одобряване на автомобили – на такова подлежат автомобилите, които не са произведени или типофицирани в нито една европейска страна;

- Правоспособност и психологическа годност – това са изпитите, за превоз на опасни товари, учебните центрове психологическите изследвания;

- Технически прегледи.

Последният модул така и не беше разработен, тъй като според нормативната база трябва да има информационна система, но не и камери в пунктовете и въпросът беше замразен. Проблем обаче има и с експлоатацията на останалата част от системата в нейната цялост.

До края на годината ще бъде въведено видеонаблюдение в пунктовете за технически прегледи на автомобилите, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски в парламента по повод катастрофата на магистрала "Тракия", при която загинаха осем души.

По традиция темата "видеонаблюдение" се експлоатира като решение на всички проблеми при всеки подобен инцидент. На практика обаче въвеждането й е блокирано по законови, софтуерни и хардуерни причини. А самият контролен орган в лицето на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерство на транспорта няма лицензи да ползва разработения преди 2 години софтуер за централизиран контрол.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    mdaaa avatar :-P
    mdaaa

    душица:) много си го обичам този автобус. като малък все с него си пътувах до селото:)

  • 2
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    голям глупост е тази идея!
    Те не гледат да помогнат а да стъпчат.ИЗРОДИ!

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Тая антика отдавна да са я пенсионирали в някоя нормална държава. Инцидента във влака също беше с машина на 30 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.