Е-правителство: пак рестарт
Съветът по административна реформа трябва да ускори развитието на електронното управление
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Ако при всяко споменаване на израза "електронно правителство/управление" се заделяше по 1 стотинка, вероятно в момента щяха да са се натрупали достатъчно пари, за да наемем лично Бил Гейтс да напише софтуерa, необходим за дигитализирането на българската администрация. Реалността обаче е друга: в България предимно се говори за изграждането на е-правителство, което да повиши ефективността на чиновническия апарат и да облекчи гражданите и бизнеса. Това продължава повече от десет години без значим видим резултат. Изхарчени са стотици милиони левове като допълнение към приказките, стратегиите и програмите на няколко поредни правителства.
Резултатите от всичко това са повече от скромни: няколко функциониращи онлайн услуги в отделни администрации. Най-вече заради работата на парче. Добрите примери идват от Националната агенция за приходите (НАП), Търговския регистър (ТР), Националния осигурителен институт (НОИ) и някои случайни общински администрации, чиито шефове гледат малко по-далеч от прашните папки с документи. На другия край на скалата са абсолютните катастрофи като Единния портал на електронното правителство (www.egov.bg), който не просто почти не предлага работещи услуги и по всяка вероятност е проектиран с цел да бъде максимално труден за използване, но и редовно не е достъпен поради технически проблеми.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
13 коментара
естонският софтуер не струваше ли горе-долу околко 30 млн евро?
Притеснява ме, че отново се говори за "отделни проекти". Ако ще се прави такова нещо, е хубаво да има една централна база данни с нива на достъп и всичко да бъде качено в нея. Като си вземеш дипломата от гимназията в Монтана, после да могат да я отварят от университета в Благоевград, когато кандидатстваш там
Наистина трябва поименна отговорност за работата над е-правителството. На Запад големите компании имат CIO (Chief Information Officer). Това е по правило някой, който има солиден опит в ИТ индустрията и може да "превежда" от езика на юзърите на езика на разработчиците. Всички успешни проекти за елетронно правителство са били ръководени именно от такива хора. При нас досега с тази задача биваха основно натоварвани "юзъри", които хал хабер си нямат от работата в ИТ индустрията. И резултатите са налице.
Просто трябва да обяват конкурс, да предложат разумно възнаграждение (поне 40 хиляди евро на година) и да наемат някой, койтго идва от ИТ индустрията. Тогава нещата може и да потръгнат.
За първи и последен път отворих egov.bg. Ако пусна dreamweaver на комшийката от 2-рия етаж със сигурност ще направи по-добър дизайн от тоя боклук, който е сега. "Дизайнерите" както гледам не са чували за Mod_rewrite и за куп още други новости от преди 10 години... Дори и индийци да бяха наели, щяха да се справят по-добре.
"естонският софтуер не струваше ли горе-долу околко 30 млн евро?"
Мисля, че беше много по-евтин, но дори да е два пъти по-скъп, смятам, че си струва. Дори ще се изплати в рамките на една година, при нормална работа, само от спестените заплати и осигуровки на излишните чиновници, а ако сложим спестените човеко-часове дето ги губим в чакане пред гишетата вместо да работим, ще сме на печалба.
"За да успее, трябва наистина нещата, за които се говори вече две години, да започнат да се случват: да тръгнат търгове, да се правят е-услуги, да се осигури поддръжка и актуализация на единния портал egov.bg и да се помисли за следващия етап - поддръжката на (потенциално) създадените системи - нещо, за което никой все още не отваря дума."
1. Търгове и да тръгнат, ни г-н Дянков, ни г-н Дончев си имат представа за какво говорят. Последният г-н поиска от ИКТ сектора помощ в мерките за правна принуда от ИКТ сектора?!?!, никой не спомена за еврозаконодателството и за прилагането на евродирективата за ЗОП,ПЧП е в стадий"забравете този случай", а за г-н Дончев се оказа, че "най-важното за реализирането на електронното управление е да има политически лидер, който да отговаря за това."- т.е. политическо лице, което да изразява политическата воля и да я трансформира в действие, като същевременно се явява координатор на всички процеси:)
2. Поддръжката - сложен казус с една дилема- за договор за гаранционно обслужване ще се заделят пари, но явно те ще бъдат недостатъчни;) Меко казано, съм крайно разочарована от грубата некомпетентност на управляващите. През цялото време се говори на чиновнически "език", който бе употребяван именно за да не се дават конкретни и ясни отговори на проблемите и създаваше удобно лавиране с цел избягване неудобните въпроси, зададени на представителите на кабинета...
Дали някога някой ще се сети да потърси отговорност от Малкия Мук (известен още като Бърборино) и от множество други ръководни кадри, които вече близо едно десетилетие ни баламосват с т.нар. "електронно правителство"? И пълнат гушите на фирмите на приятелчетата си? С нашите пари, разбира се.
(Като гледам на какво прилича "нормалното" ни правителство, тъжно ми е да си представя, как ще изглежда "електронното" :( )
Аз също искам да се потърси отговорност от малкия мук и многото други разбойници управлявали ни, но докато борето е шеф на прокуратурата е невъзможно да се направи обвинение, който да издържи в съда за нещо повече от условна присъда. Освен тъво съдиите също имат нужда от голяма чистка, но засега народа не дава признаци, че искаме промяна на статуквото..
Неелектронното правителство не може да създаде електронно. Бюрокрацията не може да се самонамалява и самоограничава.
Неелектронното правителство е доказало само способност да използва технологиите за корупционни сделки и объркващи "концепции" с чудовищни наименования и съкращения.
Най-незаинтересованите от електронното правителство формално го изграждат с чужди пари. Познайте кога то ще стане факт по този начин.
Докато не се събудят гражданите, нищо съществено няма да се подобри в държавата.
Когато премиер на една малка крушова държава заявява че никой в държавната администрация не може да взима заплата по-голяма от неговата за какъв CIO (Chief Information Officer) на държавната администрация става реч!!!! Нали какъвто и да е ще си иска заплата човека достойна за ИТ индустрията - те знанията са си същите в ИТ и за държавна и частна работа. Аз не очаквах че след епохата на ченгетата ще дойде епохата на милиционерите в БГ държавата! Всеки път като излитаме и кацаме на летище София вече трябва да потръпваме от ужас, защото професионалистите от Ръководство Въздушно Движение също се водят държавни служители .... Ми Бойко ако и на тях им спретне концепта си че не могат да вземат по-висока от неговата заплата? Какво правим тогава? Проблема е че не само любимия ни премиер разсъждава така....
Другата страна на проблема е че в БГ за последните 20 години със смяна на политическата каста се сменя и кохортата професионалисти които всяка партия смята не толкоз за професионалисти а за свои лоялни "експерти" (разбирай метреси). Във всяка западна държава се сменя властта но законите бранят ключовите държавни чиновници. В БГ се прави "преструктуриране" и от утре ИТ кадрите на Костов (разбирай също на Доган, Царя, Станишев и т.н.). отиват в оставка. Разбира се че като се налапа от крадене една партийно-олигархична групировка тя следва да инвестира парите си когато е в опозиция! Сега идва интересния момент на "оутсосване" на ИТ услуги от държавната администрация... Това дето го виждаме като безконтролно източване от здравната каса, търговския регистрър и т.н. е пример как предната власт знаейки че ще спре да е на власт си плете кошницата. Милионни договори за измислени услуги (забравих че се казва "аутсорсване") с които легитимно се източват пари от хазната. Те основни закони не са ни в ред та камо ли да очакваме някой да дефинира общи принципи и норми за контрол на публично-частно партньорство (както би трябвало да е и за ИТ поддръжката на Търговския Регистър да речем). Звучи сложно но не е: Както ЧЕЗ оперира с жиците но те са публична държавна собственост така и софтуера и сървърите на ТР са на Мин. на Правосъдието и от утре би трябвало да може да се поддържат от съвсем друга ИТ фирма? Да седне конкретно Томислав Дончев пък да ги напише тия правила и да се приемат от МС?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.