Е-правителство: пак рестарт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Е-правителство: пак рестарт

shutterstock

Е-правителство: пак рестарт

Съветът по административна реформа трябва да ускори развитието на електронното управление

Асен Георгиев
6754 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Ако при всяко споменаване на израза "електронно правителство/управление" се заделяше по 1 стотинка, вероятно в момента щяха да са се натрупали достатъчно пари, за да наемем лично Бил Гейтс да напише софтуерa, необходим за дигитализирането на българската администрация. Реалността обаче е друга: в България предимно се говори за изграждането на е-правителство, което да повиши ефективността на чиновническия апарат и да облекчи гражданите и бизнеса. Това продължава повече от десет години без значим видим резултат. Изхарчени са стотици милиони левове като допълнение към приказките, стратегиите и програмите на няколко поредни правителства.

Резултатите от всичко това са повече от скромни: няколко функциониращи онлайн услуги в отделни администрации. Най-вече заради работата на парче. Добрите примери идват от Националната агенция за приходите (НАП), Търговския регистър (ТР), Националния осигурителен институт (НОИ) и някои случайни общински администрации, чиито шефове гледат малко по-далеч от прашните папки с документи. На другия край на скалата са абсолютните катастрофи като Единния портал на електронното правителство (www.egov.bg), който не просто почти не предлага работещи услуги и по всяка вероятност е проектиран с цел да бъде максимално труден за използване, но и редовно не е достъпен поради технически проблеми. 

За какво ни е?

Електронното правителство трябва да направи така, че отделните административни информационни системи да могат да обменят информация помежду си. Така те трябва да станат значително по-бързи и ефективни, да осъществяват икономии от човешки ресурси, предлагат съкратени процедури, да пестят консумативи (като хартия например) и да предложат по-добри услуги на гражданите и бизнеса.

През последните две години, откакто ГЕРБ е на власт, развитието на е-управлението поне на пръв поглед изглежда спряло. До март тази година всички отговорности по него бяха фокусирани в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), по-специално в дирекция "Електронно управление" и ресорния зам.-министър Първан Русинов. Сега вече за него отговаря Съвета по административна реформа (САР) към Министерския съвет (МС), чийто ръководител е вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков.

Лъч светлина, който дава надежда, че процесът по въвеждането на електронното правителство може да излезе от глухия коловоз, дойде от проведената през изминалата седмица среща-дискусия между представители на ИТ бранша и правителството. Тя беше посветена на ключови проблеми, свързани с е-управлението, като ролята на ИКТ бранша в изграждането му, координацията между отделните ведомства, финансирането и реализирането на конкретни услуги. Добрата новина е, че причините за блокиралия процес, изглежда, са формулирани и може би са на път да бъдат преодолени. На този етап - поне на думи.

Одобрение свише

На срещата се случиха няколко важни неща. На първо място, това е присъствието на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, както и на министъра по европейските въпроси Томислав Дончев, които застанаха зад развитието на проекта. През последните две години един от основните проблеми в сферата на е-управлението е именно липсата на санкция на високо политическо ниво. Спирачка доскоро беше бившият министър на транспорта Александър Цветков, който не прояви никаква инициативност в сферата.

"Имах чувството, че в МТИТС бившият министър доста се мотаеше по тази тема. След промените във ведомството вече ще има повече енергия", коментира на срещата Симеон Дянков. Вицепремиерът обоснова с липсата на резултати до момента и решението дейностите по е-управлението да бъдат преместени от МТИТС към САР. Според Дянков създаването на комисия, която да отговаря за ИТ към САР, ще повлияе добре на е-управлението, защото решенията, които се приемат в съвета, след това директно се спускат за изпълнение. Те ще минават през МС само за информация. 

"Чухме конкретни насоки за действие и срокове, в които ще се изпълняват определени проекти. Ако те са реални, ние сме доволни от заявеното", коментира Теодор Захов, председател на управителния съвет на БАИТ (и съиздател на "Капитал" и "Дневник"). Според него Дянков е показал ясно, че има политическа воля за реализация на електронното правителство, заради факта, че то е необходимо на страната. "И Дянков, и министрите, които го подкрепят, действат със съзнанието, че страната ни има нужда от такъв проект", обясни Захов.

Конкретните действия, за които говори Захов, са два проекта по оперативна програма "Административен капацитет" на обща стойност около 30 млн. лв. и уверението на транспортния зам.-министър Първан Русинов, че търгове по тези проекти ще се пуснат за изпълнение, след като всички детайли по тях бъдат обсъдени с браншовите асоциации в сектора. Това ще бъде прецедент при провеждането на обществени поръчки. Още не е ясно обаче как точно ще се случи въпросното съгласуване.

В търсене на ИТ авторитет

Според министъра по европейските въпроси Томислав Дончев най-важното за реализирането на електронното управление е да има политически лидер, който да отговаря за това. "Трябва да има един човек, който да координира. Всеки публичен процес трябва да си има лидер", смята Дончев. "И аз се надявам правителството съвсем скоро да посочи кой е лидерът, който да използва целия си политически ресурс, за да прокарва такива процеси", добави министърът. Според него това може да не е човек с експертни познания в ИТ сферата, но трябва да е запознат в дълбочина с ИТ инициативите в цялата държава и да може да ги управлява.

Не всички обаче са такива оптимисти. "Изпаднах в състояние на дежа вю. Подобни декларации чувах от Марио Тагарински през 1997 г.", коментира председателят на софтуерната асоциация БАСКОМ Георги Брашнаров. "За да помръдне нещо, трябва финансиране и ефективност на малкото средства, които могат да се вкарат в този проект", категоричен е той. А финансирането в областта на електронното правителство през следващите няколко години ще е предимно с европейски средства. За 2011 г. например в държавния бюджет не е отделен нито лев за е-управление. Това е и една от причините нещата да стават толкова бавно. Двата проекта по оперативна програма "Административен капацитет" например се подготвят повече от година. А тяхното финализиране се очаква чак през 2013 г.

В рамките на двата проекта по ОПАК, чиито параметри все още не са ясни в детайли, трябва да се електронизират десетки ключови услуги на държавната администрация и най-използваните регистри, да се прекрати противозаконното изискване на документи, които администрацията може да си вземе по вътрешен ред, и да се създаде електронна самоличност на гражданите. Дали това реално ще стане до 2013, какъвто е срокът, заложен от МТИТС, е трудно да се каже. Ако се позовем на историческия опит на България с изграждането на електронно правителство, отговорът е по-скоро не.

От друга страна, камъните, които спъваха колата на е-правителството до момента, поне на теория изглеждат разчистени от пътя. Координацията на процесите ще се извършва на достатъчно високо ниво, има осигурени 30 млн. лв. по ОПАК, има подкрепа от страна на ключови министри, че държавата има нужда от работещо е-управление. Според Теодор Захов обаче целите са по-скоро оптимистични и като цяло времето не е много.

На практика това е последният шанс на правителството на ГЕРБ да направи нещо смислено в посока е-управление. За да успее, трябва наистина нещата, за които се говори вече две години, да започнат да се случват: да тръгнат търгове, да се правят е-услуги, да се осигури поддръжка и актуализация на единния портал egov.bg и да се помисли за следващия етап - поддръжката на (потенциално) създадените системи - нещо, за което никой все още не отваря дума. А тя няма да е нито евтина, нито администрацията ще има капацитет да я извършва сама. Ако ви трябва доказателство, просто погледнете издъхващия Търговски регистър и портала на е-правителството egov.bg...

Кой е отговорен за е-правителството?

От март тази година координацията в областта на електронното управление се осъществява от Съвета за административна реформа (САР) към Министерския съвет. Негов председател е вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков. Към съвета е създадена постоянна работна група по е-управление, която включва представители, включително ИТ експерти, от всички администрации, които имат отношение към процеса. Тази група има право и задължение да предлага инициативи на САР, както и да изпълнява задачите, които й се поставят. Между тези две структури се намира петчленна комисия, която има за цел да формулира обхвата на задачите, поставени от постоянната работна група по е-управление, и да оценява и докладва на САР постигнатото от нея. Комисията де факто координира и докладва двупосочно, играейки ролята на междинно звено. Неин председател е зам.-министърът на транспорта Първан Русинов. Скоро съставът ѝ ще бъде увеличен с още поне двама представители на браншовите организации от ИКТ сектора. Те ще имат право на съвещателен глас.

Ако при всяко споменаване на израза "електронно правителство/управление" се заделяше по 1 стотинка, вероятно в момента щяха да са се натрупали достатъчно пари, за да наемем лично Бил Гейтс да напише софтуерa, необходим за дигитализирането на българската администрация. Реалността обаче е друга: в България предимно се говори за изграждането на е-правителство, което да повиши ефективността на чиновническия апарат и да облекчи гражданите и бизнеса. Това продължава повече от десет години без значим видим резултат. Изхарчени са стотици милиони левове като допълнение към приказките, стратегиите и програмите на няколко поредни правителства.

Резултатите от всичко това са повече от скромни: няколко функциониращи онлайн услуги в отделни администрации. Най-вече заради работата на парче. Добрите примери идват от Националната агенция за приходите (НАП), Търговския регистър (ТР), Националния осигурителен институт (НОИ) и някои случайни общински администрации, чиито шефове гледат малко по-далеч от прашните папки с документи. На другия край на скалата са абсолютните катастрофи като Единния портал на електронното правителство (www.egov.bg), който не просто почти не предлага работещи услуги и по всяка вероятност е проектиран с цел да бъде максимално труден за използване, но и редовно не е достъпен поради технически проблеми. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    postingcanter avatar :-|
    Posting Canter

    естонският софтуер не струваше ли горе-долу околко 30 млн евро?

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Притеснява ме, че отново се говори за "отделни проекти". Ако ще се прави такова нещо, е хубаво да има една централна база данни с нива на достъп и всичко да бъде качено в нея. Като си вземеш дипломата от гимназията в Монтана, после да могат да я отварят от университета в Благоевград, когато кандидатстваш там

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Наистина трябва поименна отговорност за работата над е-правителството. На Запад големите компании имат CIO (Chief Information Officer). Това е по правило някой, който има солиден опит в ИТ индустрията и може да "превежда" от езика на юзърите на езика на разработчиците. Всички успешни проекти за елетронно правителство са били ръководени именно от такива хора. При нас досега с тази задача биваха основно натоварвани "юзъри", които хал хабер си нямат от работата в ИТ индустрията. И резултатите са налице.

    Просто трябва да обяват конкурс, да предложат разумно възнаграждение (поне 40 хиляди евро на година) и да наемат някой, койтго идва от ИТ индустрията. Тогава нещата може и да потръгнат.

  • 4
    greda avatar :-|
    вземи тая греда

    За първи и последен път отворих egov.bg. Ако пусна dreamweaver на комшийката от 2-рия етаж със сигурност ще направи по-добър дизайн от тоя боклук, който е сега. "Дизайнерите" както гледам не са чували за Mod_rewrite и за куп още други новости от преди 10 години... Дори и индийци да бяха наели, щяха да се справят по-добре.

  • 5
    gost22 avatar :-?
    gost22

    "естонският софтуер не струваше ли горе-долу околко 30 млн евро?"

    Мисля, че беше много по-евтин, но дори да е два пъти по-скъп, смятам, че си струва. Дори ще се изплати в рамките на една година, при нормална работа, само от спестените заплати и осигуровки на излишните чиновници, а ако сложим спестените човеко-часове дето ги губим в чакане пред гишетата вместо да работим, ще сме на печалба.

  • 6
    cern avatar :-|
    cern

    "За да успее, трябва наистина нещата, за които се говори вече две години, да започнат да се случват: да тръгнат търгове, да се правят е-услуги, да се осигури поддръжка и актуализация на единния портал egov.bg и да се помисли за следващия етап - поддръжката на (потенциално) създадените системи - нещо, за което никой все още не отваря дума."
    1. Търгове и да тръгнат, ни г-н Дянков, ни г-н Дончев си имат представа за какво говорят. Последният г-н поиска от ИКТ сектора помощ в мерките за правна принуда от ИКТ сектора?!?!, никой не спомена за еврозаконодателството и за прилагането на евродирективата за ЗОП,ПЧП е в стадий"забравете този случай", а за г-н Дончев се оказа, че "най-важното за реализирането на електронното управление е да има политически лидер, който да отговаря за това."- т.е. политическо лице, което да изразява политическата воля и да я трансформира в действие, като същевременно се явява координатор на всички процеси:)
    2. Поддръжката - сложен казус с една дилема- за договор за гаранционно обслужване ще се заделят пари, но явно те ще бъдат недостатъчни;) Меко казано, съм крайно разочарована от грубата некомпетентност на управляващите. През цялото време се говори на чиновнически "език", който бе употребяван именно за да не се дават конкретни и ясни отговори на проблемите и създаваше удобно лавиране с цел избягване неудобните въпроси, зададени на представителите на кабинета...

  • 7
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67

    Дали някога някой ще се сети да потърси отговорност от Малкия Мук (известен още като Бърборино) и от множество други ръководни кадри, които вече близо едно десетилетие ни баламосват с т.нар. "електронно правителство"? И пълнат гушите на фирмите на приятелчетата си? С нашите пари, разбира се.
    (Като гледам на какво прилича "нормалното" ни правителство, тъжно ми е да си представя, как ще изглежда "електронното" :( )

  • 8
    greda avatar :-|
    вземи тая греда

    Аз също искам да се потърси отговорност от малкия мук и многото други разбойници управлявали ни, но докато борето е шеф на прокуратурата е невъзможно да се направи обвинение, който да издържи в съда за нещо повече от условна присъда. Освен тъво съдиите също имат нужда от голяма чистка, но засега народа не дава признаци, че искаме промяна на статуквото..

  • 9
    curious1234 avatar :-|
    curious1234

    Неелектронното правителство не може да създаде електронно. Бюрокрацията не може да се самонамалява и самоограничава.

    Неелектронното правителство е доказало само способност да използва технологиите за корупционни сделки и объркващи "концепции" с чудовищни наименования и съкращения.

    Най-незаинтересованите от електронното правителство формално го изграждат с чужди пари. Познайте кога то ще стане факт по този начин.

    Докато не се събудят гражданите, нищо съществено няма да се подобри в държавата.

  • 10
    egalitarian avatar :-|
    Дядо Йоцо

    Когато премиер на една малка крушова държава заявява че никой в държавната администрация не може да взима заплата по-голяма от неговата за какъв CIO (Chief Information Officer) на държавната администрация става реч!!!! Нали какъвто и да е ще си иска заплата човека достойна за ИТ индустрията - те знанията са си същите в ИТ и за държавна и частна работа. Аз не очаквах че след епохата на ченгетата ще дойде епохата на милиционерите в БГ държавата! Всеки път като излитаме и кацаме на летище София вече трябва да потръпваме от ужас, защото професионалистите от Ръководство Въздушно Движение също се водят държавни служители .... Ми Бойко ако и на тях им спретне концепта си че не могат да вземат по-висока от неговата заплата? Какво правим тогава? Проблема е че не само любимия ни премиер разсъждава така....

    Другата страна на проблема е че в БГ за последните 20 години със смяна на политическата каста се сменя и кохортата професионалисти които всяка партия смята не толкоз за професионалисти а за свои лоялни "експерти" (разбирай метреси). Във всяка западна държава се сменя властта но законите бранят ключовите държавни чиновници. В БГ се прави "преструктуриране" и от утре ИТ кадрите на Костов (разбирай също на Доган, Царя, Станишев и т.н.). отиват в оставка. Разбира се че като се налапа от крадене една партийно-олигархична групировка тя следва да инвестира парите си когато е в опозиция! Сега идва интересния момент на "оутсосване" на ИТ услуги от държавната администрация... Това дето го виждаме като безконтролно източване от здравната каса, търговския регистрър и т.н. е пример как предната власт знаейки че ще спре да е на власт си плете кошницата. Милионни договори за измислени услуги (забравих че се казва "аутсорсване") с които легитимно се източват пари от хазната. Те основни закони не са ни в ред та камо ли да очакваме някой да дефинира общи принципи и норми за контрол на публично-частно партньорство (както би трябвало да е и за ИТ поддръжката на Търговския Регистър да речем). Звучи сложно но не е: Както ЧЕЗ оперира с жиците но те са публична държавна собственост така и софтуера и сървърите на ТР са на Мин. на Правосъдието и от утре би трябвало да може да се поддържат от съвсем друга ИТ фирма? Да седне конкретно Томислав Дончев пък да ги напише тия правила и да се приемат от МС?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK