С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 17 юни 2011, 15:14, 6282 прочитания

Е-правителство: пак рестарт

Съветът по административна реформа трябва да ускори развитието на електронното управление

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако при всяко споменаване на израза "електронно правителство/управление" се заделяше по 1 стотинка, вероятно в момента щяха да са се натрупали достатъчно пари, за да наемем лично Бил Гейтс да напише софтуерa, необходим за дигитализирането на българската администрация. Реалността обаче е друга: в България предимно се говори за изграждането на е-правителство, което да повиши ефективността на чиновническия апарат и да облекчи гражданите и бизнеса. Това продължава повече от десет години без значим видим резултат. Изхарчени са стотици милиони левове като допълнение към приказките, стратегиите и програмите на няколко поредни правителства.

Резултатите от всичко това са повече от скромни: няколко функциониращи онлайн услуги в отделни администрации. Най-вече заради работата на парче. Добрите примери идват от Националната агенция за приходите (НАП), Търговския регистър (ТР), Националния осигурителен институт (НОИ) и някои случайни общински администрации, чиито шефове гледат малко по-далеч от прашните папки с документи. На другия край на скалата са абсолютните катастрофи като Единния портал на електронното правителство (www.egov.bg), който не просто почти не предлага работещи услуги и по всяка вероятност е проектиран с цел да бъде максимално труден за използване, но и редовно не е достъпен поради технически проблеми. 


За какво ни е?

Електронното правителство трябва да направи така, че отделните административни информационни системи да могат да обменят информация помежду си. Така те трябва да станат значително по-бързи и ефективни, да осъществяват икономии от човешки ресурси, предлагат съкратени процедури, да пестят консумативи (като хартия например) и да предложат по-добри услуги на гражданите и бизнеса.

През последните две години, откакто ГЕРБ е на власт, развитието на е-управлението поне на пръв поглед изглежда спряло. До март тази година всички отговорности по него бяха фокусирани в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), по-специално в дирекция "Електронно управление" и ресорния зам.-министър Първан Русинов. Сега вече за него отговаря Съвета по административна реформа (САР) към Министерския съвет (МС), чийто ръководител е вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков.



Лъч светлина, който дава надежда, че процесът по въвеждането на електронното правителство може да излезе от глухия коловоз, дойде от проведената през изминалата седмица среща-дискусия между представители на ИТ бранша и правителството. Тя беше посветена на ключови проблеми, свързани с е-управлението, като ролята на ИКТ бранша в изграждането му, координацията между отделните ведомства, финансирането и реализирането на конкретни услуги. Добрата новина е, че причините за блокиралия процес, изглежда, са формулирани и може би са на път да бъдат преодолени. На този етап - поне на думи.
 
Одобрение свише

На срещата се случиха няколко важни неща. На първо място, това е присъствието на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, както и на министъра по европейските въпроси Томислав Дончев, които застанаха зад развитието на проекта. През последните две години един от основните проблеми в сферата на е-управлението е именно липсата на санкция на високо политическо ниво. Спирачка доскоро беше бившият министър на транспорта Александър Цветков, който не прояви никаква инициативност в сферата.

"Имах чувството, че в МТИТС бившият министър доста се мотаеше по тази тема. След промените във ведомството вече ще има повече енергия", коментира на срещата Симеон Дянков. Вицепремиерът обоснова с липсата на резултати до момента и решението дейностите по е-управлението да бъдат преместени от МТИТС към САР. Според Дянков създаването на комисия, която да отговаря за ИТ към САР, ще повлияе добре на е-управлението, защото решенията, които се приемат в съвета, след това директно се спускат за изпълнение. Те ще минават през МС само за информация. 

"Чухме конкретни насоки за действие и срокове, в които ще се изпълняват определени проекти. Ако те са реални, ние сме доволни от заявеното", коментира Теодор Захов, председател на управителния съвет на БАИТ (и съиздател на "Капитал" и "Дневник"). Според него Дянков е показал ясно, че има политическа воля за реализация на електронното правителство, заради факта, че то е необходимо на страната. "И Дянков, и министрите, които го подкрепят, действат със съзнанието, че страната ни има нужда от такъв проект", обясни Захов.

Конкретните действия, за които говори Захов, са два проекта по оперативна програма "Административен капацитет" на обща стойност около 30 млн. лв. и уверението на транспортния зам.-министър Първан Русинов, че търгове по тези проекти ще се пуснат за изпълнение, след като всички детайли по тях бъдат обсъдени с браншовите асоциации в сектора. Това ще бъде прецедент при провеждането на обществени поръчки. Още не е ясно обаче как точно ще се случи въпросното съгласуване.

В търсене на ИТ авторитет

Според министъра по европейските въпроси Томислав Дончев най-важното за реализирането на електронното управление е да има политически лидер, който да отговаря за това. "Трябва да има един човек, който да координира. Всеки публичен процес трябва да си има лидер", смята Дончев. "И аз се надявам правителството съвсем скоро да посочи кой е лидерът, който да използва целия си политически ресурс, за да прокарва такива процеси", добави министърът. Според него това може да не е човек с експертни познания в ИТ сферата, но трябва да е запознат в дълбочина с ИТ инициативите в цялата държава и да може да ги управлява.

Не всички обаче са такива оптимисти. "Изпаднах в състояние на дежа вю. Подобни декларации чувах от Марио Тагарински през 1997 г.", коментира председателят на софтуерната асоциация БАСКОМ Георги Брашнаров. "За да помръдне нещо, трябва финансиране и ефективност на малкото средства, които могат да се вкарат в този проект", категоричен е той. А финансирането в областта на електронното правителство през следващите няколко години ще е предимно с европейски средства. За 2011 г. например в държавния бюджет не е отделен нито лев за е-управление. Това е и една от причините нещата да стават толкова бавно. Двата проекта по оперативна програма "Административен капацитет" например се подготвят повече от година. А тяхното финализиране се очаква чак през 2013 г.

В рамките на двата проекта по ОПАК, чиито параметри все още не са ясни в детайли, трябва да се електронизират десетки ключови услуги на държавната администрация и най-използваните регистри, да се прекрати противозаконното изискване на документи, които администрацията може да си вземе по вътрешен ред, и да се създаде електронна самоличност на гражданите. Дали това реално ще стане до 2013, какъвто е срокът, заложен от МТИТС, е трудно да се каже. Ако се позовем на историческия опит на България с изграждането на електронно правителство, отговорът е по-скоро не.

От друга страна, камъните, които спъваха колата на е-правителството до момента, поне на теория изглеждат разчистени от пътя. Координацията на процесите ще се извършва на достатъчно високо ниво, има осигурени 30 млн. лв. по ОПАК, има подкрепа от страна на ключови министри, че държавата има нужда от работещо е-управление. Според Теодор Захов обаче целите са по-скоро оптимистични и като цяло времето не е много.

На практика това е последният шанс на правителството на ГЕРБ да направи нещо смислено в посока е-управление. За да успее, трябва наистина нещата, за които се говори вече две години, да започнат да се случват: да тръгнат търгове, да се правят е-услуги, да се осигури поддръжка и актуализация на единния портал egov.bg и да се помисли за следващия етап - поддръжката на (потенциално) създадените системи - нещо, за което никой все още не отваря дума. А тя няма да е нито евтина, нито администрацията ще има капацитет да я извършва сама. Ако ви трябва доказателство, просто погледнете издъхващия Търговски регистър и портала на е-правителството egov.bg...
Кой е отговорен за е-правителството?

От март тази година координацията в областта на електронното управление се осъществява от Съвета за административна реформа (САР) към Министерския съвет. Негов председател е вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков. Към съвета е създадена постоянна работна група по е-управление, която включва представители, включително ИТ експерти, от всички администрации, които имат отношение към процеса. Тази група има право и задължение да предлага инициативи на САР, както и да изпълнява задачите, които й се поставят. Между тези две структури се намира петчленна комисия, която има за цел да формулира обхвата на задачите, поставени от постоянната работна група по е-управление, и да оценява и докладва на САР постигнатото от нея. Комисията де факто координира и докладва двупосочно, играейки ролята на междинно звено. Неин председател е зам.-министърът на транспорта Първан Русинов. Скоро съставът ѝ ще бъде увеличен с още поне двама представители на браншовите организации от ИКТ сектора. Те ще имат право на съвещателен глас.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Патриотични игри в Столичния общински съвет Патриотични игри в Столичния общински съвет

Общински съветник от "Атака" се присъедини към ВМРО и така "помогна" за сформирането на групата "Патриоти за София"

15 ное 2019, 807 прочитания

Ще получат ли районните кметове повече власт Ще получат ли районните кметове повече власт

След балотажите за столичните райони децентрализацията на управлението им излезе на дневен ред

15 ное 2019, 744 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 1916 прочитания

15 ное 2019, 1536 прочитания

15 ное 2019, 1346 прочитания

15 ное 2019, 1075 прочитания

15 ное 2019, 997 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Любимият динозавър

Вътрешното министерство получава най-много пари от бюджета, задръстено е с паразитни структури и е със съмнителна ефективност.

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10