Бизнесът: Риск губи, риск печели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът: Риск губи, риск печели

При последната блокада на гръцката граница заради стачки миналата година, бизнесът загуби милиони

Бизнесът: Риск губи, риск печели

4741 прочитания

При последната блокада на гръцката граница заради стачки миналата година, бизнесът загуби милиони

© reuters


Ефектите от гръцката криза са най-многоцветни в полето на бизнеса. България е нетен износител за Гърция и продължителното свиване на икономиката на южната ни съседка ще повлияе на фирмите, които разчитат на пазар там (виж графиката). "Износът към Гърция расте, макар и с по-бавни темпове. Очевидно се е появил ефект на дохода – гърците обедняват и се насочват към покупки на по-евтини стоки. По тази линия бихме могли да спечелим от кризата", твърди икономистът от Института за пазарна икономика Десислава Николова. Според нея дори и износът към Гърция да падне, той е основно на суровини и полупродукти, за които има пазар и в други държави.

За част от българските компании пожарът в Атина означава забавени плащания. Такива проблеми има при износителите на дървен материал и на текстил например. Негативно за българският бизнес би повлияло и ново блокиране на граници и пътища заради протестите. Последно това се случи в началото на миналата година, когато за месец бизнесът загуби милиони. Печеливш в тази ситуация обаче са българските пристанища. "От 5-6 месеца се увеличи транзита на добавки към желязната руда от Македония към Русия. Преди тези товари минаваха през Солун, сега вече минават през Бургас", твърди Диян Димов, изпълнителен директор на пристанище Бургас. Друг положителен ефект за българските фирми е по-лесният контакт с гръцките им партньори. "Вниманието към клиента от страна на малките гръцки фирми сега е много голямо с цел да се привлече за постоянен. Склонни са дори на компромиси и отстъпки с цел да пласират стоките си", споделя собственик на фирма за търговия с козметика от Гоце Делчев. Хората в пограничните райони се надяват, че кризата ще им донесе повече бизнес – все повече гърци предпочитат да пазаруват и почиват в България заради по-ниските цени.
В последните години много строителни гръцки фирми търсят пазар в България. Такъв е примерът с TERNA и Actor, които изпълняват различни инфраструктурни поръчки в страната. "България е сред ключовите за групата пазари, където планираме да разширяваме дейността си във всички направления – недвижими имоти, търгове за строителство в публичния и частния сектор, енергийни проекти", твърди Константинос Ламбру от GEK TERNA Group.

Според някои анализатори част от гръцките фирми гледат на България дори като към техния следващ постоянен дом заради по-голямата сигурност и по-ниски данъци. Според други обаче е възможен и обратният процес – за да решат ликвидните си проблеми в Гърция, компаниите да затворят или разпродадат българските си подразделения. Едва ли този вариант ще е предпочитаният обаче, като се има предвид, че гръцките инвестиции са с добра норма на печалба, твърдят експерти. Гръцкият бизнес, с който се опитахме да се свържем за коментар, не успя да ни отговори в рамките на седмицата.

Колкото и да звучи клиширано, кризата в южната ни съседка дава и възможности за увеличаване на българските инвестиции зад граница. Например започващата мащабна приватизация в южната ни съседка е шанс за българските фирми да се сдобият с активи или да направят портфолио инвестиции при много добри условия.

Ефектите от гръцката криза са най-многоцветни в полето на бизнеса. България е нетен износител за Гърция и продължителното свиване на икономиката на южната ни съседка ще повлияе на фирмите, които разчитат на пазар там (виж графиката). "Износът към Гърция расте, макар и с по-бавни темпове. Очевидно се е появил ефект на дохода – гърците обедняват и се насочват към покупки на по-евтини стоки. По тази линия бихме могли да спечелим от кризата", твърди икономистът от Института за пазарна икономика Десислава Николова. Според нея дори и износът към Гърция да падне, той е основно на суровини и полупродукти, за които има пазар и в други държави.

За част от българските компании пожарът в Атина означава забавени плащания. Такива проблеми има при износителите на дървен материал и на текстил например. Негативно за българският бизнес би повлияло и ново блокиране на граници и пътища заради протестите. Последно това се случи в началото на миналата година, когато за месец бизнесът загуби милиони. Печеливш в тази ситуация обаче са българските пристанища. "От 5-6 месеца се увеличи транзита на добавки към желязната руда от Македония към Русия. Преди тези товари минаваха през Солун, сега вече минават през Бургас", твърди Диян Димов, изпълнителен директор на пристанище Бургас.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Това на снимката да не е гръцка автокъща ?:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK