Ток има за всички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ток има за всички

shutterstock

Ток има за всички

България произвежда достатъчно електричество, за да премине изцяло към електромобили, но това не е достатъчно

Асен Георгиев
7423 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Спиридон* е 32-годишен - не много висок, но за сметка на това тъмнокос. Всяка сутрин пие кафе, прави крос, изключва своя автомобил от електрическата мрежа и потегля към работа. Спиро, както му казват близките, е добре платен, но въпреки това не пропуска да се похвали, че изминава 100 км в градски условия, изразходвайки ток само за няколко лева.

Много хора го мислят за наивник, защото е дал малко над 70 хил. лв. за своя чисто нов електромобил, а дори не може да отиде с него "до морето", за да покара по крайбрежните алеи. Проблемът не е, че колата няма да издържи дългия преход, а че няма къде да се зареждат батериите й достатъчно удобно и бързо. Иначе теоретично е възможно да стигне, само че ще се наложи да спира поне 3 пъти за 6-8 часова среща с контакт, което ще направи прехода до морето неколкодневно приключение.

За Спиро обаче има две добри новини.

Първата е, че в България се произвежда достатъчно електрическа енергия, за да могат да се захранят десетки хиляди коли като неговата, без това да натовари съществено енергийната система. Това показва изследването на "възможностите за използване на електромобилите като основно транспортно средство и в България". То е осъществено от катедра "Електроенергетика" на Техническия университет - Варна. Фактът, че българска образователна институция произвежда анализ, който е ориентиран към практиката и частния бизнес, сам по себе си е положителен феномен. Анализът е на проф. Крум Герасимов и доц. Йончо Каменов от ТУ Варна, и инж. Георги Витанов – управител на АСА холдинг. Според доклада 100 хил. електромобила, които изминават между 10 и 30 хил. км годишно, ще изразходват около 1% от произведената в България електроенергия за 2010 г., или около 36.5 GWh. Процентите ще достигнат 5 при около 500 хил. превозни средства на ток. А ако броят им надвиши 2 млн., те ще консумират 25% от произведената през 2010 г. електрическа енергия.

"Планирали сме среща с представители на Министерството на икономиката и последващи дейности, защото смятаме, че навлизането на електромобилите е от голямо значение за икономическото развитие на държавата", разказа за "Капитал" Георги Витанов от АСА Холдинг, чиито фирми се занимават с разнообразна дейност от строителство до индустриален дизайн и инвестиции.

Втората добра новина е, че колите на ток все още са нов феномен в глобален план и няма един наложен модел за тяхното навлизане. И контактът не е единственият метод за зареждане. В изследването се разглежда възможността България да възприеме концепцията на компанията Better Place. Нейният създател и изпълнителен директор Шай Агаси смята, че превозните средства трябва да се продават отделно от батериите, които да се отдават под наем, тъй като цената им все още е много висока. Идеята на Агаси е неговата компания да изгради множество станции, където изтощените батерии автоматизирано да се заменят със заредени. За тази услуга шофьорите ще заплащат такса - на място или с нещо като абонаментен план за изминато разстояние (подобно на плановете на мобилните оператори за изговорени минути). В момента Better Place работи най-активно с Израел, Дания, а отскоро и с Австралия и няколко области в Северна Калифорния.

"Оптимистичният вариант е да се започне разговор, държавата да покани Шай Агаси, да се договорим и с Израел, които в момента реализират проект, по който до края на годината ще имат 100 хил. електромобила и да ползваме и техния опит", казва Витанов. Според него, ако това стане, е реалистично в края на годината да започне изграждането на инфраструктура за зареждане и смяна на батерии в България. "Това е огромен проект за смяна за горивната база на транспорта в държавата", казва Витанов. Той може да реши и проблема с неравномерното подаване на електричество, произведено от ВЕИ, и да стимулира изграждането на "умни" енергийни мрежи в страната, добавя предприемачът.

За реализацията на инициатива с такъв мащаб обаче е необходима силна водеща организация, която да контролира и насочва процеса. В тази роля би могла да влезе държавата или компания от калибъра на Better Place. Дори и това да стане обаче, остава проблемът с размера на пазар на нови автомобили в България. През 2010 г. са продадени малко над 20 хил. нови коли. При този обем дори 50% от пазара да бъде завзет от електромобилите през следващите няколко години (което е трудно постижимо при сегашните цени и налична инфраструктура), ще са необходими десетки години за постигане на значителен процент от общото количество транспортни средства в страната, които са над 3 млн.

Обратно в реалността

Освен нашия герой Спиро към момента в България има още десетина ентусиасти, които са си закупили "заводски" електрически коли и още няколко десетки, които са извършили т.нар. конверсия - процес, при който автомобил, задвижван от двигател с вътрешно горене, се преработва така, че да работи с електромотор, захранван от батерии. Въпреки това средата едва ли би могла да се нарече приветлива за собствениците на такива превозни средства. Не е ясно например как точно правите застраховка "Гражданска отговорност", защото тя обикновено се прави спрямо кубатурата на превозното средство, а електромобилите... няма кубатура на двигателя. Не можете да минете годишен технически преглед, защото майсторите в сервизите, които го извършват, в най-добрия случай могат да ви сменят крушките на фаровете, без да са застрашени от нерадостната перспектива да получат няколко хиляди волта в тялото.

Към момента в България вече официално се продават няколко модела електромобили. Реално обаче е много трудно да си закупите, защото производителите са заети с обслужването на поръчки от по-големите пазари.

Въпреки това има ентусиасти, които са убедени, че това е бъдещето, що се отнася до транспорта и не само. Става въпрос за икономика, екология и цялостно преформатиране на концепцията за придвижване в градска и междуградска среда. Тези хора са обединени в Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС). Засега в нея членуват само физически лица. Към момента става дума за около 70 души, разказва Камен Василев от асоциацията. Голяма част от тях са познати лица в българското общество. Всеки от тях се е ангажирал лично с каузата да се разгласят ползите и разширяат възможностите за навлизането на електрическите превозни средства в страната.

Досега асоциацията се занимава основно с организиране на събития, популяризиране и публикации в медии. В момента работи по "пилотен проект за закупуване на електромобили, в който искаме да въвлечем както водещи търговски предприятия, така и държавата и местната администрация в София, Пловдив и Варна", казва Василев. Идеята е за всеки 1 автомобил, закупен от администрацията, от асоциацията да осигуряват 4 закупени от бизнеса. Целта на БАЕПС е след три години в България да има 10 000 електрически превозни средства. 

Добра възможност

Само допреди няколко години за електрическите коли се говореше в много неопределено бъдеще време. Днес голяма част от проблемите, свързани с тяхното масово разпространение, са решени. Вярно е, че все още са скъпи заради батериите и че практически липсва инфраструктура за скоростно зареждане или смяна на батерии, но това се променя бързо. Израел и Дания са само два примера за държави, които инвестират, за да намалят петролната си зависимост, въглеродния си отпечатък и да оптимизират транспортните си разходи в дългосрочен план. Автомобилни компании като Renault, Peugeot, Mitsubishi, General Motors започнаха масово производство, Европейската комисия гледа все по-сериозно на възможността за намаляване на въглеродните емисии от транспорта чрез електрически превозни средства, а петролът ще става все по-скъпа и оскъдна суровина...

-----

*Спиридон е събирателен образ, измислен за целите на текста.

+ "Капитал" и Българската асоциация за електрически превозни средства ще организират през октомври конференция за електромобилите като фактор за устойчиво развитие на градовете

Спиридон* е 32-годишен - не много висок, но за сметка на това тъмнокос. Всяка сутрин пие кафе, прави крос, изключва своя автомобил от електрическата мрежа и потегля към работа. Спиро, както му казват близките, е добре платен, но въпреки това не пропуска да се похвали, че изминава 100 км в градски условия, изразходвайки ток само за няколко лева.

Много хора го мислят за наивник, защото е дал малко над 70 хил. лв. за своя чисто нов електромобил, а дори не може да отиде с него "до морето", за да покара по крайбрежните алеи. Проблемът не е, че колата няма да издържи дългия преход, а че няма къде да се зареждат батериите й достатъчно удобно и бързо. Иначе теоретично е възможно да стигне, само че ще се наложи да спира поне 3 пъти за 6-8 часова среща с контакт, което ще направи прехода до морето неколкодневно приключение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-|
    kardinalat

    Ето нещо, което би могло да промени в значителна степен общата транспортна картина в страната и големите градове в частност. Допълнена с ефективна схема на качествен обществен транспорт. Би могло да е добра новина за финансовият министър и лоша за "Лукойл България" ))))

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    Смятам че Правителството и най-вече МИЕТ/МТИТС, могат да започнат преговори с бензиностанциите, по-какъв начин, без да бъдат задължени, да изградят станции за бързо зареждане на електромобили, които да зареждат електромобила докато клиента изпие едно кафе.

    Ако бъдат задължени, ще бъдат вкарани в голям преразход, но ако с диалог се разберат помежду си, всяка верига да постави на поне една своя бензиностанция подобна зареждаща инсталация от София до Бургас, така че през 80-100 км да има обект, на някоя верига, който да предлага такава услуга, мисля че това ще е голям напредък и няма да има проблем да се стига до по-дълги разтояния. Правителството просто трябва да коодинира процеса на кой обект да има подобно чудо, така че да не се пренасити услугата и да бъде равномерно предлагана.

    Веднага след това може да се започнат преговори за други важни маршрути. Дано ми разбрахте мисълта :D

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Дали ще возиш акумолаторът на електроколата вместо тъща си в бензинов автомобил е въпрос на избор...
    Но в акумолаторите хляб няма, доказа почти 50 годишното развитие на подводният флот.... въпросите се решиха (в подводният флот) с атомните реактори..... не с акумолатори.....

  • 4
    chad avatar :-P
    Chad

    Утопия!
    "...изминава 100 км в градски условия, изразходвайки ток само за няколко лева."
    Че то и със стара трошка правиш същото!
    Без да е нужно да инвестираш 70к - можеш да вложиш 30 пъти по-малко! При това без хилядите проблеми, част от които са посочени в статията - ГТП, ГО, презареждане и прочее.
    Ами ако добавим влиянието на производителите и търговците на класически горива и отражението на конфликта на интереси в тази област върху масовия потребител?
    Да не споменавам за джигитите по пътищата, срещу които да излезеш с кола за 70к е просто безумие.
    Сметката не излиза!
    Нещата се получават по два начина - с държавна заповед или по инициатива на индивида, с лична заинтересованост. Сякаш нито едно от тези условия не е налице.
    Само ел. енергията периодично поскъпва... На фона на растящите и цени тази статия просто ме умилява.


  • 5
    ss avatar :-|
    SS

    Цените ще падат - при голямата конкуренция на хибриди,развитието на водородните клетки а някъде четох ,че са измислили и автомобили задвижвани с въздух(сгъстен)!

  • 6
    mentor avatar :-|
    Ментор

    До коментар [#4] от "Chad":

    със стара трошка - 8л./100 * 2,40 = 19 - 20 лв.
    Ако предположим, че 'няколко' лева са 5, то на 1000 км електромобила ще пести около 150 лв. Или при 20000 км/година, около 3000 лв. годишно.
    Ако нова ел.кола струва с 30000 повече от нова бензинова, разликата ще се изплати за 10 години, и то без да се отчитат лихвите. Което е много. Ако се вземат впредвид и неудобствата около зареждането, за момента и в близко бъдеще електромобила не е алтернатива.

  • 7
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    "а електромобилите... няма кубатура на двигателя."

    Предполагам имат киловати (конски сили), което много лесно ще ги групира.

    "без да са застрашени от нерадостната перспектива да получат няколко хиляди волта в тялото."

    С оглед на това, че инсталацията в автомобилите(горивните) е на 12волта, а в камионите на 24волта, незнам как си го помислихте това за няколко хиляди волта... Високото напрежение е основно с цел пренос, а в един автомобил разстоянията не са особено големи...

    До колкото си спомням преди време четох в "Капитал" за милиардни инвестиции на няколко концерна в разработки на електромобили като акцентът естествено е върху батериите. Благодарение на нанотехнологиите, които навлизат ударно скоро може да има значителен напредък. В момента, в който се реши проблемът с тях много бързо ще се изградят и мрежи и всичко.
    Ето и любопитни линкове в тази насока:
    http://www.dnevnik.bg/ekobiznes/2010/07/18/934431_podobreni_baterii_suhraniavat_deset_puti_poveche/

    http://www.dnevnik.bg/tehnologii/2009/12/08/827446_ucheni_razrabotiha_metod_za_suhranenie_na_energiia/

  • 8
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
  • 9
    alfanero avatar :-P
    alfanero

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Ти Лукойл не ги мисли!Същите дето държат Лукойл,дърпат конците и в енергетиката.Просто ще прехвърлят парите от единия в другия джоб...
    Иначе според мен електроавтомобилите не могат да пробият в България в близкото бъдеще.Заради цената и най-вече заради манталитета на българина,няма как в страна в която хората масово си изхвърлят боклука от прозореца и на всяко храстче се вее найлонова торбичка,този транспорт да е популярен...
    Пък и друго си е да надуеш Азис "у S-класата","Че ти се смее цело Люлин с тоя електромобил"

  • 10
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Ще видим ))))))))))))))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK