С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 1 юли 2011, 15:18, 7204 прочитания

Ток има за всички

България произвежда достатъчно електричество, за да премине изцяло към електромобили, но това не е достатъчно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Спиридон* е 32-годишен - не много висок, но за сметка на това тъмнокос. Всяка сутрин пие кафе, прави крос, изключва своя автомобил от електрическата мрежа и потегля към работа. Спиро, както му казват близките, е добре платен, но въпреки това не пропуска да се похвали, че изминава 100 км в градски условия, изразходвайки ток само за няколко лева.

Много хора го мислят за наивник, защото е дал малко над 70 хил. лв. за своя чисто нов електромобил, а дори не може да отиде с него "до морето", за да покара по крайбрежните алеи. Проблемът не е, че колата няма да издържи дългия преход, а че няма къде да се зареждат батериите й достатъчно удобно и бързо. Иначе теоретично е възможно да стигне, само че ще се наложи да спира поне 3 пъти за 6-8 часова среща с контакт, което ще направи прехода до морето неколкодневно приключение.


За Спиро обаче има две добри новини.

Първата е, че в България се произвежда достатъчно електрическа енергия, за да могат да се захранят десетки хиляди коли като неговата, без това да натовари съществено енергийната система. Това показва изследването на "възможностите за използване на електромобилите като основно транспортно средство и в България". То е осъществено от катедра "Електроенергетика" на Техническия университет - Варна. Фактът, че българска образователна институция произвежда анализ, който е ориентиран към практиката и частния бизнес, сам по себе си е положителен феномен. Анализът е на проф. Крум Герасимов и доц. Йончо Каменов от ТУ Варна, и инж. Георги Витанов – управител на АСА холдинг. Според доклада 100 хил. електромобила, които изминават между 10 и 30 хил. км годишно, ще изразходват около 1% от произведената в България електроенергия за 2010 г., или около 36.5 GWh. Процентите ще достигнат 5 при около 500 хил. превозни средства на ток. А ако броят им надвиши 2 млн., те ще консумират 25% от произведената през 2010 г. електрическа енергия.

"Планирали сме среща с представители на Министерството на икономиката и последващи дейности, защото смятаме, че навлизането на електромобилите е от голямо значение за икономическото развитие на държавата", разказа за "Капитал" Георги Витанов от АСА Холдинг, чиито фирми се занимават с разнообразна дейност от строителство до индустриален дизайн и инвестиции.



Втората добра новина е, че колите на ток все още са нов феномен в глобален план и няма един наложен модел за тяхното навлизане. И контактът не е единственият метод за зареждане. В изследването се разглежда възможността България да възприеме концепцията на компанията Better Place. Нейният създател и изпълнителен директор Шай Агаси смята, че превозните средства трябва да се продават отделно от батериите, които да се отдават под наем, тъй като цената им все още е много висока. Идеята на Агаси е неговата компания да изгради множество станции, където изтощените батерии автоматизирано да се заменят със заредени. За тази услуга шофьорите ще заплащат такса - на място или с нещо като абонаментен план за изминато разстояние (подобно на плановете на мобилните оператори за изговорени минути). В момента Better Place работи най-активно с Израел, Дания, а отскоро и с Австралия и няколко области в Северна Калифорния.

"Оптимистичният вариант е да се започне разговор, държавата да покани Шай Агаси, да се договорим и с Израел, които в момента реализират проект, по който до края на годината ще имат 100 хил. електромобила и да ползваме и техния опит", казва Витанов. Според него, ако това стане, е реалистично в края на годината да започне изграждането на инфраструктура за зареждане и смяна на батерии в България. "Това е огромен проект за смяна за горивната база на транспорта в държавата", казва Витанов. Той може да реши и проблема с неравномерното подаване на електричество, произведено от ВЕИ, и да стимулира изграждането на "умни" енергийни мрежи в страната, добавя предприемачът.

За реализацията на инициатива с такъв мащаб обаче е необходима силна водеща организация, която да контролира и насочва процеса. В тази роля би могла да влезе държавата или компания от калибъра на Better Place. Дори и това да стане обаче, остава проблемът с размера на пазар на нови автомобили в България. През 2010 г. са продадени малко над 20 хил. нови коли. При този обем дори 50% от пазара да бъде завзет от електромобилите през следващите няколко години (което е трудно постижимо при сегашните цени и налична инфраструктура), ще са необходими десетки години за постигане на значителен процент от общото количество транспортни средства в страната, които са над 3 млн.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения

И още: Заразените с коронавирус се множат в Италия и Европа, първи заболял в Гърция

26 фев 2020, 1806 прочитания

Напрежението в управляващата коалиция продължава 4 Напрежението в управляващата коалиция продължава

Бойко Борисов и вицепремиерът Красимир Каракачанов почти се скараха пред журналисти, но стабилността на кабинета не изглежда заплашена

26 фев 2020, 1398 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Висши конфликти

Фиаското около специализирания съд осветли конфликтите във властите

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10