Ток има за всички
България произвежда достатъчно електричество, за да премине изцяло към електромобили, но това не е достатъчно
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Спиридон* е 32-годишен - не много висок, но за сметка на това тъмнокос. Всяка сутрин пие кафе, прави крос, изключва своя автомобил от електрическата мрежа и потегля към работа. Спиро, както му казват близките, е добре платен, но въпреки това не пропуска да се похвали, че изминава 100 км в градски условия, изразходвайки ток само за няколко лева.
Много хора го мислят за наивник, защото е дал малко над 70 хил. лв. за своя чисто нов електромобил, а дори не може да отиде с него "до морето", за да покара по крайбрежните алеи. Проблемът не е, че колата няма да издържи дългия преход, а че няма къде да се зареждат батериите й достатъчно удобно и бързо. Иначе теоретично е възможно да стигне, само че ще се наложи да спира поне 3 пъти за 6-8 часова среща с контакт, което ще направи прехода до морето неколкодневно приключение.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
29 коментара
Ето нещо, което би могло да промени в значителна степен общата транспортна картина в страната и големите градове в частност. Допълнена с ефективна схема на качествен обществен транспорт. Би могло да е добра новина за финансовият министър и лоша за "Лукойл България" ))))
Смятам че Правителството и най-вече МИЕТ/МТИТС, могат да започнат преговори с бензиностанциите, по-какъв начин, без да бъдат задължени, да изградят станции за бързо зареждане на електромобили, които да зареждат електромобила докато клиента изпие едно кафе.
Ако бъдат задължени, ще бъдат вкарани в голям преразход, но ако с диалог се разберат помежду си, всяка верига да постави на поне една своя бензиностанция подобна зареждаща инсталация от София до Бургас, така че през 80-100 км да има обект, на някоя верига, който да предлага такава услуга, мисля че това ще е голям напредък и няма да има проблем да се стига до по-дълги разтояния. Правителството просто трябва да коодинира процеса на кой обект да има подобно чудо, така че да не се пренасити услугата и да бъде равномерно предлагана.
Веднага след това може да се започнат преговори за други важни маршрути. Дано ми разбрахте мисълта :D
Дали ще возиш акумолаторът на електроколата вместо тъща си в бензинов автомобил е въпрос на избор...
Но в акумолаторите хляб няма, доказа почти 50 годишното развитие на подводният флот.... въпросите се решиха (в подводният флот) с атомните реактори..... не с акумолатори.....
Утопия!
"...изминава 100 км в градски условия, изразходвайки ток само за няколко лева."
Че то и със стара трошка правиш същото!
Без да е нужно да инвестираш 70к - можеш да вложиш 30 пъти по-малко! При това без хилядите проблеми, част от които са посочени в статията - ГТП, ГО, презареждане и прочее.
Ами ако добавим влиянието на производителите и търговците на класически горива и отражението на конфликта на интереси в тази област върху масовия потребител?
Да не споменавам за джигитите по пътищата, срещу които да излезеш с кола за 70к е просто безумие.
Сметката не излиза!
Нещата се получават по два начина - с държавна заповед или по инициатива на индивида, с лична заинтересованост. Сякаш нито едно от тези условия не е налице.
Само ел. енергията периодично поскъпва... На фона на растящите и цени тази статия просто ме умилява.
Цените ще падат - при голямата конкуренция на хибриди,развитието на водородните клетки а някъде четох ,че са измислили и автомобили задвижвани с въздух(сгъстен)!
До коментар [#4] от "Chad":
със стара трошка - 8л./100 * 2,40 = 19 - 20 лв.
Ако предположим, че 'няколко' лева са 5, то на 1000 км електромобила ще пести около 150 лв. Или при 20000 км/година, около 3000 лв. годишно.
Ако нова ел.кола струва с 30000 повече от нова бензинова, разликата ще се изплати за 10 години, и то без да се отчитат лихвите. Което е много. Ако се вземат впредвид и неудобствата около зареждането, за момента и в близко бъдеще електромобила не е алтернатива.
"а електромобилите... няма кубатура на двигателя."
podobreni_baterii_suhraniavat_deset_puti_poveche/
_ucheni_razrabotiha_metod_za_suhranenie_na_energii a/
Предполагам имат киловати (конски сили), което много лесно ще ги групира.
"без да са застрашени от нерадостната перспектива да получат няколко хиляди волта в тялото."
С оглед на това, че инсталацията в автомобилите(горивните) е на 12волта, а в камионите на 24волта, незнам как си го помислихте това за няколко хиляди волта... Високото напрежение е основно с цел пренос, а в един автомобил разстоянията не са особено големи...
До колкото си спомням преди време четох в "Капитал" за милиардни инвестиции на няколко концерна в разработки на електромобили като акцентът естествено е върху батериите. Благодарение на нанотехнологиите, които навлизат ударно скоро може да има значителен напредък. В момента, в който се реши проблемът с тях много бързо ще се изградят и мрежи и всичко.
Ето и любопитни линкове в тази насока:
http://www.dnevnik.bg/ekobiznes/2010/07/18/934431_
http://www.dnevnik.bg/tehnologii/2009/12/08/827446
http://www.dnevnik.bg/tehnologii/2009/12/08/827446 _ucheni_razrabotiha_metod_za_suhranenie_na_energii a/
podobreni_baterii_suhraniavat_deset_puti_poveche/
http://www.dnevnik.bg/ekobiznes/2010/07/18/934431_
До коментар [#1] от "kardinalat":
Ти Лукойл не ги мисли!Същите дето държат Лукойл,дърпат конците и в енергетиката.Просто ще прехвърлят парите от единия в другия джоб...
Иначе според мен електроавтомобилите не могат да пробият в България в близкото бъдеще.Заради цената и най-вече заради манталитета на българина,няма как в страна в която хората масово си изхвърлят боклука от прозореца и на всяко храстче се вее найлонова торбичка,този транспорт да е популярен...
Пък и друго си е да надуеш Азис "у S-класата","Че ти се смее цело Люлин с тоя електромобил"
Ще видим ))))))))))))))
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.