Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 1 юли 2011, 15:18, 7226 прочитания

Ток има за всички

България произвежда достатъчно електричество, за да премине изцяло към електромобили, но това не е достатъчно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обратно в реалността

Освен нашия герой Спиро към момента в България има още десетина ентусиасти, които са си закупили "заводски" електрически коли и още няколко десетки, които са извършили т.нар. конверсия - процес, при който автомобил, задвижван от двигател с вътрешно горене, се преработва така, че да работи с електромотор, захранван от батерии. Въпреки това средата едва ли би могла да се нарече приветлива за собствениците на такива превозни средства. Не е ясно например как точно правите застраховка "Гражданска отговорност", защото тя обикновено се прави спрямо кубатурата на превозното средство, а електромобилите... няма кубатура на двигателя. Не можете да минете годишен технически преглед, защото майсторите в сервизите, които го извършват, в най-добрия случай могат да ви сменят крушките на фаровете, без да са застрашени от нерадостната перспектива да получат няколко хиляди волта в тялото.

Към момента в България вече официално се продават няколко модела електромобили. Реално обаче е много трудно да си закупите, защото производителите са заети с обслужването на поръчки от по-големите пазари.


Въпреки това има ентусиасти, които са убедени, че това е бъдещето, що се отнася до транспорта и не само. Става въпрос за икономика, екология и цялостно преформатиране на концепцията за придвижване в градска и междуградска среда. Тези хора са обединени в Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС). Засега в нея членуват само физически лица. Към момента става дума за около 70 души, разказва Камен Василев от асоциацията. Голяма част от тях са познати лица в българското общество. Всеки от тях се е ангажирал лично с каузата да се разгласят ползите и разширяат възможностите за навлизането на електрическите превозни средства в страната.

Досега асоциацията се занимава основно с организиране на събития, популяризиране и публикации в медии. В момента работи по "пилотен проект за закупуване на електромобили, в който искаме да въвлечем както водещи търговски предприятия, така и държавата и местната администрация в София, Пловдив и Варна", казва Василев. Идеята е за всеки 1 автомобил, закупен от администрацията, от асоциацията да осигуряват 4 закупени от бизнеса. Целта на БАЕПС е след три години в България да има 10 000 електрически превозни средства. 

Добра възможност

Само допреди няколко години за електрическите коли се говореше в много неопределено бъдеще време. Днес голяма част от проблемите, свързани с тяхното масово разпространение, са решени. Вярно е, че все още са скъпи заради батериите и че практически липсва инфраструктура за скоростно зареждане или смяна на батерии, но това се променя бързо. Израел и Дания са само два примера за държави, които инвестират, за да намалят петролната си зависимост, въглеродния си отпечатък и да оптимизират транспортните си разходи в дългосрочен план. Автомобилни компании като Renault, Peugeot, Mitsubishi, General Motors започнаха масово производство, Европейската комисия гледа все по-сериозно на възможността за намаляване на въглеродните емисии от транспорта чрез електрически превозни средства, а петролът ще става все по-скъпа и оскъдна суровина...



-----
*Спиридон е събирателен образ, измислен за целите на текста.

+ "Капитал" и Българската асоциация за електрически превозни средства ще организират през октомври конференция за електромобилите като фактор за устойчиво развитие на градовете
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души 1 За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души

От тях пристигналите от чужбина са 640 души. Най-силно са засегнати туризъм, хотелиерство и рестораньорство

4 апр 2020, 1535 прочитания

Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане 9 Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане

Възстановяване на нормалния обществен живот и връщането към здрава и процъфтяваща икономика трябва да върви ръка за ръка с възстановяването на правовата държава

4 апр 2020, 1836 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Висши конфликти

Фиаското около специализирания съд осветли конфликтите във властите

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10