Слалом между хапчета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Слалом между хапчета

Слалом между хапчета

Депутатите на ГЕРБ с много труд задоволиха и претенциите на фармацевтите, и на собствените си играчи в лекарствената политика

Десислава Николова
4250 прочитания

© shutterstock


От утре всички санитари с висше или поне с полувисше! Абсурдно, нали? Но това би била логичната последица, ако се пренесе логиката на приетия тази седмица на второ четене закон за лекарствата и в други сфери на медицината.

Последните промени в закона въвеждат две дълго оспорвани практики. Първата е забраната в аптеките да работят козметични консултанти. Това засяга над 4000 души, които продават "лекарства" от паста за зъби до крем за лице. Сега тази дейност ще трябва да се извършва от магистър фармацевти, или поне бакалаври. Това не само създава прецедент в целия Европейски съюз, но и отваря вратата за нови предложения - примерно защо санитарите в болниците да не бъдат задължително лекари, мед. сестри, или поне студенти медици.

Второто, и много по-сериозно, нововъведение е връщането на правото на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) да има решаваща дума при определяне на цените и списъка с лекарства, които плащат обществените фондове, без за това да има въведена прозрачна процедура. Така се връща старата критикувана и променена преди две години практика касата да разпределя публични средства, без върху това да има възможност за какъвто и да било външен контрол.

Двете решения се взимат, за да задоволят две много различни групи. Първата е на фармацевтите, собственици на една аптека, които от години протестират срещу навлизането на веригите. Последните вече ще трябва да наемат много по-скъп персонал, които да изпълнява несвойствени функции. Втората са шефовете на здравни институции, които бяха оглавени от кадри на ГЕРБ, и сега си искат обратно правомощията.

Така добрите идеи независим орган да контролира фармацевтичния пазар, остават отново на хартия. Това пък не дава никаква надежда, че в основния дебат около модела на фармацевтичния пазар в България и лекарствената й политика, който предстои през есента, отново няма да бъдат одобрени откровени антипазарни предложения (виж дискусионни моменти в каретата).

Сапун с фармацевтична грижа

От години Българският фармацевтичен съюз (БФС) – съсловната организация на фармацевтите, която обединява собствениците на по една аптека, се опитва да предпази членовете си от конкуренция, като атакува веригите. Първо през 2007 г. беше въведено правилото "един фармацевт - една аптека". Година по-късно то беше променено на "един собственик - максимум четири аптеки". След това се роди идеята за географско разпределение - по една аптека на определно количество хора. То не мина, докато накрая не се намери нов "трън в очите" -  4000-те души по-ниско квалифициран персонал от козметични консултанти, продаващи дермокозметични марки, козметика, макиаж, сапуни и др. Причината е, че те получават много по-ниски заплати и реално улесняват работата в по-големите аптеки – фармацевтите продават лекарства, консултантите – стоки, които могат да се причислят към бързооборотните.

Според БФС съществува опасност консултанти и неквалифицирани лица да продават лекарства и да увредят здравето на пациентите. "Ако някъде се допусне нефармацевт да отпуска лекарства в нарушение на закона, това не е, защото тези лица са вътре в аптеката, а защото някой не спазва правилата", коментира Юлиан Узунов, управител на консултантската компания ТМА.

От гилдията на малките аптекари от години обясняват, че в аптеките не може да се продава нищо друго освен лекарства. И фактът, че веригите продават и бързооборотни стоки ги поставял в по-благоприятно положение да привличат повече клиенти. От вниманието на гилдията естествено убягва фактът, че продуктите, които се продават в аптеките, могат да се намерят и в супермаркетите, т.е. това едва ли е мотив за влизането на клиент. Освен това аптеката отдавна не е магазин за лекарства, а магазин за здраве, което включва хигиенни материали и козметика. Повечето фармацевти не са подготвени за консултанти по ползването на козметични продукти и няма никаква логика да се ограничат консултантите. Световни гиганти – L`Oreal, Pierre Fabre, Uriage, Beiersdorf, Nuxe, Weleda, Lierac, Bioderma и други имат дори назначени собствени консултанти в някои от аптеките. Нели Николова, регионален мениджър на Pierre Fabre отбелязва, че това е прецедент в европейската практика и има безкрайна неяснота как ще се работи оттук нататък. "Ние имаме номенклатура от около 400 продукта и специално обучен персонал, които трябва да бъдат уволнени. Заради тази поправка ще пострадат както продажбите ни, така и работата на най-големите аптеки, тъй като козметичните компании не работят с всички", коментира тя.

Дребна подробност е, че продавачите вършат работата на 7000 помощник-фармацевти, които са бакалаври и са учили 4 години. Вместо да им бъде позволено да завършат магистратурите си и да се влеят в пазара на гордите аптекари, те са принудени да продават лекарства без рецепта, кремове и добавки под надзора на фармацевт... 

"Народните представители под натиска на фармацевтичния съюз гласуваха поправка, която е равносилна на това да се забранят банкоматите, защото може да има кражба на кредитни карти", коментира Николай Костов, председател на Асоциацията на собствениците на аптеки, която обединява съществуващите вериги. По думите му големите аптеки няма как да съществуват без голям персонал и с това гласуване просто се пречи на работата им, а не се помага на пациентите.

Кой да преговаря с фармацевтичните компании

Решението на здравната каса - да определя списъка и цените, които ще покрива, наглед изглежда логично. "Здравната каса разполага с ограничен бюджет и именно в интерес на пациентите техните средства трябва да се управляват прозрачно и целесъобразно. Прецизното определяне на списъка от лекарствени продукти, които НЗОК заплаща за домашно лечение, ще даде възможност с наличния финансов ресурс да се обезпечи терапията на по-голям брой пациенти", се казва в мотивите на здравната каса. В НЗОК влизат здравните вноски, с които би трябвало да се плаща за прегледи, лечение и лекарства за хронично болните. Така че касата най-ясно би трябвало да знае за какво ще й стигнат събраните средства.

Тихата война между здравната каса и здравното министерство за това кой какви правомощия да има тече от началото на съществуването на здравната каса. Ябълка на раздора винаги е бил въпросът може ли и доколко НЗОК да управлява самостоятелно парите от здравни вноски по написани от нея правила, а не по наложени от здравното министерство, парламента и в най-добрия случай - от независима неправителствена агенция. Здравната каса пише собствени методики и указания за определяне на бюджетите на лечебните заведения и лимити на направленията за преглед. От две години обаче една от най-привлекателните за чиновниците дейности – определянето на цената и процента на плащане на лекарствата, се върши само от комисии към Министерския съвет. Това не се харесва на НЗОК, която преди имаше възможността да преговаря с фирмите и да решава кое колко и как се заплаща по непублични критерии.

При НДСВ например здравният министър уволни директора на касата. При тройната коалиция различни лобита в БСП си разменяха законодателни удари под кръста в търсене на по-голямо влияние върху парите на НЗОК.  По времето на ГЕРБ нещата не са по-различни. В момента директор на здравната каса е една от най-близките приятелки на сестрата на премиера – д-р Нели Нешева. Тя управляваше столичното здравеопазване при кметуването на Бойко Борисов, след това беше назначена за главен секретар на здравното министерство, но така и не беше предпочетена от премиера за здравен министър. Тъй като до влизането в сила на новия закон за лекарствата здравната каса не може да се договаря с производителите, на етап финализиране е наредба, в която й се позволява да преговаря с тях за допълнителни отстъпки от вече договореното от Министерството на здравеопазването.

Така, за да постигне баланс между исканията на двете институции, управляващото мнозинство на ГЕРБ измисли сложна схема. При последните промени в лекарствения закон, които текат в момента, беше решено да се създаде нова мегакомисия, която ще определя цените на лекарствата и дали те ще се плащат от обществените фондове. Тя ще обединява двете съществуващи комисии към МС (на практика към здравния министър) - едната, за която регулира и определя цената на лекарствата с рецепта, а другата за лекарствата, които се плащат напълно или частично от обществени фондове - НЗОК, МЗ и държавните болници. Вече, когато става въпрос за лекарство, плащано от здравната каса, ще гласуват повече представители на НЗОК, а когато ги плаща министерството или държавните болници – ще преобладава квотата на министерството. Така здравната каса си връща влиянието върху лекарствата, без министерството да губи цялото си влияние. Естествено пациентите и неправителствените организации нямат право да участват в процеса  дори като наблюдатели.

Фармацевтичните компании винаги са настоявали за работа на едно гише и прозрачно определяне на начина, по който се решава кой продукт да бъде плащан. Според Юлиан Узунов, управител на консултантската компания ТМА здравната каса не бива да има глас за лекарствата, които не плаща, а за тези, които покрива, може да бъде само консултант чрез своите данни и анализи, но не повече, защото не е орган, който формира лекарствена политика. "Правото НЗОК да договаря допълнителни отстъпки е вратичка към корупция и нищо повече. Това е дублиране на дейността на Комисията по цените, което води до размиване на отговорности и вкарва пазарните агенти в нови корупционни схеми и допълнителна бюрокрация. Пътят за намаляване на цените на лекарствата не е чрез натиск върху производители и търговци, а чрез добро планиране, контрол върху здравната система и честни открити преговори с гарантирани обеми на покупка и цена", смята Узунов.

Напълно разбираемо е, че гилдиите винаги ще искат гарантирани високи приходи и никаква конкуренция, а чиновниците – повече власт и пари за преразпределяне. Това винаги е непрятно, но когато засяга здравето на хората, е не само скъпо, но може и да е опасно.

Горещите точки в лекарствената политика

Кой да бъде собственик на аптека?

В момента законът предвижда всеки да е собственик на не повече от четири обекта. Съсловната организация настоява да се върне ограничението само фармацевт да е собственик на една аптека, тъй като само фармацевтът може да се грижи за здравето на пациента.

"Всички знаем, че има много собственици на аптеки - магистър фармацевти, които нарушават данъчни закони или специфични за сектора разпоредби (например рецептурния режим). По същия начин тезата, че "чорбаджията ще иска аз като магистър фармацевт да нарушавам закона, защото той се интересува само от парите", е безумна – ако има такъв собственик, никой не принуждава фармацевта да работи при него", смята Юлиан Узунов от консултанската компания ТМА.

За или против веригите аптеки

Съществуването на вериги аптеки е дежурна дискусия при всяка промяна на лекарствения закон през последните пет години и се води всяка година. Съсловната организация настоява да се забрани със закон хоризонталната интеграция, тъй като тя може да доведе до монопол и повишаване на цените. В същото време премахването на ограничението за брой аптеки ще отвори пазара за сериозни международни инвеститори, които няма да повлияят сериозно на добрите български аптеки (единични или във вериги), но представляват сериозна опасност за традиционния монопол на магистър фармацевтите. Икономията от мащаба ще позволи намаление на цените и поддържане на ниски цени в цялата страна, което пък ще принуди собствениците на малки обекти също да намалят цените и да инвестират, за да са конкурентни.

Кой да издава лиценз на аптеките?

В много държави националната организация на фармацевтите има важно участие в този процес. В България обаче Съюзът на фармацевтите обединява само притежателите на едични (или малки вериги) аптеки, което, ако тя можеше да взима решения, би означавало, да се затворят голяма част от сега съществуващите обекти. Единственото възможно решение е не конкурентите да имат думата за отваряне на нов обект, а контролният орган, който лицензира и всички останали участници на пазара – производители, дистрибутори и дрогерии. Това е Изпълнителната агенция по лекарствата. Този текст вече е одобрен от парламентарната здравна комисия.

От утре всички санитари с висше или поне с полувисше! Абсурдно, нали? Но това би била логичната последица, ако се пренесе логиката на приетия тази седмица на второ четене закон за лекарствата и в други сфери на медицината.

Последните промени в закона въвеждат две дълго оспорвани практики. Първата е забраната в аптеките да работят козметични консултанти. Това засяга над 4000 души, които продават "лекарства" от паста за зъби до крем за лице. Сега тази дейност ще трябва да се извършва от магистър фармацевти, или поне бакалаври. Това не само създава прецедент в целия Европейски съюз, но и отваря вратата за нови предложения - примерно защо санитарите в болниците да не бъдат задължително лекари, мед. сестри, или поне студенти медици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    kratunable avatar :-?
    Tsvetan Shtinkov

    Тази статия в по - голямата си част не успява да отрази проблемите и вълненията във фармацевтичните среди.
    1 - во. Българският фармацевтичен съюз (БФС) НЕ Е "съсловната организация на фармацевтите, която обединява собствениците на по една аптека", а е съсловна организация която обединява всички фармацевти, упражняващи професията си ( като такива ) независимо дали работят в друга област ,в аптека или са собственици са на една и повече такива.
    2- ро. Най - важният проблем засегнат в спора между двете лобита в БФС е дали лекарствата да се отпускат в аптека "в присъствието" или "под контрола" на магистър фармацевт и този текст да залегне в закона. Имайки в предвид ,че "под контрола на" не винаги означава присъствие , тъй като той може да бъде извършен и дистанционно или с други думи може, и трябва ли, да има аптеки без магистър фармацевт в тях. Аптеки без фармацевти в тях е оптималният вариант за групата от собственици на вериги от аптеки - заради скъпия труд на фармацевта, но пък доколко е етично? Все едно да отидеш на лекар и да те прегледа сестрата а доктор дори и да няма.
    Тези и други въпроси са от изключително значение , пък някак си, не намират място в статията.

  • 2
    deckoff avatar :-|
    Stoyan Deckoff

    Ако едно ЗДРАВНО ЗАВЕДЕНИЕ е Аптека, това означава че там човек с образование продава и консултира лекарства. Ако ти влизаш и си купуваш и паста за зъби, ок. Ако искаш да продаваш само пасти за зъби, отваряш бакалия и наемаш който искаш.
    Проблема на една група хора всъщност е един - че искат да озаконят една практита в която продажбата и КОНУЛТАЦИЯТА на лекарства се извършва от лице, ковто няма нужното образование - кой ще контролира че човека, който продава пасти за зъби, не продава и лекарства в държава, в която хора работят като лекари по 20 г без да бъдат разбрани?
    В САЩ 100 000 пац умират от грешки от дипломирани фармацевти, какво би станало ако на тези места хората нямат образование

  • 3
    hh avatar :-|
    ала бала

    Проблема всъщност е на фармацевтите, а не "една група хора" които уж се опитвали да узаконят нещо си... то и сега в закона е казано кой може да продава и да "консултира" пациентите, ама не се спазва. А не се спазва защото пак фармацевтите искат държавата да им свърши работата, а не се събере тяхната организация /БФС/ и да накаже магистрите, които позволяват да се отпускат медикаменти без тяхното пряко участие и контрол.
    И въобще да не ми се оправдяват с МЗ и държавата - като не можат да си защитят позицията с нормални доводи...

  • 4
    roumen_galabinov avatar :-P
    Румен Гълъбинов

    Б. Борисов е категоричен, че "още не сме готови за частни здравни фондове".

  • 5
    otpusk_ar avatar :-|
    otpusk_ar

    До коментар [#1] от "kratunable":
    Всъщност,ако тази измислена организация(БФС),а тя наистина е измислена и създадена изкуствено-със закон(ЗСОМФ),беше доброволна ,щеше много ясно да се види на кого е.Тази организащия е на няколко нереализрани по нормален начин в живота,некадърника(за справка им вижте аптеките,ако изобщо имат).Точно такъв тип хора преди 22 години ставаха комсомолски секретари и мародерстваха всички.Точно тези неокомсомолци налагат на всички фармацевти своите неокомсомолски,непазарни,егалитарни,сиромахомилски и т.н. разбирания за фармацевтичният бизнес.
    Ааа,извинявам се за думата бизнес,тя е забранена в неокомсомолските среди!Думата продавам е също забранена дума,тя се замества с думата "отпускам".Оруеловска ситуация- типичен пример за "новоговор".Такъв тип организации,които задължително те представляват,в които задължително членуваш,чиито "етични" кодекси задължително спазваш,иначееее...те наказват,трябва да бъдат забранени точно както беше забранена фашистката партия.

  • 6
    otpusk_ar avatar :-|
    otpusk_ar

    До коментар [#2] от "deckoff":
    Няма такава регулация,при която един продукт ,например паста за зъби да се продава в магазина от всеки,а в аптеката същата паста - само от специалист с висше образование,и то неспециалит по пасти за зъби!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.