Пътни рекорди

Конкуренцията между строителите свали цената на "Струма" до почти рекордните 1.78 млн. евро на километър

Министър Росен Плевнелиев (вдясно) и новият шеф на пътната агенция Сергей Михалев (в средата) при отварянето на офертите за Лот 1 на магистрала "Струма". Третият на снимката е Лазар Лазаров, член на управителния съвет на АПИ
Министър Росен Плевнелиев (вдясно) и новият шеф на пътната агенция Сергей Михалев (в средата) при отварянето на офертите за Лот 1 на магистрала "Струма". Третият на снимката е Лазар Лазаров, член на управителния съвет на АПИ    ©  Мария Съботинова
Министър Росен Плевнелиев (вдясно) и новият шеф на пътната агенция Сергей Михалев (в средата) при отварянето на офертите за Лот 1 на магистрала "Струма". Третият на снимката е Лазар Лазаров, член на управителния съвет на АПИ
Министър Росен Плевнелиев (вдясно) и новият шеф на пътната агенция Сергей Михалев (в средата) при отварянето на офертите за Лот 1 на магистрала "Струма". Третият на снимката е Лазар Лазаров, член на управителния съвет на АПИ    ©  Мария Съботинова

Първият търг за магистрала "Струма" постави нова поредица от рекорди в новата история на българското пътно строителство. За отсечката между Долна Диканя и Дупница подадоха оферти рекорден брой кандидати – 19, допуснати до отваряне на ценови оферти бяха също рекорден брой от тях – 17 и в крайна сметка спечели кандидат с почти рекордно ниска цена за изпълнение.

Консорциум "Струма 1" ще изгради 16.8-километровия път за 58.5 млн. лв. без ДДС или 1.78 млн. евро на километър. Обединението включва три компании - "ГБС – Инфраструктурно строителство", италианската "Импреза" и "Пътстрой 92".

Като цена офертата на трите компании се конкурира само с тази на гръцката "Актор" за "Тракия", която спечели отсечката между Нова Загора и Ямбол с 1.7 млн. евро на километър без ДДС.

Цената, предложена от консорциум "Струма-1" е близо два пъти по-ниска от прогнозния бюджет за трасето между Долна Диканя и Дупница – около 100 млн. лв. Близо до нея бяха офертите на още двама участници - консорциум "Струма" игра с 59.96 млн. лв., а италианското обединение Салваторе Матарезе – Клаудио Салини Гранди Лавори – с 59.99 млн. лв. Това на практика спаси участниците с най-ниската оферта от допълнителна обосновка на цената, която по закон се налага, ако тя е с повече от 30% под средната на останалите оферти.

Преобладаващата част от участниците в процедурата предложиха да изградят участъка за 80-100 млн. лв. Най-висока цена предложи италианската компания "Сочета Италиана пер Кондоте д'Акуа" - 117.1 млн. лв.

Плевнелиев: цената няма да се завишава

Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев заяви, че няма притеснения относно цената, на която ще се изгражда тази част от "Струма", тъй като отсечката е "равнинна" и "елементарна" за изпълнение. Според него при тези условия конкурентно предимство ще е цената на инертните материали, а няколко български компании, включително "Главболгарстрой" имат кариери буквално по трасето на магистралата.

Пътни експерти обаче неведнъж през последните месеци са коментирали, че най-големият риск при последните пътни търгове е тенденцията към поскъпване на петрола, което директно влияе върху цените на горивата и битума, използван в този тип строителство.

От ръководството на "Главболгарстрой" не бяха открити за коментар.

Скандал в парламента за "Тракия"

Докато в пътната агенция отваряха офертите за "Струма", в парламента се завихри нов скандал около магистрала "Тракия" - този път за Лот 4. Според лидера на СДС Мартин Димитров участъкът между Ямбол и Карнобат ще се оскъпи с около 30 до 50 млн. лв. и ще се забави заради проблема с преовлажнените почви.

Изпълнител на отсечката е Сдружение "Тракия IV" с водещ партньор "Холдинг Пътища".

Проблемът със "слабите" почви по трасето е известен от месеци и тъй като причина за тях са пропуски в инвестиционния проект, по процедура той трябва да бъде решен за сметка на възложителя – Агенция "Пътна инфраструктура".

Инж. Лазар Лазаров от ръковоството на агенцията обясни, че вече е обявена обществена поръчка за стабилизиране на слабите почви. Според него обаче стойността на допълнителните работи ще е около 15 млн. лв. - далеч под прогнозата на Мартин Димитров. Първоначално средствата ще бъдат отпуснати от бюджета, но се очаква разходът да бъде признат от Европейската комисия и в крайна сметка да бъде покрит със средства по програма "Транспорт", с каквито се строят и магистралите у нас в момента.

Кой за колко предложи да строи Лот 1 на "Струма"

1. ДЗЗД "Макс Бьогел – Инжстрой" - 98 333 745 лв. без ДДС

- Макс Бьогел Бауунтернемунг Фервалтунгс – Германия

- Инжстройинженеринг - Варна

2. Сочета Италиана пер Кондоте д’Акуа – Италия -117 115 962 лв.

3. Джей енд Пи Авакс – Гърция – 95 640 000 лв.

4. Обединение Консорциум "Струма-1" - 58 534 000 лв.

- Импреза – Италия

- ГБС Инфраструктурно строителство

- Пътстрой 92

5. Чи Ем Чи – Акмар Джойнт Венчър – 98 426 489 лв.

- Кооператива Муратори е Чементисти ди Равенна – Италия

- Асочиационе Кооператива Муратори е Аффини – Италия

6. Доуш иншааат ве Тиджарет– 87 101 873 лв.

7. Актор – Гърция – 61 478 000 лв.

8. Сдружение "Пътища Струма 2011" - 89 177 000 лв.

- Аксиона Инфраструктурат – Испания

- Пътностроителна техника – София

9. Консорциум "Струма Копаса Ортис" - 79 869 020 лв.

- Копаса – Испания

- Ортис строителство и проекти – Испания

10. Сдружение "Автомагистрала Струма 2011", гр. Монтана – 95 104 445 лв.

-Порр Технобау унд Умвелт – Австрия

- Пътинженеринг – М – Монтана

11. Сдружение "Салваторе Матарезе - Клаудио Салини Гранди Лавори – 59 999 000 лв.

- Салваторе Матарезе – Италия

- Клаудио Салини Гранди Лавори – Италия

12. Обединение "Струма коридор 4" - 64 731 668 лв.

13. Алпине БАУ – Австрия – 79 999 343 лв.

14. Сдружение "Текнис – Ипс" - 74 989 000 лв.

- Интегрирани пътни системи

- Текнис – Италия

15. Консорциум "Струма" - 59 966 986 лв.

- Лена Енженария Конструшоит – Португалия

- ИСА 2000

- Агромах – Благоевград

16. Консорциум "Азвирт" ПМВ – 96 748 883 лв.

- Азвирт – Азербайджан

- Пътища и Мостове - Варна

17. Конструксионес Рубау – 69 744 086 лв.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


39 коментара
  • Станислав Димитров

    Е ншма нищо за чудене по принцип сме страната на невъзножните работи тъка че ВАВ БЕДНИЧКАТА НИ ДЪРЖАВИЦА ВСИЧКО Е ВЪЗМОЖНО ДА СЕ СЛУЧИ

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "Станислав Стоилов Димитров": Мартинчо кога почна да разбира от "слаби почви" биля?

  • 3
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    Браво на Плевнелиев. Едно министерство да работи както трябва. Да вземат да го направят Министър на Вътрешните Работи, че там каква чистка трябва да се направи ...

  • 4
    npaine avatar :-?
    NPaine

    Не мисля че е редно да се политиканства по един изцяло инженерен въпрос.

    Хубаво де почвите са "слаби"... случва се във всеки един проект да има недоглеждане.

    Дето се вика кьорав карти не играе, като не е направен качествен проект едно време, сега ще си доплатим за да се решат проблемите.

    Не разбирам защо трябва да има скандали около един проблем, типичен за всеки един голям проект?

  • 5
    anihilator_jack avatar :-P
    anihilator_jack

    До коментар [#4] от "NPaine":

    Е що - за да не скучаем. Кво е това по цивилизован начин да решаваме нещата - ако нема кръв, пот, урина и кисело зеле то това новина ли е?

  • 6
    getsov avatar :-|
    Ivan Getsov

    Първо едно уточнение: не съм строителен инж., но съм доста наясно с индустриалното строителство.
    И така, като става дума за рекордни цени...ако 1км магистрала(държавна) струва 1,8млн.евро тогава 1линеен м. струва 1800евро.
    Ако магистралата е широка 26-30м, тогава 1кв.м. магистрала струва 60евро....
    На мен лично не ми изглежда много рекрдно 50см. асфалт положени в/у 1м камък и пясък + 4л.м ламарина(манитинели) да ни струва 120лв...
    и то при положение, че само нефта нужен за асфалта се внася, всичко друго си е наше(кви кариери бе??? всички дъна на реки и природни материали са НАЦ.БОГАТСТВО!)
    И така, нека тия дето плащат заплатите и командировките на управляващите ни хубостници, да не останат без джобни за яхти и замъци!

    Бат Бойко, като е такъв Българин, кво го спря(и всички предни) да създадат държавна пътнострителна фирма(можеха да възстановят и някоя от погубените) с която да ни строят магистрали и пътища?
    И слепеца вижда, че това са проекти за десетилетия...тогава може би, щяхме да имаме магистрали за рекордно ниски и качествени изпълнения - само ако махнем маймуните накачулени на клона....

  • 7
    manager avatar :-P
    Зам. Директор

    Най-евтино ще ви излезе и ще сте на далавера, ако дадете проекта на "братята" от североизток. Те имат опит - БАМ (Байкало-Амурската Магистрала) :) :) :)

  • 8
    dimiterptsvetkov avatar :-?
    uran

    Късо подстригани здравеняци умуват над бизнес проекти. Ово е класика. Доброто бъдеще е гарантирано.

  • 9
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    Няколко неща:
    Когато има условия за достатъчно на брой кандидати и конкуренция, а не допускане само на наши, се вижда кво става - значи можело. Колкото по-прозрачно, толкова по-добре.
    Ако се замислим, представяме ли си колко по-принцип са раздути цените за пътно строене, особено досега - в тях разбира се като елемент участва и "разходи за корупция".
    На мен ми се иска да е дори още по-прозрачно: независими експертизи от учени и инженери, които ги предоставят на обществото за разглеждане и след които може да се направи по-късно сравнение с доклада за изпълнението или още сега с плана за изпълнението на победителя: нужни материали, ресурс и т.н.

  • 10
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder

    [quote#7:"Зам. Директор"]Най-евтино ще ви излезе и ще сте на далавера, ако дадете проекта на "братята" от североизток. Те имат опит - БАМ (Байкало-Амурската Магистрала) :) :) :) [/quote]
    Да, в Русия има доста много уникални инженерни строителни проекти.. Там ще е най-високата сграда в Европа (вече се строи).. Доста от проектите там, се изграждат от турски,австрийски, германски, американски фирми.. В момента там бумът е във високите сгради-небостъргачите, като първите три от турските фирми имат оборот над 2 млрд... Ето ти, Заместник Директоре, технология в Татаравтодор за асфалтополагане.. Сравни го с положението у нас.. (усещам си разбирач??!) http://www.atc-container.de/tv-bericht-lieferung-nach-russland.html


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход