Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 22 юли 2011, 14:41, 6985 прочитания

Добре дошли контейнери

Гръцките проблеми дават глътка въздух за българските пристанища и спедитори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има една проста закономерност. Когато докерите на пристанище Солун стачкуват, тези на пристанище Бургас имат повод за радост.

Кризата в съседна Гърция и постоянната несигурност дали товарите, преминаващи оттам, ще могат да стигнат от точка А до точка Б увеличават интереса към родния пристанищен бизнес. През последните няколко години той изпитва известни затруднения поради догонващата си позиция спрямо доста по-конкурентните пристанища Констанца и Солун. Това едва ли ще се промени скоро при наличната инфраструктура, а така пристанищата ни ще продължат да се надяват на дребните възможности. В последно време поне такива има. 


Когато докерите са недоволни
"От 5-6 месеца се увеличи транзитът на сероманганови и серосилициеви руди от Македония към Русия", обяснява Диян Димов, изпълнителен директор на "Пристанище Бургас", като допълва, че са лицензирали няколко склада специално за тях. Преди тези товари преминавали през Солун. По думите на Димов товарите от Македония са и основният транзит, който може да бъде привлечен, тъй като страната по традиция ползва пристанището в Солун. Основен проблем за привличането им обаче остава липсата на жп връзка с България, като сега или трябва да се преминава през Сърбия, или да се ползват камиони.

Не всички са на мнение обаче, че само кризата в Гърция дава глътка въздух на местните пристанища и че по-скоро тя е част от редица временно благоприятни обстоятелства. "Пренасочването на вноса започна преди около две години с проблемите около приватизацията на пристанището в Солун. Така например голяма част от бялата техника за страната вече влиза през български пристанища", обяснява Румяна Кръстева от местното представителство на датската A.P. Moller - Maersk Group, един от лидерите в контейнерите превози. През юни компанията подписа едногодишен договор в пристанище Бургас за ежеседмична редовна контейнерна линия. Курсовете са от Средиземно море към Варна, Румъния и Украйна и обратно, като в списъка от спирки вече фигурира и Бургас. Преди време от компанията обясниха влизането си в Бургас с потенциала на южната част на страната да се развива по-бързо, за което ще спомогне и друго обстоятелство - изграждането на магистрала "Тракия". След откриването на линията очакванията на пристанището са приходите да нараснат с между 5 и 10% на година и двойно нарастване на броя на обработваните контейнери на месец.

Новите на пристанището

А бургаското пристанище има нужда от товари. Проблемите там се разразиха след спирането на работата на "Кремиковци". Дружеството се озова с два празни терминала за насипни товари, като за единият от които трябваше да изплаща през годините кредит към Японската банка за международно сътрудничество в размер на над 50 млн. лв. На пристанището в Бургас обаче отскоро има нов оператор в лицето на Параходство "Български морски флот", който ще трябва да поеме изплащането на кредита и да инвестира над 100 млн. евро. Още една дребна възможност за порта да привлече повече товари.

Това е и първата голяма концесия на черноморско пристанище, като в плановете на транспортното министерство фигурира и пристанището във Варна. То за разлика от Бургас се развива относително стабилно, като през изминалата година товарите са се увеличили с 19.5%. Сред една от новите възможности за пристанището е новата фериботна връзка Варна - Кавказ, която от около година се развива успешно, но все още по нея се движат само руски кораби. Пристанището обяснява добрите си резултати и с по-голямото количество зърно, преминало през него, чиято цена за товарене и разтоварване е по-висока, както и на високите тарифи при обработката на части за ветрогенератори. Плановете за тази година са същите. "Надяваме се покрай прибирането на реколтата да имаме малко по-висока сезонна натовареност", коментира Никола Христов, председател на Българската асоциация на корабните брокери и агенти. "Не бива обаче да се разчита само на сезонни фактори", продължава още той.



В дългосрочен аспект обаче бъдещето на пристанищата не изглежда розово без модернизация, добър мениджмънт и добри транспортни връзки. Приватизацията на солунското пристанище  най-вероятно ще изпревари всичко това и после пак ще се чудим защо не сме се възползвали от възможностите.  

 

 

 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 1 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 837 прочитания

Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса

Това е една от целите на зам.-кмета по дигитализация Владимир Данаилов

24 май 2020, 2242 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бъбрекът на Европа

Чистотата на морето се подобрява, но строежа на пречиствателни станции изостава

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10