Някъде между Гърция и Турция
Масовият морски туризъм в България не е обречен, а просто объркан. Някои заблуди е време да изчезнат


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Когато (и ако) пътувате за Черно море тази година, обърнете внимание на един билборд. Той се повтаря с настойчива увереност по целия път от София до Бургас и след това по цялото Южно Черноморие, но това не допринася ни най-малко за разбирането на посланието му. На него има яркочервен рак и долната част на женско тяло заедно с една ръка с ръкавица и малък камшик. Надписът насочва към хотел-ресторант в Несебър, а на въображението на пътуващия остава каква точно комбинация от морски и женски дарове предлагат на съответното място.
Макар и със сигурност неволна, това е брилянтна илюстрация на туристическия бранш в България днес. Случил се в последните 10-15 години без особена концепция или идея, той предлага много, разнообразни и понякога направо несъвместими комбинации. На малко място се съчетават световни тенденции и местни традиции, въображение и кич, лукс и масовост.

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
85 коментара
А като затворят Летище Варна за ремонт мин. за 2 години къде ще кацат - в Бургас и оттам по завоите два часа, да ама друг път. Системата трябва да се рестартира.
Трябва да си избием всички комлекси за "най" от главите и да се специализираме по райони. Никога няма да сме най-големият производител на мотокари, вино, апъл-клонинги или какво и да било.
Но може да имаме един парти-туризъм в Слънчев бряг, един семеен туризъм в Албена, един голф и кулинарен туризъм в Каварна /сред по-заможните в Букурещ ходене до Каварна за ядене на миди се е превърнало в хит/ - само давам произволни примери.
Какво не може и не върви обаче е да пуснеш 30 секунден рекламен клип по Евронюз за България съдържащ: препичащи се на плажа, църкви, алкохол в дискотека и що годе голи мацки, планини, ски, голф ирач, розоберачки, пещери и парапланер.
Трябва таргетирано позициониране и специализиране - по интереси, целеви групи и региони.
българскити черноморие отдавна ме е отвратило от почивката на море. До такава степен, че предпочитам да ходя на планина пред морето.
До коментар [#1] от "Consumer":
Ти гледай да не затворят бургаското, че тогава ще видиш какво ще стане...
Какво според мен е нужно да се свърши на централно ниво за развитието на устойчив и печеливш бизнес и туризъм:
- Инфраструктура - пътна мрежа, енергийна мрежа, ВиК мрежа, пречиствателни станиции
- "Умна" , прецизно таргетирана реклама която остава в съзнанието
- Засилен контрол от конктретните органи що се касае качество на храната, алкохола, строителството
Тези три точки мога да бъдат изпълнени за около 5 години и то с не някакво кой знае какво темпо - в крайна сметка имаме 300км ивица не 3000.
Тези три точки биха били напълно достатъчни туризмът в България да процъфтява.
Има много по-нови и модерни начини за реклама на една услуга/дестинация - тези недоклатени клипове са предимно загуба на пари, а и няма да можем да се отличим на фона на турските/гръцките/мароканс ките/карибските и каквито още ви хрумне рекламни кампании.
Основния проблем на имиджа е че един доволен клиент споделя с други 10 - разочарования клент /какъвто е на нашия български случай/ ще разкаже на други 30. Това е механизма който уби вътрешния имидж на черноморския туризъм - буквално за 1-2 сезона, а ще а нужни 6-7 за да се възстанови - ако има доволни местни клиенти естествено.
Или, с други думи, за да продаваш туризма си добре, трябва първо да го харесваш достатъчно самият ти. Всичко останало е следствие.
Това и аз казвам. А първо да се замислят тия по морето що ние ходим другаде. пък после да се оправят.
Огромни напъни на "анализатори" са края на това или онова. Каквото се търси, това се предлага. Утре може всичко да се промени. Не се ли замисляте, че досегашното положение е заложено още от соца.
До коментар [#1] от "Consumer":
Никой няма да затваря варненското летище за две години бе, ти да не се побърка?! Зимата ще разширяват и преасфалтират пистата за 4 месеца и само тогава няма да се приемат полети!
А имаше и едни билбордове - жена с рак на главата. Помислих че става дума за тях. Доста съм се чудил какво е искал да сподели авторът.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.