С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
85 22 юли 2011, 15:47, 22564 прочитания

Някъде между Гърция и Турция

Масовият морски туризъм в България не е обречен, а просто объркан. Някои заблуди е време да изчезнат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Страна като слънце

Образът на България в чуждестранните медии се разминава с този, който ни се иска да продаваме. Важно е какви ще са последствията

15 мар 2013

Популизъм популизъм избива

Презастрояването на Черноморието

7 фев 2013

Саймън Анхолт: България не е на радара, защото нищо не се случва

Експертът по национална репутация пред "Капитал" за Олимпиадата, имиджа и терористичните атаки

10 авг 2012

Пиянството на един курорт

Нови клипове в YouTube разнасят славата на Слънчев бряг като дестинация за алкохолен туризъм

5 авг 2011

Курорти на ужасите

Нелепите инциденти, не цената, правят от България евтина дестинация

22 юли 2011

Пари от пясъка

Плажният тенис отворя още възможности за спортния туризъм по Черноморието

22 юли 2011

Българи на три морета

Гърция и Турция привличат все повече български туристи, а хотелиерите по Черно море тепърва ще се опитват да ги връщат

22 юли 2011

Там, където слънцето не залязва

Слънчев бряг не може да реши дали имиджът му на парти дестинация е проклятие или благословия

22 юли 2011

Нужен нам берег болгарский*

Руските купувачи идват с изтъняващи бюджети, но остават единствена надежда за съживяване на имотния пазар по Черноморието

22 юли 2011

Дестинация: Вулгария

Съвпаденията с инциденти по морето

15 юли 2011

С няколко градуса по-топло

Летният сезон ще е по-добре от миналата година, но главно заради външни фактори

18 мар 2011

Дестинация зад ъгъла

България (изненада!) е известна най-вече с евтин туризъм

11 мар 2011

Летният сезон идва с позитивни очаквания

България се представя с още 190 страни на борсата ITB в Берлин

8 мар 2011
Мит 4: Всички винаги печелят от морето

Черно море е перлата в поостарялата корона на българския масов туризъм, който дава над 70% от приходите от този сектор в България. Според последни данни на НСИ за 2010 г. само чуждите туристи са оставили почти 3 млрд. евро. Тази година се очаква ръст в сравнение с миналата. Добрият сезон успокоява, но някои други числа дават поводи за притеснение.

Ако извадим от уравнението румънските туристи, които в последно време пораснаха като бройка, основните доскоро пазари в Западна Европа като Германия, Великобритания, Ирландия, Холандия и скандинавските страни търпят спад. Не се знае обаче накъде ще се развива румънският пазар. Те са нови потребители, които също така лесно могат да сменят посоките, както направиха българските туристи. Германските пък, на които толкова се разчита, всъщност са движени предимно от соцспомени и цена, а не от някакво пристрастие към дестинацията. И двете са нестабилна основа.


Освен това и бездруго късият сезон в България - 90 дни при поне 150 в Гърция и близо 10 месеца в Турция, в последно време се скъси още повече заради безкрайните строежи, които принудиха туроператорите да изтеглят групите по-късно. Това естествено предполага по-малко като обем приходи, но представлява и по-голяма "нервност" за този скъсен период да си изкараш парите. Нервността в туризма, припомня Христов, означава компромис в качеството. Към това се прибавя и все по-властващият all-inclusive, който отнема бизнеса на ресторанти и заведения и привлича по-нископлатежни туристи.

Една от опциите за запълване на двете "крила" преди и след активния сезон са българските туристи, но тях ги няма, казва Ненкова. - Не можеш да разчиташ на богати български туристи - те отиват в Гърция и Турция. А каквато и ниска цена да направиш, няма да привлечеш по-бедния турист, който си има една планирана почивка."

Мит 5: Държавата трябва да направи стратегия

Туризмът е един от секторите, в които подобен ход ще е безвъзвратно закъснял и напълно безполезен. Държавата нито може да състави такава стратегия, нито има идея как да я наложи на хилядите малки и големи собственици. Освен това тя има много, много по-важни задачи, които да изпълнява за доброто на сектора. Като например да се погрижи за транспортната и водната инфраструктура, поддържането на ред и правила, контрол на храните и напитките. И, разбира се, да се погрижи за рекламата на самата себе си като дестинация. "Не искаме нищо друго освен инфраструктура и държавна реклама, казва Елена Иванова. - Изключително силната реклама, която Турция прави, ние не можем да си позволим. Те ще ни бият на всяка крачка, защото се популяризират много повече, никога няма да имаме пари за такава реклама."



Това може и да е вярно, но има начини рекламата да се прицели по-прецизно и да е много добре обмислена. Интернет и социалните мрежи са канал, който също може да бъде използван успешно.

Мит 6: Българският туризъм е обречен да запада

Изброеното по-горе е повод за сериозен размисъл, но не и за тежък песимизъм. Българският масов туризъм има няколко фактора, на които да се опре. Първият е леко ироничен - заради строителния бум (макар и хаотичен и понякога финансиран с неясни капитали) сега той разполага с голяма и нова база, която е дългосрочен актив и предимство. Това по признание на специалистите е една от най-новите бази в Европа. Появиха се достатъчно места, които държат качество, разчупват табуто на all-inclusive модела и предлагат услуги за по-висок клас клиенти. Третият фактор са осъзнатите опити да се възстанови комуникацията с българските туристи, което дългосрочно ще даде много плодове.

И четвъртият са случайните подаръци на момента - арабската пролет и скандалите между Израел и Турция. Заради провалени тази година дестинации като Тунис и Египет българските курорти получиха неочакван подарък - наплив на руснаци и украинци. В резултат на решението на няколко руски авиокомпании да летят до Бургас през март месец се появиха 30-40 хил. нови места в самолетите. Това предизвика осезаем ръст на пазара, но постави инфраструктурата под огромен натиск.

Само за един ден пък от Тел Авив кацат 8 полета. Те идват предимно за хазарта и живота в Слънчев бряг. "Това, което България предлага като денонощен живот, казина и този род забавления, Турция не може да предложи. Там инклузивът е в едни огромни затворени комплекси, които са подходящи за семейства с деца, но младежката част на обществото няма как да предпочете Анталия. Те идват тук заради купона и това е нещото, което ще се развива в нашия туризъм", категорична е Елена Иванова.

И накрая може би най-важното, което често остава недоизказано или напълно забравено в разговора за българския туризъм - то не е точно мит, а е припомняне на една истина. С думите на експерта по национална репутация Саймън Анхолт, който говори тази година в София, "населението е единственият инструмент, който е достатъчно мощен, че да рекламира нещо толкова голямо като цяла държава, на публика, толкова голяма колкото света." Или, с други думи, за да продаваш туризма си добре, трябва първо да го харесваш достатъчно самият ти. Всичко останало е следствие.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението 6 Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението

Лидерът на НФСБ иска да "лиши протестите срещу управлението от тяхното основание"

16 ное 2018, 2660 прочитания

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв. Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

16 ное 2018, 3156 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Българи на три морета

Гърция и Турция привличат все повече български туристи, а хотелиерите по Черно море тепърва ще се опитват да ги връщат

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете