В кръг срещу задръстванията
Естакади, кръгови и кръстовища на няколко нива ще разтоварят трафика в София, но най-рано след година


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
В София регистрираните и приходящите автомобили са 50 пъти повече от паркоместата. За кръстовищата подобна статистика не е правена, но съдейки от ежедневните задръствания, свирещи спирачки, клаксони и ругатни по тях, капацитетът им със сигурност е няколко пъти по-нисък от необходимия. И въпреки че август разтоварва чувствително трафика и намалява шума по шосетата, проблемът с тапите по улиците и булевардите стои на дневен ред в останалите 11 месеца. От години за спасение за трафика повече се говори, отколкото реално нещо да се случва, а в същото време проблемът се задълбочава и броят на колите и изнервените шофьори по софийските улици неконтролируемо расте.
В София към края на 2009 г. регистрираните автомобили надхвърлят 750 хил., което е 24% от всички коли в страната. По маршрутите на градския транспорт се движат близо 600 автобуса, все още вървят и над 300 маршрутки, има и около 6000 таксита. А за десет години столичният автопарк е пораснал с над 33%. По неофициални данни в града обаче сега се движат близо милион коли, тъй като всекидневно над 200 хил. души от други населени места идват в столицата. И въпреки че от Столична община казват, че последните преброявания на трафика в София са били извършени преди повече от десет години и има ограничена информация за настоящите нива на движение, проблемът се вижда и с просто око.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
22 коментара
Добро начало. Дано!
Отчуждителните процедури на кръстовището при кулата ще са интересни.
Говори се че ще е необходимо отчуждаване на терени от неработещата къпалня...самият басейн в момента се говори е собственост на Гайтански, който пък го откупил от Мая Илиева.
Та това го споменавам за да не се чудим след това на рекордните разходи за отчуждаване.
Иначе браво за проектите, но общината определено изостава с решенията на транспортният проблем в София. За кръстовищата се говори от поне две години че "Ей сега ги почваме".
В колелото е истината. Открили са го англичаните отдавна, сега и на нас ни предстои да изобретим "колелото" отново за да разберем, че кръговото движение е най-разумното и саморегулиращо се нещо измисляно някога. Успех на проектите, дано успеят да поотпушат задръстената ни столица. Сега остава и магаретата дето си накупиха автомобили за 1 път в месеца ги дадат на скрап и освободят градинките пред блоковете проблема ще е почти решен.
Преди година - две точно в Капитал имаше прекрасна статия от френски урбанист, който обясняваше, че строенето на по-широки улици и повече магистрали не решават транспортните проблеми на един град. Или по-точно ги решават временно. Постепенно по-празните улици и по-спокойното движение подтиква още хора да си купят коли и ужасът се завръща. Та, като се замисли човек, французинът е абсолютно прав.
В белия свят гледат напред в бъдещето и мислят как да разтоварят центровете на големите градове от движение (и не само центровете). Стимулират хората да ползват градския транспорт и велосипеди. Та хубавите кръгови движения ще се напълнят с 19-годишни дупета с раздрънкани Голфове.
Така, че като жител на скромната ни столица настоявам за по-категорични мерки от страна на общината срещу заливането на града с МПС-та. Повече инвестиции в градския транспорт, вело алеи и по-скъпа и голяма "Синя зона"!
Доста странно изглежда през кръга напряко да минава трамвай. През 10 мин като минава трамвай движението в кръга ще спира ?
Кирил Станилов: Трънливият път на София към Европа 25_trunliviiat_put_na_sofiia_kum_evropa/
a/2010/01/22/846710_andre-mari_burlon_sofiia_niama _problem_s_trafika/
http://www.capital.bg/biznes/imoti/2006/03/03/2353
Френският урбанист Андре-Мари Бурлон: София няма проблем с трафика
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgari
Това са двете статии излизали в Капитал (както напомня и коментар [#4] от "1951"), които е хубаво да се препрочитат, когато говорим за решенията за софийския трафик. Тези няколко проекта може и да облекчават движението за момента, но трябва да бъдат гледани много по-критично в дългосрочен план.
Крайно време е хората да спрат да се возят по един в кола и само калабалък да правят.Щото не може все ние (българите) да се гъзареем - на трамвай и автобус да не се качваме.Уж сме много бедни,все плачем,че заплатите са ни ниски,а от старите таралясници не слизаме.Всеки ден виждам коли по на 25-30 години да се движат,пушейки из София.И като им знам разхода на 100 км се чудя къде им излиза сметката на тия хора.А горивата по-евтини няма да станат,това е тенденцията.Затова - модерен градски транспорт,включително метро,велосипедни алеи и когато е възможно - пеш!
До коментар [#5] от "GM":
Все пак голяма част от потока по Сливница (директният трафик) ще минава отдолу през тунела. Засегнати би следвало да са само идващите по Сливница и завиващи по Мария Луиза с ляв завой - което следва да малка част от трафика.
Боже Боже ... Фатмъка върви по стъпките на своя Гуру. Тези хора не са ли чували за холандския "Закон за задръстванията"? Малоумници ....
До коментар [#5] от "GM":
ще имаме кръгово със светофари. Кеф. Защото трамваите няма да са на 10 мин., а на под 5. Защото са няколко линии, двупосочно. Т.е полза ще има само за колите по Сливница, но не и за градския транспорт. Защото предвид спирките на автобусите и те ще трябва да минават по кръговото. Рядко мъдро решение. Да живей гл. архитект.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.