Терминирай конкурента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Терминирай конкурента

Еврокомисарят Нели Круз е може би най-големия катализатор на промени в българския телекомуникационен бранш

Терминирай конкурента

Нормализирането на цените на телекомуникационните услуги в България отново идва под формата на натиск от Брюксел

Момчил Милев
7060 прочитания

Еврокомисарят Нели Круз е може би най-големия катализатор на промени в българския телекомуникационен бранш

© Reuters


Едно уж формално питане на българския евродепутат от ГЕРБ Андрей Ковачев до еврокомисаря по информационното общество Нели Круз по всяка вероятност ще катализира поредната порция сериозни промени на българския телекомуникационен пазар. "Ако българският регулатор КРС не определи цени, които следват принципите на препоръките [от 2009 г.] и не вземе отношение във връзка с конкурентните проблеми на пазара на терминиране на мобилни разговори, ЕК може да използва своите правомощия съобразно законодателството на ЕС", обяви Круз в отговор на въпрос на българския народен представител.

Преведено на по-прост език, това означава, че според Брюксел конкуренцията между българските мобилни оператори все още не се случва достатъчно ефективно и че те продължават да използват т.нар. такси за терминиране, за да принуждават потребителите да говорят основно в техните мрежи и да плащат много по-скъпо всеки път, когато се обаждат до номера на конкурентни телекоми. Ситуацията обслужва статуквото на телекомуникационния пазар, т.е. господстващо положение на "Мобилтел" при мобилната телефония и доминация на Vivacom при стационарните линии. Прилагането на "правомощия съобразно законодателството на ЕС" всъщност заплаха за санкции, в случай че българският регулатор КРС не вземе адекватни мерки.

Под така нареченото терминиране, или такси за пренасяне на обажданията, се разбира цените на едро, които операторите си начисляват едни на друг за всички разговори, които завършват в тяхната мрежа. Така абонатите биват стимулирани да говорят евтино (или безплатно) с номера на същия телеком и са наказвани с високи цени за изходящите разговори към конкуренцията. Нивата на цените за терминиране за България и в момента продължават да са едни от най-високите за ЕС – 6.64 евроцента за минута при 4.91 средно за съюза. Най-ниска е цената в Кипър - 1.84 евроцента на минута. Това е така дори след като Комисията за регулиране на съобщенията трикратно сваля тарифите: през юли 2009, януари 2010 и юли 2010 г. Преди това цената за терминиране на мобилните разговори в България беше най-скъпа в целия ЕС – 11.76 евроцента за минута. За последната една година обаче КРС не е обявявала никакви конкретни действия за по-нататъшно намаляване на цените за терминиране.

"По никакъв начин не може да се каже, че България е забавила унифицирането на цените. Цените вече бяха драстично намалени. С питането си исках първо да покажа инструментите на ЕК", коментира по повод питането си евродепутатът Андрей Ковачев, явно опасявайки се, че действията му може да се изтълкуват като опозиционна проява. И добавя: "На второ място исках да напомня на българските мобилни оператори, че не е нужно да чакат последния момент да бъдат регулирани. А самите те да предложат конкуренти цени. Може би е наивно от моя страна, но вярвам, че операторите могат да се саморегулират."

По всичко личи обаче, че до саморегулация едва ли ще се стигне. Под угрозата от евросанкции КРС отново ще бъде принудена да притисне операторите. Според председателя на регулатора Веселин Божков в момента се изготвя нов пазарен анализ, на базата на който ще бъде наложено ново намаляване на таксите за терминиране в рамките на около 25%. Това може да се случи през декември или януари, обяви Божков пред bTV в четвъртък.

Играчите на българския телекомуникационен пазар, разбира се, не се трогнаха от всичко това и използваха случая, за да съсредоточат вниманието върху "греховете" на своите конкуренти. "Проблеми в страната съществуват не на пазара на мобилни, а на пазара на фиксирани телефонни услуги. Понастоящем цените за терминиране в двоен сегмент на фиксирана мрежа са с 28 % по-високи от средноевропейските, а цените за локален сегмент с 15% по-високи. На практика цените за терминиране в най-масовите сегменти във фиксирани мрежи в България са значително по-високи от средноевропейските", коментираха от "Мобилтел", атакувайки своя конкурент Vivacom.

От историческия монополист при фиксираната телефония логично върнаха вниманието към проблемите в мобилния сектор. "С последното писмо по тази тема от юли т.г. Vivacom предложи план за постепенно намаляване на цените за терминиране в мобилни мрежа, а именно от октомври месец тази цена да е 7,5 ст., а от януари 2012 г. – 7 ст. Следвайки практиката в страните - членки на ЕС, за намаляване на тези цени считаме, че в началото на 2014 г. тяхното ниво у нас следва да е не повече от 2 ст.", твърдят от най-малкия мобилен оператор, който в най-голяма степен би бил облагодетелстван от ниските цени на едро.

Цените според препоръките на ЕК трябва се свият до края на 2012 г. до такова ниво, че да покриват разходите по взаимната свързаност. По всичко изглежда, че мобилните оператори ще бойкотират това понижение до последния момент.

Автор: Мария Димитрова

Едно уж формално питане на българския евродепутат от ГЕРБ Андрей Ковачев до еврокомисаря по информационното общество Нели Круз по всяка вероятност ще катализира поредната порция сериозни промени на българския телекомуникационен пазар. "Ако българският регулатор КРС не определи цени, които следват принципите на препоръките [от 2009 г.] и не вземе отношение във връзка с конкурентните проблеми на пазара на терминиране на мобилни разговори, ЕК може да използва своите правомощия съобразно законодателството на ЕС", обяви Круз в отговор на въпрос на българския народен представител.

Преведено на по-прост език, това означава, че според Брюксел конкуренцията между българските мобилни оператори все още не се случва достатъчно ефективно и че те продължават да използват т.нар. такси за терминиране, за да принуждават потребителите да говорят основно в техните мрежи и да плащат много по-скъпо всеки път, когато се обаждат до номера на конкурентни телекоми. Ситуацията обслужва статуквото на телекомуникационния пазар, т.е. господстващо положение на "Мобилтел" при мобилната телефония и доминация на Vivacom при стационарните линии. Прилагането на "правомощия съобразно законодателството на ЕС" всъщност заплаха за санкции, в случай че българският регулатор КРС не вземе адекватни мерки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    mto avatar :-|
    mto

    То, в България в последните 20 години, най-доброто винаги идва под натиск от Брюксел. Брюксел и народът срещу българските политици и корупцията...

  • 2
    aha avatar :-P
    aha

    Мда, шарани се ловят в мътна вода. Като пристигнат едни дълги и мазни в края на месеца се чудиш, да плащаш ли или да ги съдиш. Тя водата обаче затова е мътна. Като нашата съдебна система, друга няма на света. Остава някой от Брюксел да нахока милиционерите, и те веднага козируват, строяват в редичка и правят десет обиколки в центъра на София - от петолъчката до зад коня и обратно. Така де, никой не търси умисъл в действията им и с право.

  • 3
    bulgarus avatar :-|
    Емил А. Георгиев

    Не съм сгласен с интерпретацията за санкциите.

    Малко повече инфо - http://bit.ly/oR4wzD

  • 4
    inspektora avatar :-|
    inspektora

    Това е много сложна материя, върху която се упражняват всякакви лаици (медии), поради това, че е сега е много популярно да се свири на струната високи цени, ограбване на потребителя и т.н.
    Все пак нека си припомним фактите:
    Телекомуникациите са може би единственото нещо, което през последните години поевтинява. Това става в някои сектори благодарение на конкуренцията, в други - на регулацията, въпреки мощната съпротива на Големите. За пример ще дам скалъпените обвинения на съществото Беновска срещу председателя на КРС - Божков за искане на подкуп, шумно отразявани от в. Стандарт, които разбира се, се сринаха в съда (дори глобиха Беновска).
    Проста логика - Стандарт-Батков-Мобилтел (за тези които не знаят - Батков е в управлението на МТЕЛ и собственик на Стандарт). И така - добре дошли в света на "независимите медии".

  • 5
    minavasht avatar :-|
    Минаващ

    Инфографиката ще стане още по-интересна, ако цените сметнати в процент от средната надница. И ако се добавят цените на мобилния интернет.

  • 6
    merankol avatar :-|
    Stoyan Tonev Dimitrov

    Ще стане най-интересно ако ви кажа че за всичките си проблеми на 80% сте си виновни вие потребителите. Когато един голям играч реши да окаже пазарен натиск над конкурентите си и да завземе територия и ви предложи "помоцийки" вие на талази се изнасяте натам и не мислите за бъдещето. Имахте евтин нет. Сега имате 3 пъти по евтин. След 2 години ще имате 4 пъти по-скъп. Хак да ви е като сте прости. Мтел са добре и конкурентни на пазара на нет с мегалан и големия си финансов ресурс. Да вървят към позицията на монополист и към превръщане в БТК. БТК имат обаче канална мрежа и за всяко кабелче някой трябва да им плаща или да строи своя което е сравнимо с цените на пътното строителство- стотици пъти по евтино от него, но стотици пъти по-скъпо от дяла от цената на крайната услуга които един оператор може да си позволи да даде за да са му кабелите по закон. Така че бтк си имат винаги предимство. Но вие се връзвайте, вземайте 3,6 месеца за по 5 лева или без хич. Те сега ви връзват въжето на врътлето....

  • 7
    ceco avatar :-|
    Цецо

    Да ли само терминирането е проблем? Цените му спаднаха в пъти за последните години, което изобщо не се отрази на цените за пациентите. 32 ст. на минута продължава да е преобладаващото. Иначе казано цената на терминиране отразява кой оператор колко ще прибере от платеното от нас. А нас ни интересува колко ние плащаме. Но нещо антимонополните ни органи добре се ослушват. За наша сметка.

  • 8
    merankol avatar :-|
    Stoyan Tonev Dimitrov

    Цъкайте ми минуси, цъкайте и се оплаквайте от високи цени. Вие всъщност знаете ли какво искате?

  • 9
    miro911_112 avatar :-|
    miro911_112

    Най-скъпи разговори, най-скъп роуминг и кво ли още не - много е просто, като са само 3 оператора, в нормалните държави са по 20-30 мрежи и не може да се наговорят всичките, все някои е аутсорснал някъде обслужването и може да се говори почти за безпари, а тука от години си е триумвирата, и си плаща на когото трябва, тоз депутат или не са му дали пая, или тез балъци дето ни управляват, хабер си нямат как трябва да са нещата и какво е конкуренция...

  • 10
    minimala avatar :-|
    minimala

    Виваком не е най-малкият мобилен оператор, по пазарен дял надмина Глобул през 2010.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK