С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
169 26 авг 2011, 13:34, 57433 прочитания

Ефектът IKEA

Шведската компания ще разтърси мебелния пазар. Докато клиентите ще спечелят разнообразие и по-ниски цени, търговци и производители ще загубят бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Рядко се случва една компания да влезе на един пазар и да го разтърси из основи. Само след няколко седмици в България идва едно от изключенията. Шведската компания  IKEA ще размести драматично мебелния пазар и вероятно ще промени интериора на много български домове. Това вече се е случвало в десетки държави и няма никакви основания България да очаква да е първото  изключение.

Промяната ще е на няколко нива – при търговците и местните производители ударът ще е неизбежен. Само степента може да е различна. Приходите за част от магазините или само ще спаднат, или направо ще се сринат. Ще пострадат и оборотите на всякакви търговци на аксесоари за дома, лампи, килими и т.н. Индиректно ще пострада и пазара на наеми на търговски площи заради затварянето на обекти. Малките производители на нисък и среден клас мебели (виж другия текст) направо могат да изгубят поръчките си от местния пазар. А това значи най-малко предприемачи без бизнес и още безработни.


За потребителя дебютът има само позитивна страна – ще има повече конкуренция, достъпни решения за обзавеждане, а и много вероятно по-голямо разнообразие. Последното ще дойде не само от IKEA, но и защото другите търговци и производители ще трябва да търсят промяна и в продуктите, и в качеството на обслужването.

В кухнята на мебелите

За да се анализира "ефектът IKEA", първо ще разкажем какво се случва на сегашния пазар на мебели. Накратко, той и в момента е повече от труден. Щастливите години започват с бума на пазара на недвижими имоти около 2005 г. и завършват три години по-късно. После се настанява кризата и приходите падат – при някои с 20%, при други направо наполовина. Цените на производителите не намаляват, дори леко пълзят нагоре заради суровините. А българските клиенти имат все по-малко пари. Така търговците на мебели орязват разходите си и свиват маржовете на печалбите вече втора година. И много работят на загуба. На този мрачен фон влизането на IKEA лесно може да разклати някои от тях.



Друга специфична черта на пазара е, че няма едри играчи. Големите вериги са десетина, с малки изключения (като COMO и Mobexpert) всички са с български капитали. Обяснението за липсата на чужди вериги е, че пазарът е малък и с неплатежоспособно население. Няма и статистика колко са единичните мебелни магазини.

Точна информация за оборота от търговия с мебели и вещи за дома няма. По оценка на представител на бранша (изследването е за 2010 г., но всички в сектора казват, че тази година продажбите са на същите нива) годишно се продават стоки за около един милиард лева. В това число обаче влизат и оборотите на магазините тип "направи си сам", и покупките за бизнес сгради - например на обзавеждане за офиси и хотели. Ако двете групи бъдат изключени, само търговията на дребно се оценява на 600 млн. лв., сочи проучване на веригата АИКО. Още по-консервативни в мярката си за пазара са от "Явор" - те смятат, че продажбите на мебели годишно са за 480 млн. лв., като в числото не влизат домашното оборудване и аксесоарите, декорацията и т.н.

Повечето магазини обясняват, че продават основно чуждестранни мебели. Според статистиката вносът на едро обзавеждане през миналата година е бил само за 343 млн. лв., но това е без търговските надценки и ДДС, а и не включва всякакви други стоки за обзавеждане – като текстил, фаянс, осветителни тела и т. н.

IKEA на вратата


Различно и ново, при това на ниска цена. С тези си качества IKEA вероятно ще привлече голяма част от българските потребители. Две леко противоречащи си неща стоят в дъното на продуктите на компанията. Първо, дизайнери, които мислят за визията и комфорта на милиарди клиенти. Второто е още по-привлекателно за масовите клиенти – евтино е. Защото поръчките са за милиони артикули и са изпълнени от производители в държави с евтин труд. Тази икономия от мащаба трудно може да бъде преборена от конкуренцията.

"IKEA е институция. Това е по-различен магазин, голямо име, затова пътникопотокът към него ще е голям, ще има и "гости" от страната. Очаквам сътресения на пазара, намаляване на обемите на другите търговци, особено при стоките, които IKEA прави добре - аксесоари, вещи за дома", казва Светослав Радушев, управител на Como.

Мениджърът на гръцкото дружество Тео Муратидис (Fourlis държи франчайз правата за България и е собственик на софийския обект), вече обяви, че целта им е 10% дял от пазара в края на първата година. А това се превежда в оборот от около 100 млн. лв. Огромно число на фона на досегашните най-големи играчи АИКО и "Явор", които са с продажби от по 30-40 млн. лв. от доста повече обекти.

От IKEA често обясняват, че те помагат пазарите, на които влизат, да растат. Защото хората купуват неща, които иначе не биха придобили. България едва ли ще е изключение и пазарът наистина може първоначално да порасне с малко. Това е особено сигурно за дребните аксесоари. Досегашни дебюти на веригата са показали, че точно там са първите покупки и те формират над половината от приходите. Следващата година обаче около 55% от оборота идва от мебели. Така излиза, че ефектът ще е на всички нива и местни търговци ще загубят бизнес, без значение дали продават вещи за дома, или едро обзавеждане. Въпросът е колко точно и кой?

Обречени да загубят

Ясно е, че IKEA ще отнеме милиони приходи от досегашните участници. "Малките, които не са задлъжнели, може и да оцелят, но ако не са здрави финансово, ще имат спад или срив. Веригите отсега умуваме откъде и какви разходи да отрежем, но вече ги свихме максимално заради кризата, остава да сменим концепцията, да е различна от IKEA", каза представителят на Como.
И собственикът на "Арон" Константин Генчев смята, че новият магазин ще удари по всички в сектора. Той не прогнозира какъв може да е ефектът. "Ако се стигне до спадове в оборота от 20-30%, ще има затваряне на магазини", прогнозира Генчев.

Други обаче поне на думи не звучат притеснени от задаващия се голям играч и твърдят, че са подготвени и имат планове за нови обекти.

"Знаехме, че IKEA влиза, затова достатъчно рано взехме решение да се препозиционираме в по-високия сегмент", казва Петър Василев, маркетинг мениджър на АИКО. Но признава, че краткосрочно всички ще усетят влизането на новия играч. "Не очакваме спад дългосрочно."

Доста по-спокоен звучи управителят на мебелни къщи "Явор": "Подготвени сме за идването на шведския гигант и не мисля, че ще ни изненадат с нещо. Разбира се, наясно сме, че в началото ще се вият опашки, като при откриването на всеки нов магазин - нека си спомним истериите около отварянето на METRO, Kaufland или Lidl, но това е нормално и бързо отшумява." Като конкретна стъпка дава пример с привличането на нови мениджъри, включително и такива с опит в шведската верига.

"Проблемът ни не е в IKEA, а че клиентите нямат пари", казва Тихомир Симеонов, собственик на веригата "Нов дом Симеонов". Но това касае и шведския бранд, който изпусна бума на пазара. Въпросът е, че точно при свито потребление той може да се яви най-любимата нискобюджетна алтернатива, а останалите да не успеят да оживеят до вдигането на покупките.

* Данните за страните, за които изнасяме и от които внасяме, в графиката са коригирани в 15:39 на 29 август 2011 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Глобите за къмпингуване върху дюните бяха гласувани на първо четене в комисия Глобите за къмпингуване върху дюните бяха гласувани на първо четене в комисия

Министерството на туризма иска предварително изпълнение на заповедите на министъра за отдаване под наем на плажовете

21 мар 2019, 661 прочитания

Някой пак е раздразнил Бойко Борисов 9 Някой пак е раздразнил Бойко Борисов

Премиерът се нахвърли върху апартаментите и мерцедесите. Но на комунистите

21 мар 2019, 2315 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
(Без)работно време

Броят на хората извън пазара на труда продължава да е голям

НАПраво ад

Вече месеци наред стотици хиляди фирми се чудят какво точно иска приходната агенция с наредбата за касовите апарати

Цигареният пазар достигна 3 млрд. лв.

Продажбите се увеличават с 4% заради по-високи акцизи и намаляла контрабанда

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Мисис Василева

Дългогодишната преводачка от английски език Иглика Василева за това как се променя работата ѝ през десетилетията

20 въпроса: Правдолюб Иванов

Новата му самостоятелна изложба "Роботите не се изпотяват" е в Sariev Contemporary

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лихвите в САЩ замръзват до края на годината, ЕНП с шамарче към Орбан

Емисия

DAILY @7PM // 21.03.2019 Прочетете