Какво (ще) правят за София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво (ще) правят за София

Кметът Йорданка Фандъкова установи в четвъртък, че ремонтът на Южния парк е се забави

Какво (ще) правят за София

Кои са основните проблеми на града и какви решения предлагат някои от кандидатите за кмет на столицата

Елена Старидолска
10109 прочитания

Кметът Йорданка Фандъкова установи в четвъртък, че ремонтът на Южния парк е се забави

© Надежда Чипева


Над половината от жителите на София искат промяна в управлението на града, но 40% от избирателите биха гласували за Йорданка Фандъкова. Това бяха част от изводите от последното проучване за нагласите на софиянци на агенция "Ноема". В същото време в класацията на негативите на управлението фигурират тежки проблеми като чистотата, състоянието на пътищата, финансите на града и т.н.

"Капитал" потърси кмета Йорданка Фандъкова и някои от претендентите за поста й, които излизат напред в прогнозите или пък се отличиха с активност и идеи - Георги Кадиев (БСП), Прошко Прошков ("Синята коалиция"), Николай Пехливанов ("Атака"), Владимир Каролев (НДСВ), за да предложат решения на проблемите. Кандидатът на НДСВ отказа с думите, че ще говори по всички теми, но когато кампанията започне официално. Все пак се съгласи, че това са истинските недостатъци на града. Фандъкова отклони поканата с аргумента, че не е официален кандидат за кмет. Не помогна аргументът, че е интересна позицията й като действащ градоначалник, който, ако иска, може да каже например, че няма такива нерешени задачи. Все пак в нейна защита работи това, че тя доизкарва мандата на Бойко Борисов като кмет и може би две години не са достатъчен срок, за да се случат по-големите проекти в София.

Георги Кадиев е кандидат на БСП за кмет на София. Проучванията досега го поставят на второ място след Йорданка Фандъкова, но разликата между двамата е голяма. През 2009 г. на частичните местни избори той пак беше втори с разлика от над 150 000 гласа. Кадиев е общински съветник в града, беше зам.-министър на финансите в правителството на тройната коалиция, но сам напусна предсрочно, защото не се разбираше с министър Пламен Орешарски. Той е член на БСП от 2005 г. На 45 години е, има три деца. Завършил е "Международни отношения" в Москва (специализирал е история и политика на Лаос, Камбоджа и Виетнам, поради което знае и виетнамски език), има допълнителни магистърски степени - по дипломация от Лондон и по публична администрация от Харвард. 
Прошко Прошков спечели вътрешните избори за кандидат-кмет на София в "Синята коалиция". Той е сред основатилети на ДСБ. Работи като районен кмет на "Лозенец", след като на изборите през 2007 г. спечели балотажа срещу кандидата на ГЕРБ. Една от най-популярните му инициативи е превръщането на старата Водна кула в "Лозенец" в алтерантивен арт център. На 37 години е, не е женен. По образование е инженер по автоматика и системотехника, докторант към катедра "Автоматика" на Техническия университет в София. Шест години е работил в Германия по проекти на германските държавни железници за оптимизиране на железопътния транспорт и като научен изследовател и софтуерен аналитик към Техническия университет в Берлин.

Николай Пехливанов е кандидат за кмет от "Атака". Той е народен представител от гражданската квота на партията, зам.-председател на комисията по регионална политика в Народното събрание. През 2008 г. е обявен за предприемач на годината в строителството. На 39 години е, женен, с едно дете. По образование е строителен инженер от Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. След кратка работа в ДНСК се захваща с частен бизнес. За шест години има реализирани над 20 проекта в курортите Пампорово, Созопол и Банско. Член е на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България.

1. Сметосъбиране и преработка на боклука

Още в първите месеци на управлението на София Йорданка Фандъкова и мнозинството съветници от ГЕРБ се отказаха от идеята си да създадат общинско предприятие, което да поеме почистването на града. Тя беше активно защитавана в кампанията след кризата, която преживя кметът Бойко Борисов в средата на 2009 г., когато фирмите концесионери спряха да почистват столицата. Моментът беше удобен, тъй като в края на лятото на 2010 г. изтичаха договорите на частниците. ГЕРБ обаче направи нов конкурс, резултатите от който на практика запазиха монопола на "Титан-АС". Консорциуми около компанията спечелиха три от зоните с общо девет района. Общо пет фирми си разпределиха чистенето на града. Те имат четиригодишни договори с изключение на "Заубермахер", които имат седемгодишен. Другото голямо обещание - заводът за боклук, който трябваше да е готов през 2012 г., също не е реализирано. По-голямата част от средствата за него трябваше да дойдат по европрограми, но Брюксел все още не е одобрил финансирането на едната инсталация - заводът за преработка на битовите отпадъци. Вече може да се строят депото за депониране и инсталацията за компостиране, но без завода това е безсмислено. Според неофициални информации европейските експерти имат допълнителни въпроси към избраната технология за преработка, към стойността на изграждането му и експлоатационните разходи. Строежът на завода ще отнеме три години, а дотогава е възможно да се изчерпи капацитетът на сметището в Суходол. В същото време Върховният административен съд постанови, че начинът, по който се определя такса смет - върху данъчната оценка на имотите, а не според произведения боклук, е незаконен. Според Българската стопанска камара пък бизнесът плаща 7.5 пъти повече за смет от домакинствата. Фандъкова и екипът й не предвиждат промяна в изчисляването на таксата.

Георги Кадиев обаче твърди, че ще промени начина на изчислението й с цел повече справедливост. "Такса битови отпадъци е 1/3 от собствените приходи на града и каквото и да се прави в тази посока трябва да се прави безрисково, т.е. експериментално в един квартал." Най-реалистично той вижда определянето й според броя на лицата в имота. "Най-справедливо е безспорно въвеждането на система с платени бандеролни торби за отпадъци, но това изисква цялостна промяна в културата и манталитета на населението." Той ще промени и таксата за компаниите, които "напълно неправомерно са натоварени със ставка, 6.5 пъти по-голяма от ставката на физическите лица". Кадиев се връща към идеята за общинско предприятие по чистота, което на първо време да контролира концесионерите, а после да поеме дейността. "Вече работим по нова апликационна форма за завод за битови отпадъци по технология без правене на рдф брикети, което ще намали силно цената на експлоатация на завода с приблизително 32 млн. лева на година", казва той.

На справедливост за гражданите и бизнеса залага и Прошко Прошков. "Приципът е "замърсителят плаща", казва той. Според него в комплексите извън центъра може да има заключени места за смет, които да се ползват от етажните собствености. "Разделеният предварително и коректно отпадък не трябва да се включва в такса смет, за да има стимул за разделно събиране". За централна градска част - там, където е възможно, да се използват вътрешните дворове и сутерените. Прошков ще иска съдействие от държавата, за да се въведе "система за връщане на опаковки от стъкло, пластмаса и картон в магазинната мрежа, както е в Германия". За бизнеса той също ще търси справедлива методика. "Звучи сложно, но работата на администрацията е не да улеснява себе си, а гражданите и фирмите." И Прошков е привърженик на създаването на общинско предприятие за чистота, но сметоизвозването може все пак да се концесионира.

"Спешно намаление на такса смет", обещава Николай Пехливанов. "Сега се събират 175 млн лв., а се харчат за чистота 125 млн. лв., останалите потъват в перо "друго". Спешно започване на строежа на завода за боклука е другият му акцент. "Досега, за последните 6 години (откакто беше обещан този завод), сме платили цената на един завод и сме започнали да плащаме цената на втория. Само от това забавяне тепърва ще има да плащаме огромни средства от догодина."

2. Бездомните кучета

Пролетта на 2011 г. беше крайният срок, в който общината трябваше да реши проблема с бездомните кучета. Вместо това по улиците на града днес живеят около 10 000 кучета. В отчета си за 2010 г. Йорданка Фандъкова цитира следните данни: "Общинското предприятие "Екоравновесие" обработи 4011 кучета, от които 313 са осиновени." Тя отбелязва безплатната кастрация, ваксиниране и обезпаразитяване на всеки домашен любимец при желание от собственика, както и засиления контрол по регистрация на домашните кучета. Според Фандъкова броят на регистрираните се е увеличил осем пъти. Приходите от годишната такса за домашни кучета за 2010 г. са 104 441 лв. (при 24 лв. такса - за малко над 3500 кучета), а за 2011 г. са планирани 180 000 лв. За първите шест месеца обаче са събрани малко над 60 000 лв. В същото време София е платила вече над 80 хил. лв. на хора, спечелили дела след ухапвания от кучета. Само преди няколко месеца проверка на общината установи множество нарушения в "Екоравновесие", заради което директорът му Петър Димитров беше уволнен.

Георги Кадиев е против сегашната практика кастрираните кучета да се връщат обратно на улицата, защото "това не спира по никакъв начин нито ухапванията, нито пренос на болести и зарази". Той е конкретен - до края на 2012 г. да няма нито едно бездомно куче в града. "Въвеждаме концепция на изтегляне от улицата, кастриране, осиновяване или поставяне в приюти. Ускорено чипиране на домашни кучета и заедно с ветеринари работим по система за непозволяване на изхвърляне на новородени домашни кучета на улицата."

"Ще кастрирам и злоупотребите с общински пари в ОП "Екоравновесие", заканва се Прошко Прошков. "Кастрирането на кучетата и връщането им на мястото, откъдето са взети, е ефективен метод, ако се съпровожда с постоянен контрол. Ще създам лесни условия за регистрация на домашните любимци, включително и през интернет. Ще премахна безумното изискване да се носи наръч с документи на кучето по време на разходка. Инспекторите ще разполагат с четец за задължителните по закон чипове на домашните любимци. Ще наложа строги санкции за гражданите, които изоставят кучетата си, както и за тези, които не почистват след тях. Ще започна общинска програма за доброволна и безплатна кастрация на дворни кучета в селата от Столична община."

Николай Пехливанов набляга на контрола върху работата на организациите, които отговарят и получават пари за стопанисването на приютите. "Важното, за да се реши проблемът, е да се вложат пари в добре организирани и ефективно функциониращи приюти и система за кастрация на бездомните кучета. Градът е място за живеене на хората и всеки, който иска да има домашен любимец, следва да спазва стриктните изисквания, наложени в останалите европейски градове."

3. Дупки, задръствания, градски транспорт

Дупките и задръстванията също са част от вечните проблеми на града. Най-големият повод за гордост на Бойко Борисов и Йорданка Фандъкова - столичното метро, не успява да засенчи несъвършенствата на градския транспорт. Идеите за промяна на ГЕРБ потънаха в концепции, разработки, обсъждания и в крайна сметка не се осъществиха. Една от най-напредналите от тях - разширяването и поскъпването на синята зона, за да се ограничи трафикът в центъра, неясно защо беше отложена. Администрацията лансира и намерението си да спре маршрутките и да ги замени с малки автобусчета, отвеждащи към метрото, но и това не стана. От година работи комисия, която трябва да преразгледа цената на билетчето - без резултат. Консултантската компания Мот Макдоналд подготви генерален план за движението в града, но няма признаци да се обсъжда в общината. В края на 2010 г. започна масово кърпене на дупките в града, но на много места след пролетните дъждове те пак се появиха. Гаранционният срок за ремонтите е една година, а според Фандъкова 40% от пропаданията по пътищата са заради некачествена работа. Заради честата практика дружества като "Топлофикация", ЧЕЗ и "Софийска вода", както и частни компании да разкопават там, където е кърпено, администрацията заплаши, че ще взима депозити от тях.

"Първо правим нов транспортен анализ на града - кой в каква посока се движи, за да можем върху него да изградим транспортен план с интегриран подход на метро, автобус, градска железница, трамвай, тролеи, велоалеи", планира Георги Кадиев. Според него трябва да се стимулира "слизането на хората от автомобили - в София на глава от населението има над 2 пъти повече автомобили, отколкото в Амстердам". За четири години той обещава 100 км велоалеи, нови трамваи и автобуси, както и свързване на метрото с довеждащ железопътен транспорт. За състоянието на пътищата казва - "няма да играя карти с ремонтните фирми", и се зарича да въведе конкуренция сред тях, "защото в момента всичко е дадено на няколко големи фирми, които ги дават на подизпълнители, цените са надути и има всички условия за корупция".

И Прошко Прошков твърди, че ремонтите на улицата са "хранилки на фирмите за асфалт". "От асфалтовата база до начина на фрезоване, температурата на асфалта, обкантването на кръпките – целият технологичен процес съдържа нередности. За да се реконструират и ремонтират цели улици, трябва да спре пилеенето на парите на софиянци за непрекъснат кърпеж." Прошков обещава да стъпи върху генералния план за мобилността. "Решението за София се нарича интелигентна транспортна система, която най-общо включва: динамично предсказване и управление на трафика; реакция и адаптивно пренастройване при инциденти; гъвкава система за ценообразуване на таксата за пътуване; мотивиране на столичани към ползване на обществен транспорт." За него абсолютен приоритет е създаването на ленти за градския транспорт, но в тях ще могат да се движат и мотопеди, за да се стимулира използването им. Паркингите в центъра на града, които ще се изградят, трябва приоритетно да са за живеещите там.

Николай Пехливанов си поставя като първа задача "спирането на източването на бюджета" в тази област. "Що се отнася до дупките, тук проблемът е само един – корупция. Пари, и то милиони, се наливат в кърпежи, които служат само за пълнене на нечии джобове – първо, заради излишно завишените цени. И второ, заради невъзможността да се постигне резултат поради сериозното увреждане на уличното платно – при 11% закърпвания следва да се прави ново цялостно покритие, ако искаме да постигнем ефект на парите, които влагаме в ремонти." Той обръща внимание на "острия недостиг на пътища, които да свързват отделните точки на София – на всички и за всичко се налага да минат през центъра", както и на това, че метрото не е обързано с останалата мрежа на градския транспорт. "За разлика от другите столици, в които развитието на метрото носи с около 50% намаление на разходите за градски транспорт, при нас не е така." Основен приоритет за него е и строежът на паркинги. "Градският транспорт следва да получава заплащане за превозен пътник, а не за изминат километър."

4. Финансово състояние на общината и общинските дружества, данъци и такси

Бюджетът на София за 2011 г. е в размер на 1.3 млрд. лв., повече с около 20 млн.лв. в сравнение с 2010 г. Собствените приходи обаче са едва 42%, останалото е държавна субсидия и еврофондове. Пример за лошо управление беше скандалът от началото на годината с прерайонирането на части от София. Въпреки че ставката на данък сгради не беше увеличена, заради попадането на имотите в по-престижни райони дължимата сума се увеличи многократно. Това коства поста на зам.-кмета по финансите Минко Герджиков.

София продължава да разчита на глоби и събиране на стари задължения. Общината увеличава бюджета си и тегли заеми за строителство на инфраструктура. Това води до огромно раздуване на бюджетния дефицит, който достигна 10%.

Георги Кадиев твърди, че "общинските предприятия и фирми вече имат задължения над 800 млн. лева, което е подаръкът бомба на Фандъкова за следващия кмет". Предлага "замразяване на данъците за четири години, ново разпределение на разходната част, изрязване на обръчите от фирми на ГЕРБ около общината, подмяна на кадрите с цел вливане на нова, свежа кръв в общинската администрация".

Прошко Прошков обяснява много ясно какъв е проблемът с бюджета - "най-порочната практика е приемането от общинския съвет на бюджет с предвидени разходи по основни пера и след това харченето на пари по усмотрение на администрацията за различни от посочените цели. Това става най-лесно при излишък или недостиг, затова тези лица имат интерес от приемането на нереални бюджети". Планът на Прошков предвижда смяна на сегашното бюджетиране с програмно. Той обещава "общинските фирми и дружества да бъдат преструктурирани", "да се самоиздържат", а "Софийски имоти" например да спре да съществува.

"Практиката е напълно опорочена – общинските фирми не функционират ефективно, не се управляват добре, довеждат се до фалит. След което често същите хора, които в общинската фирма не постигат успехи, си правят частна и тя си работи само на печалба", твърди Николай Пехливанов. Има и още една схема - общинска фирма, която не работи ефективно, но вместо да се преструктурира се създава нова със сходен предмет на дейност. Проблемите обаче остават."Ярък пример за това е общинското предприятие за поддържане на парковете и градините, която дублира фирма "Озеленяване". Според него държавата върна "Топлофикация" на общината, защото "това е опит да се накара Брюксел да даде разрешение за строежа на завода за боклук, като аргументът е произведените от този завод брикети да се използват в дружеството. Но то работи основно с газ. Това как ви изглежда – на мен като разказ за абсурда".

5. Липса на места в детски градини

Към май 2011 г. след второто класиране за детски градини и ясли без места в тях остават повече от 10 000 деца. За сравнение - по същото време през 2009 г. (мандата на Бойко Борисов със зам.-кмет по образованието Йорданка Фандъкова) за детска градина чакат само 2500 деца, т.е. броят на чакащите не само че не е намалял, а се е увеличил. В същото време сегашният кмет на София твърди, че "от 2006 г. досега в града са вложени около 100 млн. лв. в ново строителство на детски градини – от основи до покрив". По думите й в момента общината строи 11 нови сгради за детски градини, три от тях вече са отворени. В края на 2010 г. Фандъкова отчете, че до 31 декември ще разкрият нови 2000 места в 17 градини, а вече се ползват 11 нови сгради и разширения на съществуващи. Положението с яслите не е по-добро, обратното. В първите дни на януари т.г. се наложи родители да нощуват в автомобилите си и по тротоарите пред сградите, за да запишат децата си, тъй като за тях все още не работи т.нар. електронна система. Факт е, че Фандъкова наследи проблема с недостига на места, тъй като до 2006 г. 44 сгради на градини и ясли в София са били разпродадени или отдадени под наем на частни лица. Според представители на неправителствени организации обаче липсва планиране в строителството на градините, за някои се прекалява с лукса, а проблемът се подценява.

Георги Кадиев залага на ускорено строителство на нови градини в най-кратък период и по-евтино. "Разговори с държавни и други институции, които могат да помогнат. Например в Студентски град има готова детска градина, която е на Лесотехническия университет и не се ползва от години - отивате там, правите замяна на терена и имате готова градина, защо никой не прави това?"

За Прошко Прошков това е най-сериозният проблем. "Създаването на едно място на детска градина или ясла струва на данъкоплатците над 30 хиляди лева, без да се пресмята цената на земята, върху която се строи. Така услугата за отглеждане на децата става непосилна за общините и непривлекателна за частните инвеститори. Ще поискам от държавата в лицето на Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието да се измени Наредбата за изискванията и нормативите за изграждане на детски ясли и градини, така че да се намали тежкото бреме на общините за изграждането им... Ще инвестирам в създаване на условия  за предучилищна подготовка в самите училища."

Николай Пехливанов твърди, че това е поредният сблъсък с лошо управление – "трябва да се работи спрямо нуждите на хората, т.е. трябва да се строят много повече детски градини. Ще ми възразите – няма пари. Напротив, има, и то само от три пера в общинския бюджет – чистотата, градския транспорт и дупките, могат да се спестят около милиард за четири години. Детските градини са абсолютно решим проблем. Но аз питам – какво ще стане само след година-две, когато на дневен ред ще излезе въпросът с броя на учениците и капацитета на училищата?! Тогава ли ще се сетим да се питаме какво правим с липсващите места в училищата?"

6. Корупция

В няколко от коментарите под анонса за темата на сайта на "Капитал" корупцията се поставя на първо място в класацията на основните проблеми в града. Причините за почти всички споменати по-горе недостатъци в управлението в София могат да се крият и в съмнителни бизнес интереси, които стоят зад един или друг случай. Другото обяснение е мудност или некомпетентност.

"Контрол, контрол, контрол" е мярката, на която залага Георги Кадиев. "Силна кадрова промяна в общината не заради вендета и не за да влязат мои кадри, а за да привлечем нов потенциал. Привличане на млади хора чрез стажове, работа с неправителствени организации, привличане на гражданското общество, електронна община - всичко това ще се направи за повече откритост на общината, което е условие за намаляване на корупцията."

По тази тема Прошко Прошков стига до заключението на Кадиев по друг повод - "лечението на корупцията в София минава през възловите фигури в управлението – кмет, главен архитект и председател на общинския съвет". "Според него е достатъчно да се прекъснат няколко от основните порочни практики и договори и тя ще намалее драстично." Той предвижда да въведе "автоматизирана система за сигнализиране на забавени преписки", както и ежемесечен отчет за неизпълнените в срок задачи и за получените сигнали от граждани и фирми. Според него "силно корупционен ефект създава отсъствието на правила за поредността на плащане на общинските задължения". "Ще предложа наредба, която да посочва как се удостоверява едно общинско задължение, от кой момент общината го приема за безспорно и изискуемо и в каква поредност се погасява."

"Ами, след като твърдя, че повече от милиард за четири години мандат потъва в нищото, естествено, че в основата на доброто управление на София е промяната на модела", казва Николай Пехливанов. Според него всичко сега е направено така, че да даде възможност за корупция. "Има ли я, няма ли я и кой точно я практикува – това не е мой проблем, твърди той. Но от електронната община през обслужването на едно гише до механизмите за образуване на местните данъци и такси и цените за услугите в общината – навсякъде не е направено необходимото поне една функция на общината да е гарантирана за нулева толерантност към корупцията."

Фотогалерия: Проблемна София

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Цялата галерия
Кофи за боклук има и на прословутите жълти павета срещу Народното събрание
Фотограф: Надежда Чипева

Над половината от жителите на София искат промяна в управлението на града, но 40% от избирателите биха гласували за Йорданка Фандъкова. Това бяха част от изводите от последното проучване за нагласите на софиянци на агенция "Ноема". В същото време в класацията на негативите на управлението фигурират тежки проблеми като чистотата, състоянието на пътищата, финансите на града и т.н.

"Капитал" потърси кмета Йорданка Фандъкова и някои от претендентите за поста й, които излизат напред в прогнозите или пък се отличиха с активност и идеи - Георги Кадиев (БСП), Прошко Прошков ("Синята коалиция"), Николай Пехливанов ("Атака"), Владимир Каролев (НДСВ), за да предложат решения на проблемите. Кандидатът на НДСВ отказа с думите, че ще говори по всички теми, но когато кампанията започне официално. Все пак се съгласи, че това са истинските недостатъци на града. Фандъкова отклони поканата с аргумента, че не е официален кандидат за кмет. Не помогна аргументът, че е интересна позицията й като действащ градоначалник, който, ако иска, може да каже например, че няма такива нерешени задачи. Все пак в нейна защита работи това, че тя доизкарва мандата на Бойко Борисов като кмет и може би две години не са достатъчен срок, за да се случат по-големите проекти в София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

42 коментара
  • 1
    struto avatar :-|
    Андрей Куртенков

    Към момента, в който Бойко Борисов бе избран за пръв път за кмет, в много от областните ни центрове безстопанствени кучета нямаше - Пловдив, Бургас, Смолян, и др. - в пълно съответствие с тогава действащия Закон за ветеринарномедицинската дейност - той повеляваше залавяне на всяко безстопанствено куче и ако в двуседмичен срок не се появи човек, който да изяви желание да стане негов собственик - следваше евтаназия. Точно това, всъщност е и практиката прилагана почти навсякъде в Европа и САЩ (с изключение на Гърция, Румъния, Южна Италия и три-четири щата на САЩ). Разбира се, с този метод бяха ликвидирани безстопанствените кучета и в почти всички по-малки населени места - просто давам пример с градове като Пловдив и Бургас, като довод, че и в големите градове може да се ликвидират безстопанствените кучета по този метод - понеже и досега кучозащитниците разправят, че методът бил неприложим за по-големи градове - което, както виждаме, не отговаря на истината.
    След като Бойко Борисов стана кмет, той обяви конкурс за нов шеф на "Екоравновесие", спечелен от Мирослав Найденов, с програма за овладяване на популацията на основата на принципа "Кастрирай и върни" - който категорично противоречеше на тогавашното ни законодателство (и на практика се прилагаше широко само в Добрич; по-ограничено - в Русе и Разград) - и така и в Столична община започна прилагането на този метод.
    Междувременно, в началото на 2008-ма бе приет малоумния Закон за защита на животните (пълен е с нелогични, неизпълними, а и направо глупави текстове), с който принципът "Кастрирай и върни" бе узаконен (бе променен и ЗВД в този смисъл - и в резултат безстопанствени кучета се появиха наново и в градовете, където ги нямаше). Този принцип се прилага в София вече шест години, а резултат няма - затова пък покрай него се затриха страшно много пари.
    Първата стъпка, за да бъде разрешен проблема, е прекратяване на всякакви отношения с организациите на кучозащитниците - а Фандъкова непрекъснато им се подмазва - ето защо безстопанствените кучета в София днес са повече, по-едри и по-зли от всякога.
    Все пак, основният проблем в случая е това, че законът стои зад малоумния принцип "Кастрирай и върни" - но, стига да има желание, то може и съвсем законно, използвайки някои законови вратички, София да бъде изчистена от безстопанствени кучета за не повече от три месеца - това е съвсем разумен срок (и поне един месец преди това за подготовка). Без никакви строежи на допълнителни приюти. Единственият пример, в който принципът "Кастрирай и върни" е проработил при свръхпопулация в условията на голям град, е Сингапур - в Европа такъв пример няма; в толкова любимия на кучозащитниците за пример Лондон, след Втората световна война са разстрелвали безстопанствените кучета с автоматично оръжие посред бял ден, събирали са ги на големи купчини и са ги изгаряли. И чак след като са изчистили града, са започнали да си играят на хуманизъм.
    Друг основен проблем, без разрешаването на който няма да бъде решен проблема с безстопанствените кучета, разбира се, е слагането на ред в регистрацията - тук в центъра е едно чисто бюрократично недоразумение във връзка с компютризираната информационна система на БАБХ за идентификация на животните, което лесно и с минимални разходи би могло да бъде разрешено.
    Ако новоизбраният кмет допусне кучозащитническите организации да продължават да се месят - то и да опашете цяла София с приюти - улиците пак ще са пълни.

  • 2
    ens avatar :-?
    Svet

    Живея в Холандия, Ротердам (600,000 души), и никога, никъде не съм видял едно безстопанствено куче. Както и просяци (не че няма цигани тука, даже са много, точно румънски и български). Просто всичко си е до работещи институции.

  • 3
    analiziraitova avatar :-|
    analiziraitova

    Санкциите към хората които изоставят кучета на улиците трябва да са жестоки. Още по-жестоки трябва да са към хората, които допускат кучетата им да нападнат други хора. А заради ситуацията по улиците си има разследващи органи и затвор.

  • 4
    1951 avatar :-|
    1951

    Проблемът с безстопанствените кучета в София става все по-лош.
    Неимперичните ми наблюдения показват, че бездомните кучета в района в който живея са се удвоили и даже утроили в последните две години. Преди имаше само едно - две кучета, днес има мини глутница от пет - шест доста охранени и зли екземпляри. А на всичкото отгоре те започват да стават все по-агресивни. На 300 метра от нас има едно магазинче за левче в което продава някаква старица. Тя целенасочено храни и пои кучетата и сега около магазина и има още една глутница. Народът и се кара, а тя само вика и насъсква кучетата си. Мамата си е*ало! Като гледам скоростта с която се умножава тая сган, мисля че до една година нещата ще са още по-лоши.
    Така, че милите кандидат кметове да си сядат на задниците и да работят срещу кучешката напаст в София. Затова спешно трябва да се направят следните неща:
    1. Всяко домашно куче в София с паспорт, чип и платен данък. В противен случай глоба, която да е поне 1000 лева.
    2. Тежки глоби за всеки изхвърлил домашно кучен на улицата. Глобата трябва да е поне 3 - 4000 лв.
    3. Глоби за пикаещи и серящи домашни кучета по улицата. Ако собственикът му не почисти след него - 1000 лв.
    4. Обособяване на кучешки паркове. Места, където се разхождат кучета. Хората да не ходят там, но и кучетата да не се врът из човешките паркове.
    5. Улавяне и унищожаване на непотърсени бездомни кучета, като целта е унищожаване на 99% от бездомната популация в рамките на две години.

  • 5
    sabinap avatar :-|
    Събина

    "Той (Кадиев) е конкретен - до края на 2012 г. да няма нито едно бездомно куче в града."

    той ви лъже, всеки запознат с проблема, ще ви каже, че това е невъзможно.

  • 6
    1951 avatar :-|
    1951

    До коментар [#5] от "Събина":

    Нужни са 100 ловци и три месеца. След това 99% от бездомните кучета ще са история.

  • 7
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Интересното е, че едни и същи проблеми се прехвърлят от мандат на мандат, та до текущата кампания - чистотата, бездомните кучета, пътната инфраструктура, детските градини, финансите. Защо ли?

  • 8
    djourdjin avatar :-?
    djourdjin

    В отговорите на г-н Пехливанов забелязах няколко особено интересни изказвания. Например относно корупцията, той заявява "Има ли я, няма ли я и кой точно я практикува – това не е мой проблем". Интересно ми е, ако не е проблем на кмета на София, чий проблем е? Очевидно че след като корупцията е поставена като основен проблем на града от самите столичани, то те очакват нещо да се направи, за да се предотврати. Как може кандитат за кмет да каже, че не го интересува? Много любопитно. За сметка на това г-н Пехливанов твърдо вярва и казва два пъти, че ще спести над един милиард (!!) лева от бюджетите за чистота, градски транспорт и дупки и ще ги използва за други цели, напр. строителство на нови детски градини. Това е близо 1/4 от целия софийски бюджет за следващите четири години. Какво друго научих от неговите отговори…сегашното управление е неефективно, корумпирано и некомпетентно и не може да се справи с проблемите на града. Хубаво, дори да е така, (с изключение на 1 млрд лева (!) за строителство на детски градини) не разбрах нито едно друго решение на другите проблеми на града. От шест въпроса той конкретно отговори на един….

    Излиза, че имам нещо против човека, но не е така. Просто нямах никаква представа кой е той, не бях чувал за него преди да го изберат за кандидат кмет на София и след тази статия добих някаква представа за това що за човек е той. Благодаря на Капитал за интервютата, бяха ми доста полезни за събиране на впечатления.

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#7] от "Читател":прехвърлят се защото са нерешими в условията на делегирана демокрация и то за срок от 4 години.... избран на партиен принцип, следователно "задължен" първо на партията, какви стратегически проблеми може да реши един кмет? Никакви, освен да се уреди с имот, да си оправи квартала и този на шефовете на партията, помогнала в изборите, да си създаде връзки за следващите избори.....
    Затова кмет на град като София не трябва да се избира пряко от софиянци дето си хвърлят боклука през прозореца, оставят кофите за боклук отворени, хвърлят фасове през прозореца на колата и пикаят където сварят, а да се назначава от хора с дълготрайни интереси, например от Царя, както беше преди 9-ти или от Тато както беше след 9-ти.... като слугува само на Тато или на Царя и е за много години кмет, той и свършва повечко работа ......

  • 10
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#5] от "Събина":
    До коментар [#6] от "1951":

    Достатъчно е общината да обяви награда от 100 лева на убито куче и да видите как за има-няма 2-3 месеца ще се изчисти целия град. А сумата ще е подобна на това, което са глътнали до момента кучкарските организации. Ама ще скочат, че е нехуманно, видите ли....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK