Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Извън IKEA браншът и без това е пълен с проблеми

Между два стола

Влизането на шведската верига ще удари малките мебелни фабрики, но няма да се отрази на износителите

Мара Георгиева
24871 прочитания

Извън IKEA браншът и без това е пълен с проблеми

© Цветелина Белутова


Произведено в БГ за ИКЕА

"Средна гора" – Стара Загора - столове от иглолистна дървесина

"Лудогорие 91" – Кубрат - столове от иглолистна дървесина

"Мебел Троян" – дървени столове

"Дървообработване" – Велико Търново – витослепени плотове

"Никром Тръбна мебел" – Ловеч - метални столове

"БКК 95" - Монтана – метални столове, метални крачета, накрайници и конзоли за корнизи

"Технокороза" – Ловеч - метални мебели и части за тях

"Бонана" – Петрич – шперплатови столове с метални крака

"Доминекс" – Русе – тръбни мебели

"Калинел" – Троян – текстилни завивки, възглавници за спане, декоративни възглавници, калъфи за матраци

"Ирели" – Пазарджик – дървени играчки

Реакциите им започват от "ще последват масови фалити" и стигат до "ние сме по-добрите". Производителите, по подобие на търговците на мебели, са разколебани и предпазливи в прогнозите си какво ще се случи след влизането на IKEA. Общата оценка обаче е, че няма как положението да остане непроменено и някои все пак ще напуснат бизнеса. Най-уязвими изглеждат малките фабрики, които работят за местния пазар и произвеждат мебели в ниския и средния ценови сегмент. А най-защитени са тези, които от години имат стабилни клиенти в чужбина.

Колко точно ще паднат поръчките е трудно да се предскаже. Производителите дават пример със Солун, където около 30% от регионалните производители са фалирали. Но имат и противоположен: в Букурещ в зоната около хипермаркета на IKEA постепенно се обособява своебразно мебелно градче. Малки фирми, работещи по поръчка, и интериорни дизайнери срещат потока от потребители, излизащи от IKEA, и предлагат индивидуални решения за тези, които не са намерили в мегамагазина това, което търсят. "В случая румънците са излезли по-находчиви от гърците, защото са успели да се възползват от нарастващия брой клиенти и да влязат в ниша, в която IKEA не оперира – мебели специално за размерите на твоята стая и твоето жилище", казва Геновева Христова, председател на управителния съвет на Българския мебелен клъстър.

Скелети в гардероба

И тук кризата вече е отрязала голяма част от бизнеса. По оценки на Калин Симеонов, председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост, през 2009 г. приходите в сектора са паднали с 50%, а през миналата - с още 25%. По данни на статистиката през 2010 г. производството на мебели в България е за около 300 млн. евро. Но изследване на камарата показало, че секторът е много сив, защото половината българи се обзавеждат с мебели по поръчка, за които не се издават фактури.

Извън IKEA браншът и без това е пълен с проблеми: ниска производителност на труда; липса на кадри в мебелните заводи и на достатъчно дизайнерски решения, изоставане от модерните идеи; евтин внос на мебели от Китай и Полша; липса на средства за модернизация на фабриките...

С IKEA натискът над сектора се засилва. Калин Симеонов прогнозира, че присъствието на шведската верига ще се отрази "много фатално на софийските производители". "Защото хората във Велинград или Банско например по-рядко ще пътуват до София, за да си купят мебели от ИКЕА, и пак ще си пазаруват от местните производители. Докато за софийските фирми конкуренцията е много пряка." В същото време тъкмо продукцията на производителите от Банско и Велинград като цяло ще е най-уязвима, защото веригата предлага точно мебели от иглолистна дървесина (чамовите), които са характерни за тези региони, твърди Калин Симеонов.

Вече видяно

"Малките фирми ще умрат с идването на IKEA, както и малките магазини", прогнозира Мария Бояджиева, собственик на фирма "Дофи" – Кърджали. Компанията произвежда корпусни мебели за кухни и продава главно на българския пазар. Бояджиева говори от позиция на опита, защото вече е минала по този път. Преди години фирмата имала магазин и в Солун, но след стъпването на IKEA била принудена да го затвори. "Хората щяха да си счупят колите от стоки. IKEA не е евтина, но влезеш ли в магазина, не може да не купиш нещо от стотиците предложения за дома – не непременно мебели", коментира Бояджиева. "Хората нямат пари, а тези, които имат, предпочитат точно такъв тип магазини – да не си губят времето да обикалят и да търсят, а да намерят всичко на едно място", прибавя още аргументи тя.

Калина Митева, изпълнителен директор на "Лудогорие 91" - Кубрат (доставчик на шведската компания), също смята, че влизането на веригата в България ще намали продажбите на българските фирми. "Вече е време некачествените предложения от гаражното производство да изчезнат", коментира Митева. И твърди, че "някои производители в България все още използват нитролакове и полиуретани за мебелите си, което е недопустимо".

Намирането на стратегия за оцеляване е трудно. "Всеки, който тръгне да се конкурира с ИКЕА с цена, е обречен", смята Геновева Христова. И очаква "сътресения при производителите в ниския до средния сегмент - при тези, които не повишиха нивото си, не се ориентираха и не погледнаха към външни пазари". Тя дава за пример Българския мебелен клъстър, обединяващ 22 предприятия, които от няколко години обзавеждат хотели в Германия, а миналия месец спечелиха поръчка и подписаха тригодишен договор, за да изработят мебелите за 50-те офиса на Citroen във Франция.

Оптимизъм на масата

Точно износителите изглеждат устойчиви. "Това са около 40% от производителите, реализиращи зад граница над 50% от произведеното. Трудно е да се посочи точният им брой, тъй като по официални данни мебелните фирми в България са около 4500, но няма статистика колко от тях реално правят това", уточнява Калин Симеонов.

Според Галин Перянов, собственик на групата "Никром", "няма опасност и за тези, които произвеждат обзавеждане за молове, хотели и ресторанти, защото в този сегмент IKEA не присъства". Една от фирмите в обединението "Никром" от години е основен доставчик на тръбна мебел за IKEA. "Пазарът в страната е умрял. Шведската верига даже може да го съживи", прогнозира Перянов.

В сектора тук-там се срещат и оптимисти. "Основните снабдители на IKEA са от Китай и Индонезия, а светът почти се разочарова от продукцията, идваща от тези държави. В същото време повечето български фирми работят със здрав дървен материал и това все повече се цени", смята Анка Гаджелова, основен акционер в "Мебелфаб" - Благоевград. Компанията е експортно ориентирана и продава на вътрешния пазар само един процент от произведеното.

Русенската "Аполо голд" обаче продава предимно в страната. Според собственика й Александър Голдщайн "българските мебели и като цени, и като артикули, и като качество са по-добри от предлаганото в IKEA. "Ние ще оцелеем, дори ще излезем по-силни. Аз вярвам в благоразумието на българина - той не отива с нагласата задължително да купи, а да разгледа, да сравни и тогава да реши дали да купи или не. Повече се страхувам от времето, преди да отвори ИКЕА, заради психологическия ефект от очакването, отколкото след това", казва Голдщайн. И твърди, че би искал да има даже повече търговци на мебели в страната, където компанията му да продава.

Шведската верига няма да застрши бизнеса на българските си доставчици . Това са фирми, които от години работят за веригата, преминали са през нейния детектор, въвели са нейните стандарти, доставят централно до определени складове в различни държави, откъдето после продукцията поема за всички магазини на  IKEA в света.

Кой кой е в търговията с мебели

АИКО


Веригата е собственост на компанята "Аико мулти консепт" и по оборот е най-голямата в България. През 2010 г. има спад в приходите от 23% - от 38 млн. лв. пада на 27 млн. лв. Има загуба, макар и малка, от 17 хил. лв. Веригата включва два магазина в София, един в Стара Загора и един в Бургас от 2011. Основните пазаруващи са млади семейства, като 40% са между 30 и 40 години.

"Явор"

Пазарджишката верига има седем магазина - два в София, в Пазарджик, Перник, Велико Търново, Варна, Бургас. Веригата управлява всеки обект през различно дружество, затова от търговския регистър е невъзможно да се вземат финансови данни. Според информация от централата на компанията продажбите на групата за 2010 г. са 46 млн. лв. Фирмата оценява пазарния си дял в София на 11%, като според отчета на "Мебелна къща Явор София" приходите през миналата година са 11.2 млн. лв., а печалбата 233 хил. лв.

"Домко"

Веригата има пет обекта в София, продава основно тапети и ламинати. Най-новият магазин е открит през 2011 г. Приходите за 2010 г. са 17.4 млн. лв., а през 2009 - 17.8 млн. лв. Печалба за 2010 г. - 587 хил. лв., за 2009 г. - 663 хил. лв. Собственици са Владимир Миков - 50%, и "Домко трейд" -

50%. Веригата не е типичен представител на мебелния сектор, а е тясно специализирана, затова повечето фирми от бранша не я смятат за пряк конкурент.

"Арон"

Според сайта й веригата има 20 магазина, а по информация от собственика в момента обектите са десет. "Арон С" е юридическото лице, през което се развива веригата. През миналата година компанията има оборот от 15.2 млн. лв. и печалба от 440 хил. лв. През 2009 г. оборотът е 18.9 млн. лв., а печалбата - 655 хил. лв. Веригата е една от старите на българския пазар, създадена през 1999 г. 

Мартинели

Компанията съществува от 2003 г. Позиционирана е във високия ценови сегмент и налага имиджа на верига за екслузивни мебели. Собственост е на варненския бизнесмен Мартин Несторов и Йорданка Несторова. Пре 2010 г. веригата има оборот от 14.24 млн. лв. и печалба от 677 хил. лв. Приходите са по-малко спрямо година по-рано - 16.17 млн. лв. През 2009 г. обаче печалбата е по-малко - 658 хил. лв. Най-силната година за фирмата е била през 2008 с 24.86 млн. лв. оборот и

почти един милион лева печалба.

Зона фор хоум

Според сайта на компанията ZONA for Home в София е с изложбена площ от над 10 хил. кв.м и над пет хиляди показани мебели. Има общо четири обекта - в София, Севлиево, Бургас и Пловдив. Магазините извън София са на специфичен кооперативен принцип, не влизат в обща брошура, а стоката не се продава с едни и същи намаления. Веригата се управлява чрез регистрираното през 2007 г. дружество "Зона дом" със собственици "Паралел" и "Евро паралел". Приходите за миналата година са 13.1 млн. лв. при 13.5 млн. за предходната. През 2009 г. фирмата е на минимална печалба

от 33 хил. лв., а през 2010 г. е на загуба със 709. хил. лв.

"Лабиринт"

Собственост на "Арс трейд" има приходи за 2010 г. 9.99 млн. лв., а за предходната - 10.5 млн. лв. Има спад от 5.53%. Нетната печалба за 2010 г. - 109 хил. лв., а за 2009 г. - 148 хил. лв. Компанията

има голям магазин в "Люлин", който през 2007 г. беше разширен с допълнителна търговска площ. Единият от собствениците - Георги Белобрадов, е собственик във фабрика за производство на мебели в Стралджа чрез дружеството "АРС мебел". Компанията има приходи за 2010 г. 866 хил. лв., а година по-рано - 557 хил. лв. През 2009 г. магазинът се предлагаше за 30 млн. долара, но цената беше определена за висока и сделка нямаше.

"Моббо"

Българска верига с три магазина  - в Стара Загора, Бургас и София. Неин едноличен собственик е Мариан Душков - собственикът на АИКО. Веригата следва т. нар. концепция на дискаунта, при която не се набляга на дизайна на магазина, а на ниската цена на мебелите. През 2010 г. компанията има приходи от 9.3 млн. лв., а през 2009 г. - малко над 5 млн. лв. През 2009 г. има загуба от 353

хил. лв., а през миналата година излиза на печалба от 2 хил. лв.

COMO

Фирмата - собственик на COMO, е регистрираната през 2004 г. "Мебели Лудвиг България". Ludwig е една от големите мебелни вериги в Австрия, а Como е концепция, създадена за България. През 2008 г. българската съдружничка продава участието си и оттогава фирмата е изцяло австрийска. Приходите за 2010 г. са 8.53 млн. лв., а за предходната - 10.8 млн. лв. През 2010 г. дружеството е на загуба от 440 хил. лв., докато през 2009 г. е още на печалба с 188 хил. лв. COMO има един хипермаркет на Околовръстното шосе в София. Имат терен за магазин във Варна, купен преди пет години, и парцел край Пловдив от края на 2010, но в края на годината ще решат къде и дали ще строят.

"Еником-М"

Собственик на веригата е Цветомир Душков, компанията има три магазина в София. Приходите за 2010 г. са 6.58 млн. лв., а за 2009 г. - 9.24 млн. лв. Печалбата и за двете години е по 10 хил. лв.

"Платан"

Веригата е собственост на компанията "Ари ком", която съществува от 2006 г. По информация от сайта й в момента има десет магазина, от които шест са в София. Оборотът за 2010 г. е 3.76 млн. лв. и има ръст от 2% спрямо предходната година. Компанията има печалба от 405 хил. лв. Веригата има трима собственици - Борис и Цанко Цанкови и Свилена Ценкова.

"Нов дом Симеонов"

Българската верига е създадена през 1992 г. и сега има 13 обекта в девет града, според страницата в интернет. През миналата компанията има силен спад на бизнеса. Приходите падат от 7.4 млн. лв. за 2009 г. на 3.3 млн. лв. за 2010 г. И през двете години фирмата е на загуба, като миналата е малко

над 1 млн. лв. Собственикът Тихомир Симеонов обяснява нетипично големия спад с кризата и безработицата.

"Мондо"

Българска верига с 11 магазина, която работи в някои по-малки градове и няма обект в София. Тя е собственост на старозагорската "ММ лукс". Има приходи от 2.2 млн. лв. за миналата година и 1.3 млн. лв. за 2009 г. Печалбата й за 2010 г. е 85 хил. лв.

Mobexpert

Румънската компания отвори голям хипермаркет на площ от 9 хил. евро през 2007 г. Сега финансовите резултати на дружеството не са добри. През миналата година компанията има 1.95 млн. лв. приходи при 3.28 млн. лв. за 2009 г. През 2010 г. фирмата е на загуба с малко над 2 млн. лв.

До момента компанията е получила под формата на заем от едноличния си собственик - румънската "Мобексперт холдинг", близо 1.8 млн. евро за оборотни средства. Сега има решение на собственика да увеличи капитала срещу заетите средства. Допълнително компанията има близо 2 млн. лв.

задължения към финансови институции.

4 коментара
  • 1
    rudel avatar :-|
    Vasil Grozdanov

    Докарах на едни приятели от магазина на ИКЕА в Кпенхаген един трикрилен гардероб за цели 125 лева,полско производство с прилично качество,а цената за Дания е направо смешна

  • 2
    gost22 avatar :-?
    gost22

    В Япония, наред с гигантите, работят и просперират малки (семейни и майсторски) фирми. Много често работят съвместно с "батковците", или ги изпреварват в някои области. За моженето — може, ама дали манталитета ни ще го позволи?

  • 3
    aleksandrov avatar :-|
    I

    "Румънската компания отвори голям хипермаркет на площ от 9 хил. евро през 2007 г."

  • 4
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    Българската мебел от иглолистна дървесина е с добро качество, като и куца основно дизайна. Производителите за местния пазар са наистина в незавидна ситуация поради покачващите се цени на дървесината от една страна и натискът на вноса от друга.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK