Пожелателно поевтиняване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пожелателно поевтиняване

Пожелателно поевтиняване

КРС планира да свали рязко цените за взаимна свързаност на мобилните оператори от началото на следващата година

Христо Ласков
4249 прочитания

© Slavoljub Pantelic / Shutterstock


Комисията за регулиране на съобщенията изненадващо обяви, че планира втора вълна на поетапно намаление на цените за терминиране на разговори в мобилни и стационарни мрежи на българските телекоми. Това се случва точно месец след спорна публикация в сайта EurActive, според която еврокомисарят по дигиталната политика Нели Крус готви санкции за България във връзка с въпросните тарифи и точно два месеца преди местните и президентски избори в България. Казано по-просто: става дума за таксите на едро, които операторите заплащат помежду си при осъществяване на разговори с мрежа на конкурент. Те би трябвало да намалеят с над 60% само в рамките на година и три месеца. Това неминуемо ще се отрази положително на цените за крайни клиенти и негативно на приходите на телекомуникационните оператори.

Докато гореспоменатата публикацията в EurActiv се оказа силно преувеличена или по-скоро изопачена, предстоящите избори са факт. И в тях поведението на компаниите със значително пазарно въздействие вероятно ще се окаже основна тема за дебат. По същия начин, по който в момента тече трескаво запълване на дупки по приличащите на лунен пейзаж улици, така и държавата вероятно ще обърне внимание на един от най-наболелите проблеми в очите на потребителите - цените за телекомуникационни услуги.

А те би трябвало да намалеят, защото до окончателното влизане в сила на мерките на КРС има дълъг административен път, който ще продължи поне до края на ноември. Дотогава намалението е по-скоро пожелателно, а телекомите отказват да го коментират, тъй като пазарните анализи, на база на които ще бъде осъществена регулацията на цените на едро, все още не са обявени за обществено обсъждане. Именно това е и първата стъпка в процеса за одобрението им, който би трябвало да започне в най-скоро време.

По-ниски цени, по-малки приходи

Плановете на КРС, съставени на базата на изготвените за по-малко от шест месеца (по думите на председателя на регулатора Веселин Божков) анализи, предвиждат първият етап от намалението на цените за терминиране да бъде осъществен още на 1 януари 2012 г. Тогава всеки мобилен оператор ще трябва да заплаща по 6.5 стотинки за осъществяването на минута разговор на негов потребител към мрежата на друг мобилен телеком. В момента тази такса е 13 стотинки на минута разговор. Втората стъпка предвижда намаление до 5.5 стотинки на минута от 1 юли следващата година. Януари 2013 г. се предвижда нов таван на цените - 4.6 стотинки на минута.

При стационарните мрежи КРС също планира намаления. Предвижда се цените за терминиране на разговори както при силен трафик, така и в локален сегмент да се изравнят от началото на 2013 г. В момента те са съответно 2 и 1 ст. на минута. След малко повече от 15 месеца трябва да бъдат 0.085 стотинки на минута, планира телекомуникационният регулатор (виж таблицата).

Въпросните намаления ще имат два ефекта, които ще се усетят на практика веднага при влизането в сила на регулациите. От една страна, би трябвало да има спад в цените на дребно - т.е. тарифите, които потребителите заплащат. Дали и с колко точно ще стане това обаче е въпрос на добра воля от страна на мобилните оператори, тъй като КРС няма правомощия да регулира крайните клиентски тарифи за телекомуникационни услуги. Самият Божков обясни пред "Капитал", че се "надява намалението да бъде усетено и от крайните потребители".

Вторият ефект ще бъде за мобилните оператори, чиито приходи от такси за терминиране така или иначе падат - само за 2010 г. те са се свили с над 22.2%, показват данните от годишния доклад на регулатора за миналата година. Спадът на приходите вероятно ще бъде усетен най-осезаемо от "М-Тел" и "Глобул", към които се терминира и най-много трафик на мобилни разговори. Причината е, че двата оператора държат общо около 9 млн. абонати от близо 11 млн. потребители на мобилни телефони у нас. А пазарът на гласови услуги през мобилни мрежи представлява над 83% от общия пазар на гласови услуги у нас за 2010 г., показват още данните на КРС. Стационарната телефония е доста по-малка като обем, а и спадовете й от последните години минават 20%, показват още данните на регулатора.

Ходене по мъките

Преди обаче окончателно да влязат в сила, новите регулации от страна на КРС трябва да изминат дълъг бюрократичен път. Като за начало те трябва да бъдат качени на сайта на комисията, след което да започне общественото им обсъждане. По закон то трае 30 дни. След приключването му предстои обобщаване на резултатите от дискусията. Втората стъпка е публикуването на предварително решение от страна на телекомуникационния регулатор. То от своя страна трябва да бъде изпратено за съгласуване с Европейската комисия и останалите телекомуникационни регулатори на страните - членки на ЕС.

Тази стъпка приключва с отговор от Брюксел, в който може да има и евентуални препоръки от страна на ЕК, които трябва да бъдат отразени в окончателното решение на КРС. "Смятам, че може да се очаква да излезем с окончателно решение най-рано в края на ноември или началото над декември", коментира Божков пред "Капитал". Което означава, че при най-малкото забавяне промените на цените може и да не влязат в сила в предвидените срокове. А дори и да влязат, зависи изцяло от добрата на воля на операторите, които може и да не бързат да намалят цените за разговорите си за крайни клиенти. Нали така или иначе по официална статистика на ЕС и в момента България е една от страните в съюза с най-евтини мобилни комуникации... Нищо че в случая в изчисляването на средната цена от 4 евроцента на минута не влиза един от най-важните показатели, а именно - месечните такси, в които са калкулирани всички уж "безплатни" минути, предлагани от страна на телекомите като бонус към клиентите им. За Брюксел те явно нямат значение.

Комисията за регулиране на съобщенията изненадващо обяви, че планира втора вълна на поетапно намаление на цените за терминиране на разговори в мобилни и стационарни мрежи на българските телекоми. Това се случва точно месец след спорна публикация в сайта EurActive, според която еврокомисарят по дигиталната политика Нели Крус готви санкции за България във връзка с въпросните тарифи и точно два месеца преди местните и президентски избори в България. Казано по-просто: става дума за таксите на едро, които операторите заплащат помежду си при осъществяване на разговори с мрежа на конкурент. Те би трябвало да намалеят с над 60% само в рамките на година и три месеца. Това неминуемо ще се отрази положително на цените за крайни клиенти и негативно на приходите на телекомуникационните оператори.

Докато гореспоменатата публикацията в EurActiv се оказа силно преувеличена или по-скоро изопачена, предстоящите избори са факт. И в тях поведението на компаниите със значително пазарно въздействие вероятно ще се окаже основна тема за дебат. По същия начин, по който в момента тече трескаво запълване на дупки по приличащите на лунен пейзаж улици, така и държавата вероятно ще обърне внимание на един от най-наболелите проблеми в очите на потребителите - цените за телекомуникационни услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    neznaiko_2011 avatar :-?
    райничка цветкова

    Едва ли ефекта за крайния потребител ще бъде кой знае колко осезаем.Пазарната икономика в БГ е все още в пожелателен смисъл.

  • 2
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    Време беше да се случи! А какво ще направи регулаторът по отношение на надписването на сметки, вкарването на несъществуващи разговори в сметката (особено когато си в роуминг) и тн. и тн....

  • 3
    ceco avatar :-|
    Цецо

    До коментар [#1] от "neznaiko_2011":

    Досега намаленията за терминиране не доведоха до намаляване на цените за потребителите. Така ще е и сега. Защото явно има договорка между 3-те компании. Да ни стрижат успешно. А КЗК се грижи да не бъдат обезпокоявани. Може би ние трябва да се погрижим за КЗК?

  • 4
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    Ах, защо толкова бързо.... Я по-добре от по-догодина... Тогава ще има парламентарни избори и може да се отчете като поредната грижовност за народа....

  • Jordan

    "планира ... " !?
    Тия ако не им каже някой нещо 'отгоре' (Еврокомисията в случая) не си мърдат задниците за нищо друго освен да си вземат тлъстите заплати!

  • viking

    Истината е,че операторите си имат картелно споразумение,КРС си прибират своето и симулират работа! И все пак хората са си виновни,защото всеки ходи с два и три телефона,за да "може СПОКОЙНО да говори с ВСИЧКИ........" , ако хората престанат да "лафят" по мобилния нещата ще се саморегулират. Пазарна конкуренция сред мобилните оператори някой вижда ли?

  • 7
    mishon avatar :-|
    mishon

    Намалението на цените за крайни потребители зависи от корпоративната политика на отделните телекоми, а не от КРС. Тук определено М Тел ще може се прояви като социално отговорна компания и ще свали рязко цената - не само като конкурентно предимство, но и за да отговори на очакванията на клиентите си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK