Дават ли ти, взимай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дават ли ти, взимай

Рекламните клипове на Програмата за развитие на селските райони за хубави, но идват с малко закъснение

Дават ли ти, взимай

Най-много европейски средства за рекламни кампании се наливат в сектора земеделие. Ефективността им обаче е спорна

Силвия Радославова
5200 прочитания

Рекламните клипове на Програмата за развитие на селските райони за хубави, но идват с малко закъснение

© Капитал


Какво става, когато на едно място се съберат актьорите Любо Нейков, Кръстьо Лазфазанов, Руслан Мъйнов и Христо Гърбов? Гарантирано комедийно шоу, биха казали любителите на телевизията. Земеделски рекламен клип, биха допълнили от министерството на земеделието. 

От 1 август такъв се завъртя по 60 регионални телевизионни канала, а през октомври ще дебютира и в национален ефир. Клипът най-общо казва, че Европа дава пари за българското село. Това е послание, закъсняло само с две години. Почти всички заинтересувани да получат тези средства вече знаят, че Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) действа от 2008 г. А за останалите просто не е интересно.

Дори и при нисък интерес към темата обаче подобни клипове ще продължават да се появяват в праймтайма, а логото на Европейския съюз и името на Европейския земеделски фонд ще наднича от рекламните карета на всеки вестник. Европа иска така. И естествено, щом плаща, ще поръчва музиката. Проблемът не е в рекламните кампании, финансирани с европейски средства, в които се наливат немалко пари, а в спорната ефективност на някои от тях. Тя се мери почти на око и се отчита по спазени процедури, а не по съдържателност. Накратко, целта е по-скоро парите да се похарчат, а не да се инвестират с цел бъдещи ползи.

Медийна земеделизация

По правило всички програми, свързани с европейските фондове, имат определени бюджети за популяризация. Програмата за развитие на селските райони не прави изключение от това. Напротив. Заради големия си обхват, огромната си стойност и над 650 хил. потенциални бенефициенти в лицето на земеделските производители тя има сериозен бюджет за т.нар. техническа помощ - 123 млн. евро. В тази графа влизат освен всичко друго и  популяризиране, реклама, консултантски договори и услуги, допълнителни възнаграждения. Договорените средства по тази мярка са едва 27 млн. лв. от началото на нейното прилагане през 2008 г., а изплатените - 13.3 млн. лв. Че парите са доста, е видно с просто око.

Добрата новина е, че 73 млн. евро могат да бъдат прехвърлени в други мерки, но чак през следващия програмен период 2013 - 2017 г. На онези, които не са договорени или усвоени, се гледа като на изгубени. Ето защо усилията на Министерството на земеделието и храните в последните две години са насочени към ударното им разпределение. Това може да е добре, но носи и опасности - зависи от гледната точка. От една страна, чрез раздаването на пари на медии, рекламни и PR агенции властта може да си гарантира комфорт. Колкото повече нараства нейната рекламна мощ, толкова по-силна ще става тази заплаха.

Популяризацията на Програмата за развитие на селските райони освен с реклама е съпътствана и с много допълващи дейности като семинари за журналисти, посещения на различни земеделски обекти и др. Комуникационният план предвижда малко над 36 млн. лв. за период от 6 години до 2014 г. - това е най-големият бюджет сред всички останали програми. От началото на прилагането на мярката за техническа помощ (април 2008 г.) досега са планирани 9.4 млн. лв. за реклама, а изразходваните са близо 3.8 млн. лв., 1.8 млн. лв от тях за популяризиране в пресата по данни на МЗХ. Следващо голямо перо е изработването на рекламни клипове. Колкото и да ви се вижда изненадващо, снимките на Мирослав Найденов със салами, домашни животни и земеделци не са част от тази реклама - европейските правила забраняват политическия маркетинг, защото парите не идват от държавата, а чрез нея. 

Ефективност на теория и практика

Какво става, когато на едно място се съберат актьорите Любо Нейков, Кръстьо Лазфазанов, Руслан Мъйнов и Христо Гърбов? Гарантирано комедийно шоу, биха казали любителите на телевизията. Земеделски рекламен клип, биха допълнили от министерството на земеделието. 

От 1 август такъв се завъртя по 60 регионални телевизионни канала, а през октомври ще дебютира и в национален ефир. Клипът най-общо казва, че Европа дава пари за българското село. Това е послание, закъсняло само с две години. Почти всички заинтересувани да получат тези средства вече знаят, че Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) действа от 2008 г. А за останалите просто не е интересно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    "А подобно отношение към европейските средства става характерна черта на няколко поредни правителства."
    За жалост не само в България, ами в повечето държави-членки на ЕС...

  • 2
    the8 avatar :-(
    The 8

    Първо: не се пише "взИмай", а "взЕмай", не казваме "взИх", а "взЕх" и не ми дрънкайте за дублетни форми ... погубихте го тоя език - всички по екрана тръбят "кОнтрабанда", а не правилното "контрабАнда" (като ударение), "напрЕчна" и "надлЪжна" - вместо правилните "нАпречна" и "нАдлъжна", в прогнозата за времето "гОрнотракийската низина", вместо "горнотракИйската низина" и т.н. бисери!

    Второ: Тези клипове са изключителна подигравка към българското село и авторите им трябва да бъдат линчувани час по скоро!

    Трето (и много показателно): "Таня Христова от кабинета на министъра по еврофондовете коментира, че ПРСР е единствената програма, по която има мерки без никакъв интерес и познание. "Дали се дължи на лошо планиране или комуникация, не мога да кажа" - наистина ли не може да се сети или?! Боже, ела за амбалажа....

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Кампаниите, платени от такива спонсорирани бюджети си личат и от самолет. Преди около 2 години по най-гледаните тв канали, в най-скъпото вечерно време, се въртеше реклама на единственото училище за глухи деца в София. Каква база имало, на кой адрес е, кога записвало, всички родители на такива деца да заповядат, моля, ако случайно не са разбрали...Може да се очаква, че всеки родител на дете с такова увреждане отдавна е обърнал всичко с хастара навън, за да проучи условията за обучение. За капак, алтернатива няма - училището е само едно. Всъщност, после бързо се изясни, че е трябвало да бъдат "усвоени едни пари", а "консултантите" в усвояването са обикаляли по медиите и са агитирали "Бате, я че ти кихнем 3 над масата, ама само ако ми пецкаш обратно 2 под масата. Твърдо 2 от 3 за мен, бате...Ако ми се прайш на майстор, кандидати много...Ние не вземаме нищо, всичко е за нагоре по веригата..."

  • 4
    krokodilka avatar :-|
    Катя

    За реклами дават лесно а за земеделците които се нуждаят от тези пари никак не дават

  • 5
    krlkirilov avatar :-|
    Кирил Кирилов

    До коментар [#4] от "krokodilka":

    Това просто не е вярно, за земеделие се дават много повече пари от необходимото, Над 1,3 млрд. лв. са предвидени за земеделието през 2012 г., от които над 838,1 млн. лв. са европейските средства и малко над 500 млн. лв. от националния бюджет. А земеделците които работят с достатъчно земя и със съвременна техника печелят повече от добре. Десет от най-големите фермери у нас са с чиста печална от 37 млн. лв. през 2010 г.
    http://www.investor.bg/news/article/122581/332.html

    Друг е въпросът, че тези реклами са глупави и абсолютно безполезни, прахосване на пари.

  • 6
    krokodilka avatar :-|
    Катя

    парите стигат до малцина заради голямата бюрокрация затова и има малък процент на усвояване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK