Влез в историята
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Влез в историята

Стартът на предизборната кампания вече е даден. Само с клипове и маркетинг обаче досега никой не е печелил състезанието

Влез в историята

Кампаниите на кандидатите за президент Росен Плевнелиев и Ивайло Калфин все още набират инерция, Меглена Кунева води с няколко обиколки из страната

Велина Господинова, Елена Старидолска
6236 прочитания

Стартът на предизборната кампания вече е даден. Само с клипове и маркетинг обаче досега никой не е печелил състезанието

© Shutterstock


Мононатриевият глутамат е овкусител, често набеждаван, че чрез химията в мозъка създава толкова приятно чувство към храната, че води до пристрастяване. Казват, че дори може да превърне някое заведение в любимо, ако в кухнята му често овкусяват с изкуствената добавка. Легендата звучи като тази за 25-ия "подсъзнателен" кадър в киното на т.нар. скрита реклама.

Рекламисти, специалисти по маректинг и PR сигурно много биха били улеснени, ако имаше такива универсални рецепти за въздействие, но досега поне не са известни. Затова се налага все още да използват по-малко или повече традиционните похвати. Характерно за кампанията за президентския вот наесен, доколкото изобщо я има, е, че е почти невидима извън интернет. За разлика от всички досегашни избори кандидатите, на които социолозите дават най-големи проценти одобрение, търсят комуникация с избирателите предимно през мрежата и почти не използват плакати и билбордове. От щабовете твърдят обаче, че "истинската" визуализация на кампанията предстои.

Фалстарт

Премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов беше първият официално обявил се срещу традиционните похвати в кампанията, и то на кандидата за президент на собствената му партия. "Днес им се карах за клипа. Направих голям скандал в партията", разказа той пред "Нова тв" в деня на номинацията на Росен Плевнелиев и Маргарита Попова за президентските избори. И в типичния си стил отсече, че "повече такива няма да се случват". "Те са толкова естествени, живи и хубави хора, доказани личности, че всякакви такива напудряния, клипове, нали, с агитации, това само може да ги свали, не може да им помогне", коментира Борисов. Според някои медии той дори ги определил като "соц". Клиповете на Плевнелиев и Попова мигновено бяха свалени от интернет и днес почти не могат да се открият в мрежата. Най-общо (и снизходително) те могат да се определят като "класически", а от щаба даже казаха, че не са предизборни клипове, а "просто визитки". Плевнелиев е показан на фона на красиви и типични места за София, говорейки за това за какъв президент той би гласувал и какъв президент ще бъде. Стилът на видеото на Попова е идентичен. Автор и на двете е продуцентът и собственик на Old School Нико Тупарев. "Борисов не свали клиповете случайно. Той усети, че не е хубаво сам човек да се разхожда на фона на празна София", коментира пред bTV политологът Евгений Дайнов, според когото Плевнелиев изглеждал като "притеснен експерт". Според Татяна Буруджиева пък именно неопитността на кандидата като политик му е изиграла лоша шега. "Един действащ политик не би допуснал такова нещо да излезе от щаба му", твърди тя.

Четири дни след официалното представяне на кандидатите на ГЕРБ в партията нямаха отговор на въпроса как смятат да проведат кампанията. Може би затруднението им дойде и заради това, че управляващите изчакаха максимално, преди да номинират Плевнелиев за президент, което принуди щаба да работи почти на сляпо. Единствената инициатива, която тръгна, но без особен успех в месеците на изчакване, беше т.нар. социална мрежа "Аз съм ЗА", замислена като място за обратна връзка с избирателите от страната. Не съвсем подходящ се оказа и общият слоган на кампанията - "Градим България", който веднага във форумите в интернет беше преправен на "Грабим България", с което даже Сергей Станишев се опита да оригиналничи. 

Да събереш несъбираемото

В същото време в БСП, които преди месец и половина издигнаха Ивайло Калфин след дълго обсъждане в партията, все още не са създали стройна организация на кампанията му. В щаба на партията не са разглеждали нито послание, нито варианти на клипове. Имат много идеи, но никаква концепция. "Позитано" 20 покани преди около месец няколко рекламни и PR компании, които да представят визии за лого и слоган. По неофициална информация са се отзовали около пет, но работата на нито една засега не е одобрена. "Най-харесвани са нещата на човек, вътрешен за партията", казаха от БСП, но без да споменават имена. В ръководството дори се върти идеята, ако Калфин изобщо има клип, да бъде сниман от симпатизанти. "Имаме си партийна камера и аудио-визуален отдел, можем да се справим сами", казаха от "Позитано" 20, които през 2009 г. заложиха на скъпоплатени чужди специалисти по политически PR, свързвани с партньорката на лидера Сергей Станишев Моника Йосифова.

В партията имат проблем как хем да избягат от партийните рамки, хем да мобилизират максимално твърдото ядро. Специалистите в БСП търсят начин да ограничат използването на червения цвят в плакатите и логото на кампанията на кандидат-президента, защото не е член на БСП. Най-много одобрения сред тесен кръг специалисти в централата е събрал знак в цветовете на националния флаг под формата на сфера на червен фон. В заданието към агенциите социалистите описват точно този проблем на Калфин - не само че не е член на БСП, но е напуснал партията в труден за нея момент през 1997 г. след срива от управлението на Жан Виденов и целта е да мобилизира максимално червения електорат. В същото време образът му не трябва да се преекспонира като теснопартиен, а по възможност да се харесва на по-широк кръг избиратели. Първоначално агитацията за Калфин беше единствено във фейсбук, но на "Позитано" 20 решиха, че социалната мрежа може да е само канал, но не и стабилна платформа, и от няколко дни кандидатът има отделен сайт. В него има кратко видео към зрителите и читателите, в което той се обръща към тях на "ти" - нещо не съвсем широко разпространено у нас. В същото време в youtube и във фейсбук "симпатизантите" му пускат десетки клипчета, имитация на домашно видео от срещите му по места. Калфин обикаля много интензивно страната - бра тютюн с жени в Рибново, стана член-кооператор в Търговище, вари ракия в Сребърна например. Като цяло кампанията на БСП ще е предимно във виртуалното пространство, тъй като в партията разчитат на изследване, според което голяма част от аудиторията на медиите предпочита интернет, а за традиционния електорат ще се правят срещи на живо.

Акцентът не е в София, а в провинцията. Сайтът му беше представен в Плевен, а официалната кампания най-вероятно ще тръгне от Пловдив. Младежкото обединение от своя страна също обмисля да се включи активно в кампанията. За него остава използването на един похват, научен от семинарите в Австрия и Швеция - "червено канапе". На оживено място в града или селото се слага едно червено диванче, на което кандидатът чака хората, за да си поговорят за каквото искат. Младежите твърдят, че досегашния им опит с този метод е много успешен. Възможно е да продължат слогана "Предай звезда нататък" от традиционния събор на Бузлуджа в началото на август, когато запалиха червената звена на мемориалния комплекс, като го модифицират в "Стотици млади звезди". Идеята е успели младежи по места "да преливат авторитет на Ивайло Калфин и обратно". Сред другите обсъждани послания са "Ти имаш право", "Ти можеш", "Важни са хората, важна е България" и др. Социалистите смятат, че похватите на специалистите по търговска реклама са приложими и за политическата, докато в щаба на ГЕРБ, преди гафа с "визитките" твърдяха обратното.

Безпартиен политик

"Ще приложим досегашния ни опит в рекламата, целта не е да се правят политически клипове", коментира пред "Капитал" Йордан Жечев, творчески директор на рекламната агенция DDB, която работи за кандидатпрезидентската двойка Меглена Кунева - Любомир Христов. Двамата се явяват като независими, издигнати от инициативен комитет, и носят етикета на "гражданска номинация". Микробусът, с който обикаля из страната, е брандиран с "Гражданският кандидат за президент Меглена Кунева".

"Целта е да стисне два милиона ръце", казва Борислав Цеков, политически мениджър на кампанията й, която е най-добре организираната и най-отдавна започналата в сравнение с тези на останалите претенденти. Щабът например е разделен на две - на стратегически и организационен комитет. В първото звено се уточняват посланията и платформата, а второто има грижата за срещите й. Основното послание е "Меглена Кунева - гласът на хората". От месеци Кунева и Христов обикалят страната, а с всяко от посещенията им в т.нар. първа вълна за набиране на средства се правят и по няколко клипа. Вече са пуснати шест. "Решихме, че те ще имат по-широк поглед, а и не искахме да ангажираме някоя от агенциите, които досега са правили кампании, за да избегнем ситуацията на единия компютър да правят наш клип, а на другия - на нашите опоненти", каза Цеков.

"Клиповете не са политически в класическия смисъл, а разказват истории, които са се случили и които могат да се случат", обясни Жечев. Нито един от тях няма да е официален клип в кампанията, това са "онлайн филмчета, в които Кунева е встрани от микрофона" и които показват, че тя може да слуша и да вижда от какво имат нужда хората. "Посланието през онлайн комуникацията е много по-силно, защото хората, които харесат нещо, започват сами да го препредават", обясни Йордан Жечев. Според него традиционните похвати невинаги работят -  "когато показваш възрастен мъж във видеото, не означава, че говориш на възрастните хора, или пък, ако снимаш смеещ се човек, не значи непременно, че е смешно", но в същото време за него "хората са уморени от политически послания". Затова и билбордове няма да се наемат. Освен страница във фейсбук бившият еврокомисар използва youtube, където се пускат клипове от срещите й из страната, както и u-streem.com, където провежда видеочатове с избиратели.

Интересно е, че в повечето от клипчетата кандидат-президентът не е показан в анфас и близък план, лицето й винаги остава полускрито. На преден план са житейските истории на жена, собственик на шивашки цех в Хасковско например, или пък директор на цех за алуминий. В щаба на БСП пък им прави впечатление, че снимката на Кунева върху брошурите за набиране на средства не е от най-красивите й, което според тях е умишлено, за да я доближава повече до обикновените хора. Цеков очертава образа на Меглена Кунева така: "Спокойна сила, човек, който търси пряк диалог с гражданските организации, зачита партиите и се вписва добре в балансиращата функция на президентската институция. Носи промяната и е консенсусна."

Кампанията й ще разчита освен на централния инициативен комитет и на комитети по места, в които общо участват около 800 души, но и на едно интересно, макар и инкогнито присъствие - на бившия посланик на САЩ у нас Джеймс Пардю, който през месец май например е бил за седмица в страната и дал съвети на щаба й.

Какъвто и похват да изберат в партийните централи и инициативни комитети, за да наложат най-успешно кандидатите, за които работят, поне от 2009 г. насам е ясно, че не най-скъпото е най-ефективно. Тогава един клип, записан от полупрофесионалисти и разпространен през skype, в който лидерът на ДПС Ахмед Доган обясняваше пред избирателите в Кочан как разпределя "порциите на финансирането в държавата", въздейства много по-силно върху резултатите от вота, отколкото скъпоплатените чуждестранни PR специалисти на управляващата БСП. Досега в най-новата българска история няма случай на политическа кампания, която да е спечелила предимно заради маркетинговата си част. Вероятно това е причината повечето кандидати да не са особено старателни в рекламирането си. И това ще продължи, докато някой не направи толкова силна кампания, че да покаже какъв е смисълът от добре фокусираните и умно изработени кампании. Докато някой не влезе в историята.

Мононатриевият глутамат е овкусител, често набеждаван, че чрез химията в мозъка създава толкова приятно чувство към храната, че води до пристрастяване. Казват, че дори може да превърне някое заведение в любимо, ако в кухнята му често овкусяват с изкуствената добавка. Легендата звучи като тази за 25-ия "подсъзнателен" кадър в киното на т.нар. скрита реклама.

Рекламисти, специалисти по маректинг и PR сигурно много биха били улеснени, ако имаше такива универсални рецепти за въздействие, но досега поне не са известни. Затова се налага все още да използват по-малко или повече традиционните похвати. Характерно за кампанията за президентския вот наесен, доколкото изобщо я има, е, че е почти невидима извън интернет. За разлика от всички досегашни избори кандидатите, на които социолозите дават най-големи проценти одобрение, търсят комуникация с избирателите предимно през мрежата и почти не използват плакати и билбордове. От щабовете твърдят обаче, че "истинската" визуализация на кампанията предстои.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    npaine avatar :-P
    NPaine

    Интересна кампания се очертава, и тримата кандидати са поне според мен с класи над участващите в предните или по предните избори

    (говоря за комплексния им образ;Н.Беронов примерно може да е бил най-безпристрастния и честен съдия, но като фигура си оставаше неразпознаваем от всеки под 45 г; Б.Бонев примерно може да е бил страхотен милиционер, но нали все пак си е бил милиционер)

    И тримата кандидати имат какво да предложат като опит и умения (макар и да имам известен скептицизъм към Калфин като му гледам СВто), и тримата имат с какво да заинтригуват избирателите.

    Най-интересното е че и тримата са малко или много безпартийни, което поставя чисто партииният вот на малко по различна плоскост, в която освен партийната принадлежност може би ще имат значение и личната харизма и умения.

    Друго интересно явление е че двете обявени вицета са изключителни професионалисти и експерти, за разлика от минали избори когато някои кандидатури будеха усмивки (червения соц-динозавър Марин примерно), а други биваха забравени на денят след изборите (честно не мога да се сетя за вицето на Беронов).

  • 2
    mto avatar :-P
    mto

    "Безпартиен политик" = "кръгъл квадрат"!

  • 3
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Всъщност ако на евроизборите Кунева не беше излъгала така долно, може би сега щеше да стане президент... В случая най-балансираната кандидатура и до голяма степен наистина е независима (НДСВ съществува само формално). Също така предполагам, че тя би била партньор с ГЕРБ да голяма степен както би изпълнявала реално най-добре президентските си функции поради изградените вече връзки. За жалост кариеризмът, който граничи с патология и изигра лоша шега!
    Ако недай си боже се наложи да се избира между нея и Калфин обаче, със сигурност това ще е вот, който няма да пропусна! След последните парламентарни избори президенството приюти огромна част от отпадналите чугуни и няма причина да не мисля, че и след тези няма да си остане така!
    Както казва един съфорумец - направи едно добро, скрий личната карта на баба си преди изборите!

  • 4
    krlkirilov avatar :-|
    Кирил Кирилов

    Ставаме свидетели на много интересна ситуация в която ГЕРБ издигна кандидат за президент който не иска да става президент но му е оказано натиск за да приеме тази роля а в същото време шефа на предизборният му щаб прави всичко възможно за да го забърка в скандали и така да съботира кандидатурата му.
    http://krlkirilov.blogspot.com/2011/09/blog-post.html

  • 5
    the_shadow avatar :-P
    The Shadow

    Калфин е тръгнал да печели твърдия електорат червени бабички чрез онлайн кампании. Молодец! Утре ще питам някоя соц-баба дали е лайкнала фейсбук профайла му и ще гледам цирк...

  • 6
    praseto avatar :-|
    Свинчуга

    Мисля да пратя един мейл на бсп.бг че са пропуснали тази новина. Трябва да се оспами.

  • 7
    rumyana avatar :-|
    Rumyana

    Много ви моля не пишете "в анфас" - изберете си или "анфас" или не много благозвучното за мен "във фас". Все пак искам Капитал да остане любимият ми вестник.

  • 8
    az_sum avatar :-|
    Борис Луканов

    Хехехе "Спокойната сила", Боби Цеков е попрочел нещо от Сегела...ама да екстраполира тази концепция върху визията на Кунева...малко смешно ми се вижда:-)))

  • 9
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    До коментар [#1] от "NPaine":

    Вероятно Неделчо Беронов беше уникален шанс за българите да си изберат прекрасен президент - инстуция, която освен да налага вето и да раздава медали, май нищо свестно не върши. Не мога да приема, че видиш ли не бил разпознаваем, за туй не го избрали. Хората предпочетоха Го-тце и Бо-лен, архизлодеи от световна класа, което говори много ясно за какво ставаме българите - за чеп за зеле и туйто. А кармата си върши работата и ето докъде я докарахме.

  • 10
    onufrij avatar :-|
    onufrij

    Най-свестният човек, за когото някога съм гласувал, беше Неделчо Беронов. Е, такива у нас не виреят.

    Сега ми напълно безразличен избора между тия сиамски близнаци Плевнята-Куневица-събутия по чорапи в Шереметиево комунист-болния-Христов.
    Или няма да гласувам, или за Крайчовски-Гълов от бирената партия, фракция облак.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK