Държавата - посредник в спора между "България ер" и "Алма Тур"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата - посредник в спора между "България ер" и "Алма Тур"

Срещата при министъра на икономиката Трайчо Трайков завърши без ясен план за излизане от кризата с блокираните туристи по българското Черноморие

Държавата - посредник в спора между "България ер" и "Алма Тур"

Големият губещ от конфликта между двете компании е имиджът на страната като туристическа дестинация

Калина Горанова
7915 прочитания

Срещата при министъра на икономиката Трайчо Трайков завърши без ясен план за излизане от кризата с блокираните туристи по българското Черноморие

© Красимир Юскеселиев


"Поведението на "България ер" и "Алма тур" е безотговорно на фона на това, което се прави за развиването на българския туризъм". Това заяви Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма след тричасова среща в министерството между двете компании и представители на отделните отговорни ведомства.

Предвид това, че са лидери на съответните пазари, трябва да предоставят услуги и също така разчитат на туризма, поведението им беше окачествено и като нерационално. Двете компании все още не са постигнали споразумение как да решат проблема с извозването на пътниците на "Алма тур". Той възникна в петък, когато авиопревозвачът "България ер" спря да извършва чартърните си полети, резервирани от туроператора, заради задължения от около 7 млн. лв. Компанията има сериозни финансови проблеми. Така няколко стотин чуждестранни туристи се оказаха блокирани на летището в Бургас. От началото на лятото общият брой на полетите, резервирани от "Алма Тур", е 600. Към момента 500 са изпълнени и остават още 100. Трайков заяви, че от авиокомпанията "България ер" не са успели да обяснят защо точно сега спират полетите. Двете компании ще понесат санкции при всички положения, като размерът им зависи от действията, които ще предприемат за решаване на ситуацията, добавиха от министерството.

От кризата с пътниците на летището в Бургас изникна въпросът и дали застрахователните механизми в сферата на туризма работят на практика. В световен мащаб има три основни механизма – застраховка професионална отговорност, гаранционен фонд или банкова гаранция. В България действа първият вариант, като туроператорите са задължени да подновяват застраховките си веднъж годишно. Представители на туристическия бранш обаче коментираха, че няма достатъчно добри механизми за контрол.Съществува и втора възможност за застраховка, която е доброволна и се сключва от клиента.

Когато даден пътник е в чужбина и възникне непредвидена ситуация, се задейства застраховката на туроператора в собствената му държава. Реално руските туроператори не са успели да задействат застраховките си, тъй като застрахователите им нямат партньори в България. Този проблем в момента се обсъжда от руската агенция по туризъм, обясни Трайков. Така на практика руските туристи, които имат налични пари в себе си, могат да си закупят билет и да си получат парите обратно, когато се приберат в Русия. Проблем възниква за онези, които не разполагат със средства.

Пропуските в застраховането обаче нямаше да излязат наяве, ако търговският спор между дългогодишните партньори, не беше придобил подобна публичност. От ситуацията реално няма нито един печеливш.

Изпълнителният директор на "България ер" Янко Георгиев
Фотограф: Георги Кожухаров

"Поведението на "България ер" и "Алма тур" е безотговорно на фона на това, което се прави за развиването на българския туризъм". Това заяви Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма след тричасова среща в министерството между двете компании и представители на отделните отговорни ведомства.

Предвид това, че са лидери на съответните пазари, трябва да предоставят услуги и също така разчитат на туризма, поведението им беше окачествено и като нерационално. Двете компании все още не са постигнали споразумение как да решат проблема с извозването на пътниците на "Алма тур". Той възникна в петък, когато авиопревозвачът "България ер" спря да извършва чартърните си полети, резервирани от туроператора, заради задължения от около 7 млн. лв. Компанията има сериозни финансови проблеми. Така няколко стотин чуждестранни туристи се оказаха блокирани на летището в Бургас. От началото на лятото общият брой на полетите, резервирани от "Алма Тур", е 600. Към момента 500 са изпълнени и остават още 100. Трайков заяви, че от авиокомпанията "България ер" не са успели да обяснят защо точно сега спират полетите. Двете компании ще понесат санкции при всички положения, като размерът им зависи от действията, които ще предприемат за решаване на ситуацията, добавиха от министерството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    zaniza avatar :-?
    ЗаНиЗа

    "...безотговорно на фона на това, което се прави за развиването на българския туризъм" - това е констатация, но от петък реакцията е никаква! Трайчо да ВИДИ какво направи Финландия...

  • 2
    player_m avatar :-|
    player_m

    Говорят си доста интересни неща за случващото се. Счита се, че това е ответна реакция на ТИМ(собственици на България Еър) срещу руските кръгове, седящи зад взимането на Булгартабак и собственици на Алматур. Това е и заката на ТИМ срещу правителството, че ако не получат летище София ще има ответни мерки.

  • 3
    birdman avatar :-|
    birdman

    Странно е АлмаТур толкоз голяма туристическа фирма , от как е започнал скандала няма и дума от техен служител !Тоя скандал ми мирише на гнило , как ще оставиш един твой контрагент да ти натрупа 7млн.лв. задължения и чааак накрая на сезона им спре полетите ? Какво ще се надяваш ,че като има няколкостотин чужденци на летището те ще се стреснат и платят задълженията ? Да беее те ако са нямали пари да ти се разплатят по-рано , няма да имат и сега , все пак финансовите затруднения не се решават с едно щракване на пръста или с 100 руснака !

  • 4
    joro711 avatar :-|
    joro711

    Блокирането на руските и финландски туристи - достойно за заглавие на глава от книгата "Туризмът на Бай Ганьо"

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Заключенията на господина министъра са много точни, сега очакваме давидим управленски действия, Правителството като гарант за ред в бизнеса встраната, като цяло и за развитието на туризъма в частност , нали и това им е част от правата и задълженията (чрезмного бройните агенции и контролниоргани)

  • 6
    vperfanov avatar :-?
    далекоглед

    "Совите не са това, което са " би коменирал Д.Линч, наблюдавайки сюреалистичната ситуация на морските ни летища. Каквото и да стои зад повърхността на този конфликт, явно не е в състояние да притесни собственици и управители на засегнатите фирми. Което значи, че или имат лобита там където е нужно или това не им е единствения бизнес. Типично българско изпълнение. Няма защо да се чудят от туристическия ни бранш, къде са отишли традиционните им клиенти следващата година.

  • 7
    hadjov avatar :-?
    дон Клеменца

    Моля, отговорете ми на следните въпроси:
    1. БГ-еър не знаеха ли, че Алма тур е неплатежоспособна?
    2. Защо чак сега (преди изборите) им се опънаха?
    3. На коя партия са били (или са) членове собствениците на тези две фирми?

  • 8
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    За мен в спора има поне 2 аспекта. Единият е за междуфирмени отношения. Там нещата са ясни - сключен е договор, който се изпълнява до един момент, когато е преценено, че неизвършените плащания са прекалено големи. Кога ще спрат полетите е проблем на ТИМ Еър, можеше изобщо да не спират, можеше и да стане още в началото на сезона. Да не би някой да си мисли, че държавата има право да нареди на някого да трупа загуби заради единия "добър имидж"? Защо Алма Тур не плащат и на кого още не са платили, е проблем на кредиторите им. Щом има насрещна страна, която е готова да търпи щети, кое му е лошото? Сега какво - държавата ли да плаща за полетите, че да не се разбягат туристите за догодина? И защо се търпи фирмата да продава туристически пакети под себестойност, което очевидно я вкарва в загуби (пример за нелояялна конкуренция), също е любопитен щрих в "картинката". Както се казва - има механизми за решаване на такива казуси, държавата няма място като арбитър.
    Притеснява ме ентусиазма на Трайчо Трайков да се меси в частно-правни отношения, когато му е съвсем ясно, че няма ресурса да реши проблема. Явно е прехванал от пожарникарския манталитет и популизма на шефа си - Бат' Бам-Бам, което е лош знак за него. От държавата се очакват прецизни регулаторни механизми - там е мястото, където МИЕТ да се концентрира и да предложи мерки. Очевидно нещата няма да се върнат назад, поне да не се оставят възможности за подобни неприятни бъдещи изненади. Сега е предвидена професионална застраховка на туроператорите, която не обхваща случаи като конкретния на туроператори, регистрирани извън ЕС. Тогава трябва спешно да се регламентира въвеждането на банковата гаранция при контрактуването с такива туроператори, за да може външният туроператор да си прибере хората обратно в такива случаи, а после да си възстанови разходите.

  • 9
    boby1945 avatar :-|
    boby1945

    До коментар [#8] от "тимирут": ще ме извиняваш, този "чист" капитализъм, за който разправяш, от типа битият бит.... има място и важи при продажба на кебабчета или оказване на таксиджийски услуги, например...
    Има отрасли обаче, като енергетика, водоснабдяването, а и туризъма когато говорим за България, в който капиталистА е длъжен да осигури за своя сметка обществената услуга с която се е наел с мерак за печалба, в случая това е да превози хиляди туристи от които зависи бизнеса на десетки хиляди българи и 17% от БВП, доколкото знам ...
    Ако си имат хър мър с този и онзи да се оправят настрана, сумисти, съдилища, гаранции... колкото искаш...
    Затова Правителството си е в правото да дръпне яко ушите и на двете фирми, но особено на България айр.....
    И е крайно време да го направи, не само да говори, щото догодина "потока" туристи от Русия, Финландия и Литва ще е определено по рехав, а те пият и плащат добре....

  • 10
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#9] от "boby1945":

    Започвам да се изнервям от празнословието ти.
    Да обясня на теб и подобните ти "мислители-критикари". Капитализмът винаги е "чист" - стопанската дейност се извършва за да се формират печалби. Държавата създава регламентите и следи за ненарушаването им, като не допуска нелоялна конкуренция, примерно. Другото е Китайски индустриален комунизъм, при който правото да работиш ти се "дарява" от държавата. Или пост-съветски соц-комунизъм, където олигархията заграбва ресурси и търговски права по указание на Кремъл...
    Тук се случва по малко и от двете, но все пак има и нещо, приличащо на либерален капитализъм. Което е добре. В самия ЕС няма единна форма на извършване на стопанската дейност, а само една обща рамка.
    Въпросните регулации за енергетиката и ВиК-услугите са на съвсем различен принцип. Същото се отнася и за водния, въздушния и жп-транспорта. Но няма нищо общо и приложимо в туризма. Ако имаше поне грам понятие от макро-икономика щеше да го знаеш.
    Туризмът е вид услуга, но няма нищо общо с обществения сектор и затова държавата да си наляга парцалите. Неведнъж досега намесата на някой държавен чиновник е нанасяла по-тежки вреди, от щетите, които е трябвало да предотврати или компенсира. С други думи - ушите да си стоят недръпнати, ще е по-малък проблем. Тези, да приемем че са 17 % от БВП, се създават въпреки държавата и с усилията на предприемачите, затова ако "Алма" фалира веднага другите ще заемат нишата. И пак ще има кой да организира и осигури туристи за следващите сезони. Безспорно, на сегашните жертви ще им остане един кисел вкус устата, след подобна почивка. И също толкова е сигурно, че пак ще дойдат заради ниските цени и приличното обслужване, но след 2-3 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK