Публично и частно

.. или как правителството с нов закон се опитва да поправи стар

"Тракия" вече трябваше да е готова, ако се беше осъществил проектът за публично-частно партньорство от 2004 г.
"Тракия" вече трябваше да е готова, ако се беше осъществил проектът за публично-частно партньорство от 2004 г.
"Тракия" вече трябваше да е готова, ако се беше осъществил проектът за публично-частно партньорство от 2004 г.    ©  Капитал
"Тракия" вече трябваше да е готова, ако се беше осъществил проектът за публично-частно партньорство от 2004 г.    ©  Капитал

Законът за публично-частните партньорства е един от най-дълго протаканите законодателни актове в България. От една страна, от него няма крещяща нужда, тъй като повечето дейности, предвидени в обхвата му, са уредени в други закони - за концесиите и за обществените поръчки. От друга, публично-частното партньорство (ПЧП) в България винаги е предизвиквало съмнения за корупция и дори самото обсъждане на подобен закон създава негативни емоции.

Сега проектозаконът е вече в парламента. Публично-частното партньорство има потенциал да се намеси както в сериозни инфраструктурни проекти като магистрали или летища, така и при услуги като образование и здравеопазване. Спецификата при него е, че често държавата или общините ще доплащат на частни дружества за предоставяне на услуги по подобие на частните автобусни линии в градовете. С тази разлика, че това ще става за период от няколко десетилетия. Най-известният провален опит за такова партньорство стана неуспешното концесиониране на магистрала "Тракия" от българско-португалски консорциум през 2004 г. Така че ясното определяне на тази форма на сътрудничество би трябвало да гарантира липсата на бъдещи скандали.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове