Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Скандално синьо

Няколко хиляди листовки и два сайта "осветиха" старателно подготвяна схема за скрита приватизация на синята зона във Варна

В първият работен ден на октомври Варна осъмна с виртуална синя зона. На кръстовищата в града усмихнати момичета раздадоха няколко хиляди сини листовки, а в интернет бяха открити два сайта с подробна информация за новата организация на паркиране. Според текста на листовките синята зона във Варна трябваше да бъде въведена само ден след изборите – още на 24 октомври, като "част от проекта на общината за модернизация на транспортната й схема". Общинската администрация в града обаче заяви, че няма нищо общо с листовките, че това е "провокация", а сайтовете бяха спрени. Така само за ден синята зона на Варна се превърна в един от най-добре организираните и ефектни предизборни скандали.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 48

    Тоест, повтаря се така наречената "софийска общинска схема".
    Точка 1. Малкото обществени паркинги попадат в частни ръце
    Точка 2. Започва яростно затлачване на улиците:
    - с бракувани трошки и трошки-складове, които общината умишлено не извозва десетилетия наред
    - толериране на 2, 3, 5 и повече коли в домакинство
    - пълен гратис за общинския данък МПС (400 хиляди бройки разлика между софийските номера в КАТ и декларираните в районните кметства коли)
    - извращения от типа фирми-дистрибутори, кабеларки, строители и пр. да си устройват безнаказано фирмени паркинги за десетки и стотици коли, бетоновози, багери, ремакрета, фургони и пр. по тесните улици и между блоковете
    И така за един нормален еснаф от средната класа като мен, на когото му е противно да паркира в калта, да затапва други коли, да му режат гумите защото това била чужда територия кал, да паркира по тротоарите и катерушките, да се кара с комшиите и т.н. не остава нищо друго, освен да се бръкне в джоба за платен паркинг. Аз поне ползвам този на държавно ведомство, за да не пълня гушата на общинските съветници (чрез поставените им лица)

    Нередност?
  • 2
    mgmst avatar :-|
    mgmst
    • + 22

    Милите варненци :-). Този батак никак не е от вчера.

    Нередност?
  • 3
    manolovak avatar :-|
    Кръстина Манолова
    • - 2
    • + 22

    Браво на Спас Спасов! Мрежите на хитрушковците трябва да са ежедневно под прожекторите, а тъпанът да се бие през ден.

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 34
    • + 1

    Да ви имам проблемите във Варна!!!

    Нередност?
  • 5
    nogica avatar :-|
    nogica
    • + 38

    пак някаква схема на ТИМ за събиране на парички,за съжаление познавам всички имена от статията и още няколко.Въобще не е нужно да има частно публично източване(партньорство).Тоа е държавен бизнес в цял свят.Който иска частен паркинг купува си земята и си го прави.Стига с тези заменки и източванки.......

    Нередност?
  • 6
    feniks78 avatar :-P
    feniks78
    • + 32

    Тия ТИМ ако я закъсат още малко,може да ни накарат да плащаме такса че ползваме улиците в "нашият град"!

    Нередност?
  • 7
    agaidov avatar :-|
    arko
    • + 4

    Уважаеми господа журналисти,

    Надяваме се, че дойде времето, когато журналистите трябва да извадят старите си бележници със записки, а политиците вкл. кметове и общински съветници за да си припомнят, какво публично са обещавали (говорили) преди години по време на избори.
    Всъщност въпросите са същите, но се надяваме при настъпилите събития относно поетите ангажименти на Р. Б-я като член на Европа още повече, че обществото ни вече стана свидел на грозни публични скандали от депутати и общински съветници относно паркирането при проблемите с управлението на тази публична комунална дейност.
    Ние не един два-пъти сме свидетели, когато в предизборните им “реформаторски” обещания давани от кандидат-кметове, се поставяха въпроси относно тежките проблеми в транспорта от хаоса с паркирането в централнатаa градска част на градове като София, Пловдив, Варна и т.н. На последвалите ги по този проблем пресконференции на които се коментираха тези теми транспорт/комуникации и последвалите ги мързеливи публични дискусии в някои вестници се подхвърлиха тезите:
    • “Да има проблем”
    • “Да ние мислим да го решим, чрез някакви вълшебни идеи за надземни или подземни паркинги.”
    • “Да обаче решението не можело да се изпълни бързо, било скъпо и нямало пари”
    • И накрая бодрото “Добре, гласувайте за нас пък ще видим да направим нещо”.
    Горе долу така звучаха думите на кметове и общински съветници /а някои от тях с желание за нов мандат/ с управленски умения от старата социкономическа школа.
    Интелигентните решения, особено в условията на пазарна икономика и липсата на свободен финансов ресурс изискват повече воля, добра организация и проактивност отколкото познатото “няма пари” и “българина е лош и краде”.
    Все пак България е в регион където комуникациите имат особено значение.
    Специално в областта на платеното публично кратковременно паркиране в големите градове на Р. Б-я общинските администратори ходят по пари и няма кой да ги накара да се организират за да се развие този високо-приходна общинска административна услуга освен полулегалното таксуване в “Синя зона” и рекета от т.нар. “Паяци”. Вече станахме свидетели на грозните скандали на един депутат и побоя на двама общински съветници. И което е най-лошото, че то се мултиплицира и в другите градове на Р. Б-я.
    А че има много пари се вижда от това каква печалба носи едно паркинг-место за една година при неговата експлоатация и каква е еднократната инвестиция при прилагането на общоприетите правила в даденият пример:
    Стойността за технологичното оборудване /вкл. проектиране, инженеринг, обучението на персонала, ФРЗ и т.н./ за обслужване на 1 бр. паркинг-место е 3100 лв.+/-10%, а приходите от 1 бр. паркинг-место при цена 1,50 лв., за 1 час престой при експлоатационни 264 оперативни дни на година са мин. 5500 лв., при 70% заетост. От /2/втората година нататък единствените разходи са ФРЗ и поддръжка на технологичното оборудване. Представете си само какви приходи биха постъпили за /1/една година в бюджета на община София при възможността да се контролират над 15 000 публични паркинг-места.
    Нека споменем какви са съпътстващите ползи:
    • Екологически - намаляване на хаотичното обикаляне на МПС-ва в търсене на свободно паркинг-място
    • сигурността на гражданите при проходимостта им по тротоарите
    • осигурен контрол на частните и служебните входно-изходни дворни места за паркиране
    • висока сигурност от кражби на МПС-ва, поради интензивното присъствие на офицери по контрола и комуникацията им с МВР, НСБОП и т.н.
    • увеличен бизнес за банките, офис-кантори, магазините, ресторантите и т.н., поради увеличения оборот на клиенти
    • увеличение посещението в Р. Б-я на чуждестранните туристи ползващи собствените си МПС
    • увеличен оборот на градския транспорт
    • създаване на нови работни места
    • и не на последно място, високите приходи в общинският бюджет събрани от паркинг-операциите, ще се насочват към поддържането на градската инфра-структура.
    • Водачите на МПС-ва получават подредени и добре маркирани улици, с висока средна скорост на движение/проходимост/ от, за и през централната градска част
    Лансирането на идеята от някои кметове за строителство на подземни и надземни гаражи е една много скъпа и трудно възвръщаема инвестиция, която може да си позволят само някои банки, богати компании и т.н. Общините в градовете на ЕС не се занимават с подобно строителство, то просто не е изгодно за тях.
    Сегашните, а както се очертават и бъдещите общински администратори не желаят да развият подобен общински бизнес поради взаимно-свързани интереси, не желаят да вземат т. нар. /управленческо решение/ за привличане на инвестиционен ресурс. Изгодата е очевидна, единствено за тези които сега по някаква собствена методика управляват този ресор, а печалбата отива не там където и е мястото, тоест общинският бюджет.
    В момента обаче общинските кметове и чиновници са заети да се борят за своят следващ мандат с апаратни средства и са във взаимно-свързани групово-партийни интереси с близки до тях хора имащи отношение към обслужването на автомобилния трафик поради 100%-то състояние на контрола върху паркирането намиращ се в общинската сива икономика.
    В София след предложеният за гласуване от г-н Софиянски меморандум за концесиониране на представената от “кмета” на полу-легална компания претендираща, че може да организира и оптимизира контрола върху публичното кратковременно паркирането и същевременно нямаща нищо общо с традиционния публичен общински паркинг-контрол. След отказа на общинския съвет, се започна формално процедура за отдаването на тази дейност на концесия, което е абсолютно неадекватно имайки предвид, че в световната практика никъде, никоя община не е отдавала на концесия градската безопасност и сигурност на гражданите под контрола на едно или повече частни лица.
    Като пример нека си припомним какви са ползите от отдаването на концесия на ВиК София и чистотата на града ??
    Трябва да се знае, че решение има и то е цивилизовано и честно към всички граждани, пешеходците и водачите на МПС. Но за да се пробие в съзнанието (или в нежеланието) към управляващите местните администрации на властта претендиращи да управляват като европейци то би трябвало да се проявява нетърпимост. Ние вярваме, че това може да се стане единствено от пишещите коректно по този проблем в медийното пространство журналисти.
    Ако Вие желаете да бъде дискутиран този комунален проблем в публичното пространство, аз като инициатор и вносител в Министерски съвет и общини С-я и П-в на “Идеен-Проект” разполагам с кореспонденция от становища между мен и Министерски съвет на Р. Б-я, както от бившата така и от сегашната изпълнителна власт, включително и от общините на С-я и П-в мога ви помогна да се ориентирате в проблема и същевременно ще се информират гражданите защо всичко това продължава?

    С уважение,
    / А. Гайдов /
    Технолог по прилагането на системи за организация и контрол на паркирането.

    Прилагам мои публикации по проблема.
    В-к Капитал 2002 г. http://www.capital.bg/show.php?storyid=214613 В-к Дневник статия-анализи от 17.05.2004 г. http://www.dnevnik.bg/analizi/2004/05/16/157868_paeshki_resheniia_ili_raboteshta_strategiia/

    Нередност?
  • 8
    rip_russia avatar :-|

    Да направиш държавния монопол частен е престъпно. Общинската собственост е обществена собственост. Престъпно е предоставянето на монополно положение на частни фирми. Частната фирма се интересува само от личния си интерес-печалбата. За мен общинарите са престъпници. Постоянно мислят каква далавера да направят. Заменки, концесии,...И ще продължават да мислят върху нови начини за крадене на обществото.

    Нередност?
  • 9
    varnenec avatar :-|
    Варненец
    • - 7
    • + 5
  • 10
    aceton avatar :-?
    асен георгиев
    • + 8

    А престъпниците от герб ще подкрепят кирил йорданов и тимаджиите под нежната усмивка на ЕНП и легитимиралите ги за "десни" костов и мартинчо. прелест!

    Нередност?
Нов коментар