Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 28 окт 2011, 16:16, 6567 прочитания

Няма да налагаме национален роуминг, за да стимулираме нов мобилен оператор

Председателят на КРС Веселин Божков пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Профил

Веселин Божков е председател на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) от 29 ноември 2007 г. Учил е в Киевския държавен университет, а след това завършва Московския държавен университет "М. Ломоносов", специалности "Политикономия" и "Международни икономически отношения". Преди да оглави КРС, е бил зам.председател на Комисията за защита на конкуренцията. Освен това е бил и главен одитор в отделение "Евроинтеграция и средства от ЕС" на Сметната палата, изпълнителен директор на "Фортуна" ООД и др.
Защо според вас има засилен интерес към отпускането на нови честоти за безжични услуги през последните месеци?

Тенденция в Европа е търсене на нови възможности за развитие на мрежи с оглед предоставяне на мобилни широколентови услуги. Тази тенденция се наблюдава и в България.


По отношение на обявения търг за 2 GHz, както и заявения интерес към радиочестотния спектър в 1800 MHz и 3.5 GHz, трябва да подчертая, че действията на КРС следват политиката на Европейския съюз за ефективно управление на радиочестотния спектър. Съгласно ЗЕС при поискан радиочестотен спектър за осъществяване на обществени електронни съобщения с национален обхват от дадено предприятие КРС предоставя срок на всички желаещи да заявят своя интерес към този ресурс. Ако не постъпи друго заявление за ползване, регулаторът издава разрешение на първоначалния заявител. В случай че наличният свободен радиочестотен спектър не е достатъчен за ползване от всички лица, подали заявление, КРС е задължена да обяви конкурс или търг. В тази връзка може да говорим за реалния интерес към определения спектър едва след като получим заявленията за участие в търга.

Разбира се, интересът за ползване на честотен ресурс може да се дължи на различни фактори. Например проучване на пазара, както и на факта, че в съответствие с политиката на ЕС за управление на радиочестотния спектър КРС разреши либерализираното ползване на обхвати 900 MHz и 1800 MHz, които доскоро бяха предвидени съответно само за GSM (900 MHz) и UMTS (1800 MHz) мрежи. Този честотен ресурс вече може да се ползва за изграждане на мрежи по която и да било от технологиите - UMTS, LTE и WiMAX. Предстои либерализирано ползване и на обхват 2 GHz в съответствие с добрата европейска практика (към настоящия момент може да се ползва само за изграждане на мрежа по технология UMTS).

Могат ли действащите мобилни телекоми да блокират или опорочат по някакъв начин търговете за нови честоти? Има ли механизми за налагане на таван за максимално количество честоти, което една компания и свързаните й да притежават?



Да, възможности за некоректно и нелоялно поведение на операторите винаги съществуват. В хода на подготовката на обявения от нас търг доста обмисляхме как да регламентираме участието на действащите оператори. ЗЕС обаче не предвижда ограничения за максимално количество ограничен ресурс – радиочестотен спектър, който може да получи едно предприятие. Така че в обявения търг за издаване на разрешение в обхват 2 GHz не е наложена забрана за участие на предприятията, изградили към момента UMTS мрежи. Те могат да участват в търга при условията на равнопоставеност с евентуални нови участници на пазара.

Възможно ли е да се появи конкурентен четвърти мобилен оператор и какви
условия ще са атрактивни за компаниите да инвестират?
 

Хипотетично – да. По отношение обаче на предложения спектър в момента разгръщането на нова, конкурентоспособна мобилна наземна мрежа, независимо от това коя от възможните технологии ще се използва, би било трудно, тъй като действащите оператори имат предоставен ресурс в обхвати 900 MHz, 1800 MHz и 2 GHz. Спектърът в обхват 900 MHz е изцяло зает, евентуален нов оператор ще трябва да изгради своята мрежа само с ресурс от по-високите обхвати.

По отношение на разпространение на радиовълните аналогичен на 900 MHz е обхватът 800 MHz. При него обаче още не е извършено пълното освобождаване за граждански нужди. Предстои да се вземе решение на държавно ниво по въпроса, което ще даде възможност да се комбинира спектър от различни обхвати.

В момента спектърът, който е предмет на търга, е 2 GHz, както и 1800 MHz и 3,5 GHz. За тези честоти е обявено намерение за издаване на разрешения, даващи възможност за ползването им за предоставяне на услуги за широколентов достъп на крайни потребители, като конкретния им вид ще зависи от избраната технология. Съвременните технологии вече насочват операторите към предоставяне на услуги не толкова свързани с телефонията, колкото с развитието на широколентовия пренос на данни, мобилния интернет, видеоразговорите, мобилни телевизионни услуги и много други.

Какви са тенденциите на българския телекомуникационен пазар при предоставянето на услуги за мобилен интернет и пренос на данни?

Мобилният интернет е един от динамично растящите сегменти на телекомуникационния пазар у нас, а абонатите му се увеличават с бързи темпове - активните абонати, които ползват пакети за достъп до интернет през мобилна мрежа, са 265 хил. в края на 2010 г. Това представлява ръст от 120% спрямо предходната година. Значително нараства и трафикът на данни, генериран през мобилни устройства като преносими компютри и таблети.

Очаква се не само по-голям обем на потреблението на мобилен интернет, но и да продължат да нарастват скоростите, при които той се предоставя. Считаме, че потенциалът на мобилния достъп до интернет все още не е използван напълно и ще представлява важен източник на приходи за мобилните предприятия в близките години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов: България кандидатства за ERM II до края на април 7 Борисов: България кандидатства за ERM II до края на април

Премиерът заяви, че вече е провел разговори с Кристин Лагард и представители на ЕК

10 апр 2020, 2244 прочитания

Игра на криеница с вируса Игра на криеница с вируса

Слабият темп на тестването в България затруднява по-бързото изработване на стратегия срещу предизвикателствата на кризата през следващите месеци

10 апр 2020, 1147 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Е-правителство: мисията невъзможна

Желанието на премиера електронното управление да заработи до 8 месеца няма връзка с реалността

Още от Капитал
За кого всъщност е схемата 60/40

Разминаването в очакванията идва от това, че държавата иска да подпомогне работниците, а не работодателите

Динозаври в дигиталната ера

Работи ли държавата по време на извънредното положение и как

Големите въпроси около новата детска болница

Алтернативата на подписания договор за строителство беше проектът да се забави с години

Цената на три месеца

Колко може да изгуби българската икономика през април, май и юни заради COVID-19

На голям домашен екран

Фестивалът за документално кино Master of Art преминава в онлайн формат

Стефан Китанов - Кита е в очакване на мига, когато "пак ще се прегърнем"

Директорът на "София филм фест" за това какво е да отложиш едно от големите събития на годината

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10