Е-правителство: мисията невъзможна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Е-правителство: мисията невъзможна

Първан Русинов се раздели с поста си на зам.-министър, заради забавянето на електронното правителство.

Е-правителство: мисията невъзможна

Желанието на премиера електронното управление да заработи до 8 месеца няма връзка с реалността

Асен Георгиев
9254 прочитания

Първан Русинов се раздели с поста си на зам.-министър, заради забавянето на електронното правителство.

© Надежда Чипева


Гражданинът И. Андреев беше на работа в неделя, но това не му попречи да гласува на президентските избори. Вотът му беше записан в системата за електронно гласуване през интернет. Цялата процедура му отне няколко минути. Докато правеше това, той можеше да ползва по електронен път услугите на данъчната администрация, здравеопазването и КАТ, да регистрира фирма изцяло онлайн и да пести пари и време, комуникирайки с държавната администрация, без да се налага да се реди на всевъзможни опашки.

Няма съмнение, че всички бихме искали един ден да сме на мястото на хипотетичния И. Андреев, който в момента няма как да направи всичко това. Има съмнение, при това много голямо, че електронното правителство в България едва ли ще заработи в следващите 8 месеца, както пожела премиерът Бойко Борисов миналата седмица, докато аргументираше освобождаването на ресорния зам.-министър Първан Русинов с думите: "Наложи се от един месец аз да ръководя електронното правителство, а това преди две години съм го възложил на него... Искам и там за 8-10 месеца да приключим с електронното правителство."

Това е вторият ясен знак, показващ ангажираност към е-темата лично от премиера в рамките само на два месеца. В края на август по време на заседание на Министерския съвет той отново повдигна въпроса и каза, че е говорил с премиера на Естония да вземе безплатно техния софтуер и експерти, които да го интегрират в България. Това, разбира се, няма как да стане толкова лесно, както го описва премиерът.

Дори за непознатите с нерадостната история на електронното правителство в Българи, което през последните десет години е погълнало стотици милиони, а ефектът от това е никакъв, едно нещо е ясно: Бойко Борисов някак е припознал електронното управление като нещо важно, което ще бъде забелязано от много хора, ако бъде направено наистина. За това може би му е помогнал и естонският премиер Андрус Ансип, за който се предполага, че е спечелил втория си мандат именно защото е изпълнил проекта за електронно управление.

Представители на технологичния бранш в България приемат активизацията на премиера по темата като положителен знак, но отказват да изразяват прекален оптимизъм и да коментират в детайли, преди да са провели среща с новия ресорен зам.-министър Валери Борисов. "Проблемът не е нито технологичен, нито толкова финансов, а политически и организационен", коментира представител на ИТ бранша, пожелал да остане назоваван. Ще бъде ли достатъчно обаче само желанието на премиера Борисов, за да можем след 8 месеца да плащаме данъците си през интернет, а институциите да комуникират помежду си по изцяло електронен път?

Едва ли

"Осем месеца са и много, и малко време за реализиране на електронното правителство", коментира пред "Капитал" Теодор Захов, председател на УС на БАИТ и съсобственик на "Икономедиа" (издател на "Капитал"). "За осем месеца не могат да се пуснат работещи услуги, но може да се започне работа в правилна насока", добавя той. Според него най-важното към момента е да се започне да се действа реално - да се стартират търгове за избор на компании, които да реализират работещи електронни услуги. Според новия транспортен зам.-министър Валери Борисов първите услуги обаче могат да се появят към края на 2012 г., ако тръжната процедура бъде обявена съвсем скоро. За което няма гаранция, че ще се случи.

Липсват и ясни приоритети, чието определяне също би могло да ускори процеса. Като например: подаване на данъчни декларации изцяло по електронен път след 6 месеца или достъп по електронен път до всички услуги на КАТ след 3 месеца. За сметка на това има стратегия за развитие на електронното правителство в България, която рамкира някакви параметри, които обаче са трудни за проследяване.

За да се случва електронното правителство, трябва да има и работеща координация между десетки експерти от всички министерства и Съвета за административна реформа, който вече почти година отговаря за проекта. Валери Борисов твърди, че в тази сфера е постигнат голям напредък последните няколко месеца. В общи линии откакто премиерът е приел темата присърце.

Няма как обаче да бъде доказано дали това е така в действителност, а фактите със сигурност не навеждат на подобни мисли. Те показват, че откакто правителството на ГЕРБ е на власт, видимите резултати по електронното правителство се равняват на нула. Бяха положени усилия за стартирането на два проекта, финансирани с европейски пари - за създаване на нови услуги и за изграждане на интернет инфраструктура в слабо населените селски райони, но и те продължават да се бавят.

Така че след 8 месеца България няма да има електронно правителство. Едва ли ще има и нови онлайн услуги за гражданите и бизнеса, нито пък администрацията ще обменя информация помежду си през интернет. Надеждата все пак е, че ангажирането на премиера ще задвижи бюрократичната машина, за да може поне да се изчистят противоречията между отделните ведомства, да се подобри координацията и да се ускорят административните процеси. Което не е малко. Това са неща, без които електронното правителство така или иначе няма как да се случи. Но, от друга страна, в никакъв случай не са достатъчни.

Гражданинът И. Андреев беше на работа в неделя, но това не му попречи да гласува на президентските избори. Вотът му беше записан в системата за електронно гласуване през интернет. Цялата процедура му отне няколко минути. Докато правеше това, той можеше да ползва по електронен път услугите на данъчната администрация, здравеопазването и КАТ, да регистрира фирма изцяло онлайн и да пести пари и време, комуникирайки с държавната администрация, без да се налага да се реди на всевъзможни опашки.

Няма съмнение, че всички бихме искали един ден да сме на мястото на хипотетичния И. Андреев, който в момента няма как да направи всичко това. Има съмнение, при това много голямо, че електронното правителство в България едва ли ще заработи в следващите 8 месеца, както пожела премиерът Бойко Борисов миналата седмица, докато аргументираше освобождаването на ресорния зам.-министър Първан Русинов с думите: "Наложи се от един месец аз да ръководя електронното правителство, а това преди две години съм го възложил на него... Искам и там за 8-10 месеца да приключим с електронното правителство."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

47 коментара
  • 1
    analiziraitova avatar :-|
    analiziraitova

    Решаващ е гласът на корупцията.

  • 2
    whocares avatar :-|
    who cares

    Проблемът е в манталитета. Това не е като да управляваш държавата с натискането на телефонни копчета. Естонския скайп е безплатен. Е, защо администрацията не го използва служебно, при това безплатно. Дават се милиони грешни пари за лицензи, за сървъри и т.н., а залежават в мазета (ТР). Друго си е чиновникът да се направи на важен (да си каже "неговите си" изисквания, които са се родили в болния му мозък и ги няма никъде по законите. Друго си е "чифутски" да се броят бюлетини, вместо за секунди да има резултат на монитора. И така нататък, и така нататък...
    Няма да имаме електронно управление, докато имаме чиновници, които мислят, че компютърно престъпление означава да ти откраднат компютъра ;-)

  • 3
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Ако се въведе електронно гласуване, няма да може някой тутманик да определя дали хиксчето е сложено като хората. Демек никой няма интерес от тази история, вкл и Бойко Борисов.

  • 4
    right avatar :-|
    Десен

    Проблема е желанието.
    Няма желание.
    В Агенция по вписванията като има електронна система за регистрации да не би да стават лесно? Хич даже. Спънки за всякакви глупости за които могат да се сетят.

  • misho73

    Редица агенции и министерства които имат и управляват електронни масиви, отказват да ги предоставят, какво остава за електронни услуги. Конкретен пример - преди има-няма 20 дни писах на една кокошчица в МинЗдрав с молба да ми предоставят списък на регистрирните лечебни заведения. Още повече, че в закона ясно е казано че МинЗдрав поддържа такъв регистър и че той е публичен. И познайте - няма отговор. Столична община пък няма достъп до инфо дали даден автомобил е в движение или не (евентуално да разчисти паркингите от трошки). За регистъра - аз разбира се знам, че въпросният регистър се продава (купувал съм го) под формата на Excel-ски файл, 20ст./ред?!?!? НЗОК също отказва да публикува публичният по закон регистър на сключилите с нея изпълнители. Е, за какво говорим - нещо което го има на компютрите на служителте СЕ ОТКАЗВА ОФИЦИАЛНО а ние ще правим електронно правителство. Компоти господа другари, компоти. Докато Тиквичко не се пребори с отказите за достъп до информация, всичко друго е смешно, че и трагично. Хелем пък кокошките в разни минисерства и агенции - мумии от времето на Хрущчов. Цялата държава е едно голямо БДЖ.
    А дано, ама надали...

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    [quote#2:"who cares"]Дават се милиони грешни пари за лицензи, за сървъри и т.н., а залежават в мазета (ТР).[/quote]

    Комисионни. Най-голямата заплаха за един чиновник е че ще му дадеш софтуер безплатно. Сгърчва се, защото му изстива комисионката. Е затова не ползват и Скайп, а перкат на някакви мега-дговори с Ментел и другите обирджии. Затова не ползват и Linux, OpenOffice и т.н., все неща които са достатъчно добри за Германия и Бразилия например, но нащите "експерти" обясняват че от M$ и Oracle по-добро нЕма и нЕма и да има. Гига-Тера-Простаци и 7 милиона идиота, които им търпим административната педофилия.

  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#3] от "NPaine":

    Забравяш за 1,5 милиона българи в чужбина (нямам предвид Турция), които органически не понасят комунета, а и е съмнително че ще гласуват и за Тиквичко. Ама в нас е вината, че още не сме им избили крадлвите зъбки. Много се паля на тая тема, съкратиха ми живота с 10г държавните офлайн гейчета. 3 дни си сменявам адреса по местоживеене, а малоумниците в общината ми искат копие на нот. акт, при положение че съм им го занесъл на крак за да си регистрирам имота за плащане на метсни данъци. Отделно другаря милиционер не може да звънне на недоразвитите в общината и да ги пита дали живея там или не. А кого интересува всичкото това с моя нот. акт, така и не разбрах, при положение че във факултет-о на един адрес "живеят" няколко хиляди римляни?!?! Та...ак. Ляв та..ак.

  • 8
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev

    До коментар [#5] от "misho73":


    за това ли си питал: http://www.mh.government.bg/Articles.aspx?lang=bg-BG&pageid=386&categoryid=3563?

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    Една лоу-тек версия на ел. правителство може да се пусне и за 3 месеца, а ще обхване поне 50% от административните услуги. Как точно да стане това - ами почвам от края: най-добре хванете същите хорица, които срещу някакъв скромен спрямо ефекта хонорар стъкмиха електронното преброяване - аз така бих направил и ще спя спокойно, че за кратко време ще имам нещо дуракоустойчиво за работа! Но само някои примери. Целият документооборот от типа "Отивате в онази и онази служба, заявявате еди какви си справки, вадите дупликат на еди какво си и се връщате, пускате го на 4-то гише, оттам в 4-та стая за заверка... ". Това нещо как се решава? Заявката се пуска с електронен подпис - от твоя личен или от на адвокат, нотариус.... (както е сега в ТР). Заявката съдържа "съгласявам се, да бъде извършена електронна справка на...." и да попълни полето "диплома номер...." Всички ведомства са си качили документацията в електронен архив. За държавния служител остава, да провери дали декларираните документи ги има налични в базата данни на Х-тото ведомство. За по-усъвършенстваните варианти вече можем доста да мечтаем, но аз и на това ще съм доволен, ако заработи за 6 месеца.

  • 10
    dejo avatar :-|
    dejo

    Електронното правителство само по себе си би подобрило частично обслужването на клиенти.

    Като всяка една софтуерна система обаче за максимално оползотворяване на системата са необходими промени в бизнес процесите на организавията, т.е. реформа в държавната администрация.

    И така забравете да има каквото и да било е-правителство до края на този мандат и преди второто пришествие...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK