В Русия съм, в Русия съм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В Русия съм, в Русия съм

Според превозвачи разрешителните за Русия свършват всяка година около средата на декември. Този път дефицитът е налице доста по-рано и това е отворило пазар за спекуланти.

В Русия съм, в Русия съм

Изчерпването на разрешителните за превози към Русия роди черен пазар

Калина Горанова
8259 прочитания

Според превозвачи разрешителните за Русия свършват всяка година около средата на декември. Този път дефицитът е налице доста по-рано и това е отворило пазар за спекуланти.

© Асен Тонев


"1400 долара и можеш да тръгнеш към Русия". Такава оферта в общи линии е получил Лъчезар Минев, собственик на русенска спедиторска фирма. Компанията организира превоза на стоки основно от Турция за Русия. За да може да извършва бизнеса си, фирмата се нуждае от разрешително за превоз, което се издава от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) към Министерството на транспорта. От 18 октомври насам обаче разрешителни няма. Или има, но само на "вторичен пазар" - срещу няколко пъти по-високи суми.

Тези еднократните разрешителни се издават по заявка на правозвача и обикновено струват 50 – 60 лв. Цената им се формира от държавна такса и надценка на фирмите, които посредничат между министерството и превозвачите при поръчването им по градове. Сега просто са свършили. По думите на Минев в подобна ситуация се изпада всяка година в средата на декември. Този път обаче дефицитът е налице доста по-рано.

Камионът на Минев в момента се намира в Русе и не може да премине границата. В застой е от две – три седмици. Сега пред него (и за всички останали изпаднали в същата патова ситуация) има два варианта. Или да приеме "любезното" предложение на т. нар. посредник и да плати 1400 долара, или да продължи да плаща паркинг за камиона, а неустойките му към компанията получател в Русия да се трупат.

Теоретично би трябвало да има и трети вариант. Или Министерство на транспорта да успее да договори повече разрешителни с руската страна, за което заговори и министърът Ивайло Московски. Той се отправи към Казахстан, където в сряда ще се срещне с министъра на транспорта на Руската Федерация Игор Левитин, за да разговоря по проблема.

Надеждите на превозвачите не са големи. Разговори по темата между двете държави текат отдавна. Посещението на Московски е окачествено от пресцентъра на министерството като като "спешно", но всъщност ще бъде в рамките на Осмата международна конференция "ТРАНСЕВРАЗИЯ 2011".

Разрешете ни

Минев далеч не е единственият с подобен проблем. Редица превозвачи изпаднаха в неблагоприятната ситуация да не могат да транспортират вече натоварените поръчки или просто да не изпълняват поетите курсове. Оправданието на министерството е, че е предупредило превозвачите за изчерпване на квотата от разрешителни за Русия с писмо от 18 октомври 2011 г.

"Проблемът идва от там, че в началото на годината Министерство на транспорта не си е направило правилно сметката, колко износ има и колко разрешителни са необходими. От това не губят само превозвачите, но и производителите", заяви Узай Гафур, управител на "Логис транс", регистрирана в Разград. Компанията разполага с 120 камиона и вози товари основно от Турция за Финландия, като минава през Русия. Без разрешителните за транзит през Русия компанията ще трябва да организира превоза през много на брой европейски държави и да заплаща по-високи пътни такси.

Когато има дефицит

"Според анализ на новото ръководство на ИААА квотата от 12 хил. разрешителни за 2011 г. е крайно недостатъчна и страната ни има нужда от още 2 хил. до края на годината", се казва в официалното съобщение на Министерство на транспорта. "Тези 2 хил. броя ще свършат за около 20 дни". Според Узай Гафур ако има пазар на черно, то той не може да бъде организиран без хора от министерството, тъй като на разрешителните по принцип се поставят данните на съответната компания, която ги е поръчала и трудно биха могли да се отдадат на друга.

Според Екатерина Лазарова от спедиторската "Кроу транс", с вече около 30 провалени курса, преодаването е възможно примерно през наемане на камионите и т.н. Тя също смята, че черен пазар съществува. "Иначе как да си обясня това, че подизпълнителите ни превозвачи ни искат по-високи цени с около 1000-1200 евро".

Според някои от превозвачите известен брой разрешителни се задържат всяка година и накрая се пускат на пазара на спекулативни цени.

"1400 долара и можеш да тръгнеш към Русия". Такава оферта в общи линии е получил Лъчезар Минев, собственик на русенска спедиторска фирма. Компанията организира превоза на стоки основно от Турция за Русия. За да може да извършва бизнеса си, фирмата се нуждае от разрешително за превоз, което се издава от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) към Министерството на транспорта. От 18 октомври насам обаче разрешителни няма. Или има, но само на "вторичен пазар" - срещу няколко пъти по-високи суми.

Тези еднократните разрешителни се издават по заявка на правозвача и обикновено струват 50 – 60 лв. Цената им се формира от държавна такса и надценка на фирмите, които посредничат между министерството и превозвачите при поръчването им по градове. Сега просто са свършили. По думите на Минев в подобна ситуация се изпада всяка година в средата на декември. Този път обаче дефицитът е налице доста по-рано.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    Давайте делать бизнес под русский

  • 2
    destino avatar :-P
    destino

    До коментар [#1] от "OMUNVINGE":

    Не под русский, а по русски!

    Е, това е то когато има протекции. Няма ги прелестите на свободният пазар както е в ЕС!
    Сега ще търсят свободни квоти у румънци, молдовани и украинци.

  • 3
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    И тук чиновниците от някое министерство трупат пари за сметка на превозвачите (в случая). Няма ли веднъж някой да напише нещо положително (което се е случило), в което да има пръст и държавен служител?

  • 4
    drago72 avatar :-|
    drago

    "Разбойници големи били траките,
    обирали търгожците по драките." - нищо не се е променило за 2000 години

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е какъв е проблема? Министерството да иска повече разрешителни1 нямат ли си баба, която да им каже "нещо стига, когато хартиса"????

  • 6
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    Хей! Това на какво прилича! Как може сами да си душите успешните бизнеси? Ами, щом са изчерпани, спешно издайте допълнително и си актуализирайте заявките за следващата година! Толкова ли много вървежни дейности имаме, та ги задушавате? Действайте, бе!.... И, то, за Русия! Дето погледа се уморява на картата, какво остана, да И задоволите потребностите! Такъв голям и не толкова претенциозен пазар, толкова вътрешни граници, такъв пътников и стоков поток! Какво искате? Този поток да се преориентира ли? Боже! И, получавате заплати! Бих ви оставила без 11та и 12та заплата заради такива ситуации! Всеки път!

  • 7
    cin72 avatar :-|
    Цветелин Найденов

    и тук бате Бойко да каже - колко разрешителни за година ни се полагат и на кой - по колко или опит да съживим БДЖ

  • 8
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    Не знам кой, но да се вземат в ръце! България е и тяхна! да не си мислят, че като я унищожат, някъде другаде ги чака спасителен остров!

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Не може да очаквата Министерство на транспорта ДА си НАПРАВИ правилно сметката, колко износ има и колко разрешителни са необходими за 12 месеца бизнес с Русия....... затова или 1400 ЕВРА кеш за разрешително или си намерете други дестинации за декември и от части ноември.... :-))

  • 10
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    А, защо не? И, не е ли възможно да се допусне излишък? Баба ми казваше, никога няма да ти стигне, ако не хартиса!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK