Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 4 ное 2011, 17:33, 8197 прочитания

В Русия съм, в Русия съм

Изчерпването на разрешителните за превози към Русия роди черен пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"1400 долара и можеш да тръгнеш към Русия". Такава оферта в общи линии е получил Лъчезар Минев, собственик на русенска спедиторска фирма. Компанията организира превоза на стоки основно от Турция за Русия. За да може да извършва бизнеса си, фирмата се нуждае от разрешително за превоз, което се издава от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) към Министерството на транспорта. От 18 октомври насам обаче разрешителни няма. Или има, но само на "вторичен пазар" - срещу няколко пъти по-високи суми.

Тези еднократните разрешителни се издават по заявка на правозвача и обикновено струват 50 – 60 лв. Цената им се формира от държавна такса и надценка на фирмите, които посредничат между министерството и превозвачите при поръчването им по градове. Сега просто са свършили. По думите на Минев в подобна ситуация се изпада всяка година в средата на декември. Този път обаче дефицитът е налице доста по-рано.


Камионът на Минев в момента се намира в Русе и не може да премине границата. В застой е от две – три седмици. Сега пред него (и за всички останали изпаднали в същата патова ситуация) има два варианта. Или да приеме "любезното" предложение на т. нар. посредник и да плати 1400 долара, или да продължи да плаща паркинг за камиона, а неустойките му към компанията получател в Русия да се трупат.

Теоретично би трябвало да има и трети вариант. Или Министерство на транспорта да успее да договори повече разрешителни с руската страна, за което заговори и министърът Ивайло Московски. Той се отправи към Казахстан, където в сряда ще се срещне с министъра на транспорта на Руската Федерация Игор Левитин, за да разговоря по проблема.

Надеждите на превозвачите не са големи. Разговори по темата между двете държави текат отдавна. Посещението на Московски е окачествено от пресцентъра на министерството като като "спешно", но всъщност ще бъде в рамките на Осмата международна конференция "ТРАНСЕВРАЗИЯ 2011".



Разрешете ни

Минев далеч не е единственият с подобен проблем. Редица превозвачи изпаднаха в неблагоприятната ситуация да не могат да транспортират вече натоварените поръчки или просто да не изпълняват поетите курсове. Оправданието на министерството е, че е предупредило превозвачите за изчерпване на квотата от разрешителни за Русия с писмо от 18 октомври 2011 г.

"Проблемът идва от там, че в началото на годината Министерство на транспорта не си е направило правилно сметката, колко износ има и колко разрешителни са необходими. От това не губят само превозвачите, но и производителите", заяви Узай Гафур, управител на "Логис транс", регистрирана в Разград. Компанията разполага с 120 камиона и вози товари основно от Турция за Финландия, като минава през Русия. Без разрешителните за транзит през Русия компанията ще трябва да организира превоза през много на брой европейски държави и да заплаща по-високи пътни такси.

Когато има дефицит

"Според анализ на новото ръководство на ИААА квотата от 12 хил. разрешителни за 2011 г. е крайно недостатъчна и страната ни има нужда от още 2 хил. до края на годината", се казва в официалното съобщение на Министерство на транспорта. "Тези 2 хил. броя ще свършат за около 20 дни". Според Узай Гафур ако има пазар на черно, то той не може да бъде организиран без хора от министерството, тъй като на разрешителните по принцип се поставят данните на съответната компания, която ги е поръчала и трудно биха могли да се отдадат на друга.

Според Екатерина Лазарова от спедиторската "Кроу транс", с вече около 30 провалени курса, преодаването е възможно примерно през наемане на камионите и т.н. Тя също смята, че черен пазар съществува. "Иначе как да си обясня това, че подизпълнителите ни превозвачи ни искат по-високи цени с около 1000-1200 евро".

Според някои от превозвачите известен брой разрешителни се задържат всяка година и накрая се пускат на пазара на спекулативни цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО 2 Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО

И още: България все пак ще започне да тества малко повече за COVID-19, заразените с коронавирус у нас вече са 346, еврогрупата се среща за още мерки

29 мар 2020, 1726 прочитания

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ 12 Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 5244 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Правителството се престраши: уволнява 2000 души от БДЖ

Борисов: моята роля е като на хирург - ако не отрежа, пациентът умира

Още от Капитал
Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10