Правителството се престраши: уволнява 2000 души от БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството се престраши: уволнява 2000 души от БДЖ

Правителството се престраши: уволнява 2000 души от БДЖ

Борисов: моята роля е като на хирург - ако не отрежа, пациентът умира

5489 прочитания

© Анелия Николова


Държавните железници ще съкратят повече от 2000 служители, стана ясно тази вечер. Това е част от антикризисен пакет от мерки, включващ още вдигане на цените на билетите и закриване на губещи линии.

Дълго отлаганите мерки

Според изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев целта на болезнените мерки е през следващата година дружеството да не е на загуба и да започне да изплаща част от натрупаните си задължения, най-вече към банките-кредиторки, отбелязва "Дневник". В края на септември финансовият министър Симеон Дянков обяви, че няма да одобри вече почти договорения заем за БДЖ от Световната банка, докато железниците на подобрят финансовите си резултати и не започнат да изплащат поне лихвите по задълженията си, надхвърлящи 700 млн. лв.

Ръководството на БДЖ съобщи, че на 2000 от служителите ще бъде дадено предложение да получат 6 брутни работни заплати, ако се съгласят да напуснат по член 331 от трудовия кодекс - прекратяване на трудовия договор по инициатива на работодателя срещу уговорено обезщетение. Ако всички 2000 работници приемат, това ще струва на БДЖ общо 9 млн. лв. Отказалите предложението служители ще бъдат съкратени по законния ред.

Борисов: аз съм хирургът

"Не случайно казах, че на нас ни се падна най-лошото време и най-непопулярните мерки да ги направим ние. Защо? Какъв е изходът? В момента моята роля е като на хирург. Идва пациент, който умира. Той умира. Железниците, вече са на близо 800 милиона, близо милиард задължения. Всяка година те продължават да генерират задължения, сиреч този организъм умира. И тези 800 милиона, тези задължения се покриват от пенсии, от здравеопазване, от сигурност, от детски градини, за живеят тези 2 000 хора", заяви Борисов в предаването "Панорама" на БНТ тази вечер.

След което продължи: "Те се вземат отнякъде тези пари. Години наред, вместо да се направи абсцесът, или операцията, да се отреже това, което е било болно, те са ги оставили тази гангрена да обхване целия организъм".

Борисов направи сравнение между БДЖ и фалиралия комбинат "Кремиковци": "Когато един фалирал комбинат, "Кремиковци", работеше заради няколко човека, те генерираха задължения, "Кремиковци", в железниците, возеха товари, не ги плащаха. Ползваха електрически ток, не го плащаха. Ползваха вода, не я плащаха. Заради няколко човека – да лапат. Като затворихме "Кремиковци" всичко това прекъсна. Само, че задълженията са там. И затова ние казваме – 500-600 човека от тези съкратени, които стават, разбира се, ще отидат в метрото, напролет, когато го пуснем. Ще им търсим работа, да ги преназначим някъде. Но, ако това не се направи днес от мен, като хирург, даже виждате, аз не залагам и министъра или вицепремиера, да кажат – това е тяхно решение, не, мое лично, за да може ударът да е в мен".

Според него другият вариант е фалит на БДЖ още сега. "Това са двата варианта. Затова, да ме прощават. Истински страдам и аз. Ще се опитаме да им намерим работа. Но, ако не съкратим тези 150 влака и тези 2 000 души, умира цялата система", добави Борисов.


27 коментара
  • 1
    dduchev avatar :-|
    dduchev

    браво!

  • 2
    birdman avatar :-(
    birdman

    Най-после са престрашиха ! Само не ми е ясно поради каква причина се дават 6-е работни заплати , как са си ги изработили ? Ако някой работник бива съкратен то той ползва законовото си обезщетение , тези 6 заплати познайте от чий джоб излизат ! Гадни пиявици !

  • 3
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Тези заплати са за доброволно на напусналите.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    misho73 avatar :-P
    misho73

    Дожвиях го. Не мога да повярвам. То както е тръгнало и до Буграс по магистрала ще пътуваме, бе! Радвам се като малко дете на влакче на Коледа. Честно, БДЖ ми е болна тема от поне 10г. Всеки мой разговор за упадъка на държавата започваше с пример за БДЖ - как за 2-5К работни места се прахсоват милиони. За да кара машиниста влак (и да получи хиляда лева заплата) той генерира загуба от един милион например, около 1000 пъти по-лошо, отколкото просто да му ги дадем, без да кара влак. Ако Тивкичко се ускори по този път, пък ако вземе и да съкрати и бюджета на МВР, ще стана гербер. Какво пък, ако нещата вървят - ще го понеса и това, Тиквичко да ми е пртиен лидер. Така или иначе всичко се обърка :-)

  • 5
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Поне не са тръгнали да приватизират (демек - крадат)! Засега!

    ------------------------------------------------------
    Който се интересува, може да погледне, извършването на какви гнусотии поддържат българските управляващи (тези на власт и тези в опозиция, заедно):

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/08/20/sledeneto-na-choveshkite-misli-veche-stana-i-publichno-na-za.224664

    И нещо не толкова "екзотично", не но не по-малко опасно или защо Бори сов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=jUzxnQiFvyc

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#2] от "ямболия":

    Важното е че са последните 6! А и машинистите няма да разхождат 200-300 тона желязо от Мездра до Враца за кеф на крайпътните свраки, което съгласи се спестява едни щест заплати само с един курс. Тези 6 заплати са най-малкото зло - 9млн. Сравни със ежегодната загуба от 200млн.! Ми това са около 70км. магистрала, всяка година! За пследните 20 - 1400км. магистрала опукахме в тая кочина, резил. Три пъти София-Варна! Вярно и лунната пътека ще асфалтираме с тия пари! И тази стъпка я прави Тиквичко, не е за вярване. Дано само не с откаже до нова година, че има тоя навик. Ако бях Дянков, щех да го заплашвам с оставка всяка сутрин.

  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Фалирало "Кремиковци" и (поне) реформирано БДЖ. Не е истина. Утре ще черпя наред, само да не е на уруки!

  • 8
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    Проблемът на БДЖ далеч не е в машинистите и влаковете, а в изцяло неефективната и раздута администрация. Хирургичната намеса трябва да отстрани паразитиращата администрация, а не да реже клона, на който седи БДЖ - влаговете и директно заетите с тях редови железничари. Рецептата за вдигане на железницата на крака включва оптимизиране на работата, редуциране на администрацията, динамичен маркетинг, подкрепен от законодателни преференции за този най-екосъобразен транспорт. София, например, все още разполага със съществуващ ж.п. пръстен, който със сравнително малки инвестиции може да добави един важен компонент към системата на градския и крайградски транспорт. Железопътна линия свързва аерогарата, центъра на София, и доста от крайградските квартали. Елементарно е да се свържат летищата със със системата на железниците, да се въведе задължително превозване на транзитните тирове през страната на влакови композиции, да се дадат изгодни условия за дългосрочно стопанисване на гари и съоръжения. Но иска ли това правителството?

  • 9
    charlyb avatar :-|
    charlyb

    "Правителството се престраши..."
    ===
    То се "престрашава" маса пъти досега за много разумни неща. До следващия ден, когато ги отменя.

  • 10
    sinbad avatar :-|
    Сандокан

    Професор-доктор Борисов осъществява вагоноектомия с помоща на асистиращия анестезиолог Д-р Дянков, а сестра Московски е на специализация в Казхстан...

    Извод: Пациента е в сигуни ръце!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK