БДЖ отново се възпротиви на реформата и ще стачкува
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ отново се възпротиви на реформата и ще стачкува

Над ¼ от разписанието в страната ще бъде редуцирано, а билетите ще поскъпнат между 9 и 15%

БДЖ отново се възпротиви на реформата и ще стачкува

Синдикатите твърдят, че решението на ръководството на дружеството за съкращаване на 2000 души не е съгласувано с тях

5215 прочитания

Над ¼ от разписанието в страната ще бъде редуцирано, а билетите ще поскъпнат между 9 и 15%

© Анелия Николова


Не случайно казах, че на нас ни се падна най-лошото време и най-непопулярните мерки да ги направим ние. В момента моята роля е като на хирург. Идва пациент, който умира. Той умира.

Бойко Борисов, министър-председател

- 150 влака ще бъдат спрени от движение

- 29.6 млн. лв. е загубата на дружеството за 9-те месеца на годината, което е подобрение със 17 млн. лв. на годишна база

Служителите на БДЖ отново се подготвят за стачни действия, след като след няколко седмици мълчание за мерките за ускоряване на реформите в петък ръководството на дружеството най-накрая ги обяви. Те предвиждат до края на годината да бъдат съкратени над 2000 от служителите, да бъдат повишени цените на билетите и разреждане на влаковете по почти всички линии.

На нов глас

Синдикатите ще обявят днес кога и как възнамеряват да спират работа. По информация на в. "Труд" става въпрос за спиране на влаковете в активната част на деня от 8 до 16 часа. Причината е, че ръководството не е съгласувало с тях критериите, по които ще бъдат правени съкращенията. Това е поредна съпротива срещу реформата в БДЖ, която на няколко пъти блокира процеса и доведе до отлагане на заемите от Световната банка и държавата.

В края на септември финансовият министър Симеон Дянков обяви, че няма да отпусне планираното мостово финансиране, докато железниците не подобрят резултатите си и не започнат да изплащат поне лихвите по задълженията си, надхвърлящи 700 млн. лв. Ден преди това Световната банка отложи одобрението на заема от 600 млн. лв.

6 брутни заплати срещу уволнението

Ръководството на БДЖ съобщи, че на 2000 от служителите ще бъде предложено да получат 6 брутни работни заплати, ако се съгласят да напуснат по член 331 от трудовия кодекс - прекратяване на трудовия договор по инициатива на работодателя срещу уговорено обезщетение. Ако всички 2000 работници приемат, това ще струва на БДЖ общо 9 млн. лв. Отказалите предложението служители ще бъдат съкратени по законния ред.

Недев твърди, че според него няма опасност за безопасността на превозите, тъй като много от служителите реално нямат осемчасова заетост и оптимизацията ще има само положителен ефект. Той обяви още, че 110 от освободените машинисти и ремонтен персонал ще бъдат поети от "Метрополитен". Ден по-късно премиерът Бойко Борисов обяви, че те щели да бъдат 500 – 600 души. Очакваното намаление на годишните разходи от съкращенията е 22-23 млн. лв.

Влаковете намаляват, цените растат

Според плана на БДЖ ще бъдат съкратени и 150 от дневно движещите се 585 влака. Разреждането на разписанието ще засегне почти всички направления, но няма да има изцяло закрити линии. През октомври транспортното министерство предложи списък с над 180 линии, които са особено нерентабилни и трябва да бъдат оптимизирани. С тази мярка БДЖ очаква да спестява по 22 млн. лв. годишно.

"За седем години това са 140 млн. лв., с които ще се разплащаме с банките кредиторки", каза Владимир Владимиров от ръководството на компанията. След разговори с транспортното и финансовото министерство е било договорено и увеличение на цените на билетите между 9 и 15%.

Премиерът Бойко Борисов твърди, че този път правителството няма да се поддаде на натиск и ще задейства реформата. По думите му и синдикатите са наясно с това. Освен съкращенията обаче между профсъюзите, ръководството на БДЖ и правителството има и други неизяснени въпроси, като липсата на колективен трудов договор. Председателите на двата най-големи синдиката - КНСБ и КТ "Подкрепа", обявиха, че няма да се съгласят с предложените мерки без социални гаранции.

Не случайно казах, че на нас ни се падна най-лошото време и най-непопулярните мерки да ги направим ние. В момента моята роля е като на хирург. Идва пациент, който умира. Той умира.

Бойко Борисов, министър-председател

- 150 влака ще бъдат спрени от движение

- 29.6 млн. лв. е загубата на дружеството за 9-те месеца на годината, което е подобрение със 17 млн. лв. на годишна база

Служителите на БДЖ отново се подготвят за стачни действия, след като след няколко седмици мълчание за мерките за ускоряване на реформите в петък ръководството на дружеството най-накрая ги обяви. Те предвиждат до края на годината да бъдат съкратени над 2000 от служителите, да бъдат повишени цените на билетите и разреждане на влаковете по почти всички линии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    donangel avatar :-|
    DonAngel

    Фалитът ще е бавен и мъчителен. Вече продължава повече от 10 години... явно му е дошло времето най-накрая.
    Некадърен соц.мениджмънт, нежелание за реформи и послушание пред синдикатите. Нека БДЖ бъде за пример: това се получава, когато синдикатите размахват брадвите си в едно предприятие..

  • 2
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    Нещо ми се губи, моля, пояснете: т.н. "реформа в БДЖ" да не би да започва и да завършва със съкращаването на 2000 служители в компанията!?
    Ако ставаше така, продайте това ноу-хау на Папандреу! Като посъкрати този-онзи, и - току-виж - излязъл на чисто с 360-те милиарда дългове.

  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell

    Няма как да убедим г-н Дянков, че трудът на железничарите заслужава повече внимание.А защо преди това правителството или синдикатите не помислиха възможно ли е тези 2,000 работника да им се намери работа като огняри,машинисти в Речно корабоплаване Дунав,Русе или в
    Праходство Варна.Така щеше да бъде безболезнено и нямаше да се стига до ПРЯК сблъсък.

  • 4
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#3] от "xalikarans":

    Трябва да си спомняш историята с Кремикжвци - абсолютно идентична е. Предприятието се източи до шушка под незаинтересования поглед на държавата. В БДЖ е същото - единственото печелившо звено - товарни привози - ще се продава! Със съкращението на хора и линии ще се спестят разходи, с които ще се погасяват кредити. Ами иновации, перспективи? Ако изкарваме колкото да си гасим дълговете ще умрем от глад.
    Някой замисля ли се условната линия Станянци - Лом колко струва на дружеството и какви приходи носи? Веднага ше избутат напред социалната функция: баба Мара от Станянци може да поиска веднъж на три години да прескочи до внучката в Лом. Така е, но на държавата ще й излезе по-евтино да й изпрати лимузина, вместо да поддържа инфраструктура, да възстановява след набезите на циганите, да кърпи вагони и локомотиви, да издържа и персонал на принципа "може да потрябва".
    В този си вид БДЖ можеше само да удължи живота на Кремиковки (като скрап), ако той не беше избързал за хлопне вратите...

  • 5
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#3:"xalikarans"] да им се намери работа като огняри,машинисти в Речно корабоплаване Дунав,Русе или в
    Праходство Варна.[/quote]
    Приятелю, свери си календара. От миналия век няма огняри в транспорта. :)

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    До коментар [#5] от "gost22":добре нека е на твоята,помпиери:)

  • m17

    До коментар [#3] от "xalikarans":

    Нито Дянков, нито данъкоплатците ни интересува "труда" на железничарите. Интересува ни колко пари даваме от данъците си и какво получаваме. И специално за БДЖ даваме много а получаваме малко. Е време е това да свърши.
    Отделно времето в което държавата "намира" работа на куцо кьораво и сакато отмина много отдавна. Сега всеки се оправя сам.

  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "Б.Давидков":

    Ами всъщност да - основата на реформата е съкращаване на персонал докато разходите почнат да се покриват от приходите. И конкретно за БДЖ тези 200 човека са смао началото, реално компанията има нужда от максимум 3-4000 човека т.е 2/3 от сегашния персонал са излишни.

  • 9
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "Б.Давидков":

    Абсолютно сте прав, това е правилния начин. БДЖ трябва да функционира като пазарен субект - приходите да покриват разходите. Отделно, ако държавата прецени и може да си го позволи, може определени групи от населението, примерно бедни пенсионери, бедни ученици и сие да бъдат подпомагани с част от цената на билета. Но тва трябва да става индивидуално всеки човек, както е в градския транспорт. А не както е сега - държавата плаща субсидия за цяла линия и всички си пътуват за малко или никакви пари.

  • 10
    bloger avatar :-|
    bloger

    Заповядайте в Блогът за железници - мнения на жп клиенти, анализи, коментари.
    www.rail.blog.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK