Държавата обмисля смяна на модела при разрешителните за превози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата обмисля смяна на модела при разрешителните за превози

Според превозвачи разрешителните за Русия свършват всяка година около средата на декември. Този път дефицитът е налице доста по-рано и това е отворило пазар за спекуланти.

Държавата обмисля смяна на модела при разрешителните за превози

Изчерпването на квотите към Русия за тази година роди черен пазар

Калина Горанова
4216 прочитания

Според превозвачи разрешителните за Русия свършват всяка година около средата на декември. Този път дефицитът е налице доста по-рано и това е отворило пазар за спекуланти.

© Асен Тонев


"1400 долара и можеш да тръгнеш към Русия." Такава оферта в общи линии е получил Лъчезар Минев, собственик на русенска спедиторска фирма. Компанията организира превоза на стоки основно от Турция за Русия.

За да може да извършва бизнеса си, фирмата се нуждае от разрешително за превоз, което се издава от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) към Министерството на транспорта. От 18 октомври насам обаче разрешителни няма. Или има, но само на "вторичен пазар" - срещу няколко пъти по-високи суми.

Проблемът доведе до спешни преговори. Транспортният министър Ивайло Московски ще разговаря тази седмица с руския си колега за допълнителни квоти. Между министерството и автомобилната агенция е сформирана работна група, която да прецени разпределението им до края на годината. Заедно с това се обсъжда и промяна в модела на издаването на разрешителните, с което да се отделят тези за транзитните превози (виж карето).

Еднократните разрешителни се издават по заявка на превозвача и обикновено струват 50 – 60 лв. Цената им се формира от държавна такса и надценка на фирмите, които посредничат между министерството и превозвачите при поръчването им по градове. Сега просто са свършили. По думите на Минев в подобна ситуация се изпада всяка година в средата на декември. Този път обаче дефицитът е налице доста по-рано.

Камионът на Минев в момента се намира в Русе и не може да премине границата. В застой е от две – три седмици. Сега пред него (и за всички останали изпаднали в същата патова ситуация) има два варианта. Или да приеме "любезното" предложение на т.нар. посредник и да плати 1400 долара, или да продължи да плаща паркинг за камиона, а неустойките му към компанията - получател в Русия, да се трупат.

Теоретично би трябвало да има и трети вариант. Или министерството на транспорта да успее да договори повече разрешителни с руската страна, за което заговори и министърът Ивайло Московски. Той се отправи към Казахстан, където в сряда ще се срещне с министъра на транспорта на Руската федерация Игор Левитин, за да разговаря по проблема.

Надеждите на превозвачите не са големи. Разговори по темата между двете държави текат отдавна. Посещението на Московски е окачествено от пресцентъра на министерството като като "спешно", но всъщност ще бъде в рамките на осмата международна конференция "Тансевразия 2011".

Разрешете ни

Минев далеч не е единственият с подобен проблем. Редица превозвачи изпаднаха в неблагоприятната ситуация да не могат да транспортират вече натоварените поръчки или просто да не изпълняват поетите курсове. Оправданието на министерството е, че е предупредило превозвачите за изчерпване на квотата от разрешителни за Русия с писмо от 18 октомври 2011 г.

"Проблемът идва оттам, че в началото на годината министерството на транспорта не си е направило правилно сметката колко износ има и колко разрешителни са необходими. От това не губят само превозвачите, но и производителите", заяви Узай Гафур, управител на "Логис транс", регистрирана в Разград.

Компанията разполага със 120 камиона и вози товари основно от Турция за Финландия, като минава през Русия. Без разрешителните за транзит през Русия компанията ще трябва да организира превоза през много на брой европейски държави и да заплаща по-високи пътни такси.

Когато има дефицит

"Според анализ на новото ръководство на ИААА квотата от 12 хил. разрешителни за 2011 г. е крайно недостатъчна и страната ни има нужда от още 2 хил. до края на годината", се казва в официалното съобщение на министерството на транспорта. Тези 2 хил. броя ще свършат за около 20 дни."

Според Узай Гафур ако има пазар на черно, то той не може да бъде организиран без хора от министерството, тъй като на разрешителните по принцип се поставят данните на съответната компания, която ги е поръчала, и трудно биха могли да се отдадат на друга.

Според Екатерина Лазарова от спедиторската "Кроу транс", с вече около 30 провалени курса, преотдаването е възможно примерно през наемане на камионите и т.н. Тя също смята, че черен пазар съществува. "Иначе как да си обясня това, че подизпълнителите ни превозвачи ни искат по-високи цени с около 1000-1200 евро."

Според някои от превозвачите известен брой разрешителни се задържат всяка година и накрая се пускат на пазара на спекулативни цени.

Планове

Отделна квота за транзита


Изпълнителният директор на "Автомобилна администрация" Валентин Божков вече е свикал работна група, която да провери как тези разрешителни са били разпределени и защо не са стигнали. Ще бъде обмислена и цялостна промяна на системата за разпределение, коментираха още от пресцентъра.

Друга причина разрешителните за превоз да не стигат е, че бройката за транзитните превози и за тези с крайна точка Русия е една и съща. Според министерството трябва да има отделни квоти за двата вида превоз, тъй като разрешителните за транзит значително надвишавали останалите. За да се справи със ситуацията, министърът на транспорта Ивайло Московски ще поиска също увеличение на квотата до 14 хил. лв. разрешителни на година, което е с 2 хил. лв. повече, отколкото в момента.

"1400 долара и можеш да тръгнеш към Русия." Такава оферта в общи линии е получил Лъчезар Минев, собственик на русенска спедиторска фирма. Компанията организира превоза на стоки основно от Турция за Русия.

За да може да извършва бизнеса си, фирмата се нуждае от разрешително за превоз, което се издава от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) към Министерството на транспорта. От 18 октомври насам обаче разрешителни няма. Или има, но само на "вторичен пазар" - срещу няколко пъти по-високи суми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    В такива моменти човек може да оцени членството в ЕС, където камионът пали и заминава. Излезне ли се извън тази цивилизационна общност, било за Турция, било за Русия, Казахстан, Македония и пр. започват опашките, квотите, вързките и пр. простотийки, за които българският чиновник копнее да ги има. Не ми се ще да се сещам, че каквото сега с Русия, преди 3-4 Години беше с всички други държави.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK