Кой ще мигне пръв
Липсата на Колективен трудов договор в БДЖ отслабва позицията на синдикатите


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
2003 души в системата на БДЖ трябва да бъдат съкратени. Синдикатите залашват със стачка от 24 ноември. Ръководството на държавната компания и Министерството на транспорта на свой ред не дават признаци, че ще отстъпят, за да не се стига до закриване на изпадналата в технически фалит компания. Поне този път.
Заплахите от стачка в железниците винаги са предизвиквали политически страх. Но сега ръководството на превозвача е в по-изгодна позиция спрямо синдикатите, защото не съществува т.нар. Колективен трудов договор - страшилището за всеки директор на голям държавен мастодонт. Той изтече през април 2011, а нов още не е подписан. Това дава възможност на ръководството на БДЖ да започне съкращения по Кодекса на труда, а не по КТД. Казано с други думи - държавната фирма ще плати по-малко като компенсации за служителите.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
22 коментара
БДЖ е в такова трагично състояние, реформи биват чакани от толкова години, че работниците просто нямат никакъв шанс. Винаги е по-добре да си заминат повече офисни плъхове все пак.
За последните 2 години имам 2 случая на пожари(преди 2 години, запали се до Елин Пелин половината вагон, нареме го усетиха и откачиха), 2 пъти в които влакът се не стига крайната си точка (последния това лято, на 10 км от целта си, локомотива просто издъхна) и поне 4 пъти в които закъснението е над час и половина. А аз съм един средно пътуващ човек, който дори е вече от една година в чужбина и се прибира само по ваканциите.
БДЖ е наложително да бъде превърнато в нещо полезно за държавата. Защо например рецепционистките по гишетата не могат да бъдат заместени с нископлатени тинейджъри от езикови гимназии? Сигурен съм, че ще бъдат далеч по-отзивчиви и ще говорят поне 2 езика на чужданците. За това как чужденец се оправя из БДЖ може да се направят серийни филми. 'Хълма на Боровинките' е само отправна точка.
Това не е първото масово съкращение в БДЖ. Имаше и преди подобни действия на правителството, които доведоха до това положение. Не знам кога ще порастне това управление, което вместо да реже разходи да вземе да мисли как да привлича повече приходи. От сега е ясно, че БДЖ няма да докарва повече приходи с по-малко влакове и служители. 45 мил. лева от спестяване са нищо. Нали помните излишъците на бюджета от 2 милиарда само преди 2 години?
Проблемът с конкурентността може да се реши много лесно:
* залага се акциз на автомобилните превозвачи, приходите се наливат в нови мотриси
* сихронизира се разписанието на автобусните линии, които препокриват разписанието на БДЖ
* и т.н.
За съжаление това ще се случи едва след като БДЖ бъде препродадена няколко пъти на гръцки, австийски, рускии арабски олигарси. Този филм вече сме го гледали.
До коментар [#1] от "Трезвен":
ножа генерация завинаги :-)
Вгледайте се в лицето на мъжа от снимката.
Смятате ли, че като го оставите без хляб (и още 2002-ма като него) ще съживите мъртвата компания БДЖ, на която никой, оказва се, не знае колко вагона се водят и къде са недостигащите?
Пак се вгледайте в лицето на мъжа от снимката и тогава гласувайте за съкращения. Да, съкращенията намаляват разходите, но те ли са спасението на БДЖ? Защо никой не продума за приходите, за увеличаване на печалбата, а се върви по линията да режем разходи?
Печалбите развиват бизнеса, а свиването на разходите е като поддържане в будна кома.
Чудя се кой ли допринася повече за обществото на практика - служителите на БДЖ, които ги грози съкращение или хрантутниците на Цецо, които ни дебнат в храстите с радар за 10-20 лева...
До коментар [#4] от "Б.Давидков":
Гледаме му лицето, не променя факта, че чужди данъци го издържат.
Относно леко странната ти забележка за разходите. Печалба в най-простия вид е приходи минус разходи, така че свиване на разходите е един начин. Втори начин е повишаване на приходите, нещо, което се прави с оскъпяването на билетите.
Държавата прави и двете. Кажи сега какво искаше да кажеш с:
"Защо никой не продума за приходите"
Истината е, че правителството го е страх да не фалират БДЖ. Защото нито имат качествените прависти, нито имат качествените експерти, които да направят ново дружество. Некомпетентността на министъра, който в пряк ефир заявява, че не знае и не му пука кой ще движи влаковете след съкращенията пък го доказва още повече.
Но да не забравяме, че именно железницата в момента движи икономиката - колкото и малки и средни авто-транспортни фирми да има - те обслужват малкия бизнес. Големите товародатели движат товарите си именно по жп (било то с БДЖ или с частните превозвачи). Ако се допусне стачката или фалита - спира истинската, произвеждаща икономика.
Тогава да видим кой ще им е виновен на НедоДянков, Московски и хайката престъпници управляващи БДЖ...
През октомври синдикатите предложиха да се преподпише стария КТД без нови условия. Пак тогава споменаха, че има подписано споразумение, според което заплатите и обещетенията според стария КТД са в сила, въпреки, че не е подписан нов.
До коментар [#7] от "maniakbg":
Глупости, бдж почти не държи товарни превози - частните фирми ги превозват, а ако бдж фалира това по никакъв начин не влияе на частните фирми. Време е да се пуснат частни фирми и при пътническите превози - софия област например има голям трафик и би имало интерес
Отказ от КТД не е демокрация
Реформи през главата на синдикатите не са демокрация
И обикновено водят до провал
Кураж на Бунев, дано да устиска докрай
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.