С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 8 ное 2011, 22:15, 5117 прочитания

Кой ще мигне пръв

Липсата на Колективен трудов договор в БДЖ отслабва позицията на синдикатите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
2003 души в системата на БДЖ трябва да бъдат съкратени. Синдикатите залашват със стачка от 24 ноември. Ръководството на държавната компания и Министерството на транспорта на свой ред не дават признаци, че ще отстъпят, за да не се стига до закриване на изпадналата в технически фалит компания. Поне този път.

Заплахите от стачка в железниците винаги са предизвиквали политически страх. Но сега ръководството на превозвача е в по-изгодна позиция спрямо синдикатите, защото не съществува т.нар. Колективен трудов договор - страшилището за всеки директор на голям държавен мастодонт. Той изтече през април 2011, а нов още не е подписан. Това дава възможност на ръководството на БДЖ да започне съкращения по Кодекса на труда, а не по КТД. Казано с други думи - държавната фирма ще плати по-малко като компенсации за служителите.


При действащ Колективен трудов договор, съкратените работници биха получили като компенсация 9 работни заплати. За 2 хил. служители това би коствало на компанията 15 млн. лв. По Кодекса на труда обаче, полагаемото обезщетение при съкращение е 4 заплати, като БДЖ предлага на работниците 6 (или 9 млн. лв. общо разходи за компанията).

Синдикатите излязоха с новото си предложение за Колективен трудов договор през пролетта. То обаче завишава преференциите, които ползват служителите в БДЖ. Ако по стария договор компанията плаща за различните социални придобивки на служителите си с 10 млн. лв. повече на година над това, което се полага по Кодекса на труда, то предложението сега е тези разходи да нарастнат на 30 млн. лв. Ръководството на БДЖ, логично, не приема предложението.

"Винаги се е тръгвало от по-висока база", коментира Петър Бунев, председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ. Дебатите по новия КТД продължават с месеци, като в навечерието на изборите дори стигат до вниманието на премиера Бойко Борисов. Успех за синдикатите все още няма и те вече са готови на отстъпки, а именно - да се предподпише старият договор (действал до април), който също дава много преференции на работещите в БДЖ (например за отпуски, компенсации при съкращения, пенсиониране и т.н.) Ръководството на компанията обаче все още не е оповестило дали е съгласно с този вариант, като според синдикатите забавянето е умишлено.



Така стачните действия и съкращенията заварват служителите в една доста по-неизгодна позиция, което пък дава по-добри шансове на компанията да извърши нужните й промени.

Анкета

Одобрявате ли уволненията на служители в БДЖ?
За да гласувате в анкетата, натиснете върху предпочитания от вас отговор.
// Kапитал

"Ще им дадем срок да решат дали приемат предложението или не", коментира Владимир Владимиров, председател на Управителния съвет на БДЖ. Служителите обаче нямат по-благоприятен ход при липса на Колективен трудов договор. Ако те откажат предложението за 6-те заплати, се преминава към схемата за масови съкращения, предвидена в Кодекса на труда. При нея се прави конкурс за дадени позиции и служителите, които не ги спечелят, трябва да напуснат. "В този вариант ще получат обезщетение от 2 заплати", обяснява Бунев.

До тук се стигна заради тоталната невъзможност на компанията да покрива задълженията си. Тя е изправена пред ситуацията или да се реформира така, че да намали разходите си, или да бъде обявена в несъстоятелност.

[[infographic:68]]
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения

И още: Заразените с коронавирус се множат в Италия и Европа, първи заболял в Гърция

26 фев 2020, 1797 прочитания

Напрежението в управляващата коалиция продължава 4 Напрежението в управляващата коалиция продължава

Бойко Борисов и вицепремиерът Красимир Каракачанов почти се скараха пред журналисти, но стабилността на кабинета не изглежда заплашена

26 фев 2020, 1390 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Зърнопроизводителите заплашиха с общонационални протести

Симеон Дянков отказва да отпусне допълнителните 230 млн. лв. за сектора, а Мирослав Найденов отрече да продава земя

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10