Кой ще мигне пръв
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой ще мигне пръв

При предишната стачка на железничарите синдикатите имаха силно оръжие - Колективния трудов договор на БДЖ. Сега те не разполагат с него и това отслабва силно позицията им в играта на нерви с правителството

Кой ще мигне пръв

Липсата на Колективен трудов договор в БДЖ отслабва позицията на синдикатите

Калина Горанова
5280 прочитания

При предишната стачка на железничарите синдикатите имаха силно оръжие - Колективния трудов договор на БДЖ. Сега те не разполагат с него и това отслабва силно позицията им в играта на нерви с правителството

© Красимир Юскеселиев


2003 души в системата на БДЖ трябва да бъдат съкратени. Синдикатите залашват със стачка от 24 ноември. Ръководството на държавната компания и Министерството на транспорта на свой ред не дават признаци, че ще отстъпят, за да не се стига до закриване на изпадналата в технически фалит компания. Поне този път.

Заплахите от стачка в железниците винаги са предизвиквали политически страх. Но сега ръководството на превозвача е в по-изгодна позиция спрямо синдикатите, защото не съществува т.нар. Колективен трудов договор - страшилището за всеки директор на голям държавен мастодонт. Той изтече през април 2011, а нов още не е подписан. Това дава възможност на ръководството на БДЖ да започне съкращения по Кодекса на труда, а не по КТД. Казано с други думи - държавната фирма ще плати по-малко като компенсации за служителите.

При действащ Колективен трудов договор, съкратените работници биха получили като компенсация 9 работни заплати. За 2 хил. служители това би коствало на компанията 15 млн. лв. По Кодекса на труда обаче, полагаемото обезщетение при съкращение е 4 заплати, като БДЖ предлага на работниците 6 (или 9 млн. лв. общо разходи за компанията).

Синдикатите излязоха с новото си предложение за Колективен трудов договор през пролетта. То обаче завишава преференциите, които ползват служителите в БДЖ. Ако по стария договор компанията плаща за различните социални придобивки на служителите си с 10 млн. лв. повече на година над това, което се полага по Кодекса на труда, то предложението сега е тези разходи да нарастнат на 30 млн. лв. Ръководството на БДЖ, логично, не приема предложението.

"Винаги се е тръгвало от по-висока база", коментира Петър Бунев, председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ. Дебатите по новия КТД продължават с месеци, като в навечерието на изборите дори стигат до вниманието на премиера Бойко Борисов. Успех за синдикатите все още няма и те вече са готови на отстъпки, а именно - да се предподпише старият договор (действал до април), който също дава много преференции на работещите в БДЖ (например за отпуски, компенсации при съкращения, пенсиониране и т.н.) Ръководството на компанията обаче все още не е оповестило дали е съгласно с този вариант, като според синдикатите забавянето е умишлено.

Така стачните действия и съкращенията заварват служителите в една доста по-неизгодна позиция, което пък дава по-добри шансове на компанията да извърши нужните й промени.

"Ще им дадем срок да решат дали приемат предложението или не", коментира Владимир Владимиров, председател на Управителния съвет на БДЖ. Служителите обаче нямат по-благоприятен ход при липса на Колективен трудов договор. Ако те откажат предложението за 6-те заплати, се преминава към схемата за масови съкращения, предвидена в Кодекса на труда. При нея се прави конкурс за дадени позиции и служителите, които не ги спечелят, трябва да напуснат. "В този вариант ще получат обезщетение от 2 заплати", обяснява Бунев.

До тук се стигна заради тоталната невъзможност на компанията да покрива задълженията си. Тя е изправена пред ситуацията или да се реформира така, че да намали разходите си, или да бъде обявена в несъстоятелност.

2003 души в системата на БДЖ трябва да бъдат съкратени. Синдикатите залашват със стачка от 24 ноември. Ръководството на държавната компания и Министерството на транспорта на свой ред не дават признаци, че ще отстъпят, за да не се стига до закриване на изпадналата в технически фалит компания. Поне този път.

Заплахите от стачка в железниците винаги са предизвиквали политически страх. Но сега ръководството на превозвача е в по-изгодна позиция спрямо синдикатите, защото не съществува т.нар. Колективен трудов договор - страшилището за всеки директор на голям държавен мастодонт. Той изтече през април 2011, а нов още не е подписан. Това дава възможност на ръководството на БДЖ да започне съкращения по Кодекса на труда, а не по КТД. Казано с други думи - държавната фирма ще плати по-малко като компенсации за служителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    БДЖ е в такова трагично състояние, реформи биват чакани от толкова години, че работниците просто нямат никакъв шанс. Винаги е по-добре да си заминат повече офисни плъхове все пак.

    За последните 2 години имам 2 случая на пожари(преди 2 години, запали се до Елин Пелин половината вагон, нареме го усетиха и откачиха), 2 пъти в които влакът се не стига крайната си точка (последния това лято, на 10 км от целта си, локомотива просто издъхна) и поне 4 пъти в които закъснението е над час и половина. А аз съм един средно пътуващ човек, който дори е вече от една година в чужбина и се прибира само по ваканциите.

    БДЖ е наложително да бъде превърнато в нещо полезно за държавата. Защо например рецепционистките по гишетата не могат да бъдат заместени с нископлатени тинейджъри от езикови гимназии? Сигурен съм, че ще бъдат далеч по-отзивчиви и ще говорят поне 2 езика на чужданците. За това как чужденец се оправя из БДЖ може да се направят серийни филми. 'Хълма на Боровинките' е само отправна точка.

  • 2
    muflop avatar :-|
    muflop

    Това не е първото масово съкращение в БДЖ. Имаше и преди подобни действия на правителството, които доведоха до това положение. Не знам кога ще порастне това управление, което вместо да реже разходи да вземе да мисли как да привлича повече приходи. От сега е ясно, че БДЖ няма да докарва повече приходи с по-малко влакове и служители. 45 мил. лева от спестяване са нищо. Нали помните излишъците на бюджета от 2 милиарда само преди 2 години?

    Проблемът с конкурентността може да се реши много лесно:
    * залага се акциз на автомобилните превозвачи, приходите се наливат в нови мотриси
    * сихронизира се разписанието на автобусните линии, които препокриват разписанието на БДЖ
    * и т.н.

    За съжаление това ще се случи едва след като БДЖ бъде препродадена няколко пъти на гръцки, австийски, рускии арабски олигарси. Този филм вече сме го гледали.

  • 3
    diandimov75 avatar :-P
    Dian Dimov

    До коментар [#1] от "Трезвен":

    ножа генерация завинаги :-)

  • 4
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Вгледайте се в лицето на мъжа от снимката.
    Смятате ли, че като го оставите без хляб (и още 2002-ма като него) ще съживите мъртвата компания БДЖ, на която никой, оказва се, не знае колко вагона се водят и къде са недостигащите?
    Пак се вгледайте в лицето на мъжа от снимката и тогава гласувайте за съкращения. Да, съкращенията намаляват разходите, но те ли са спасението на БДЖ? Защо никой не продума за приходите, за увеличаване на печалбата, а се върви по линията да режем разходи?
    Печалбите развиват бизнеса, а свиването на разходите е като поддържане в будна кома.

  • 5
    ens avatar :-|
    Svet

    Чудя се кой ли допринася повече за обществото на практика - служителите на БДЖ, които ги грози съкращение или хрантутниците на Цецо, които ни дебнат в храстите с радар за 10-20 лева...

  • 6
    classicc avatar :-|
    classicc

    До коментар [#4] от "Б.Давидков":

    Гледаме му лицето, не променя факта, че чужди данъци го издържат.

    Относно леко странната ти забележка за разходите. Печалба в най-простия вид е приходи минус разходи, така че свиване на разходите е един начин. Втори начин е повишаване на приходите, нещо, което се прави с оскъпяването на билетите.
    Държавата прави и двете. Кажи сега какво искаше да кажеш с:
    "Защо никой не продума за приходите"

  • 7
    maniakbg avatar :-|
    Tzanko Simeonov

    Истината е, че правителството го е страх да не фалират БДЖ. Защото нито имат качествените прависти, нито имат качествените експерти, които да направят ново дружество. Некомпетентността на министъра, който в пряк ефир заявява, че не знае и не му пука кой ще движи влаковете след съкращенията пък го доказва още повече.
    Но да не забравяме, че именно железницата в момента движи икономиката - колкото и малки и средни авто-транспортни фирми да има - те обслужват малкия бизнес. Големите товародатели движат товарите си именно по жп (било то с БДЖ или с частните превозвачи). Ако се допусне стачката или фалита - спира истинската, произвеждаща икономика.
    Тогава да видим кой ще им е виновен на НедоДянков, Московски и хайката престъпници управляващи БДЖ...

  • 8
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    През октомври синдикатите предложиха да се преподпише стария КТД без нови условия. Пак тогава споменаха, че има подписано споразумение, според което заплатите и обещетенията според стария КТД са в сила, въпреки, че не е подписан нов.

  • 9
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    До коментар [#7] от "maniakbg":

    Глупости, бдж почти не държи товарни превози - частните фирми ги превозват, а ако бдж фалира това по никакъв начин не влияе на частните фирми. Време е да се пуснат частни фирми и при пътническите превози - софия област например има голям трафик и би имало интерес

  • 10
    kostadyn avatar :-|
    kostadyn

    Отказ от КТД не е демокрация
    Реформи през главата на синдикатите не са демокрация
    И обикновено водят до провал
    Кураж на Бунев, дано да устиска докрай


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK