С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 8 ное 2011, 21:26, 3295 прочитания

Последният влак за реформи

Успехът на поредния опит за преструктуриране на БДЖ ще бъде тест за правителството дали може да извърши поне някои реформи до края на мандата си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Явно хората от ЖП сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно. Лошият вариант е да бъде ликвидирано дружеството. Държавата ще си търси механизъм и ресурс да си създаде нова компания, защото не може да няма железница. Ще се търси ресурс да се направи нова компания.
Ивайло Московски, министър на транспорта, пред бТВ

Фалитът на БДЖ и създаването на нова компания не е толкова евтино, колкото изглежда, тъй като повечето активи на БДЖ са заложени при кредиторите. Новата компания ще трябва да намери отнякъде пари за вагони, локомотиви и всичко останало и може да излезе много по-скъпо
Георги Ангелов, старши икономист в "Отворено общество"

Няма съмнение, че и след 20 години пак ще има нужда от жп транспорт в България. Може би не във вида, в който е сега, и вероятно само по някои линии. Така че казусът не е като при "Кремиковци" – да изчезне не само компанията, но и самата дейност. Това обаче не означава, че БДЖ не може да се провали, а то е много близо до провал.
Петър Ганев, Институт за пазарна икономика


След по-малко от две седмици железопътният транспорт ще бъде блокиран от ефективна стачка през светлата част на деня. Причината са планираните сериозни съкращения и промени в БДЖ – планове, които бяха обявени отдавна и отлагани именно заради обществения натиск.


Заради тях дружеството не получи в срок заема от Световната банка, с който трябваше да подпомогне реформирането си. И докато държавата не предприеме първите стъпки в тази посока, заемът остава под въпрос.

Дали сценарият ще се повтори и сега зависи единствено от правителството на ГЕРБ. Ако иска да бъде запомнено като реформаторско обаче, управлението трябва да побърза, защото до края на мандата остават по-малко от две години.

Преди дни дори добронамереният към кабинета посланик на САЩ Джеймс Уорлик каза, че след изборите правителството вече няма оправдание да не отговори на очакванията. Дали реформата в железопътния сектор най-накрая ще успее ще бъде тест дали ГЕРБ иска и може да реформира и други позабравени сектори.



Нещастието да си пионер

Най-сериозните намерения са към Българските държавни железници. Най-малкото 2000 души ще бъдат съкратени, 150 влака ще бъдат спрени, билетите ще поскъпнат. Целта е дружеството да губи по-малко пари, да получи заема от Световната банка и с помощта на европейските фондове да се модернизира.

Този път министърът на транспорта изглежда убеден, че преструктурирането ще се случи и предупреждава, че в противен случай БДЖ са заплашени от фалит и закриване. Известно е какво ще се случи и при благоприятно, и при неблагоприятно развитие. В първия случай реформата трябва да продължи и дружеството да стане ефективно и да предлага съвременен транспорт.

При неуспех следва закриване на настоящата компания, изплащане на задълженията с активите и създаването на нова. Икономисти обаче предупреждават, че това няма да е нито лесна, нито евтина задача.

Този вариант ще размести пазара на превози, а представители на автомобилния бранш твърдят, че заради несигурността това вече е започнало. "При повечето конвенционални товари и най-вече при пътниците БДЖ не може да ни бъде конкуренция при равни други условия. В момента обаче конкуренция няма, защото държавните железници получават дотации, които ние нямаме", обяснява собственикът на спедиторската фирма "Биомет" Ваньо Алексиев.

Преструктурирането на дружеството е свързано не само с финансово възстановяване, но и с модернизация и постигане на конкурентност. "Явно хората от жп сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно", обясни транспортният министър Ивайло Московски и попита какво са правели синдикатите през последните 10 години. Две от тях обаче минаха под ръководството на настоящото правителство, макар и с друг министър.

Пробуждане и в други посоки

Внезапно след изборите правителството отново заговори за промени в ключови и отдавна наболели сфери. Ако ползваме стилистиката на премиера, първи под ножа ще легнат железниците. Паралелно кабинетът и главно вицепремиерът Симеон Дянков, изглежда, опипват почвата за нов опит за реформи и в останалите сектори.

Дневният ред на финансовия министър отново включва увеличаване на пенсионната възраст, съкращения в администрацията, промени в МВР. Нови и противоречиви идеи бяха изказани за здравната система, а е въпрос на време дебатът да се пренесе и към съдебната система или образованието.

Тези новини звучат добре дотолкова, доколкото управляващите отново демонстрират желание да сложат ред на държавата. И не толкова добре, доколкото предложените промени не са окомплектовани в цялостни стратегии. Не е добра новина и досегашният опит на това правителство да променя решения под натиска на обществено недоволство.

Няма време. И пари

Има още една добра и лоша новина. Добра е, че остават две години до края на мандата, а това е достатъчно време за извършването на сериозни стъпки. Лошата е, че тези стъпки ще бъдат съпроводени със сериозна съпротива и кабинетът този път трябва да устои. А най-важната новина е едновременно и добра, и лоша.

В неустойчива международна икономическа среда растежът на икономиката ще бъде по-нисък от очаквания. Това ще доведе до по-малко приходи в бюджета, което ще ограничи влечението на кабинета да раздава пари напосоки и под натиск. Резултатът може да бъде повече дисциплина и повече решителност. И последен шанс на правителството да се качи на влака на реформите.

Мнение

Владимир Владимиров, председател на борда на БДЖ

Обявените миналата седмица мерки далеч не изчерпват реформите, които трябва да се проведат в БДЖ. Чрез оптимизацията ще наберем допълнителен вътрешен ресурс и ще погасим част от задълженията към банките кредиторки. От друга страна, това ще направи икономически обосновано финансовият министър да одобри заема от Световна банка. Това от своя страна ще открие хоризонта към реформата, свързана с перспективата за развитие. Ако всичко, което замисляме, се реализира, могат да бъдат усвоени 300 млн. евро от Европейската комисия за пътнически превози. Това е крайната цел. Към тези 300 млн. правителството ще има основание да добавя още по 50 млн. капиталов трансфер. С тези средства железниците в България ще изглеждат като модерни и европейски. За да се стигне дотам обаче, първо трябва да спасим дружеството от фалит и да не е на загуба следващите две години.

Втори първи стъпки
"Оптимизация" в МВР
Правителството има намерение да увеличи с две години осигурителния стаж в сектор "Сигурност". Обявена беше и идея броят на изплащаните заплати при пенсиониране да бъде по-малък от сегашните 20 и да бъде ограничен кръгът на служителите, които ги получават. Това вече срещна съпротивата на полицаите, които обявиха готовност за стачка, вероятно е да бъдат подкрепени и от военните. Заедно с това главният комисар Калин Георгиев съобщи за подготвяна "оптимизация" във вътрешното министерство, за да няма дублиране на функции, макар че не пожела да го нарече съкращения. В бюджета за министерството са предвидени и по-малко пари от миналата година, макар и символично.

Опипване за пенсионна реформа
След като измести далече във времето увеличаването на пенсионната възраст, сега финансовият министър Симеон Дянков отново е на мнение, че темата е на дневен ред. Засега няма твърда заявка, че кабинетът ще пробва това да се случи още от следващата година, но в интервю пред в. "Труд" вицепремиерът еднозначно определи предприетите преди година компромисни мерки с увеличаване на осигуровките за провал. Подобна мярка обаче не е одобрявана от синдикатите.

Съкращаване на администрация
Едно от категоричните решения е реформирането на държавния резерв. Той няма да бъде закрит в истинския смисъл, каквито заглавия се появиха, а ще бъде разформирована едноименната агенция. Това според Дянков ще доведе до съкращаването на 500 – 600 души, ще спести 80 – 90 млн. лв. на бюджета и би трябвало да прекрати практиките на източване.
Заедно с това финансовият министър изпрати до общините препоръка за съкращаване на администрацията с около 15%. Някои кметове вече обявиха, че смятат да се съобразят с нея.

Десталинизиране на БАН
След скандала между академиците и Симеон Дянков преди две години, когато той ги нарече феодални старци и се опита да разбута "сталинистката" структура на академията, темата отново идва на дневен ред. Следващата година БАН ще получи 5 млн. лв. по-малко от държавата, а финансовият министър не само отказва да промени това, но и предвижда допълнително намаляване на субсидията през 2013 г. Вместо това министърът препоръча на учените да разработват проекти, защото ЕС предлага милиони за научни изследвания.

Позакъсняла спешна помощ
Протести предизвика и обявеното "раздържавяване" на спешната помощ и прехвърлянето й на издръжка на болниците. Парите за нея трябвало съответно да се разпределят между тях. Целта на това отново е съкращаване на администрация, а според здравния министър Стефан Константинов ще доведе също до по-добра организация и по-добри условия за лекарите. Секторът здравеопазване обаче е може би най-силно нуждаещ се от ясна и цялостна стратегия, а не от единични стъпки.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Евроизборите: какво се крие зад резултатите 6 Евроизборите: какво се крие зад резултатите

ГЕРБ спечели убедителна победа, вероятно пет партии влизат в европарламента, Корнелия Нинова претърпя истински разгром

26 май 2019, 1006 прочитания

По-важното от изборите, почивните дни и какво се очаква през новата седмица По-важното от изборите, почивните дни и какво се очаква през новата седмица

ГЕРБ печели убедително изборите, "Демократична България" остава в играта. Тереза Мей подаде оставка

26 май 2019, 879 прочитания

24 часа 7 дни

26 май 2019, 79637 прочитания

26 май 2019, 16033 прочитания

26 май 2019, 3184 прочитания

26 май 2019, 2624 прочитания

26 май 2019, 2138 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Андрей Иванов пак оглави съвета на София

Над четири часа опозицията и мнозинството спориха

Новата дигитална война

След ограничаването на Huawei битката за търговско надмощие между САЩ и Китай вече вещае нова технологична Желязна завеса

Скъпа БНТ

Без публичност за финансовото състояние на БНТ конкурсът за генерален директор е безсмислен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Капернаум"

Драма на бедност и надежда през очите на дете

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица