Последният влак за реформи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Последният влак за реформи

Капитал

Последният влак за реформи

Успехът на поредния опит за преструктуриране на БДЖ ще бъде тест за правителството дали може да извърши поне някои реформи до края на мандата си

3447 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


Явно хората от ЖП сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно. Лошият вариант е да бъде ликвидирано дружеството. Държавата ще си търси механизъм и ресурс да си създаде нова компания, защото не може да няма железница. Ще се търси ресурс да се направи нова компания.

Ивайло Московски, министър на транспорта, пред бТВ

Фалитът на БДЖ и създаването на нова компания не е толкова евтино, колкото изглежда, тъй като повечето активи на БДЖ са заложени при кредиторите. Новата компания ще трябва да намери отнякъде пари за вагони, локомотиви и всичко останало и може да излезе много по-скъпо

Георги Ангелов, старши икономист в "Отворено общество"

Няма съмнение, че и след 20 години пак ще има нужда от жп транспорт в България. Може би не във вида, в който е сега, и вероятно само по някои линии. Така че казусът не е като при "Кремиковци" – да изчезне не само компанията, но и самата дейност. Това обаче не означава, че БДЖ не може да се провали, а то е много близо до провал.

Петър Ганев, Институт за пазарна икономика

След по-малко от две седмици железопътният транспорт ще бъде блокиран от ефективна стачка през светлата част на деня. Причината са планираните сериозни съкращения и промени в БДЖ – планове, които бяха обявени отдавна и отлагани именно заради обществения натиск.

Заради тях дружеството не получи в срок заема от Световната банка, с който трябваше да подпомогне реформирането си. И докато държавата не предприеме първите стъпки в тази посока, заемът остава под въпрос.

Дали сценарият ще се повтори и сега зависи единствено от правителството на ГЕРБ. Ако иска да бъде запомнено като реформаторско обаче, управлението трябва да побърза, защото до края на мандата остават по-малко от две години.

Преди дни дори добронамереният към кабинета посланик на САЩ Джеймс Уорлик каза, че след изборите правителството вече няма оправдание да не отговори на очакванията. Дали реформата в железопътния сектор най-накрая ще успее ще бъде тест дали ГЕРБ иска и може да реформира и други позабравени сектори.

Нещастието да си пионер

Най-сериозните намерения са към Българските държавни железници. Най-малкото 2000 души ще бъдат съкратени, 150 влака ще бъдат спрени, билетите ще поскъпнат. Целта е дружеството да губи по-малко пари, да получи заема от Световната банка и с помощта на европейските фондове да се модернизира.

Този път министърът на транспорта изглежда убеден, че преструктурирането ще се случи и предупреждава, че в противен случай БДЖ са заплашени от фалит и закриване. Известно е какво ще се случи и при благоприятно, и при неблагоприятно развитие. В първия случай реформата трябва да продължи и дружеството да стане ефективно и да предлага съвременен транспорт.

При неуспех следва закриване на настоящата компания, изплащане на задълженията с активите и създаването на нова. Икономисти обаче предупреждават, че това няма да е нито лесна, нито евтина задача.

Този вариант ще размести пазара на превози, а представители на автомобилния бранш твърдят, че заради несигурността това вече е започнало. "При повечето конвенционални товари и най-вече при пътниците БДЖ не може да ни бъде конкуренция при равни други условия. В момента обаче конкуренция няма, защото държавните железници получават дотации, които ние нямаме", обяснява собственикът на спедиторската фирма "Биомет" Ваньо Алексиев.

Преструктурирането на дружеството е свързано не само с финансово възстановяване, но и с модернизация и постигане на конкурентност. "Явно хората от жп сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно", обясни транспортният министър Ивайло Московски и попита какво са правели синдикатите през последните 10 години. Две от тях обаче минаха под ръководството на настоящото правителство, макар и с друг министър.

Пробуждане и в други посоки

Внезапно след изборите правителството отново заговори за промени в ключови и отдавна наболели сфери. Ако ползваме стилистиката на премиера, първи под ножа ще легнат железниците. Паралелно кабинетът и главно вицепремиерът Симеон Дянков, изглежда, опипват почвата за нов опит за реформи и в останалите сектори.

Дневният ред на финансовия министър отново включва увеличаване на пенсионната възраст, съкращения в администрацията, промени в МВР. Нови и противоречиви идеи бяха изказани за здравната система, а е въпрос на време дебатът да се пренесе и към съдебната система или образованието.

Тези новини звучат добре дотолкова, доколкото управляващите отново демонстрират желание да сложат ред на държавата. И не толкова добре, доколкото предложените промени не са окомплектовани в цялостни стратегии. Не е добра новина и досегашният опит на това правителство да променя решения под натиска на обществено недоволство.

Няма време. И пари

Има още една добра и лоша новина. Добра е, че остават две години до края на мандата, а това е достатъчно време за извършването на сериозни стъпки. Лошата е, че тези стъпки ще бъдат съпроводени със сериозна съпротива и кабинетът този път трябва да устои. А най-важната новина е едновременно и добра, и лоша.

В неустойчива международна икономическа среда растежът на икономиката ще бъде по-нисък от очаквания. Това ще доведе до по-малко приходи в бюджета, което ще ограничи влечението на кабинета да раздава пари напосоки и под натиск. Резултатът може да бъде повече дисциплина и повече решителност. И последен шанс на правителството да се качи на влака на реформите.

Мнение

Владимир Владимиров, председател на борда на БДЖ


Обявените миналата седмица мерки далеч не изчерпват реформите, които трябва да се проведат в БДЖ. Чрез оптимизацията ще наберем допълнителен вътрешен ресурс и ще погасим част от задълженията към банките кредиторки. От друга страна, това ще направи икономически обосновано финансовият министър да одобри заема от Световна банка. Това от своя страна ще открие хоризонта към реформата, свързана с перспективата за развитие. Ако всичко, което замисляме, се реализира, могат да бъдат усвоени 300 млн. евро от Европейската комисия за пътнически превози. Това е крайната цел. Към тези 300 млн. правителството ще има основание да добавя още по 50 млн. капиталов трансфер. С тези средства железниците в България ще изглеждат като модерни и европейски. За да се стигне дотам обаче, първо трябва да спасим дружеството от фалит и да не е на загуба следващите две години.

Втори първи стъпки

"Оптимизация" в МВР

Правителството има намерение да увеличи с две години осигурителния стаж в сектор "Сигурност". Обявена беше и идея броят на изплащаните заплати при пенсиониране да бъде по-малък от сегашните 20 и да бъде ограничен кръгът на служителите, които ги получават. Това вече срещна съпротивата на полицаите, които обявиха готовност за стачка, вероятно е да бъдат подкрепени и от военните. Заедно с това главният комисар Калин Георгиев съобщи за подготвяна "оптимизация" във вътрешното министерство, за да няма дублиране на функции, макар че не пожела да го нарече съкращения. В бюджета за министерството са предвидени и по-малко пари от миналата година, макар и символично.

Опипване за пенсионна реформа

След като измести далече във времето увеличаването на пенсионната възраст, сега финансовият министър Симеон Дянков отново е на мнение, че темата е на дневен ред. Засега няма твърда заявка, че кабинетът ще пробва това да се случи още от следващата година, но в интервю пред в. "Труд" вицепремиерът еднозначно определи предприетите преди година компромисни мерки с увеличаване на осигуровките за провал. Подобна мярка обаче не е одобрявана от синдикатите.

Съкращаване на администрация

Едно от категоричните решения е реформирането на държавния резерв. Той няма да бъде закрит в истинския смисъл, каквито заглавия се появиха, а ще бъде разформирована едноименната агенция. Това според Дянков ще доведе до съкращаването на 500 – 600 души, ще спести 80 – 90 млн. лв. на бюджета и би трябвало да прекрати практиките на източване.

Заедно с това финансовият министър изпрати до общините препоръка за съкращаване на администрацията с около 15%. Някои кметове вече обявиха, че смятат да се съобразят с нея.

Десталинизиране на БАН

След скандала между академиците и Симеон Дянков преди две години, когато той ги нарече феодални старци и се опита да разбута "сталинистката" структура на академията, темата отново идва на дневен ред. Следващата година БАН ще получи 5 млн. лв. по-малко от държавата, а финансовият министър не само отказва да промени това, но и предвижда допълнително намаляване на субсидията през 2013 г. Вместо това министърът препоръча на учените да разработват проекти, защото ЕС предлага милиони за научни изследвания.

Позакъсняла спешна помощ

Протести предизвика и обявеното "раздържавяване" на спешната помощ и прехвърлянето й на издръжка на болниците. Парите за нея трябвало съответно да се разпределят между тях. Целта на това отново е съкращаване на администрация, а според здравния министър Стефан Константинов ще доведе също до по-добра организация и по-добри условия за лекарите. Секторът здравеопазване обаче е може би най-силно нуждаещ се от ясна и цялостна стратегия, а не от единични стъпки.

Източник: Капитал
Преглед на оригинала
Явно хората от ЖП сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно. Лошият вариант е да бъде ликвидирано дружеството. Държавата ще си търси механизъм и ресурс да си създаде нова компания, защото не може да няма железница. Ще се търси ресурс да се направи нова компания.

Ивайло Московски, министър на транспорта, пред бТВ

Фалитът на БДЖ и създаването на нова компания не е толкова евтино, колкото изглежда, тъй като повечето активи на БДЖ са заложени при кредиторите. Новата компания ще трябва да намери отнякъде пари за вагони, локомотиви и всичко останало и може да излезе много по-скъпо

Георги Ангелов, старши икономист в "Отворено общество"

Няма съмнение, че и след 20 години пак ще има нужда от жп транспорт в България. Може би не във вида, в който е сега, и вероятно само по някои линии. Така че казусът не е като при "Кремиковци" – да изчезне не само компанията, но и самата дейност. Това обаче не означава, че БДЖ не може да се провали, а то е много близо до провал.

Петър Ганев, Институт за пазарна икономика

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    dreamboxer avatar :-?
    hypercube

    Аз ли греша или в цяла Европа железниците са на загуба и се субсидират от държавата та ние не сме изключение в тази насока. Дано ги реформират и закрепят че са хубаво нещо модерните влакчета. И дано не стачкуват много, защото както видяха от съседна Гърция стачките не решават проблеми а само ги задълбочават.

  • 2
    442 avatar :-|
    442

    Не мога да разбера, защо на съкращения, спиране и закриване се казва реформа. Това не е реформа. Това, което се предлага ще остави хората без транспорт. И тук не железничарите ще са най-ощетени, а работници и ученици.

  • 3
    charlyb avatar :-|
    charlyb

    [quote#2:"442"]Не мога да разбера, защо на съкращения, спиране и закриване се казва реформа[/quote]
    Защото е реформа - цели оптимизиране на разходите. Един цял строй - комунистическият - беше закрит със същата цел. Някои го наричат не реформа - революция...

  • 4
    joro112 avatar :-|
    joro112

    Трябва да се ликвидира, но не БДЖ, а транспортното министерство чиито служители доведоха до фалит БДЖ! Да създадат едно успоредно министерство, което постепенно да изземе функциите насегашното, да прехвърлят неспесифичните дейности които доказано не са за тях, тогава държавата и БДЖ ще се съвземат! Когато в другите държави контролът на транспорта минава под шапката на полицията, тук създават ДАИ ? Така отговорноста си размива,държавните средства се пилеят за две администрации, увеличава се възможноста за корупция поради слаб контрол, пенсионирани и изгонени полицаи ги назначават на работа в ДАИ ?Некадърните общински служители от софийски градски транспорт стават шефове на ИААА, а когато ги изгонят се връщат обратно ?

  • 5
    gope avatar :-|
    Gopeто

    До коментар [#1] от "dreamboxer":

    И в България са субсидирани и на загуба. Говоря за пътническите ЖП Превози. Но в България и двете са огромни. Ако субсидията е 200 млн. годишно, както се говори, това е шизофренично и изкривява целия бизнес с превоз на пътници.
    Абсолщтно съм съгласен, че трябва да се реформират, да станат предпочитани за ползване. Така ще се запази по-ниската цена, макар и субсидирана.

  • 6
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Че то в БДЖ кога е имало реформа? Никога! Само се наливат пари като в бездънна яма, администрацията расте, а тия, които им вадят заплатите ще останат на улицата. В България никога не се постъпва прагматично (правилно), защото никой не иска да си слага главата на дръвника (от управляващите). С 800 милиона дълг БДЖ е история в този си вид и няма сила, която да може да я спаси.

  • 7
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    МВР има огромна нужда от реформи. Това според трябва да е приоритет #1 на правителството.

  • 8
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Преструктурирането на БДЖ може да се осъществи много лесно и успешно с технически средства: ъглошлайфове и оксижени!

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    В какви благозвучни хвалебствия може да бъде облечена поредната кражба и унищожаване на публична собственост - БДЖ!!! Цинизмът на "дясното мислене" (чиста измама като "левия" му аналог) е удивителен!

    ------------------------------------------------------
    Който се интересува, може да погледне, извършването на какви гнусотии поддържат българските управляващи (тези на власт и тези в опозиция, заедно):

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/08/20/sledeneto-na-choveshkite-misli-veche-stana-i-publichno-na-za.224664

    И нещо не толкова "екзотично", не но не по-малко опасно или защо Бори сов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=jUzxnQiFvyc


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK