Новият брой: Пътят към Европа
Close

Последният влак за реформи

Успехът на поредния опит за преструктуриране на БДЖ ще бъде тест за правителството дали може да извърши поне някои реформи до края на мандата си

Капитал    ©  Надежда Чипева
Явно хората от ЖП сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно. Лошият вариант е да бъде ликвидирано дружеството. Държавата ще си търси механизъм и ресурс да си създаде нова компания, защото не може да няма железница. Ще се търси ресурс да се направи нова компания.

Ивайло Московски, министър на транспорта, пред бТВ

Фалитът на БДЖ и създаването на нова компания не е толкова евтино, колкото изглежда, тъй като повечето активи на БДЖ са заложени при кредиторите. Новата компания ще трябва да намери отнякъде пари за вагони, локомотиви и всичко останало и може да излезе много по-скъпо

Георги Ангелов, старши икономист в "Отворено общество"

Няма съмнение, че и след 20 години пак ще има нужда от жп транспорт в България. Може би не във вида, в който е сега, и вероятно само по някои линии. Така че казусът не е като при "Кремиковци" – да изчезне не само компанията, но и самата дейност. Това обаче не означава, че БДЖ не може да се провали, а то е много близо до провал.

Петър Ганев, Институт за пазарна икономика

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dreamboxer avatar :-?
    hypercube
    • - 5
    • + 10

    Аз ли греша или в цяла Европа железниците са на загуба и се субсидират от държавата та ние не сме изключение в тази насока. Дано ги реформират и закрепят че са хубаво нещо модерните влакчета. И дано не стачкуват много, защото както видяха от съседна Гърция стачките не решават проблеми а само ги задълбочават.

    Нередност?
  • 2
    442 avatar :-|
    442
    • - 12
    • + 6

    Не мога да разбера, защо на съкращения, спиране и закриване се казва реформа. Това не е реформа. Това, което се предлага ще остави хората без транспорт. И тук не железничарите ще са най-ощетени, а работници и ученици.

    Нередност?
  • 3
    charlyb avatar :-|
    charlyb
    • - 4
    • + 8

    [quote#2:"442"]Не мога да разбера, защо на съкращения, спиране и закриване се казва реформа[/quote]
    Защото е реформа - цели оптимизиране на разходите. Един цял строй - комунистическият - беше закрит със същата цел. Някои го наричат не реформа - революция...

    Нередност?
  • 4
    joro112 avatar :-|
    joro112
    • - 6
    • + 5

    Трябва да се ликвидира, но не БДЖ, а транспортното министерство чиито служители доведоха до фалит БДЖ! Да създадат едно успоредно министерство, което постепенно да изземе функциите насегашното, да прехвърлят неспесифичните дейности които доказано не са за тях, тогава държавата и БДЖ ще се съвземат! Когато в другите държави контролът на транспорта минава под шапката на полицията, тук създават ДАИ ? Така отговорноста си размива,държавните средства се пилеят за две администрации, увеличава се възможноста за корупция поради слаб контрол, пенсионирани и изгонени полицаи ги назначават на работа в ДАИ ?Некадърните общински служители от софийски градски транспорт стават шефове на ИААА, а когато ги изгонят се връщат обратно ?

    Нередност?
  • 5
    gope avatar :-|
    Gopeто
    • + 4

    До коментар [#1] от "dreamboxer":

    И в България са субсидирани и на загуба. Говоря за пътническите ЖП Превози. Но в България и двете са огромни. Ако субсидията е 200 млн. годишно, както се говори, това е шизофренично и изкривява целия бизнес с превоз на пътници.
    Абсолщтно съм съгласен, че трябва да се реформират, да станат предпочитани за ползване. Така ще се запази по-ниската цена, макар и субсидирана.

    Нередност?
  • 6
    g.e.m. avatar :-|
    ГЕМ
    • - 3
    • + 3

    Че то в БДЖ кога е имало реформа? Никога! Само се наливат пари като в бездънна яма, администрацията расте, а тия, които им вадят заплатите ще останат на улицата. В България никога не се постъпва прагматично (правилно), защото никой не иска да си слага главата на дръвника (от управляващите). С 800 милиона дълг БДЖ е история в този си вид и няма сила, която да може да я спаси.

    Нередност?
  • 7
    ventsy avatar :-|
    ventsy
    • + 2

    МВР има огромна нужда от реформи. Това според трябва да е приоритет #1 на правителството.

    Нередност?
  • 8
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 4
    • + 1

    Преструктурирането на БДЖ може да се осъществи много лесно и успешно с технически средства: ъглошлайфове и оксижени!

    Нередност?
  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    В какви благозвучни хвалебствия може да бъде облечена поредната кражба и унищожаване на публична собственост - БДЖ!!! Цинизмът на "дясното мислене" (чиста измама като "левия" му аналог) е удивителен!

    ------------------------------------------------------
    Който се интересува, може да погледне, извършването на какви гнусотии поддържат българските управляващи (тези на власт и тези в опозиция, заедно):

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/08/20/sledeneto-na-choveshkite-misli-veche-stana-i-publichno-na-za.224664

    И нещо не толкова "екзотично", не но не по-малко опасно или защо Бори сов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=jUzxnQiFvyc

    Нередност?
Нов коментар