Брюксел разследва реформата на БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брюксел разследва реформата на БДЖ

Дневник

Брюксел разследва реформата на БДЖ

Европейската комисия се съмнява, в наличието на непозволена държавна помощ, както и че планът може да не постигне целите си

3503 прочитания

Дневник

© Красимир Юскеселиев


- ЕК: Липсват гаранции, че преструктурирането може да бъде осъществено, в случай че прогнозите за приходите се окажат "твърде оптимистични"

Европейската комисия започва "пълно разследване" на плана за преструктуриране на БДЖ. Брюксел има съмнения, че той може да не постигне исканите цели – трайно оздравяване на компанията и премахване на монопола й. Заедно с това има съмнения за непозволена държавна помощ.

Съобщението идва в момент, в който служителите в държавните железници подготвят мащабна стачка заради планираните съкращения на 2000 души от системата. Ръководството на дружеството обаче обяви, че това е стандартна практика.

Намесата на Европейската комисия в казуса БДЖ идва, след като държавата реши, че за да се подобри ликвидността на компанията и да се рефинансират задълженията й, е необходим заем от Световната банка в размер до 460 млн. лв. Заемът ще бъде държавно гарантиран, държавата планира да увеличи капитала на дружеството в последствие и е необходимо разрешението на Брюксел.

За целта БДЖ трябва да докаже пред комисията, че реформите на дружеството ще доведат до реален финансов резултат, че компанията ще има собствен принос при обезпечаването на кредита и че ще се откаже от част от пазарния си дял на либерализирания пазар на товарните превози.

БДЖ представи на Брюксел плана си за преструктуриране през май. Сега съмненията на ЕК са дали той реално ще доведе до възстановяването на жизнеспособността на дружеството в дългосрочен план.

В съобщението от ЕК е посочено, че липсват гаранции, че преструктурирането може да бъде осъществено, в случай че прогнозите за приходите се окажат "твърде оптимистични". Другият важен момент е нарушаването на конкуренцията. Т.е от комисията искат да знаят дали ще се върви твърдо към приватизация на БДЖ "Товарни превози", както и в какви срокове ще стане това.

Според председателя на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров това, което може да направи компанията, е да придвижи максимално процедурата по приватизация, за да убеди ЕК, че намерението за продажба е сериозно. "Приватизацията е императив", коментира още той. Самата продажба обаче може да стане, след като се появи инвеститор, а засега имало интерес само от консултанти.

Към момента няма фиксиран срок, в който комисията трябва да се произнесе окончателно по плана за преструктуриране. Ако Брюксел стигне до извода, че заемът от Световната банка и увеличаването на капитала е в нарушение на правилата за държавно подпомагане, БДЖ наистина ще трябва да разчита на себе си. Нещо, в което никога не е била особено добра.

- ЕК: Липсват гаранции, че преструктурирането може да бъде осъществено, в случай че прогнозите за приходите се окажат "твърде оптимистични"

Европейската комисия започва "пълно разследване" на плана за преструктуриране на БДЖ. Брюксел има съмнения, че той може да не постигне исканите цели – трайно оздравяване на компанията и премахване на монопола й. Заедно с това има съмнения за непозволена държавна помощ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    vankoff avatar :-?
    vankoff

    Шеф съм на БДЖ. Давам поръчки за милиони на ,,свои,, фирми, знаейки, че БДЖ няма да може да ги плати. Фалирам компанията, тегли се нов огромен заем с държавни гаранции и парите се връщат с лихвите на тези ,,фирми,,. Следва приватизация. Този филм май сме го гледали вече...

  • 2
    evgeny avatar :-|
    evgenye

    "Имаме да режем толкова живо месо от железницата. Колкото по-малко хора в този процес има, толкова повече отговорност има и се знае кой носи отговорност и знае, че ще го намерим, ако не го направи. В момента 5 души отговарят за един процес. Това е направено нарочно, за да няма никаква видимост и всеки да прави каквото си иска в предприятието, което в момента е боклук. Това заяви днес по време на кръгла маса изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев"
    Цитата е красноречив. Йордан Недев идва от частна фирма. Няма как частна фирма да оцелее при такива разхищения.
    По-добре да я обявят за фалирала и да я продадат отколкото да продължава мъката. Както стана с Кремиковци.

  • 3
    krlkirilov avatar :-|
    Кирил Кирилов

    Докато се наканят за реформи в БДЖ частните съдебни изпълнители вече почнаха да запорират имуществото на БДЖ. Очаква се и още запори. Това най-малкото ще осуети приватизацията.
    http://www.dnevnik.bg/pazari/2011/11/10/1201037_aktivite_na_bdj_pod_zapor_ot_firma_na_vasil_bojkov/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK