Реформата в БДЖ е под въпрос след запор на активи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Реформата в БДЖ е под въпрос след запор на активи

Реформата в БДЖ е под въпрос след запор на активи

Държавата не може да се разпорежда временно с пътническите и товарните превози

Калина Горанова
3829 прочитания

© Юлия Лазарова


Докато държавата се накани да извърши реформа в БДЖ, железниците може окончателно да колабират. Днес се разбра, че дружествените дялове на "Холдинг БДЖ" в две от дъщерните му дружества - "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарни превози", са били запорирани от фирма, свързана с бизнесмена Васил Божков (виж двете запорни съобщения вляво).

Става въпрос за "Трансимпекс" АД, която е доставила на желензиците 200 колооси, за които не си е получила навреме парите. През февруари компанията получи изпълнителен лист срещу БДЖ в размер на 10.3 млн. лв. След това тя поиска запор на сметките на холдинга, като текущите разлащания на компанията вече се извършват през сметки, които не са на холдинга.

"Постъпват средства, но не достатъчно", обясни Стоян Якимов, частния съдебен изпълнител, занимаващ се със случая. (Името му нашумя покрай случая със запора на активи на Медийна група България, която издава в. "Труд" и "24 часа".)

Следващата стъпка на кредитора е да поиска запор на дружествени дялове на БДЖ. Съдът уважава искането и в началото на октомври БДЖ осъмва с блокирани дялове в двете си дъщерни фирми. Към този момент дължимата сума е 7.4 млн. лв. главница и лихви от 1.5 млн. лв.

Проблемът е със запора на "БДЖ Товарни превози", тъй като чрез неговата приватизация държавата разчиташе да намери пари, с които да оздрави железниците. Според изпълнителният директор Йордан Недев запорът няма да се отрази върху плановете за приватизация на товарните превози. Тя е в съвсем начална фаза и тепърва ще се избира консултант по бъдещата сделка. Тка до реалната продажба БДЖ може и да реши финансовите си спорове с "Трансимпекс".

Допълнителна неяснота в случая внася и извършената цесия (прехвърляне) на вземането от кредитора "Трансимпекс" на други две фирми. "Преди около десетина дни вземането беше прехвърлено на две дружества от групата на "Трансимпекс", потвърди Недев. "Имахме среща с тях преди да цедират вземането си. Надяваме се да се договорим, като те трябва да ни направят оферта", добавя още той.

Междувременно обаче се разбра, че и други кредитори на БДЖ заплашват със запор на негови активи. Според председателя на директорския борд на компанията Владимир Владимиров още две или три фирми са заявили такива намерения, ако не си получат дължимите суми. "Управляваме добре задълженията си. Останали са две, максимум три проблемни фирми, задълженията към останалите са сведени под един милион", коментира Владимиров в четвъртък.

Всичко това още веднъж доказва спешната нужда от прокарване на започнатите от държавата реформи. Ако и този път управленската воля на правителството бъде пречупена със синдикални хватки, следващ шанс за спасяване на БДЖ може и да няма.

Прикачен файл

Прикачен файл

Докато държавата се накани да извърши реформа в БДЖ, железниците може окончателно да колабират. Днес се разбра, че дружествените дялове на "Холдинг БДЖ" в две от дъщерните му дружества - "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарни превози", са били запорирани от фирма, свързана с бизнесмена Васил Божков (виж двете запорни съобщения вляво).

Става въпрос за "Трансимпекс" АД, която е доставила на желензиците 200 колооси, за които не си е получила навреме парите. През февруари компанията получи изпълнителен лист срещу БДЖ в размер на 10.3 млн. лв. След това тя поиска запор на сметките на холдинга, като текущите разлащания на компанията вече се извършват през сметки, които не са на холдинга.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Лешоядите се нахвърлят върху умиращия мастодонт.

  • 2
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Аз като се замисля доста скрап може да се извлече, да не изчезнат пак няколко композиции. Иначе когато реформират МВР, тогава и БДЖ.

  • 3
    pavlin0511 avatar :-|
    pavlin0511

    До коментар [#1] от "NPaine":
    Тези които я източваха сега бързат да си съберат вземанията.

  • 4
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Ж.П.коловоза от Бойчиновци до Берковица е обрасъл със храна за овци и кози.Често явление и пастирът да седи между линиите на сгъваемо столче,чакайки стоката да се нахрани.Относно дълговете на БДЖ,тези дето запорират сметките, те са крали.Синдикати ,явление непознато от 1944 г.Всъщност някой обикновен БЪЛГАРИН,задава ли си въпроса с какви пари съществуват тези ракови образования.

  • 5
    panik avatar :-|
    panik

    До коментар [#3] от "pavlin0511":

    Е да ама тези имат изрядни договори, по които някой, волно или неволно, не е плащал или е забавял плащания, което при едни търговски отношения води до санкции.

  • 6
    pavlin0511 avatar :-|
    pavlin0511

    До коментар [#5] от "panik":

    А до колко са изгодни тези договори.

  • 7
    panik avatar :-|
    panik

    До коментар [#6] от "pavlin0511":

    Ако се зачетете в коментара ми - аз съм написал "изрядни" от юридическа гледна точка. Това, разбира се, че не винаги се припокрива с "изгодни". Дето се вика, който ги е подписвал да им бере гайлето /отговорността/, ако има кой да им я потърси отговорността, де...

  • 8
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    До коментар [#6] от "pavlin0511":

    Докато не се осъдят бивши и настоящи шефове в БДЖ, които са подписвали договорите, за ограбване на дружеството, договорите официално са изгодни. Дотогава е съвсем нормално кредиторите да си търсят парите, защото държавата е обявила чрез приемането на ситуацията, че всичко е законно и не ощетява по никакъв начин дружеството. Да, и аз искам нещата да се оправят по нормалния начин- съд за кралите, намаляне на задълженията до наистина ползвани за дружеството средства и изплащане на останалото от участниците в схемите за източване, но живеем в България, където обявен от съда за виновен за корупция(освен Вальо Топлото и шефа на Трамкар) и осъден да върне даже и лев(ония осъдените като крали не бяха съдени да възстановят пари) няма.
    Иначе е ясно, че компания, която плаща за сайт с форма за мейл 100000лв като проект за електронна продажба на билети като една от най-малките кражби(Сигурно поне 50-60000 са прибрани от шефовете, а изпълнителите са били доволни, че за нищо получават огромна сума.), постоянно гони да инвестира за нещо, но не знае къде са 1000-1500 вагона, в която с участие на отговорни лица се краде гориво в промишлени обеми, купуват се скъпи нови влакове, които после тежат като дълг, и т.н., определено няма как да не фалира. Но пък и мениджърите винаги са били хора с политически протекции, които знаят, че сега им е паднало, а и имат да си платят за поста на партийната каса, а след няколко години ще са сменени от следващото управление. Затова и компанията е тотално опустошена и върви по гръцкия сценарий. Принципно в цялата ни държава е нещо подобно, но просто БДЖ е търговско дружество и по-трудно разчита на бюджетна субсидия. Иначе миналата година колко общини бяха на ръба на фалита заради лоши инвестиции на кметовете и огромни задължения? Един осъден кмет да има?
    Сега някой да е казал, че компанията е на ръба на фалита, защото е източвана? Всичко се говори, че е до голям персонал и непечелещи линии. Да де, ама заемите не са били за заплати. Нещо като в Гърция- олигарсите правят луди пари, само за олимпиадата вместо 900 милиона усвояват 10 милиарда, но накрая единствените виновни са гражданите, които са имали по-високи заплати или осигурена държавна работа. Е, едните са получили примерно 1/10 от откраднатото, докато другите са станали милиардери, но само първите ще си го отнесат след искането на кредиторите да се почне да се плаща по заемите.

  • 9
    izabell avatar :-|
    izabell

    Раздаде Империята си зада спечели враговете на своя страна.Отдаде дължимото и на верните приятели,защото знаеше че Благодарността
    е най- нетрайната човешка добродетел и Подаръците не бива да секват:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK